måndag, augusti 11, 2014

WEBB-TV OM VINYLSKIVOR

I början av april fick jag ett mail från en ung dam som presenterade sig som Caroline Wallén och hon berättade att hon nyligen hittat min Youtube-kanal "78rpmblog" och prisade vad hon sett och så berättade hon att hon håller på med ett projekt om vinylsamlingar, och tanken är att hon ska hälsa på hos olika samlingar och bli guidad bland deras skivor och även få veta lite hur intresset för musik och vinylskivor började. Detta skulle sedan, berättade hon, bli en webb-TV-serie för SVT och om jag var intresserad föreslog hon att vi skulle träffas så hon kunde berätta mera. 

Min första reaktion var lite blandad, då jag egentligen inte är så förtjust i tanken att filmas i mitt hem, vilket kan tyckas konstigt då jag spelat in flera hundra videor för min Youtube-kanal, men där har jag ju själv haft 100% kontroll på innehåll och hur det hela skall framställas. Samtidigt så kände jag mig mycket smickrad över förslaget, att det var just mig hon frågade, och jag svarade att jag ville veta mera om projektet. En tid senare träffades vi i Skärholmen där vi fikade på ett café vid Skärholmstorget. Hon berättade entusiastiskt om projektet, att ett pilotavsnitt skulle först spelas in och klippas ihop för att presenteras för SVT och om SVT gillade de dem fick se och gav tummen upp för en hel programserie skulle Caroline och hennes team få besöka fler skivsamlare runt om i landet och spela in avsnitt hemma hos dem. Jag kunde inte låta bli att ryckas med i hennes entusiasm kring projektet och lovade att ställa upp. Hon visade under samtalets gång att intresset för vinylskivor var genuint och att hon redan hade stora kunskaper kring ämnet. 

Så bestämdes under sommaren att det hela skulle genomföras den 9 augusti, och jag kan lova att jag natten innan sov ganska "begränsat". Jag var såväl nervös och spänd som förväntansfull inför det hela. Klockan 9 kom hela teamet som bestod av sammanlagt fyra personer och alla hade bestämda uppgifter, t ex ljud, film, anteckningar etc. Det har ju varit en varm sommar och denna dag var väl om än inte superhet så garanterat varm, och trots att lägenheten jag bor i är ganska sval så blev det ändå en svettig arbetsdag. Mellan tagningarna satte vi igång en ju längre dagen gick mycket populär bordsfläkt som sprutade ut luft över vardagsrummet där vi höll till. När de var färdiga med allt, så bad jag om att få göra en inspelning för min Youtube-kanal för att dels dokumentera händelsen men också för att hjälpa till att projektet blir känt bland de som kan tänkas vara intresserade. 

När detta skrives har videon fått drygt 130 visningar (så här nästan två dygn efter publiceringen) och ett 50-tal sk "likes" på Facebook. Idag när jag bara har några dagar kvar till det är dags att jobba igen kommer jag ju på att jag absolut borde skriva om det hela här också i min stackars gamla bortglömda nioåriga blåblogg. Sagt och gjort.


Inga kommentarer:

Nå, tack för mig!

 Som någon eventuellt noterat så skriver jag inte här längre, men tänkte att bloggen får finnas kvar i väntan på bättre tider. Den här blogg...