Ja Hej Alltså. Det är jag som är
Kommunikationen. Det är inte så roligt att alla jämt måste gnälla på att jag
skulle brista. Så fort det är något som går snett i samhället så säger alla att
det är jag som brister. Det är inte så himla lätt att föra allt som människor
säger, så att det hamnar rätt.
Om ni t ex bara visste hur många
gånger som jag har försökt styra in snårig information som läraren kommer med
så att den hamnar i rätt bana i elevens medvetande och kan bli förvandlad till
kunskap. När informationen är för tung, abstrakt och ohanterbar, så är det ett
litet helsike att hitta ett sätt att placera den rätt, eftersom mottagaren –
alltså eleven – stänger till alla ingångar. Vad skall man göra? Till slut
sätter jag informationen i blindtarmen på dem, bara för att bli av med den.
Sedan skickar eleven iväg mig för
att tala om för läraren att eleven inte förstår vad läraren pratar om, men då
är det lika knepigt att hitta någon ingång på läraren. Det slutar oftast med
att jag studsar bort från dem, och det gör faktiskt ont i långa loppet. Inte
undra på att jag är frustrerad och inte undra på att motivationen sover. Varken
dysfunktionen eller miljön gör mitt arbete lättare.
Tänk om mitt arbete ändå vore som
att färdas längs långa autostrador med intelligenta plankorsningar. Inga
stängda ingångar och hinder som försenar och förstör. Tänk om bara människor
kunde kommunicera lite bättre med varandra. Att läraren skickar ut sina
missriktade projektiler med kunskap där framme på katedern, som jag måste
försöka styra in i en massa sovande elevers medvetande är inte det lättaste.
Det finns ju så många sätt att undervisa, och så många sätt att lära sig, och
nog tror jag att mitt jobb skulle bli så mycket lättare om folk verkligen
tänkte på detta.
---------------------------------
Jag minns inte syftet med den här texten (som jag skrev för drygt 12 år sedan), men den har väl någon poäng antar jag.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar