onsdag, oktober 19, 2005

9 DAGAR KVAR…

Detta blir nog en kväll av motion – bara bra det … så jag kan tvinga bort den lite småsnorighet och trötthet som dykt upp i min näsa de senaste dagarna. Sitter i mitt kombinerade kök/datorrum och skriver blogg samtidigt som jag lyssnar på 78-varvare som avspelas på min trogna gamla Lenco i mitt vardagsrum. Mina 78-or har stirrat uppfordrande på mig under en längre tid, så jag tänkte att OK då: Jag lyssnar väl på några av er då! Sluta tjata!

Jag har redan avnjutit Charles Trenets: ”La Mer”, och just nu snurrar en tämligen nyhittad skiva från 1939 med Henry Jacques and his strict dance tempo orchestra, som spelar foxtroten ”My Own”. Det behöver väl tilläggas att det låter mycket engelskt … oj då … dags att gå och vända på skivan … ett ögonblick … … … … nu spelar samma orkester en Quick-Step (någon som vet hur man dansar det?) som heter ”Who blew out the flame”. Småputtrigt och mysigt.
Det lockar inte särskilt att gå ut just nu – särskilt när man har lite snorighet i näsan. 


Köldgraderna har kommit och i morse kom det första snöfallet för säsongen, och annars har ett (enligt uppgift) kallt regn fallit över de fyra vindarnas stad … oj … nu var skivan slut … vänta lite … … … sisådärja … lite julmusik … bara för att djävlas med grannarna så att de skall känna julestress … ”Snögubben Froste” med Monika Lind – Peter Jöbacks mamma … fast inte vid inspelningstillfället 2 november 1954, eftersom unga fröken Lind då bara var tretton år ung. Herr Jöback har dock ännu inte förmått överträffa modern ur en artistisk synvinkel – trots att hon bara gjorde fyra skivinspelningar.

Tack och lov har jag suttit inomhus och pluggat inför min tenta som kommer att skrivas på onsdag, så jag har sluppit det kalla höstregnet idag … Nu fick jag gå och vända på Monika. Hon protesterade inte utan sjunger nu en töntig men charmig barnvisa: ”Hej Faderullan” … så jag skall väl inte klaga på vädret, men min termometer påstod på fullt allvar att det var åtta plusgrader i morse. Vid närmare inspektion visade det sig att den lilla mojängen som mäter temperatur hade hamnat mellan fönstret och fönsterkarmen och kände hur kallt det var där istället för hur kallt det var ute. Efter att ha rättat till detta visar termometern nu 2 plusgrader, vilket betyder att det är nollgradigt ute – jag har en VÄL positiv termometer … nu har Monika tystnat … nu är det nog bäst med något inte fullt så puttenuttigt. Kid Ory and his Creole Jazz Band får riva av ”Eh! La-Bas!”. Yeah! He schwäng ju!

Min spis har börjat krångla på ett mycket intressant sätt. Ugnen påstår att den inte fungerar om jag inte samtidigt har på största spisplattan, och spisplattan påstår i sin tur att den inte fungerar om jag inte samtidigt låter ugnen stå på. Får ringa till servicekontoret i morgon bitti. Hoppas de beslutar sig för att byta ut spisen … den är säkert närmare 20 år gammal och har aldrig fungerat särskilt bra – särskilt ugnen har varit dålig, eftersom den alltid (sedan jag flyttade in för sju år sedan) gräddat ojämnt. Ny spis vore inte illa. Håll tummarna!

