måndag, juli 29, 2019

SEMLAN

Under sommaren har vi fått hjälpa till att ta hand om hamstern Semlan, och det är egendomligt att under alla dessa år har jag aldrig tidigare haft en hamster som husdjur - annars har jag ju betat av kanin, hund, katter, akvariefiskar, undulater ... och på senare år en och annan silverfisk. Men det är ändå fantastiskt hur fäst man kan bli i en liten hamster när han klättrar uppför en när man sitter på golvet och hur man bara blir glad i själen när man ser han knata omkring dels i sin hamsterboll men även på fri fot i vardagsrummet på sina korta korta ben. Dagen innan jag skulle åka till Luleå så dog dock lille Semlan helt utan att någon var förberedd på det. Han bara låg helt stilla i sin bur och det var otroligt vilken sorg man kunde känna för ett litet djur som bara varit en del av familjen under en kortare tid. Hur som helst, jag har nu inte haft något husdjur sedan jag flyttade till Stockholm då min käre katt Rulle flyttade till min mor och bodde sina sista fyra år där (han dog 2010, sexton år gammal) men jag skall erkänna att det snart börjar vara dags för en ny familjemedlem. Om det dröjer ett år eller fem vet jag inte, men lille Semlan gav mersmak för att återvända till de som har ett husdjur som vän och sällskap.

Inga kommentarer:

Nå, tack för mig!

 Som någon eventuellt noterat så skriver jag inte här längre, men tänkte att bloggen får finnas kvar i väntan på bättre tider. Den här blogg...