torsdag, oktober 13, 2005

15 DAGAR KVAR…

Faktum är att jag vet exakt hur jag kände mig idag för tjugo år sedan. Jag var mycket ledsen. Till och med grät. 13 oktober 1985 hade jag just sett och hört i nyhetssändningarna att Tage Danielsson hade dött. Aldrig tidigare (eller senare för den delen) har jag sörjt någon jag aldrig träffat så oerhört mycket. Jag var bara tio år gammal och hade nyligen upptäckt denne Tage Danielsson. De tidigaste minnet som jag har av Hans Alfredson och Tage Danielsson är när de var med i den sista (?) Saltkråkan-filmen – där Hasse spelade den småelake, late och skrävlande smugglaren Ruskprick och Tage spelade den snälle men ack så korkade smugglaren Knorrhane. Filmen visades nog på TV när jag var i förskoleåldern och jag tyckte att smugglarna var så oerhört roliga. Ruskprick var roligast, men Knorrhane var den jag tyckte bäst om – och denna min inställning till Hasse & Tage gäller än idag.

En av de första sk vuxenböcker jag läste var ”Sagor för barn över 18 år” – och då bör jag ha varit 8-9 år gammal och en av mina tidiga favoriter ur den boken är när jätten Gluff-Gluff förgäves försöker berätta den romantiska sagan om Romeo och Julia för den vetgirige styvsonen Tjocka Trollet. Gluff-Gluff blir tvungen att förklara vad en flicka är (”Det är som en pojke fast med långt hår och två små bullar på framsidan”), vad ’älska’ är, vad ’kyssas’ är: (”Man sätter ihop munnarna, och så säger det smack”), varför människor delat upp jorden i länder (”För att du ska få något att fråga om”), vad ’död’ betyder (”att ligga stel som en pinne”), vad som menas med ’tårar’ (det rann vatten ur ögonen på dem – inte för att de druckit för mycket utan för att de var ledsna) osv. Jätten Gluff-Gluff ansträngde sig verkligen för att förmedla hela den tragiska och romantiska historien, men Tjocka Trollets reaktion blev snarare: ”Tänk att det säjer smack. Det är roliga sagor du berättar. En pinne med bullar på framsidan som säjer smack. Hihi.”

Hans Alfredson är förmodligen Sveriges roligaste komiker genom tiderna, och jag beundrar även hans mer allvarsamma och mörka romaner från senare år – t ex ”En Ond Man” och ”De döda kring Maria”. Dessutom är filmen ”Den enfaldige mördaren” som bygger på romanen ”En Ond Man” en av de bästa svenska filmer som gjorts.

Tage Danielsson var mer än bara en strålande komiker, han var en fantastisk författare och en varm och engagerad humanist. Jag kan till och med gå så långt att han var min främste manlige förebild – efter morfar – när jag var liten. En strålande förebild bara genom sitt sätt att vara, samtidigt som hans skarpa skrivartalang och komiska intelligens saknar motstycke. Många gånger har jag funderat: Hur skulle Tage Danielsson ha reagerat över vissa saker som händer idag? Vad skulle han ha kunnat skriva? Det är inte tu tal om annat än att det hål som Tage Danielsson lämnade efter sig när han lämnade oss för tjugo år sedan är ett hål som ingen ens varit i närheten att fylla under alla dessa år. Jag tyckte själv – som den lille parvel jag var – att det var så orättvist att han skulle dö, just när jag börjat läsa allt han skrivit och se på alla filmer han gjort.

Kort efter hans död började jag köpa Hasse & Tages alla skivor med revyer och Lindemän osv, och jag tycker att det som Hasse & Tage gjorde fortfarande håller en fantastiskt hög klass – trots att humor i mångt och mycket är en färskvara. Jag tror dock att engagemanget, och det där lilla allvarliga som alltid fanns i bakgrunden när Hasse & Tage arbetade tillsammans har konserverat deras material så pass bra att det fortfarande känns fräscht. Jag blev påmind om denna fräschhet för några veckor sedan när jag åter lyssnade på några av Hasse & Tages skivor. Det var efter Galinas erkännande att hon inte kände till Tage Danielssons sannolikhetsmonolog (by the way, Galina har avslöjat för mig att ett bra sätt att avslöja sig som nysvensk när man chattar är att ställa frågan: ”Vilka är Hasse & Tage”?). Jag fick helt enkelt leta fram LP:n med revyn ”Under Dubbelgöken” från 1979 och spela upp ett litet avsnitt ur monologen och hålla telefonluren mot högtalaren. Efter samtalet med Galina fick jag smak för att lyssna på fler Hasse & Tage-skivor och slogs av att jag nästan kunde hela ”88-öresrevyn” utantill – kanhända för att både jag och bäste kompisen Roger brukade lyssna på den LP:n åtskilliga gånger när vi var små skitungar.

Kort sagt.
Jag älskar Hasse & Tage, och jag sörjer ännu idag att Tage Danielsson inte fick leva vidare och fortsätta förtrolla oss med sin geniala lekfullhet. En sorg som håller i sig - såhär 20 år efter Tage Danielssons bortgång.


KOMMENTARER: 
Kunde inte sagt det bättre själv !!!Nyfiken som jag är så undrar jag vad som händer om 15 dagar - ska Du gifta Dig med Galina då? :)Britt / Mingogirl 13 okt 22:06

Oj vilken fin blogg om Hasse & Tage! Jag blev också bestört för tjugo år sedan när Tage gick bort. Och håller fullständigt med om det ännu gapande hålet efter honom. Hela den här ligan är otroliga och jag undrar om det någonsin kommer att dyka upp någon som ens kommer en bråkdel i närheten av liknande. Eller får man bara lov att svälja och acceptera att tiderna hädan efter är helt andra även på den artistiska sidan. Troligen... Men i hjärtat lever ju allt kvar och tack och lov att det finns inspelat och filmat! Saltkråkan, Ruskprick och Knorrhane är still going strong, Lille S tittar minst två ggr i veckan på videofilmen. Liksom de flesta av Astrid Lindgrens andra alster så går de aldrig ur tiden. Fast ibland närjag lyssnar eller ser något av t ex Hasse o Tage så kan jag få en sån sorgeknut i bröstet...en del av mig önskar den tiden tillbaka. Man satt ner tillsammans med släkt och vänner för att njuta av en av showerna på tv:n t ex...och samma skämt har sedan ekat miljoner ggr med skratt och glam. Jag har inte hittat något ännu som ger samma känsla...möjligen Beckfilmerna och liknande fast det är en helt annan genre förståss, men ändå...Kramar hejvilt eftersom jag kan röra mig nu :)Munin / 14 okt 15:45

Älskling :)du har visst insett hur mycket som saknas i min allmänna bildning.:ds Det är ett stort arbete du har framför dig - är du verkligen säker på att du vill och orkar med det?:):):)Inte nog med att du skall visa och berätta och låta mig höra allt vad som finns att veta om Hasse och Tage, det finns väl en massa annat du måste upplysa mig om. Jag vill t ex hemskt gärna få illustrera för mig de där sagorna för barn över 18 år, och börja gärna med att undervisa mig i ämnet "vad kyssar är för något".:D:D:DFast det där med att "ligga stel som en pinne kan vi gott hoppa över, det avsnittet gillar jag inte alls.:dsSom sagt, jag tycker att det här är en av dina bästa bloggposter. Det är så mycket känsla du förmedlar här - det märks att du verkligen dyrkat Hasse & Tage! Jag antar att jag har en väldigt givande och rolig tid framför mig, och den ser jag verkligen fram emot...:) Och i väntan på när den lyckliga tiden kommer ska jag nog bläddra bland pojkarnas videor och ta fram det där bandet med Saltkråkan... fast... hmm, det dröjer nog till i morgon, eftersom det ju visas Rambo/ First blood ikväll!!!:O:D:S Förlåt, älskling, jag veeet att jag är hopplös, men actions är sååå häftiga att jag inte kan låta bli att älska dem!:ds Vill du att jag ska glömma dem och börja älska romantiska komedier i stället, får du allt övertala mig.:):):)Kramelikramar på dig!:):):)/Galina den Rambiga :ds / 14 okt 18:25

