onsdag, maj 10, 2006

Husby - Barkarby tur och retur


När en tids sjukdomsbekymmer hållit mig på mattan (eller var den nu har hållit mig) så kan jag bara konstatera att det är lätt att lägga hälsobekymmer åt sidan och må bättre av allt det gröna vackra där ute. Jag struntade till slut i att hålla mig hemma och 'invänta' tillfrisknande och istället ge mig ut på långpromenad i den vackra naturen som finns i Stockholms norra utkanter. När jag i går gick under en trafikerad bro märkte jag plötsligt att jag hade hamnat på landsbygden - bara så där utan att veta hur det gick till. Min första tanke var: "Hur långt har jag promenerat egentligen? Det ser ut som i Sundom, men så långt kan jag väl inte ha gått?!?". Mycket riktigt, jag hade kommit till utkanten av Hansta naturreservat. Möcke natur va're och möcke hästar i hagarna va're. Inte illa alls, dit kommer jag att gå fler gånger. Efter detta fynd promenixerade jag till lilla Barkarby ... och hämtade ett exemplar av gratistidningen "Stockholm City" ... ja va tusan, något ärende måste man väl ha?! Efter detta ärende var jag lat och tog bussen tillbaka till Husby.

Idag promenerade jag till Barkarby igen och det var underbart. På ditvägen hade jag sällskap av en underbar ryska som jag eventuellt nämnt i denna blogg tidigare, då denna ryska arbetar i Barkarby och gärna vill (liksom undertecknad) promenera för att få igång konditionen. Så mitt sällskap dit var alldeles ypperligt. Jag beslöt mig för att promenera tillbaka för att ha fått en härlig tvåtimmarspromenad. På hemvägen hade jag också ett ypperligt sällskap, men denna gång behövde jag inte själv använda talorganet så mycket. Jag hade nämligen med mig min bärbara CD-spelare med det mycket efterlängtade albumet "Surprise" med den musikaliske husguden nr 1: Paul Simon. Varje ny platta med honom är en fest (en inte alltför flitigt förekommande fest, förra albumet släpptes hösten 2000) för mina öron, men samtidigt kräver varje ny Paul Simon-skiva att man lyssnar minst fem gånger innan man bildar sig en riktig uppfattning av vad man tycker. Jag har ännu bara hunnit med tre avlyssningar så ännu kan jag inte plåga er med någon fullödig analys - men en sak kan jag säga: den mannen upprepar sig aldrig och söker alltid nya vägar och det är därför hans musik låter yngre än alla andra jämnåriga pop- och rockgubbar.


Samtidigt som jag njöt av musiken och bengymnastiken njöt jag av naturen och avbildade denna lilla blomma (Anemone Nemorosa?) med kameran i min mobiltelefon.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Helt korrekt, Anemone nemorosa.
Trevligt att du blivit piggare!
Men jag skulle ju lämna detta meddelande:

Pssst! Kolla min sida - läs om Uppropet. Det gäller EU och den goda tanken att spara en massa pengar som görs av med i onödan.
Kram från Pova

Anonym sa...

Vitsippor har jag en hel rabatt full här utanför lägenheten för att inte tal om på landet där tomten är alldeles vit. Det måste vara nytt för dig att uppleva en vår i sydligare trakter, fastän iår har den inte varit sig riktigt lik tyvärr. Hoppas att du har det bra och du mår bättre. I år är det många som har drabbats hårt av allergi. Själv har jag varit besvärsfri i många år men i år ha jag drabbats tyvärr.
Tittar in och kollar här ibland hade nog skrivit om katter men jag har haft så mycket att göra så jag har legat lågt med att skriva.
Kramis från bigga

Anonym sa...

Hejsan,

Låter underbart att promenixa så långa sträckor dagligen i Stockholms utkanter ... brukar annars inte vara förenligt med kattägare *fniss*

För oss hundägare (iaf de större raserna) är detta en livsstil ... minst 3 timmar dagligen ... oavsett väder och eventuella lungingrammofoner ;-)

TREVLIG HELG

PS Tänkt till !! DS

Munin Vargatik sa...

Gröna ögon :) Men kära nån, kan du inte kommentera i bloggarna? Har MSN börjat gorma nu igen, alltid är det nåt alltså. Fast det går ju bra i GB också, även om inte det syns lika bra så att säga.

Jag super också in det gröna nu, och det går ju så attans fort! Igår var familjen ute i skogen, hela dagen. Drack varm choklad och åt ägg o prickigkorvmacka! Mysigt och rart! Idag åker vi ut till en bekant i hennes stuga. Det ska också bli skönt och förmodligen grönt :)

Du jag läste din blogg om Alban, och dels är jag superduper känslig nu och dels saknar jag mina katter så dant när jag läser, att tårarna började rinna på mig också. Jättefint skrivet! Och jag som precis tänkte skriva om min hund, Ritha. Men jag väntar lite med det, annars lär jag drunkna här vid datorn :)

Jättekramar från
Munin

Nå, tack för mig!

 Som någon eventuellt noterat så skriver jag inte här längre, men tänkte att bloggen får finnas kvar i väntan på bättre tider. Den här blogg...