måndag, november 07, 2005

DEN BÄSTA VECKAN I MITT LIV …



Tidig fredagskväll i slutet av oktober.

Jag vek ihop min nyinköpta läsanågotlättsamtförattfördrivatiden-Expressen, stoppade ned den i min gröna systemkasse innehållandes en flaska sydafrikanskt rödvin (Two Oceans) och en väl inslagen liten bukett med tre gula rosor. Jag ställde mig upp, tittade på klockan (18:12) och lämnade Busstationen ’Loet’:s väntsal och gick ut i nattmörkret för att inandas den milda höstluften. Det blåste lite, men var inte särskilt kallt. Snön som föll för några dagar sedan hade smält bort. Jag vandrade fram och tillbaka utanför väntsalen samtidigt som tusentals saker hände i mina tankar. Jag tittade då och då på den stora klockan ovanför väntsalens ingång och till och från kastade jag ett getöga på de digitala ankomsttavlorna. ”Snart är hon här”. 18:20 skulle hennes buss från Sundsvall nå Loet – Luleå Busstation och nu var det bara några minuter kvar. Jag gick en snabbvända runt den kinesiska restaurangen som ligger alldeles intill Loet. Nu var klockan 18:20, men ingen buss verkar vara på ingående. Nu började det nästan bli olidligt. Bara ett enda ord dök upp i mitt huvud och det var naturligtvis ett engelskt ord (är man anglofil så är man): ”AGONY”. Flera minuter gick och ingen buss syntes till, men plötsligt rullade en buss stillsamt in mot Loet, en buss med nr 100 … hennes buss! Den var försenad, så den stannade inte där den brukar stanna för att släppa av folk, utan den fortsatte mot hållplatsen där nya passagerare skall stiga på. Människor började strömma ur bussen, men ingenstans såg jag en kvinna med röd jacka. JO! Vänta lite, där skymtade jag en röd jacka som försvann in bakom en pelare … och där kom hon fram igen … det var hon! Det var faktiskt hon! Jag kände igen henne fast jag bara sett två foton av henne … två mobiltelefonfoton dessutom – alltså inte särskilt högupplösta … men visst var det hon! Hon såg mig och vi möttes i en varm men förvirrad kram och en lite vilsen kyss. Jag hörde hennes röst, som jag hört åtskilliga gånger per telefon. Tidigare har jag tyckt att hennes ansikte och röst inte riktigt passat ihop, men nu märkte jag att hennes röst och hennes ansikte gifte sig likt god mat och ett gott vin. Det var faktiskt hon! Hon var här! Hos mig!

Lite enkelt småprat som nästan fullständigt lämnat mitt minne … hon frågade om det var långt att promenera från busstationen till mitt hem, och jag svarade att det var en timmes promenad, men hon ville gärna promenera eftersom hon suttit i timtals på den där bussen. Vi började promenera, men fick stora problem när vi skulle ta oss över Malmuddsviadukten, då den var fruktansvärt isig och livsfarlig att promenera över. En stolle på cykel halkade omkull mitt framför våra näsor (dock utan att skada sig, tack och lov) och flera andra halkade runt på det friktionsfria underlaget. Vi beslöt oss för att vända om och ta bussen trots allt – det vore ju ingen lyckad början om någon av oss halkade omkull och blev skadad. När bussen kom betalade vi båda två ungdomsbiljett – inte för att vår kärlek gjort att vi plötsligt ser ut att vara ungdomar igen, utan för att bussbolaget LLT (Luleå Lokaltrafik) hade en särskild kampanj den veckan då alla som åkte med den linjen fick åka på halvbiljett. Fast nog kände man sig som en tonåring igen, där vi satt längst fram i bussen och småpratade om ditt och datt, bl a om en reklamaffisch framför oss om en aktuell biofilm.

Vi klev av bussen och började promenera den korta biten till min lägenhet. Jag minns att jag tänkte att: ”nu blir det intressant att se Rulles reaktion”. När vi steg in i hallen och började hänga av oss kläderna kom ingen Rulle och mötte oss (för det brukar han sällan göra). Rulle låg i sin fåtölj och fick en obeskrivligt förbryllad min när hon gick bort till honom och hälsade på honom … och sa hans NAMN … ”HUR kan hon veta vad jag heter … och VEM är hon?”, såg det ut som Rulle tänkte. Men efter lite förvirrad tystnad satte Rulle igång sitt vanliga spinnande – men det tog lite tid innan jag tror att han greppade situationen. Hon plockade bort pappret runt rosorna, beskar stjälkarna (heter det så?), och satte dem i en vas. Sedan stod vi bara och kramade varandra en låååååååååång stund. Eftersom vi är ganska olika långa kunde jag vila min haka på hennes huvud och när vi skulle pussas och kyssas fick jag ställa mig i en lite egendomligt kutryggig ställning och böja på knäna, men vad gjorde väl det? Hon hade tagit med sig strålande fina presenter, till mig, till min mor och till min mormor. Otroligt generöst och omtänksamt! Jag fick bl a tre DVD-filmer, bl a den beryktade filmatiseringen av ”Caligula” med Malcolm McDowell, en tjock bok med ett mycket trevligt tema (erotik i konsten), och några chokladkakor av det välkända (bland hennes läsare) märket ”1848”. Rena rama julafton med andra ord, men den bästa tidiga julklappen var ändå hennes närvaro – vilken lycka. Hon ville att jag skulle se TV-program som sändes samma kväll om sångerskan och kompositören Oum Kalsoum (osäker på stavning), som jag vet att hon nämnt flera gånger, men som jag själv annars aldrig har hört talas om. Vi tittade på programmet och lyssnade på Kalsoums innerliga sånger och för västerländska öron säregna sångstil. Sedan ville hon att jag skulle lägga på en skiva att lyssna på samtidigt som vi hade det lite trevligt i min mjuka soffa. Bara för att ’jäklas’ lite med henne plockade jag fram mitt nyinköpta exemplar av AC/DC:s ”Back in Black”, men den ville hon absolut höra. Jag frågade henne om hon menade allvar och det gjorde hon. Så vi spelade skivan och konstaterade att det var väldigt välspelad och innerlig musik som har klara musikaliska kvaliteter. Samtidigt kunde jag inte låta bli att le åt det faktum att vi satt här efter flera månaders cyber- och telefonkontakt i min soffa och gosade och kelade till AC/DC. Lite grann av en högoddsare, får jag nog säga.

När hon ville göra sig i ordning inför kvällen ockuperade hon först mitt badrum i närmare 45 minuter, och jag kunde konstatera att jag sedan inte riktigt kände igen mig i mitt badrumskåp. Det verkar tydligen vara ett stort projekt för kvinnor att göra sig i ordning såväl på morgonen som på kvällen. Jag tänker inte skriva ingående om vår första natt tillsammans (lite privatliv måste vi ju få ha, eller hur?), men den var underbar … och jag kunde inte sova på hela natten. Jag låg vaken långt efter hon hade somnat och lyssnade på hennes andetag. Fortfarande begrep jag nog inte riktigt att vi äntligen hade träffats och att hon nu låg nära mig i min meterbreda säng.

De följande dagarna var fulla med små och stora händelser som gjorde de sex dagarna som vi tillbringade tillsammans till den bästa veckan i hela mitt trettioåriga liv. Jag kan inte direkt påstå att jag gjort så mycket reklam för Luleå – ingen sightseeing att tala om – bara ett besök ned i källaren i Luleås mest mysiga café i femtiotalsstil ”Take Away”, två besök hos modern (de fann varandra direkt – men vem hade väl trott något annat?) och ett besök av mormodern och kompisen Roger. Annars var det hon och jag … och Rulle förstås. Rulle var nog lite betänksam den första dagen, men sedan började den trolösa katten lika gärna söka sig till henne. Så Rulle (eller ”Rulle-Bulle” som hon kallade honom – ett gammalt smeknamn som jag faktiskt också brukar använda ibland – men det visste inte hon) anpassade sig helt och hållet. Efter några dagar kunde han komma och ogenerat lägga sig nära oss när hon och jag hade våra mest intima stunder. Han ville OCKSÅ ha gos!

Det kändes melankoliskt när vi skiljdes åt en vecka senare (efter flera fantastiska dagar och nätter), på fredagsförmiddagen, men ändå kunde jag inte låta bli att känna en enorm lycka när jag tänkte tillbaka på vår vecka tillsammans. En vecka av nära kontakt och kärlek. Jag kan skatta mig lycklig att jag träffat en så underbar kvinna som Galina, för hon är rent ut sagt fantastiskt underbar. Jag har aldrig tidigare sett någon med ett så harmoniskt ansiktsuttryck – vilket kan anas på fotot i förra bloggen – inte ens en kattunge som man kliar under hakan kan se så tillfreds ut. Hur gör hon egentligen? Galina är spontan, ömsint, passionerad, vacker, generös, gosig, omtänksam, gladlynt, pratglad, intelligent, humoristisk, positiv osv osv osv. Hon har en ljus och melodisk röst, med svag rysk brytning och en liten tendens till stamning, ett bubblande skratt och hennes nyckelfras verkar vara: ”Det är ju Uuunderbart!”. En levnadsglad och positiv fras som kan gälla allt möjligt. Jag har själv börjat överanvända ordet ’underbart’ på senare tid har jag märkt – utan tvivel inspirerad av världens underbaraste kvinna.


KOMMENTARER: 

*he he* What can I say, Björn? Jag har ju redan gratulerat er. :-)Härlig kärleksförklaring. / Robban 7 nov 16:10

Ja du Björn... det låter som om du blivit offer och tilllikaså träffad av Amors pilar...Det är bara att njuta så länge det varar.Good Luck! / Josef 7 nov 17:26

Inget att be för: Flytta ner till Hufvudstaden på momangen!!!!=) / Aniara 7 nov 19:48

Apropå Love BugJa, det är minsann inte bara hääär den slagit till!!Ok nej, hellre låta den leva!!Kanske sprider sig till fler!!=) / Aniara 7 nov 19:53

Hon låter ju fullständigt ...underbar!! :) Härligt att ni haft det så mysigt, jag snyltar lite på eran känsla och dansar iväg lite smått förälskad jag med! *S* / Jenny 7 nov 20:19

lycka till båda två! o du har helt rätt när det gäller kontroll, fulsprit o effekter av den samma. / Texasalbino 7 nov 21:06

eeeehh... ööööhhm... :DÄlskling, vad kan jag egentligen säga, förutom "Är det verkligen mig du pratar om?!" :D Skulle Jag vara en sådan där fantastisk kvinna som du beskriver???:):):) Av alla de adjektiv du använder finner jag bara två som passar på mig - spontan och pratglad.:ds Allt annat känns liiiite väl överdrivet...:)Well, du har faktiskt lyckats med den omöjliga bedriften att få mig att rodna - förvisso mer av förtjusning än av förlägenhet, men ändå.:d Jag blir så varm om hjärtat när jag blickar tillbaka på veckan som gått... Jag älskar dig så! (visst uppför man sig som en fjortis :ds)...P.S. Tack, alla vänner, för era varma ord och lyckönskningar! Förlåt att jag varit så dålig på att tacka er, men jag kommer att dyka upp hos er, i bloggar menar jag :d, när ni minst anar det, och härja fritt som jag brukar göra.:d Och - sorry - min egen blogg har gått i graven, så ni kan inte lämna några kommentarer där... men skriv gärna här hos Björn!:D / Galina 7 nov 21:41

Woho! UNDERBART! Ååh. Vad jag vill bli kär nu. Vad jag är glad för er - och jag håller med Aniara, NER TILL STOCKHOLM MED DIG!!!!!!! NUUUUU! :D Mer lycka åt folket! Och tack, tack, tack, tack osv för kommentarerna på min novell. Jag blev så glad - var tvungen att visa för pappa. Tacktacktack! :) / Mattlo 7 nov 22:39

Underbart! HELT UNDERBART!Jag har precis skrivit en egen liten text med rubriken:
Direkt ur Skrivarlyan (Jag måste ju få vara glad åt mina små och jmfvis löjliga kompenasationer i livet!)Men skammens rodnad pryder mitt ansikte när jag fascinerad läser din text direkt från Köket!!!!(Det verkar inte handla om rummet, tydligen:-(!!!)Åh, vilken berättelse. Jag är helt tagen!Ha det Gott Underbara Beji med den Underbara Galina. Jag känner hur jag bara tycker mer och mer om henne ju verkligare hon blir. Precis som du gör!!!(((Kramar från en Glad Soulway. DET gjorde Gott att få läsa Din berättelse. Tack!))) / Soulway 8 nov 06:31

Störst av allt är kärleken!Hon ser så mjuk och rar ut och jag tror att du kan skatta dig lycklig.Var rädda om varandra. / Bigga 8 nov 08:25

*fnissar fortfarande, springer till föreläsningen* :dKram, älskling!:) / Galina 8 nov 08:54

Åååh... vilka härliga dagar (och nätter) ni verkar ha haft. Kul med "lägesrapport" så här...:)/ L / Wimsa 8 nov 19:29

Du och Galina är bara att gratulera! :-)Som vanligt skriver du så fint, öppet, spontant (?), ömsint, osv osv Jag riktigt känner hur underbart ni har/har haft det.Att Rulle ville vara med och gosa är helt normalt. Det ville min allra käraste katt också när jag var sambo - mitt i smeten så att säga ;-) Han spann som en Epa-traktor...Stora, varma, hjärtliga kramar till dig och Galina frånPova / 8 nov 21:31

jag kan bara håla med WOW coolt en blind date med mersmak.// Mojan 8 nov 22:01

Underbart att läsa om ... VERKLIGEN UNDERBART !GRATTIS och LYCKA TILL!Britt / Mingogirl 8 nov 22:08

Man blir helt lyrisk, Knottrig över hela kroppen. Lycka till. Agge / 9 nov 02:36

Men något så underbart vackert!Vad glad jag är för er båda, jag riktigt kände hur bra du mår nu och speciellt under dom dagarna, när jag läste din text. Alltså BeJi.. Så fantastiskt det är när människor hittar varandra och att det sen oxå funkar precis lika underbart när man möts öga mot öga.Lycka till ni båda!!!/Camilla / Mimmi 9 nov 08:15

*vinkar*Hoppas allt väl!Och du madame G, glad för er skull!Lite ledsen dock att du packat ihop sidan din. Var kul att läsa dina skildringar! Ha det nu så himla jättebra båda två!=) / Aniara 9 nov 14:35

Är här igen, läser och ser på bilder. Busskvittot... lite skrynkligt ... det är så rörande!Gläds med er båda.Kraaaaam Pova / 9 nov 18:07

Spann som en truck snarare.Du, grabbhalva! Din flickvän har "blockat" mig. Är det inte tyket? Men du kan ju hälsa att jag lövar henne också.Neee, den där ryssen med pinnen känner jag inte till.LED ZEPPELIN ÄR BÄÄÄÄST! Och Hugo Alfvén.Ha det fint :-) / Robban 9 nov 18:41

Ja se kärleken den är ju underbarkram / LillaTanta 9 nov 22:14

Så mysigt...två människor finner varandra o lyckan är total...visst är kärleken en god krydda man kan sutta på länge, om man ger den näring...för annas dör den.Lycka till i lyckoruset...Kram Anki / 10 nov 13:09

Ahhhhhhh!!! Jättefint...Hmmm södra norrland vackrare, jag vet inte jag, jag tycker nog att stjärnhimlen är rätt speciell däruppe där du bor. När det är riktigt kallt, gnistrande snö... inte alls dumt. / Natricia 10 okt 17:41

Uuuundeerbaaaaaart! / SMrld 10 nov 21:32

Hälsa din kära Galina att hon kan få komma på konsert på söndag ( i stockholm) och lyssna på ett stycke "romantisk", känslosam musik av Puccini. Kolla på min blogg ! Jag har lagt in affisch där. Återkommer när jag har mer tid. Sov gott ! / Millroll 10 nov 23:10

Älskling,det är väl sent att ringa dig för att säga att jag älskar dig... Så jag skriver detta här, så att du vaknar i morgon, loggar in här och ser:BeJi, jag älskar dig över allt annat i världen!:):):)/GGP.S. tack, millroll, jag ska kolla upp affishen :dP.S.S. TACK, alla vänner!:) / Galina 10 nov 23:36

Halloj i kajutan!Jorå, så att...Hej, BeJi!Jag förstod att Galina hade tagit bort sin sida. Jag skojade bara om "blockningen".Vad tusan är Pralinhuset för ett ställe? Och vilka fyra är det som ska träffas där? Fabulous Four? *asg* Vilka fyra människor det än handlar om så skulle det vara kul. Men jag kan inte lova någonting. Vi får la si, som Kålle brukar säga. När tänkte BeJi besöka Stockholmia?Ha en fin helg nu. Båda två.Kram o Kram ;-P / Robban 11 nov 19:20

Inte för att du verkar ´behöva det precis, och inte gillar du kedjemeddellanden heller... men till DIG blir jag ju ändå tvungen att skicka lite kärlek.Love~ Its hard sometimes that life seems to pass us all by so quickly with responsability and it can be hard for us to stop and have the time to share our love with family and friends!~ Send these hearts to your loved ones to let them know that you care and think of them even at your busiest times!!! / Natricia 11 nov 20:57

...gosa med choklad och slafsa i sig BeJi...Närå, så att..Hej, Bedji!Jag måste använda din eminenta blogg för att framföra ett stort TACK till Galningen: Tack Galina! Det var den finaste bloggkommentar jag har fått någonsin.När det gäller skrivandet är jag fullt medveten om mina begränsningar. Men det var verkligen snällt skrivet av dig och jag blev glad.Att skriva är 10 procent inspiration och 90 procent transpiration var det någon som sa (jag är osäker på procentsatserna). Det ligger en del sanning i det påståendet.Praliner är gott. Lönnfet blir man på kuppen. *asg*Hare gott, kaniner/ Truckmaster / Robban 12 nov 14:44

Om du vissta vad glad jag är för eran skull att ni hittat varandra. Ja, människor kan hitta sina jämnlikar lite var stans & på sådana konstiga vägar. Hoppas att ni ses fler gånger Ha det nu så underbart & snubbla inte nu när du antagligen bara har en sak i hjärnan. Kramizz Fia. / Smultrondroppen 14 nov 10:14

Heeeej..Var ett tag sen jag var inne här hos dig...Jösses vad glad man blir av att läsa här idag.En person som du är verkligen värd all lycka..Önskar Er all lycka.. Verkligen.Du låter lika sprudlande glad som jag när jag först träffade min fästman.. Och vet du vad.. Vi är likafjolligt förälskade idag.. Flera år senare.. Håller tummen att ni får det likadant..Lycka till bägge tvåKramCina / 14 nov 11:02

Kommer in för att se hur du har det och önska en bra dag och veckakraaam / LillaTanta 14 nov 14:11

Såååååå,när går flyttlasset till Stockholm då?;-) / Aniara 14 nov 15:37

Hej Beji!Hur är det med dig? Du har blivit så tystlåten?Men fortsätt gärna att vara det imorgon för då strejkar vi mot MSN. Myran mot Elefanten du vet;-)(((kramar från Salaskogen i regntrist väder!!!) / 14 nov 17:13

Inga kommentarer:

Nå, tack för mig!

 Som någon eventuellt noterat så skriver jag inte här längre, men tänkte att bloggen får finnas kvar i väntan på bättre tider. Den här blogg...