torsdag, juni 29, 2006

En Tjohoo Messengermissbrukares bekännelser ...

Först och främst: Tack för alla gratulationer i föregående bloggs kommentarsavdelning. Det värmer något oerhört, det skall ni bara veta. I måndags signade jag kontraktet som innebär att jag från den 14 augusti är anställd lärare på en grundskola i en av Stockholms södra förorter. Visserligen påpekade det lilla geniet i familjen att det vore bättre om jag skrivit kontrakt med Chelsea och jag tror nog att jag tjänat bättre, men å andra sidan hade jag nog fått sparken snabbare än en oljad blixt med propeller - då mina fotbollsspelartalanger inte riktigt håller Chelsea-klass.

Så när det inte längre är nödvändigt att sitta och söka jobb som en galning - vad göra då? Särskilt som vädret varit lite risigt under några dagar?

Tja, inte vet jag.

Men jag tog och laddade hem ett välkänt chattprogram som heter något i stil med Tjohoo Messenger (ingen gratisreklam här inte!) och började vandra runt i de olika chatrummen. Efter att inledningsvis ha irriterats av att ständigt bli uppmanad av sk 'bots' att klicka på diverse länkar för att få se dem nakna (botsen alltså - inte länkarna), så hittade jag chattavdelningarna 'Professors chat' och 'The University Years' - och där fanns det även riktigt folk att chatta med.

Jag märkte att jag blev sittande och sittande och chattande och chattande. Listan över nya chattkompisar växte med en imponerande hastighet - just nu består den av över 30 chattkontakter - det är mer än vad jag lyckats skrapa ihop i det där andra chattprogrammet ... vad var det nu det hette ... PMS Messenger? Nå, i alla fall, det är fler kontakter än vad jag lyckats skrapa ihop i det chattprogrammet under ett års tid.

Jag hade trott att de flesta jag skulle chatta med andvändandes Tjohoo Messenger skulle vara amerikaner, då jag tyckt mig märka att de föredrar det programmet före PMS Messenger - men jag verkar ha annorlunda chattider än amerikanerna, för hittills är det enbart asiater och afrikaner i min kontaktlista - däribland nästan en tredjedel från Filippinerna - av någon egendomlig anledning. Och nej, det är INTE bara brudar som finns i min chattlista - utan människor av alla olika slag och genustillhörighet. Som sagt var, främst från Filippinerna, men även från Nigeria, Nepal, Egypten, Syrien och Ghana.

Och samtalsämnena varierar något oerhört: från att försöka förklara den svenska kvinnan för en giftaslysten syriansk man, till att diskutera fotbolls-VM (gissa om man fått emotta många beklaganden sedan i lördags) med en fotbollsspelare från Ghana, från att diskutera djupa filosofiska frågor med en lärarkollega från Nigeria, till att trösta en småledsen studentska från Pakistan, från att prata om snömän med en omåttligt vänlig man från Nepal, till att prata litteratur och poesi med en filippinsk motsvarighet till min bloggarkompis Natricia, från att tjattra om ditt och datt med en filippinsk tjej som är mikrobiolog till att prata om olika skolsystem med en thailändsk lärarinna ... mitt i allt detta har jag dessutom hunnit med en trevlig chatt med Robban (som numera har tagit över förstaplatsen när det gäller antalet kommentarer i denna blogg) ... osv osv osv ... behöver jag tillägga att jag blivit en aning beroende? Nå, det är väl så med mig att jag alltid har en tendens att överdriva någon verksamhet som är ny för mig och som jag tycker är rolig - på samma sätt som jag hade en tendens att överdriva mitt bloggande förra sommaren. Nå, intresset mattas väl så småningom, men nog är det roligt alltid.

Nu lär det bli het sommar resten av veckan och då sitter man väl förmodligen inte framför datorn och svettas i onödan, och dessutom har jag ju en så fin livskamrat som visserligen är en aning beroende av att på min dator spela Spindelharpan, men som å andra sidan luktar gott, lagar god mat och är väldigt trevlig att krama och pilla på, så vem behöver Tjohoo Messenger då?

5 kommentarer:

Anonym sa...

Väldans internationellt, det där Tjohoo Messenger, verkar det som.
Kul!
Men jo, passa på att njuta av lite IRL stålning när solen skiner nu och ja, spara skärmstrålningen för den bleka vinterhyn.
;-)
Ha en trevlig sommar nu, heöa familjen!

Anonym sa...

Aaaamänn BeJi dåå!:P Du behövde väl inte avslöja för den breda allmänheten mitt spindelharpande!?:ds För övrigt skall det väl bekännas att även jag genomgått sitta-vid-burken-och-chatta-mig-medvetslös-missbruket, fast då i ett annat forum (det finns inte bara PMS och Tjohoo ska du veta!). Men lugn: chatta dig medvetslös medan du har tid. Om drygt en månad har du inte tid ens för att andas, än mindre att chatta...:ds
Pusspuss älskling!:)

Anonym sa...

Det där lät intressant; att få kontakt med människor i Asien och Afrika. Men jag är inget bra på chattande :(
Nu är värmen här, så du sitter knappast vid datorn längre.
Tänk nu på tiden tills jobbet börjar som efterlängtad semester (har inte din mest närstående semester någon gång?) för sedan längtar du snabbt efter höstlovet och sen jullovet och sen...
Sommarkram från Pova :))

Anonym sa...

Seriefiguren är en spindelharpa? Eller har jag missförstått någonting nu? *he hi ho*

Well, jag måste ju in här och förbättra min statistik. Kan inte riskera att Pova eller någon annan tar över ledningen.

Jodu, det är lätt att bli "chattoholic" (sa han av egen erfarenhet). Nyligen rensade jag rejält i min kontaktlista. Kvar blev in alles 12 personer. De var ungefär 60 st innan dess. Det blev för mycket "Godda´ Yxskaft-konversationer". Majl funkar också om man vill någonting.

Ha ha ha! Jag snackade med Munin nyss. Hon har suttit hela dagen och pysslat med sin bloggsida. Crazy woman *asg*

Jag har semester nu. Skönt, onekligen. Men jag mår inte bra av att sitta sysslolös för länge (till sysslolöshet räknar jag in datoraktiviteter). Så jag har en del "projekt" under semestern just för att slippa "datordöden". Två timmar om dagen tycker jag är maxtid att spendera framför "burken". Sedan blir åtminstone jag rastlös och snurrig i huvudet. Men ibland blir man ju sittandes längre än två timmar.

Men som sagt: I höst lär du inte få mycket tid över för lättjefullt chattande. Arbete är en dygd, och välgörande för kropp och själ, faktiskt.

Ja ja, slutsvamlat för i dag från Robban.
Trevlig Helg!

Anonym sa...

Älskling, sluta stirra på fotboll och fixa min spindelharpa någon gång för guds skull!:P:D:S Jag kan (OBS! eventuellt - inte alldeles säkert!) förlåta dig för att du hade mage för att heja på Tyskland igår, men hädanefter ska det hejas på Frankrike och monsieur Zidane - annars lovar jag att fullfölja hotet om den flygande tv-n!:D
Kom och fixa datorn - NU!!!

Nå, tack för mig!

 Som någon eventuellt noterat så skriver jag inte här längre, men tänkte att bloggen får finnas kvar i väntan på bättre tider. Den här blogg...