Det blir ett jäkla rantande detta, men ägnar man sig åt multimedia så gör man … ett ögonblick … … … Ah! Råös! ”Tiger Rag”! Släng er i väggen, Sex Pistols! Jag känner att jag får ny energi i all min snorighet av att spisa plattor, så det kanske är ett sätt att hålla kroppen i form – om inte annat får jag ju gå närmare tio steg varje gång jag skall byta eller vända skiva, och så tio steg tillbaka till datorn … var tredje minut ungefär. OK, det är ju ingen långpromenad direkt, men man skall inte förakta de korta vändorna heller … nu tystnade Kid … och jag tror att jag skall ta mig en kopp kaffe nu. Jag hittade en trevlig kaffekvarn för en tid sedan, och har numera införskaffat även kaffebönor att mala. Inte illa alls – men jag har inte riktigt lärt mig doseringen ännu – vilket jag kanske skulle göra om jag tittade på påsen med bönor, men det är ju för enkelt. Alltså kaffepaus och skivbytarpaus … … … … … … … … … … … … … … ”Mister Sandman” med Les Paul och Mary Ford. Gamle Les är ju fortfarande ute och lirar för fullt fast han nyligen fyllde 90 – tuff gubbe! … … … … … … … … såja, nu är kaffet färdigt och Svend Asmussens Sextett spelar ”Sweet Sue” – ja, Svend är en annan ’still going strong-gubbe”.

Slurrp! :-S Kanske i starkaste laget. :-S … ja, inte Svends spel alltså – det kan aldrig bli för starkt – men kaffet … börjar jag bli en kaffevekling? Herregud, om det fortsätter så här måste jag kanske börja med mjölk i kaffet … … … väldigt vad pladdrig och ostrukturerad jag är ikväll … nåja, nu har Svend filat färdigt … ett ögonblick … … … … … … … …
Sådärja, nu har Bunny Berigan börjat blåsa igång jazzpärlan ”I can’t get started”. Det är en stor tolvtumsskiva, så då får jag längre tid på mig att skriva något här, men visst märks det att jag skriver samtidigt att jag lyssnar på musik. Det är MYCKET svårt för mig att behålla fokus på någonting när jag hör musik i bakgrunden – kan inte slölyssningskonsten helt enkelt … … Slurrp! Usch! Det där kaffet kan nog väcka upp döda, men det är väl bara bra för kroppen att få en rejäl koffeinkick – när man nu gör sitt yttersta för att bekämpa lite småsnorighet. I och för sig, så är det bättre att bli rejält förkyld under några dagar, än att under en längre tid dras med en förkylning som vägrar bryta ut. Nu blåste Bunny sina sista toner, jag skall bara vända på skivan och låta honom blåsa igång ”The Prisoner’s song” … … … … Ojdå, den var ju riktigt livad! … … … … … … … ursäkta pausen, men jag lyssnar på Bunny … … … prata med varandra under tiden … … … … … … … här är ett ämne: vem kom på idén att plocka bort kexchokladbiten i ur Twist-påsen? … … … … … … och vem kom på idén med en Coca Cola light utan koffein (som jag såg på affären häromdagen) – inget socker och inget koffein – vad är då kvar? … … …… … Nu är Bunny färdig! Och det är jag också! Och snart ringer nog min telefon … … gissa vad som just hände! Just det! Telefonen ringde, så nu har jag definitivt INTE tid att skriva mer! Tack för ikväll, folks!


KOMMENTARER: 
Jaaaa, berätta då för alla att det ringde!:dsÄlskling, det var ingen dålig gympa du ägnat dig åt hela kvällen; jag är säker på att, om du införskaffar dig en stegmätare, kommer den att visa rejäla tal, inte imaginära... hmm, blev det för mycket matte igår?:dsVet du vad är det roligaste för mig i dagens bloggantecknngar? - Att jag inte känner till ett enda namn av alla dem du rabblar upp som om de vore dokusåpakändisar som stirrar på en från alla löpsedlar! Ja, förutom Peter Jöback förstås, för honom känner t o m jag till!:DS"The Prisoners song"??? Är det en engelsk översättning av De Judiska Slavars Kör av Verdi!?:O:D:S Jag tror nästan att vi ska be varenda en, som läser den här bloggposten, svara på frågan vilken av de två varianterna de känner till... Verdi contra... vad hette han nu? - just det, Bunny Berigan! Vem vinner, tror du???:)Din kaffedyrkare... du inbillar ju dig att din blodgrupp är mellanrost, men om du fortsätter så, så förvandlas den till kolsvart-rost ju!:ds Och ingen mjölk i kaffe? Wow...:) