fredag, november 21, 2008

NYTT ALBUM: HIMLEN ÄR BRA MYCKET BLÅARE


Jaha. Så var jag äntligen klar med min nya "platta". I somras bestämde jag att den skall heta "Himlen är bra mycket blåare" efter en rad ur balladen "Från en gammal ek". Jag påbörjade denna nya utgåva i februari 2007 och slutförde de sista inspelningarna häromdagen. I stilen är det en återgång till den gitarrbaserade musik jag tidigare gjorde, innan jag gjorde min förra utgåva "Mot mina principer" vilket ju var något av ett snedsteg musikaliskt. Jag hade för bråttom att göra färdigt den, vilket jag idag tycker var synd. Den här nya utgåvan fick dock ta tid på sig och så blev resultatet ganska trevligt också. Jag var enormt nöjd med utgåvan "Från samma tak" från 2005 som kanske några chattkompisar kommer ihåg och jag kan nog säga att jag är nöjd den här gången också. Jag har dessutom vid sidan av musicerandet uppdaterat och omorganiserat min gamla hemsida. Det var ta mig attan på tiden, då jag inte hade trixat med den sedan sommaren 2006. Nu har jag lagt ganska mycket av min musik där och kommer att lägga in äldre bitar längre fram i tiden. Nå, tillbaka till "Himlen". Det hela rör sig om hela sjutton nya sånger allihopa ihopknåpade av mig:

HÄR KAN ALBUMET AVLYSSNAS.

NU ÄTER JAG UPP DIG
Sång som jag skrev sommaren 2007. Den handlar om den mest utstuderade hämnd jag kan tänka mig – nämligen att äta upp sin fiende. Inspirerad av en viss katt som med vällust åt upp en irriterande fluga. Här är känslan överförd till oss vanliga människor, vilket gör att sången blir en aning kannibalistisk. Jag försökte göra ett någorlunda etniskt färgat popsound.VÄCK MIG INTE
Ballad, vars grundidé dök upp tidigt en morgon. Idén utvecklades till att även omfatta det faktum att det är lättare att låtsas sova än att se problem i vitögat. Skrevs hösten 2007.EN VACKER DAG
Sång som till och med har en ackompanjerande rockvideo (eller rockbildspel om man ska vara ärlig). Den handlar om det faktum att man inte blir särskilt mycket visare med åren. Skrevs tidigt våren 2008.FRÅN EN GAMMAL EK
Ballad som jag påbörjade sommaren 2007 och slutförde sommaren 2008. Texten är väl mest en stillsam betraktelse från naturen, men sångens karaktär blev lite olik mina vanliga sånger. Det blev lite Burt Bacharach-känsla i låten – och svårsjungen och svårspelad blev den. Den var ett rent helsicke att spela in, men jag är rätt nöjd med resultatet.OM LINA G.
Jag hittade några gamla dikter från åren runt millennieskiftet och en av dem var denna sonett om en trevlig tjej. Jag skrev sonetten hösten 2000 (tror jag) och tonsatte den hösten 2008. Det blev en stillsamt jazzig bossanova av alltihop.HUR KAN MAN VILJA
Sång jag påbörjade sommaren 2006, men jag lade den åt sidan och skrev om den helt och hållet sommaren 2007. Det är väl egentligen arrangemanget som står i centrum i denna sång.MENINGEN
Ett försök att skriva en sång i Vysotskijs anda, men texten blev mer allmänt reflekterande kring det finns någon mening med tillvaron eller inte.USEL
Poplåt med glimten i ögat som jag påbörjade sommaren 2006 – med inte så lite Bob Dylan-sneglingar. Jag skrev om den och slutförde den sommaren 2007 och gav den ett enkelt poparrangemang.EN HALVTIMME TILL
Jag hittade den här gamla texten från 1997 och tyckte att den gott förtjänade att få en chans. Jag halverade texten och skrev till talkören i refrängen samt skrev melodin och så var en ny sång färdig – elva år efter påbörjandet. Det måste vara rekord.INGEN
Denna ballad var en av de första som jag presenterade från ”HIMLEN ÄR BRA MYCKET BLÅARE” och den fick fina vitsord, vilket jag inte förväntat mig. Men nu när jag tagit del av andras åsikter så tycker nog jag också att den har vissa förtjänster. Påbörjade skriva sången sommaren 2007 och avslutade den i februari 2008.GE MIG PENGAR
Poplåt som sneglar mot cyberkulturen och den alternativa sanning som oftast förekommer där. Skriven hösten 2008.JAG KLARAR MIG
Skriven efter ett besök i mina gamla hemtrakter sommaren 2008. Kanske handlar den en aning om Luleå. Kanske handlar den en aning om den värld jag lämnade bakom mig.ETT STEG HIT
Sång som jag påbörjade sommaren 2007 och slutförde våren 2008.SESTINA-LEK
När jag hittade sonetten ”Om Lina G.” så hittade jag även ett försök att skriva en sestina. Resultatet blev ju tämligen dråpligt och jag kände att det kunde bli en småkul visa av mitt försök till sestina. Visa komplett med drake, kung, prinsessa, sköka, mandolin och banjo. Vad mer kan man begära. Sestinan skrev jag någon gång kring millennieskiftet och melodin skrev jag hösten 2008.JAG STÅR I SKULD TILL DIG
Denna sång påbörjade jag tidig vårvinter 2007 och var nog sången som blev avstampen till hela detta projekt. Hösten 2007 var sången färdig och den handlar om förlåtelse.SAKNAR DIG INTE ALLS
Småbitter countrylåt som jag skrev hösten 2008.SCHOTTIS FRÅN HALLONBERGEN
Instrumentalt stycke som jag skrev våren 2007. Vad titeln anbelangar … tja, något ska väl ett musikstycke heta. Jag är fullt medveten om att det inte är en schottis – och den har ingenting med tunnelbanestationen Hallonbergen att göra heller. Fast jag gillar namnet.

Håll till godo!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Vad roligt att du kom ihåg mig när du såg Insider!

GRATTIS till nya plattan. Himlen är mycket blåare, är ett perfekt namn, tycker jag! Kram och lycka till! ♥

Anonym sa...

God Jul Björn och Gott Nytt musik år! :)

Nå, tack för mig!

 Som någon eventuellt noterat så skriver jag inte här längre, men tänkte att bloggen får finnas kvar i väntan på bättre tider. Den här blogg...