måndag, november 14, 2005

45 RPM

Tjolahoppsan! Jag har tagit några dagars semester från alla sorters bloggarverksamhet och det var nog nyttigt. Funderade faktiskt lite på att stänga den, men nöjde mig istället med att ge f-n i den under en kortare tid. Bra beslut, eftersom jag trots allt är mycket förtjust i mina bloggarvänner, och inte gärna vill tappa kontakten med dem. Dessutom har jag ägnat sista tiden åt att göra något vettigt i min Historiekurs – jag har påbörjat en egen fördjupning kring ett ämne jag tycker är skojigt: den tidiga grammofonindustrins framväxt (låter kanske torrt för gemene man, men jag kanske skriver lite om detta i bloggen senare – har hittat lite skojiga saker, som nog inte hör hemma i mitt ’seriösa’ fördjupningsarbete). Jag har även tillbringat måndagen med att kriga mot ett envist spyware – men jag TROR att jag lyckats ha ihjäl fanskapet nu.

Annars har jag under kvällen kopplat in min Lencoskivspelare till datorn och testat föra över lite vinylljud till datorn – och det var DÅ jag fick idén till denna kåserande musikbloggpost. Jag har tittat och lyssnat lite på gamla vinylsinglar, vilket har varit trevligt – även om jag egentligen inte är alltför intresserad av singlar – till skillnad från många samlare. Nu tyckte jag dock att det vore kul att skriva om några vinylsinglar och dessutom lägga in ljudet från dem för nedladdning i denna bloggpost.

Jag börjar med en mycket sällsynt EP med favorit­dansbandet Ingmar Nordströms. De spelade in denna skiva 1965 – ett par år innan de blev professionella musiker – och nästan tio år före genombrottet med alla Saxpartyskivor. Låten som går att ladda ned är titelspåret från EP:n ”Hålligång kära bröder, hålligång”, och jag har fastnat för den låten för att den är ganska morbid för sin genre – jag vet inte om Nordström och pojkarna försökte nå Svensktoppen med denna inspelning, men kan tänka mig att den nog var lite för svart för den populära skvallistan. Musik och Text står det gåtfulla paret ’Ken Wall – Mecka Lind’ för – vilket onekligen låter som pseudonymer – någon som känner till dem? Denne Ken Wall står även som arrangör till låtarna på skivan – så det KAN vara en pseudonym för en av medlemmarna i Ingmar Nordströms – men det är bara en gissning. Den snygga omslagsteckningen är för övrigt gjord av Cacka Israelsson – Ja, just DEN Cacka – han med ’Gamle Svarten’. Cacka har illustrerat och designat åtskilliga skivomslag under årens lopp.
På 1980-talet lyssnade jag alltid på radioprogrammet ’Plattityder’ med Bengan Wittström och Kjell Alinge – dels för att jag gillade deras vansinniga dialoger, men även för alla de sällsamma skivor som spelades i programmet. En gång spelades en låt som hette ’Norrlandspölsa’ – och den låten stannade kvar i mitt minne långt efter det jag hörde den (vilket bör ha varit 1985) – och nästan tio år senare hittade jag skivan där låten fanns. Före fyndet visste jag inte vem som sjöng, men det visade sig vara en revyskådespelerska och sångerska vid namn Mari Ade. Jag vet inte så mycket om henne annat än att hon deltog i ett par av Povel Ramels Knäppuppföreställningar – EP:n är för övrigt utgiven på Knäppupp-etiketten. Jag tror att hon kom ifrån trakterna av Östersund, men annars vet jag inte så mycket – vet inte om hon lever idag. Men i vilket fall som helst – den här piggelina twistlåten ’Norrlandspölsa’ tycker jag än idag är riktigt medryckande och rolig.
Jaha, vad kan man annars lägga in för fyrtiofemma? Kanske en med sångaren Anders Börje – har för mig att min gode bloggarvän Robban efterlyst någonting med honom för en tid sedan. Anders Börje finns för övrigt på flera 78-or i min samling – har bl a hans debutskiva från 1942 – men Anders Börje var aktiv som artist långt in på 70-talet, och han kämpade alltid för att få sjunga visor – även om skivbolagen under stenkaksepoken hellre såg att han sjöng reguljära schlagrar. Men när visvågen började rulla in över Sverige på 50-talet och 60-talet kunde Anders Börje göra åtskilliga fina visskivor. Han var högt aktad bland yngre vissångare under 60-talet – och han blev den som fick äran att göra det allra sista framträdandet på Vispråmen Storken innan den såldes 1969 – och då var ’Vid Färjestaden’ en av visorna han sjöng. ’Vid Färjestaden’ ligger väl för övrigt lite i gränslandet schlager/visa och texten är skriven av den tämligen bekante skalden och akademiledamoten Erik Axel Karlfeldt.
Från Karlfeldt tar vi nu ett gigantiskt galtasprång till något helt annat, och om Anders Börje-skivan var till viss del ägnad åt Robban, så är denna skiva ägnad åt en annan bloggarvän – nämligen … äh! Det är ju uppenbart, så det behöver jag inte ens skriva … vem är det som blir dundernostalgisk bara man nämner en viss ort i norr? Nåväl, denna singel innehållandes kampsången ’Vårat Gäng!’ gavs ut i samband med att Luleå Hockeyförening gick upp i Elitserien 1984. Då var LHF Sveriges mest uppkäftiga lag, till skillnad från det inavlade eländet till lag det är idag. Denna låt representerar LHF när det var som livligast på ståplatsläktaren ’apberget’ i Ishallen ’Delfinen’ (numera COOP Arena – bläääurrrk!). Bland musikerna som hörs på skivan kan bl a de fd Rekyl-medlemmarna Dan Bergman (sång) och Rolf Hedberg (saxofon) nämnas. Sven-Erik Omberg som var slagverkslärare när jag gick i grundskolan spelar trummor och mannen bakom låten (’mästerverket’) Bengt Wikström, spelar bas på inspelningen.
Apropå Luleå, så finns det en singel i min samling som vållat mig en hel del huvudbry under årens lopp, nämligen denna obskyra utgåva med dansbandet Luleåkanonerna. När jag själv var som mest aktiv med att spela frågade jag nästan alla lite äldre Luleåmusiker som jag kom i kontakt med (vilket var ganska många) om de hade hört talats om eller om de mindes Luleåkanonerna – men nix pix. Inte heller när jag visat upp omslaget har någon sagt sig känna igen någon av musikerna. Skivan är utgiven på det lilla Fittjabaserade skivbolaget ’Studio 7’ – som för övrigt spelade in ett antal olika norrlandsband – bl a Eneröds från Vilhelmina. Nu kan man ju diskutera den musikaliska insatsen av detta band, men jag tycker nog att jag har hört betydligt sämre skivor med betydligt sämre band – jag tycker inte att medlemmarna i bandet behöver skämmas för sin insats. Låten jag lagt in, ’Att skiljas är att dö lite grann’ är ett småputtrigt exempel på norrbottnisk dansbandscountry. Kom igen nu, Luleåkanonerna! Nu vill jag veta vilka ni var!

Inte vet jag om dessa skivor är särskilt bra - men nog är de ganska kul ändå.


Kommentarer: 
Roligt att du är tillbaka. Ikväll lät jag min man ta del av dina berättelser från musikens värld. Han är gammal diskofil som var samlare i hela sitt liv men pga sjukdom för 10 år sedan och ff har han slutat att lyssna på musik så vi har sålt det mesta av samlingen. Vi får fortsätta att lyssna i morgon för nu är det sen kväll.Har saknat dig men jag tänkte att du behövde nog ta igen dig efter din kärleksvecka :).Kram / Bigga 14 nov 22:49

*pust* Det var för väl att du inte stängde denna din blå blogg! Jag botaniserar här ibland, läser äldre bloggar, lyssnar på lite musik, har rätt kul.Att du behövde en viss återhämtningstid efter den ljuva veckan inser jag självfallet ;-)Anders Börje med Färjestaden hade jag på en 78. Inte ngn av de andra låtarna på din 45:a. Totalt hade jag c:a 10 78-or med Anders Börje. Dvs, det var min far som köpt dem, jag ärvde dem bara. Och sålde dem när jag inte längre kunde spela dem. Förresten blev jag så trött på att vända skiva ideligen. Jag spelar knappt mina 45:or ens.Lycka till med historiearbetet; att du skulle välja det ämnet är inte helt otroligt!Ha det trevligt själv (trots avståndet till Galina).Kram från Pova / 14 nov 23:37

You r back. Började fundera vart du tagit vägen om du höll på och gjorde nåt annat hela tiden. Haha. Kram Agge / 15 nov 01:00

Nä Beji!Spacet blir aldrig bättre än dess intressantaste medlemmar. Därför FÅR du inte sluta blogga!!!!Måste ner till pliktnivån i huset men hann ju se att något spännande finns att fördjupa sig i. Jippiee!!!Vissa människor kan komma och gå, känns det som, men Beji måste bestå!!!! (((Kramar från Soulway))) / 15 nov 09:02

Hej Beji!Tack för en intressant och givande musikstund. Din hobby är så förbaskat spännande mellan raderna, tycker jag. Just det där med texter och toner som varierar så mycket från tid till annan.Herregud vilken text till Hålligång Bröder. Jag höll på att trilla av stolen! Fanns det en tid när man vågade sjunga så??? Jomalaaijta! (Men för min del blev den ju nästan en befrielse att lyssna till;-)!!!Pölsatiden. När man sjöng om en så pass grå maträtt! Och Vårat gäng med stålet!(Kände näven höjas en smula!)Att skiljas känner jag igen och också Karfeldtsången. Din hobby är ju helt suverän. Den säger så oerhört mycket, tycker jag.(((Kramar från Lyan som lyser upp i byns mörker))) / Soulway 15 nov 16:33

God afton, Björn!Radioprogrammet "Plattityder" minns jag med glädje. Det innehöll verkligen humor i min smak. Vad trevligt att du har grävt fram en Anders Börje-inspelning. Jag kan läsa att Pova också tycker om AB. Det är som jag alltid har sagt; hon har gott omdöme, fruntimret. Egentligen är det inte så mycket JAG som gillar Anders Börje, utan mer min mor. Som jag berättade förut så hade hon och AB ett kortare kärleksförhållande. Men visst var han duktig. Jag har laddat ner många låtar och bränt en CD till mamma. Den tycker hon mycket om. Någon vanlig skivspelare har varken hon eller jag längre.Jag fann det kuriöst och intressant att Erik Axel Karlfeldt har skrivit texten till "Vid Färjestaden". Jag visste inte han ägnade sig åt sådan "lättviktig" poesi, men han kanske behövde dryga ut kassan. Efter att ha lyssnat på texten kan jag konstatera att den inte hör till Karlfeldts mest lysande alster, även om den inte är dålig på något sätt.Du har många guldkorn i din samling, BeJi. Jag hoppas att du har en bra försäkring. Affektionsvärdet kan tyvärr ingen försäkring täcka, men vi får hoppas att inget tråkigt händer din skivsamling. En varning för levande ljus kan vara på sin plats nu när det börjar närma sig advent.Den där "hejarlåten" lät lite löjlig, tycker jag. Å andra sidan har sådana sånger en tendens att göra det, oavsett vilket lag det handlar om.Coop Arena är ju ett alldeles utmärkt namn. Jag förstår inte vad du menar, Björn. "Bläääurrrk!"??Allvarligt talat så gillar jag inte när företagsnamn används i sportsammanhang. Idrotten förlorar sin själ på något vis.Men just namnet Coop kan jag stå ut med. Vi behöver all reklam och goodwill vi kan få.Jag kom att tänka på en sak. Först hette arenan "Delfinen" och nu heter den "Coop". Ser du kopplingen mellan "Dolphin" och "Imaginos"?Jag har lagt märke till att du har börjat använda svordomar när du skriver. Vadan detta? Utövar Galina dåligt inflytande på dig?Jag skojar bara, men jag tyckte faktiskt om när du skrev "torrt och korrekt".Jag är glad att du har "bloggen" kvar.Ha det bra.Robban. / 16 nov 19:15

