söndag, augusti 31, 2014

INTRESSANT TUR MED BUSS 55 MOT HJORTHAGEN

Dagens egentliga huvudpunkt var väl snarast skivmässan i Eriksdalshallen och nog var den bra. Jag kom hem med pungen tom och säcken full vilket väl var meningen, men det är snarast det som hände efter mitt skivmässande var över som är det jag kommer att minnas från denna dag. 

Just när jag kom fram till en busshållplats rullade buss 55 mot Hjorthagen in och då tänkte jag blixtsnabbt: "Varför inte? Jag har inte bråttom någonstans och om jag åker med den här bussen så kommer jag att få se delar av Stockholm som jag inte ser så ofta - då jag sällan åker buss och aldrig åker bil - och dessutom är ändhållplatsen i Hjorthagen vilket ligger vid tunnelbanestationen Ropsten. Sagt och gjort, jag hoppade på bussen och satte mig och började studera husen och människorna utanför. 

Då klev det på en man som dels gjorde en högljudd hånfull kommentar om att bussradion spelade lättare operamusik. Efter ett tag började han tala högt, och här var det uppenbart att inte alla hästar var hemma i stallet. Han anklagade bussens passagerare för att vara medlemmar i sekten som låg bakom att hans bror torterats till döds. "Supertrevligt", tänkte jag. Han hoppade dock av vid Mariatorget och fortsatte väl sin vilsna tillvaro där. Efter ett tag så fastnade trafiken och genast började flera av passagerarna av typen "stockholmare modell äldre som knappast borde ha så otroligt bråttom någonstans en söndag" att gnälla högt och klaga. Själv passade jag på att studera den intressanta arkitekturen utanför bussen extra noga, det är sällan man har tillfälle till det. Så efter ett tag dök det upp två kvinnliga ridande polisen som stoppade trafiken i en korsning i närheten av Norrmalmstorg (vill jag minnas), och då började man ju undra vad som hade hänt. Efter en kort stund hördes dock musik spelas och så kom en väldigt välpolerad vaktparad till häst marscherande förbi bussen. De surmulna stockholmarna sken upp en smula, även om de fortsatte gnälla efteråt när trafiken åter kommit igång. Lite senare än vanligt kom bussen fram till Hjorthagen och jag passade på att äta lunch där innan jag tog tunnelbanan hem igen. 

Men så här i efter hand undrar man ju: Den där sekten som skulle vara ansvarig för att bussmannens bror torterats till döds och som han anklagade bussens passagerare (mig inkluderad) att vara medlemmar av .... vilken sekt kan det ha varit? Postkodlotteriet?

Nå, vem vet. Jag läste nu när jag kommit hem att en buss beskjutits i trakten av Rinkeby, så det verkar vara en dag då SL:s bussar drar till sig många dårfinkar - bland annat undertecknad som bara tyckte att det skulle vara kul att uppleva bussvägen till Hjorthagen för en gångs skull. 

Inga kommentarer:

Nå, tack för mig!

 Som någon eventuellt noterat så skriver jag inte här längre, men tänkte att bloggen får finnas kvar i väntan på bättre tider. Den här blogg...