måndag, april 27, 2020

SÅNGTEXTER 2020: VI GEODETER


VI GEODETER
(Björn Jakobsson) med vänlig vinkning till …. ja till alla som fattar referensen
April 2020


När jag var ung och arbetslös och gick till Arbetsförnedringen
fick jag göra någon slags datortest, vilket jag gjorde beskedligen
Den skulle tala om för mig vad jag passar bäst som i detta liv
så jag skulle sluta va en arbetsskygg stackare som inte kunde ta initiativ
Jag hoppades att testet skulle säga att jag var landets nästa store poet
men i själva verket sade testet att jag passar bäst som geodet.

Jag ville inte att förmedlaren skulle veta att jag inte visste vad det va’
så jag nickade och log och skakade hand och betedde mig som man ska
Sedan åkte jag hem och slog upp ordet i en ordbok för att se
vad min framtid skulle vara och hur den skulle bli en succé
En geodet visar sig va en forskare som forskar om geodesi
Ja, inte verkar det som om han skulle ägna sig åt poesi.

Livet är fullt av tunga bördor
det får vi alla lära.
Vi geodeter
får inte vara rädda
för att bära

Efter att ha grävt fram Bra Böckers lexikon och slagit upp detta konstiga ord
så fick jag veta att det handlade om att mäta punkter och tyngdkraft på denna jord
Jaha, då förstod jag precis …. eller nej nu ljög jag visst.
Men en sak det förstod jag och det var att det lät otroligt trist
Förmedlaren glodde surt på mig och sa: ”Nu vet du vad du ska bli”
”Ja visst, nu skall jag lägga ned hela min själ i allt som handlar om geodesi!”

Livet är fullt av tunga bördor
det får vi alla lära.
Vi geodeter
får inte vara rädda
för att bära

Men tillvaron lär en att ibland är livet tungt
och ibland så bara rinner allt förbi
och tillvaron lär en att även när det mesta verkar lugnt
så vet man aldrig hur nästa dag kan bli

eller hur Lindengren?

Livet är fullt av tunga bördor
det får vi alla lära.
Vi geodeter
får inte vara rädda
för att bära

Inga kommentarer:

Nå, tack för mig!

 Som någon eventuellt noterat så skriver jag inte här längre, men tänkte att bloggen får finnas kvar i väntan på bättre tider. Den här blogg...