Gomorron Heliga Källan!:)Nej, jag har inget vettigt att säga så här på morgonkvisten (oooopps, hon är halvtolv, och jag pratar om "morgonkvisten" :ds), har ju nyligen vaknat efter nattens äventyr med älsklingen Rambo.:D Ville bara säga att jag ääääälskar dig, och att jag längtar efter en kram... men inte har något emot två... eller tre... eller ännu fler kramar.:):):)Ha en underbar helg, BeJi!:):):) / Galina 15 okt 11:22

sv ti ko:I love you , Beji! Every inch of you except:det som av moraliska hänsyn måste få förbehållas Galina!;-)ang. order: yes, box, magistern!!!!Ska läsnjuta din blogg i lugn och ro senare! Det vet jag att den är värd!Fortsatt trevlig helg Beji.P.S.Du står mitt hjärta n ä r a som jag också säger till några få andra här inne i spacet!D.S. / Soulway 15 okt 12:57

Tage Danielsson var unik på många vis. Han var en stor humanist, en av de största vi har haft i det här landet. Det sociala patoset lyste igenom i allt han gjorde.Ruskprick och Knorrhane minns jag med skräckblandad förtjusning. Jag var lite rädd för Ruskprick, men Knorrhane var ju snäll. :-)"Under dubbelgöken" snurrade många varv på min brors skivspelare, minns jag. Den skivan är en svensk humorklassiker. Monologen om sannolikhet är ju helt enastående. Den var även ett hyfsat bra inlägg i den då pågående debatten om farorna med kärnkraft. :-)Jag håller med dig om dig om "Den enfaldige mördaren". Det är en fantastisk film, om än nästan outhärdligt obehaglig i en del sekvenser. Jag minns speciellt en scen där Hans A. spelar en vedervärdig direktör.Jag tycker även om "Falsk som vatten" som jag har för mig regisserades av Hasse. Han har "demoner" i sig, den gode herr Alfredsson. :-)Du har skrivit en fin och respektfull blogg om två stora människor. Jag skulle bara vilja göra ett litet tillägg. "Karl-Bertil Johnssons julafton" tycker jag ska nämnas. Jag får en klump i halsen varje år den 24 december vid pass klockan 19.00. Och det är Tages "fel". ;-)Ha en fortsatt trevlig helg. / Robban 15 okt 18:19

Jag känner mig hedrad att bo i samma stad där Tage D växte upp. Här finns en staty strax intill läroverket där han gick i gymnasiet. Hinner inte just nu läsa hela din blogg men återkommer.Efter min utflykt (se bloggen) spelade jag - hösten- och såg riktigt hur du myste med stormen utanför, speciellt under andantet. Lugnet inne och stormen utanför.Fortsatt trevlig helg / Bigga 15 okt 19:17

PS Glömde att tala om att jag träffade Tage D en gång. Det var i Åre när Ronja Rövardotter spelades in.Vi bodde på samma hotell. Han var då väldigt märkt av sjukdommen och såg verkligen dålig ut. DS / Bigga 15 okt 19:21

Bra skrivet Björn! När jag växte upp var Hasse och Tage högst uppskattade hemma hos oss och jag skrattar själv gott åt deras sketcher fortfarande!Jag tror det var Tage som skrev en dikt om någons liv som rymde på ett enda kladdpapper vid telefonen, eller nått liknande? Har alltid varit nyfiken på hans skrivande men aldrig kommit mig för att köpa eller låna någon bok...borde jag göra vet ju att han var riktigt duktig.Humanist javisst!Kramen!! / Jenny 15 okt 19:33

Både Tage och Hasse, en del av vårt kulturarv. Verkligen.Tage tänker jag även på i samband med "Mannen som slutade rök", både i "bok"-form och som film.Usch, en hel del svårigheter och nojer kring rökeriet att känna igen sig i där.För mig tycks inte heller Hasse ha "klarat sig" lika bra efter att Tage dog.Men det kanske bara är min egent inbillning.OCh folk som kan rabbla hela sekvenser ur de båda männens sketcher, ja det finns det ganska gott om.Otroligt!=)13 dagar nu då?Åh vad jag hoppas att det blir precis så som ni önskar!! / Aniara 15 okt 19:54

Tage Danielsson, vilken människa! Han verkade så varm... Visst regisserade han "Ronja Rövardotter" också? Hans Alfredsson verkar också vara en varm människa *L* De två tillsammans var helt outstanding! Sedan måste jag fråga... Vad händer om 15 dagar? *jag är inte nyfiken, bara jag får veta....* :-))Vad gäller trådlös uppkoppling... kan definitivt INTE rekommendera någon det, aldrig! Det är (ursäkta språket) skitdåligt!Ha det godis!*kram* / Psychojenny 15 okt 21:04

Hasse & Tage ! Där kan man verkligen snacka om förebilder på alla plan ! Mänskliga och humoristiska, kloka och tokiga. Jag tror att Hasse blev ännu bättre på att improvisera med Tage som sparringpartner. Det är ju inte så konstigt att den förmågan blev "sämre" i samband med Tages bortgång. Improvisation bygger ju i första hand på samspel och lust, precis som i musikens värld. / Millroll 15 okt 22:00

Tage Danielssons tragiska, för tidiga, död gav orden "malignt melanom" ett ansikte för mig.De allra bästa humoristerna har djupt allvar i botten. Den jag omgående tänker på är Barbro Alving, "Bang". Hennes kåserier har fått mig på gott humör många gånger, men jag har också läst den bok hon skrev om sin tid i fängelse pga vägran att göra hemvärnstjänst. Hennes journalistiska gärning vet jag inte så mycket om, tyvärr."En soffliggares dagbok" med undertiteln "15 september 1968" ligger inom synhåll; ett litet tunt häfte av Tage D.I övrigt har jag otroligt nog inget skrivet av honom - har tänkt köpa hans paket (eller vad det kallas för) varje bokrea ... men det kommer nya bokreor.Dock kommer det aldrig någon ny Tage Danielsson.Nu vet jag att var 'sannolikhetsmonologen' står att finna - tack för det! Jag hörde/såg den på TV i ett annat sammanghang. Skriver 'såg', för att se Tage Danielsson när han framför den monologen ger så mycket mer.Än är datorn inte överhettad men jag har ständig, nervös, koll. / Pova 16 okt 00:31

Halloy vill ju titta in på din fina sida med underbara texter o musik för att önska en fin helg till dej med .Nu är bara söndagen kvar så jag önskar en härlig vecka med.Jag har varit dålig i min kropp därför inga besök på länge men nu har jag laddat batterierna så jag ska försöka att inte köra slut på dom helt igen,så svårt att ladda dom då.Jag har alltså inte glömt dej bara varit tvingad till uppladdning. Visst var han underbar Tage danielsson .Han lever kvar i otroligt mycket än.Filmer och böcker.Visst hade det varit underbart om han fått leva och få ge oss ännumera av sina storverk.kram / LillaTanta 16 okt 01:10

Nu har jag läst hela bloggen och måste säga att du skriver suveränt.Tack för hälsning / Bigga 16 okt 15:50

Hej där, nu läste jag alla andra kommentarer o insåg snabbt att det finns inget att tillägga. Håller bara med. Och inte finns det några idag som kommer ens i närheten av deras klass!OOOOhh vad vi är nyfikna; om 15 dagar???Vad vad vad ...? / SMrld 16 okt 16:12

Hej Beji!Det var en helt underbar tid (atmosfär kanske är ett bättre ord) när Hasse&Tage kunde få hela svenska folket på golvet skrikande av skratt. Och den ömheten som låg bakom deras humor. En slags kärleks- (humanist)humor och en vilja att nå "vanligt folk" med sina funderingar, sin kunskap och sin kärlek. (Ja, det var faktiskt så!!!!)Tage, tror jag var en sådan där speciell och genomgodmänniska. Hasse är nog mer av en "välja-människa" där allt finns, mörker och ljus, och han väljer ljuset så gott han kan. Mellan dem fanns en otrolig kreativ laddning som det också använde sig av.Hur mycket de hann med vet jag inte. Men kanske var de Hasse&Tage med svenska folket 20 år eller mer och det är ju storartat!Har en liten mytologibok! av Tage Danielsson som jag tyvärr inte hittar just för stunden! Återkommer i är mytologiärendet.Sv ti ko: Tackar Beji och jag känner nog ändå din uppskattning. Det gör jag! Tack min vän, det värmer!(Fotade något igår helt tillägnat min Lulevän!;-)!Allt gott till Lule och så räknar vi dagarna...Kramar från Soulway, Sessan och Bosse! / Soulway 16 okt 17:56

Jag skratta gott. Är runt & kikar på er alla vänner. Trotts att jag är sjuk. Ha nu en mycket givande vecka Kramizz Fia. / Smultrondroppen 16 okt 18:51

Och nu är det 11 dagar :-)Närmast till hands är ju gissningen att det är Galina som kommer till dej Men det kanske inte är så "enkelt" ?Retsticka!! / SMrld 17 okt 07:41

He!Kom in för att kolla hur det gick med din nedräkning och såg att Quilin räknat för dig.Take care! / Aniara 17 okt 13:13

Hej BeJi. Jodå, jag börjar återhämta mig så smått. Nu ska jag läsa vad ni skrivit så länge. Hoppas att allt är väl?! / Natricia 18 okt 08:59

Ängeln En liten skyddsängel gick genom ett mörkt rum, släckte sitt strålande ljussken och hängde upp sina vingar. Gav en öm puss på din kind och satte sig bredvid dig. Denna skyddsängel sitter bredvid dig dag och natt så ingen skall göra dig illa eller att inget hemskt skall hända dig. Om du skickar denna skyddsängel till minst fyra personer + den du fick den av och får tillbaka minst fyra, vet du att de vill att du finns till. Om du inte skickar skyddsängeln vidare, är du en person som inte bryr sig om andra människor eller om deras känslor. Kramar från smultrondroppen.Ok, This Is A Test To See How Many Friends You Have On The Internet !! It's Just A Test. Ok, Here Goes. Instantly, When You Receive This Page, You Must Send It To At Least 10 People, Including The Person Who Sent It To You. *Hug* *Hug* *Hug* *Hug* *Hug* *Hug* *Hug* *Hug* *Hug* *Hug* *Hug* *Hug* *Hug* *Hug* *Hug* *Hug* *Hug* *Hug *Hug* *Hug* *Hug* *Hug* *Hug* *Hug* *Hug* *Hug* *Hug* *Hug* *Hug* *Hug* *Hug* *Hug* *Hug* *Hug* *Hug* *Hug* *Hug* *Hug* *Hug* *Hug* *Hug* *Hug* *Hug* *Hug* *Hug* *Hug* *Hug* *Hug* *Hug* *Hug* *Hug* *Hug* *Hug* *Hug* *Hug* *Hug* *Hug* *Hug* *Hug* *Hug* You Have Just Been Hugged !! That's right, there's no getting out of it this time!! This is the start of a full-scale Hug O' War! So hug everyone you know!!! Hug your friends, your enemies, everyone!! With all the other forwards out there, I thought this would be a good one to start. The hug is my favorite sign of affection. It can mean so much, and many things at the same time. It can be a sign of love, friendship, comfort or anything. So here you go. All I can say it will do is brighten someone's day. I mean, we all need a hug once in a while. So send this on if you'd like, to anyone who may need a hug, send it back to whoever sent it to you, send it back to me!! Goodness knows, we could all Really use a hug sometimes. I hope you have a nice day!! BIG HUGS TO YOU!!!! den 12Ha en fortsatt underbar vecka. Din vän Fia. / Smultrondroppen 19 okt 11:11

Tack för ditt långa och engagerade inlägg om körsång. Jag håller med dig om allt vad gäller musikjournalistik. Starta en tidning själv, vetja. På nätet kanske...? Och det där med musik. All musik (liksom humor som du ju skriver om här) som kommer från hjärtat brukar bli av bästa sort !Och det där med Miserere... Min första katt heter egentligen så, fast hon kallas för Misse och det är väl ingen tillfällighet precis så mycket vacker musik det finns med den texten. Inte minst Allegris "miserere", förstås ! / Millroll 19 okt 17:22

Inga kommentarer:

Nå, tack för mig!

 Som någon eventuellt noterat så skriver jag inte här längre, men tänkte att bloggen får finnas kvar i väntan på bättre tider. Den här blogg...