söndag, februari 05, 2006

Det går utför ...

Jag sitter och tittar på Anja Pärson, Janica Kostelic och övriga slalombrudar som åker hejvilt i dagens slalomtävling och hör på Björns och Stigs kunniga kommenterande.

Jag är uppvuxen med utförsåkning på TV - jag är till och med född två dagar efter Ingemar Stenmarks första seger i en världscupstävling (vilket skedde i italienska Madonna di Campiglio den 17 december 1974). När Stenmark åkte under 70- och 80-talet stannade Sverige och jag var en av alla som satt klistrad framför TV:n, tittade på åkarnas ursinniga forcering mellan käpparna och lyssnade på Sven Plex Peterssons engagerade kommentarer (gubben grät nästan när Stenmark körde ur). Än idag kommer jag ihåg massvis av åkare från den tiden, bl a de amerikanska enäggstvillingarna Phil och Steve Mahre, den österikiske fartfantomen Franz Klammer, lichtensteinaren Andreas Wenzel - som mamma tyckte var så snygg, bulgaren Peter Popangelov som nästan alltid körde ur, den alltför tidigt bortgångne ryssen Alexander Zhirov. Senare lärde jag mig namn som: schweizaren Pirmin Zurbriggen, den österikiske luxemburgaren Marc Girardelli, den farträdde amerikanen Wild Bill Johnson, den italienske playboyen Alberto Tomba (som firar födelsedag samma dag som undertecknad), osv osv osv ... jag kan hålla på att räkna upp namn i evighet amen.

På senare år har jag hängt med dåligt när det gäller herrarnas åkande, men det är ju inte så konstigt med tanke på att det är på damsidan som Sverige haft flest framgångar. Under många år tittade jag inte på utförsåkning överhuvudtaget, eftersom jag tappade smak för den ädla sporten sedan jag i direktsändning sett österikiskan Ulrike Maier köra i hjäl sig i ett störtlopp, men sedan Anja Pärson började åka har intresset börjat vakna igen - även om intresset ligger på en mer lagomnivå än vad det gjorde under det glada 70- och 80-talet - då jag kunde ALLT om ALLA åkare. Jag gillar Anja Pärson, en sann friskus från Stenmarks Tärnaby. Jag förstod tidigt att hon skulle bli mycket bra, men jag tror inte att jag kunde föreställa mig att hon skulle bli så bra som hon blev.

Min favorit under många år var dock schweiziskan Sonja Nef, som inte bara åkte snyggt utan som såg riktigt bra ut - men nu har hon dragit sig tillbaka.

---

Ute är det underbart vacker vinter och MYCKET kallt. Minus tjugofem säger min väderflicka just nu, men min termometer säger att det bara är minus tjoget. Håller mig alltså helst inne, men kan inte komma ifrån att det är väldigt vackert ute. Klarblå himmel och gnistrande snö. Tjusigt!

6 kommentarer:

Anonym sa...

Så du menar att jag skulle vara lika kolerisk som good old mr Fawlty? :-D Nädu, jag är en harmonisk derrektör ;-P Ja, så länge det inte kommer tyska gäster, då gäller det att vakta sin tunga *asg*. Som tur är slipper jag allt "riff-raff" på mitt hotell. Och jag har ingen "I know noooothing-kypare" från Barcelona.

WOW, vilken nostalgitripp. Idel ädel utförsåkaradel räknar du upp. Min favorit vid sidan av Stenis var Piero Gros (reservation för stavningen). Han var rätt vild i sin åkning och åkte ofta ur. Rolig var han att titta på iaf.

Cheers mate!
/ Derek

Anonym sa...

Hallo killar ni glömde bort Pernilla Wiberg,
Norrköping och Östgöte. Aja, baja såna rara ärter glömmer man inte bort.
Vi träffas på hotell Blogrob på dansen, onsdag.
Kram från bigga

Anonym sa...

Hmm!
Såja nu hittade man till ditt nya place...nice!
Får ändra på mitt space så att man hittar tillbaks igen då...varit borta på långresa...och tydligen har många flytt från spaces av förståeliga anledningar.
Återkommer och läser vidare bland dina spännande alster...
Ha´ de´
//:~CY

Anonym sa...

Hej Björn..
Tittar in en liten stund..
Lutar mig tillbaka och minns även jag slalomen men Stenmark o grabbarna..
Erkänner... Jag till o med fejkade att jag va sjuk för att va hemma från skolan och titta ngr ggr..
Hmm Undrar om mamma kan hitta mig här på din blogg HaHaHa..
Ha det så gott du kan i kylan..
Vi har haft runt-17 men nu snöar det och är bara ngr minus.. Mkt behagligare när man ska ut med voffen..
Stor kram söderifrån.
Cina

Anonym sa...

Hmm... så många superlativ om slalom...
Frågar ni mig så är konståkningen den ultimata vintersporten! Men så är jag ju ryska förstås...:d
Inget ont om Ingemar, han var verkligen bäst, även om inte en hundradel så snygg som Alberto Tomba.:ds Men Anja gillar jag inte, sorrrrrry: mina sympatier ligger hos hennes ärkefiende Janica Kostelic.:) Och jag ska heja just på henne, och inte på Anja!:P:D
För övrigt blir det inte mycket OS för min del, för jag kommer förmodligen enbart hinna med konståkning, eventuellt med ishockey - om det nu blir Sverige-Vitryssland!:D:D:S

Pusspuss älskling, vi hörs!:)

Anonym sa...

Tudeluu!

Jag kommer ihåg att vi avbröt lektionerna i skolan om det var slalom.. sånt händer inte nu minsann! *s*

Jag kommer tyvärr inte ihåg några namn, känner igen många av dem du räknat upp i och för sig *L*

Ha det GODIS!!

Kramen

P.S. Hälsa till G från mig.. en stor godiskram ska hon ha! :-) D.S.

Nå, tack för mig!

 Som någon eventuellt noterat så skriver jag inte här längre, men tänkte att bloggen får finnas kvar i väntan på bättre tider. Den här blogg...