lördag, mars 04, 2006

INSPIRERAD AV ROBBANS BLOGG ....


Robban som i sin trevliga blogg lade in ett trettio år gammalt klassfoto och kåserade kring detta, det faktum att tiden flytt och funderade kring vilka människoöden som mött de oskyldiga ansiktena från det gamla klassfotot, fick mig att minnas ett gammalt klassfoto med klass 2A, Borgmästarskolan i Luleå, taget hösten 1982. Jag rotade fram fotot (eftersom jag ännu inte hunnit packa undan mina gamla foton och fotoalbum - sicken tur) och konstaterade att jag trots allt känner till några av de människoöden som mött de unga och ännu oförstörda skitungarna.

Jag ser mig själv iklädd brun plyschtröja och blåa jeanssnickarbyxor blicka allvarligt och misstänksamt rakt in i kameran, mittraden, andra från vänster. Min första tanke när jag såg mig själv var att jag förmodligen tyckte att fotografen betedde sig larvigt mot oss ungar för att få oss att skratta ... redan då hade jag svårt för vuxna som 'sänkte sig' för att hamna på 'samma nivå' som barn. Men nu har jag kommit på att fotot måste vara taget bara någon månad eller så efter min pappas död ... nu när jag tittar närmare så ser jag en viss svärta i ögonen - det gör jag faktiskt.


Nå, jag är ju inte ensam på fotot. Många av mina klasskamraters öden har jag enbart hört rykten om, men några känner jag till lite närmare. En av pojkarna i min klass miste livet i en ohygglig trafikolycka, då han med sin motorcykel frontalkrockade med en buss. En annan av pojkarna hade stora framgångar som medlem i rockbandet "Breach" i mitten av 90-talet. En annan av de små rara gossarna hamnade snett och hamnade visst långt senare bakom lås och bom, och en annan övertog sin faders företag. Min gamle kompis Roger som idag hjälpt mig flytta en hel del grejor syns tvåa från höger i översta raden (röd polotröja och snickarbyxor). Några började arbeta på SSAB (bor man i Luleå så gör man) och några flyttade till Stockholm för att finna lyckan där ... vet inte om de fann den, men hoppas det.


Nu kommer jag ihåg att min första 'girl friend' faktiskt också finns med på fotot, men detta korta förhållande skulle inte äga rum förrän tre år senare - i femte klass. Det var på en klassfest som hon frågade chans på mig (när vi dansade till Steve Wonders "I just called to say I love you" ... blluuueööörkkk, jag vet!), och jag blev så överrumplad att jag bara svarade: "Ja visst!". Sedan efter klassfesten tänkte jag att: "Det där var nog allt bra förhastat!" (eftersom jag inte var det minsta kär i henne ... tjejbaciller, bluöäh!)... så gjorde jag slut också dagen därpå :-S ... all vår början bliver svår, men jag hoppas att jag är förlåten vid det här laget. Jag bör tillägga att jag har bättrat mig när det gäller min inställning till tjejbaciller vid det här laget. :-)


Denna skolklass lämnade grundskoleväsendet 1990 och när det tio år senare skulle anordnas en återförening var det ett ringa intresse från alla håll ... ett tecken på att sammanhållningen varit väldigt dålig i klassen. Jag kunde själv inte deltaga i någon återförening av olika skäl som jag inte minns nu, men jag hörde senare att endast två personer från gamla klassen hade träffats. Lite annorlunda var det när min gymnasieklass hade en återförening bara TVÅ år efter utbildningens slut - då var det uppslutning vill jag säga, ända från Söderhamn i söder har jag för mig, men när jag gick min gymnasieutbildning märkte jag att det fanns klasser med sammanhållning också.


Tja, nog om detta.


Jag hade ju inte tänkt blogga mer detta veckoslut, men vad skall man göra när Robban väcker ens minnen och ens associationsbanor?

---

PS. Litet bloggtips HÄR. DS.

7 kommentarer:

Anonym sa...

Typiskt musiker att stjäla idéer och kalla det att bli inspirerad. ;-P

Men visst är det roligt och intressant med gamla foton. Nostalginerven börjar att vibrera och tankar och fantasier skenar iväg.

Shit oxå, måste sticka till tennishallen. SeeYa!

... två stycken på klassträff *asg*

... hälsa Seriefigursgaliningen :-))

Anonym sa...

Kul!
Jag har ju inga foton efter mitt hus bran ner (upp?) ... men din blogg gav mig en underbar ide ... att kontakta en och annan gammal klasskompis och försöka få ihop lite "minnesbilder".

Tack !!! :-)))))

* måtte bokhyllorna inte överfalla dig ngt mer *

Anna-Lys

Anonym sa...

Kul själv har jag oxså sett robbans kort. Kul att du spinner vidare ska nog leta upp ett själv. Fast som jag skrev till "robban" så träffas sex tjejer ff. 4 som gått från 1-9 från samma klass. Vi har även haft flera träffar hela klassen och de flesta kommer. Vi hade en otroligt bra sammanhållning . Kramiz Agge

Anonym sa...

Är du "offline" nu?

Ett uteblivet svar på den frågan betraktas av mig som ett "ja". :-)

Anyway: SeeYa!!

Anonym sa...

Sjukt när det blir :-
)
Vad tusan betyder det? *asg*

Anonym sa...

Du var som jag när jag gick i "folk-skolan" Jag hade samma kille i hela tiden. Vi var så blyga så det sträckte sig bara till att sitta ihop och hålla varandra i hand när vi lekte mörkleken. Du måste läsa bloggen om när jag vara på rockfestival förra fredagen. (Tiden närmar sig
för dig) kram kram från bigga

Anonym sa...

Det var inte som jag när jag gick i "folkskolan". Jag hade samma kille i alla 6 åren, galen i killar redan då. Vi var så blyga så vi bara höll varandra i hand när vi lekte mörkleken. Du måste gå in och läsa att jag var på rock-festival förra fredagen.
Kram kram och sköt om dig

Nå, tack för mig!

 Som någon eventuellt noterat så skriver jag inte här längre, men tänkte att bloggen får finnas kvar i väntan på bättre tider. Den här blogg...