Hej Beji!Nu har vi fått Vinterkänsla här. Frost på marken. Hur har ni det därborta?Senaste jag hörde från (ännu längre) norr så var det plusgader och snöfritt!Funderar du på emigration??? Kanske gymnaiselärare i Tensta eller Rinkeby? Tror du hade passat jättebra och kunnat göra ett gott arbete!!!Vad du än gör så är du min Favvokille!!! (Bara du inte börjar slå ned gamla tanter och stjäla deras handväskor!!!Läste att du börjat svära! Och man vet ju aldrig vars det slutar;-) (((Kramar från Soulway, Sessan och Bosse i Vinterskogen))) / Soulway 17 nov 07:12

Hej vännen är inne för att se att allt står rät till trotts att jag kan tänka mig att du går på rosamoln. Önskar dig en trevlig helj Kramizz Fia. / Smultrondroppen 18 nov 12:12

Tjong i medaljongen, här kommer jag så äntligen farande som skjuten ur en kanon :) Mitt i natten förståss, men va fasen tiden räcker ju aldrig till! Och visst, du känner mig ju rätt bra nuförtiden och får in en klockren träff på nostalgikänslan :)Jag har inte hört Luleåkanonerna förr däremot. Men jag vet inte, jag tycker jag känner igen melodin nånstans ifrån. Jag KAN ha hört den för min kompis Maggan, var hajsing på den här typen av musik. Jag är inte kunnig på den här genren, men jag måste säga att jag får lite lätt nostalgirysning iallafall. Jag är ju lite av en Rocker...både hårt och hmm..icke hårt :) men nog myser jag allt till sånt här. Hemtrevligt och VÄNLIGT vilket själen så väl behöver..gärna ofta också!!Det var längesen jag tittade till dig nu...det är med glädje och värme jag läser "Tidig fredagskväll i slutet av oktober". Du har blivit så annorlunda sista tiden, så öppen och sprudlande! Det smittar Beji! :) Jag blir mycket glad av att få se och känna din och Galinas verkligehet. Väldigt generöst att bjuda på det...Vill också passa på att tacka å min sons vägnar för födelsedagshälsning!!Kram lille gubben och kela lite med Rulle från mig...är så kattsugen just nu. ( Shorty håller på att ordna sig en kattunge...kan knappt vänta...) Kram igen// Munin *tassar* vidare... / Munin 19 nov 01:00

Vilka gamla godingar ! Jag har inte lyssnat av alla än men jag ser fram emot Anders Börje...Var får du allt ifrån ? Kul att ha dig tillbaka, dock, och tack för inlägget hos mig häromsistens. Kan hålla med om att Puccini är lite sockersöt, men inget går väl ändå upp mot Ingvar Nordströms, eller...? / Millroll 19 nov 16:32

Ja, men det är ju klart att han heter Ingmar, ser jag nu !Och det var väldigt underhållande att höra alla låtarna, även Anders Börje. Vilka arrangemang man gjorde på den tiden ! Inget slarv där inte ! Men Norrlandspölsan gillade jag mest. Nästan lite Britta Borg-feeling (Hette hon inte så ? Blir plötsligt osäker) över henne. Förstår att Povel fastnade...om han nu gjorde det ?Har lyssnat på några av dina egna låtar. Också mycket bra. Du sjunger fint !Tack och hej ! Cajsa Román från Tappra Mödrars Kapell har gjort och sjunger "Hull och hår". Inte känd, men bra !Ses och hörs ! Tack och hej ! (PS Är mycket dålig på namn och skulle mycket väl själv kunna kalla Puccini för Giancarlo i förnamn. Men det det gör kanske inte så mycket. Han är ju ändå död. DS) / Millroll 19 nov 23:47

Inga kommentarer:

Nå, tack för mig!

 Som någon eventuellt noterat så skriver jag inte här längre, men tänkte att bloggen får finnas kvar i väntan på bättre tider. Den här blogg...