lördag, mars 25, 2006

I går såg jag en koltrast ...

När jag i går promenixerade bort till Kista Centrum för att ordna diverse postala och bankliga ärenden som jag inte hunnit med i Luleå såg jag en svart fågel som spankulerade runt en buske som var planterad vid kortsidan på ett av de betonghus som ligger närmast mitt nya hem i Husby. Det var först när jag tittade närmare på fågeln som jag såg att det var en koltrast och då insåg jag också att det var första gången som jag såg en sådan i verkligheten. Visst har jag sett många koltrastar på bild och TV och även hört dem besjungas av Paul McCartney ("Blackbird" - Beatles vita dubbelalbum), men i övrigt har jag aldrig upplevt denna svarta eleganta lilla fågel.

...

... och ja, jag är framme i huvudstaden. Torsdagens långa färd från Luleå Busstation på morgonen avslutades med att jag kom fram till Stockholms central på kvällen - med femtioelva kg bagage och vääääääääldigt långa armar.

Men hur kändes det då att lämna Luleå? Ja, hur skall ni veta det? Jag tyckte nog att det framför allt kändes konstigt, men inte alltför vemodigt - förutom under sista veckan då jag genomförde några nogsamt planerade besök hos diverse vänner och släktingar som jag förstod att jag nu inte skulle träffa på ett bra tag. Det var lite som att vara på en avskedsturné ... och det kändes egendomligt - inte tu tal om annat.
Under lägenhetstömmandet ledsnade jag på att ha håret hängande ned i ansiktet, så nu är den bohemiske långhårige hippien ett minne blott. Nu är jag lika prydlig som en civilekonom frisyrmässigt, men huvudsaken är att jag inte är som en civilekonom även känslomässigt och mentalt :-P

Nå, det var en kort liten rapport från mig. Jag skall försöka hinna med lite besök hos er lite senare ... jag har säkert missat en hel del. :-)

Ha en fortsatt fin helg allihopa.

10 kommentarer:

Anonym sa...

Så himla roligt att höra från dig igen. Menar du att koltrastar inte finns i Norrland? De flesta övervintrar här nere, men de burrar upp sig väldigt när det är kallt. De är lite klumpiga och inte så snabba, så på landet har det hänt att min katt har fått fatt i någon.
Hoppas att du kommer att trivas.
Kram kram kram från bigga

Anonym sa...

Så kul att höra att du kommit fram ordentligt till Hufvudstaden!
Men väldans konstigt att du aldrig sett en koltrast på nära håll förut!??
Finns de inte där uppe i Luleå?
Hmmm....
Fast kanske är det så att man lägger märke mer till de små rester av/gäster från naturen bland betongen än där det finns mer natur än betong?
Å andra sidan har jag ju ingen aning om hur mycket betong det finns i Luleå, så jag är förmodligen helt ute och flaxar.
I vart fall, ha det nu så himla jättebra, herr "nästan civilekonom"!
=)

Anonym sa...

"Koltrasten häckar allmänt i de flesta typer av skogs- och buskmark, parker, trädgårdar etc över större delen av landet. Den är dock sparsam i Norrlands inland och saknas nästan helt utefter fjällkedjan. Koltrasten övervintrar i Syd- och Mellansverige men de flesta flyttar till Västeuropa och återkommer i tidig snösmältning."
Luleå är ju vid Norrlands kust? Du har nog bara haft otur tidigare.
Ja, åsså köpte jag "Svenska fåglar" på bokrean :)

Välkommen till södra halvan av Sverige! Och så väntar jag ivrigt på ett nytt kort på dig - vill ju se din nya frisyr.

Kram på er båda från Pova

Anonym sa...

Hej BeJi och Galina,

Vad kul att se dina tassar på min space igen. Varmt tack för konstruktiv kritik på min sida, hoppas denna nu syns bättre i Galinas laptop!!!

Hmmm ... svart fågel ... kra, kra ... måste ha varit Munin, hon är så nyfiken av sig ;-)

*Kram*

Anna-Lys

Anonym sa...

Hej där..
Hoppas du ska trivas i stora staden.
Jag själv tillbringade ngr år i dess utkanter och konstaterade att jag gillade ett lugnare tempo. Alltså finns jag inte kvar i kungliga huvudstaden..
Men det finns ju SÅÅ mkt att göra där om man vill..
Inte så mkt här *fniss*
Men jag trivs iaf..
Ha det gott
Cina

Anonym sa...

Modigt Björn!

Välkommen ner!!

Tröttnar du på Kista så Välkommen till Sickla!

Kerstin Hagman

Anonym sa...

Hello där!
Det var kul att du kkom på besök i bloggen också! Jo jag var inte heller uppdaterad ordentligt på adressen till dig, men nu är den inlagd!

Koltrast är en fin liten krabat det och ett någorlunda säkert vårtecken,när den börjar fladdra omkring :)

Skönt att höra att du mår bra och att flytten gått bra. Tro jag det att det känns märkligt när man ska ta adjö, även om det inte är för gott. Det är ju dock en bit ifrån. Jag hade heller inga problem med själva flytten från Norrland, det är mer nuförtiden som jag kan längta tillbaks.
Det är så mycket ljud här jämt, i Luleå kunde man finna tystnaden och lugnet på närmare håll så att säga. Mm..visst kan man åka ut på landet, om man nu ägde en bil och körkort..men ändå..ah du fattar vad jag menar, eller hur?

Nåja, när ska vi ses då??? Någongång i vår iallafall va, kanske när det blivit lite skönare ute och man kan spankulera omkring lite i nejderna?

Jättekramen till dig, G och Rullbert :)

Anonym sa...

NÄrå inga fler dumma påhitt med baskilusker här inte, nån mått får det vara! Fast jag ÄR fortfarande förkyld :( Men det är väl den långa vintern som chockat mig, är ju inte van den längre.

Stockholmare vet jag inte om man nånsin blir inuti. Jag är ju egentlige fusklapp, d v s född i Tälje och bodde mina första 5 år här. Men resterande 15 år i Luleå gjorde mig mer norrlänning än sörbo faktiskt. Fortfarande är jag MER nordbo, fast det är så längesedan jag var uppe och hälsade på i Luleå! Konstigt, fast det beror väl på hur man är som person också kan jag tänka.

Och när jag var ung *fniss* så fick jag ju också lappsjukan däruppe he he.

Synd att du inte kan hälsa till Rullis, men det var roligt att höra att han har det bra iallafall! Kanske är bra att han får slippa flytt och för stor omställning, han börjar ju bli lite pensinär..lillkissen! Jag får pussa på bilden i Korplyan istället :)

Nog överlevde Robban mötet alltid :) Fast han är lite konstig efteråt tycker jag he he..nä jag bara skoja. Jag är inte rädd, det ska bara bli roligt. Lite nervös är man ju alltid när man ska träffa nya människor men bara på ett positivt sätt!

Kram och solong sålänge!
Munin

Anonym sa...

He he nu såg jag AnnaLysens kommentar först he he...jo kan hända att det var Munin som kikade till...nyfiken som alltid hi hiii!

Kram igen

Anonym sa...

Så kul lite närmare asså. Men vemodigt oxså. Gillar fåglar även koltrasten som gillar äpplen. När kommer bild på nya frissan då?
Ha de gôtt.
Agge

Nå, tack för mig!

 Som någon eventuellt noterat så skriver jag inte här längre, men tänkte att bloggen får finnas kvar i väntan på bättre tider. Den här blogg...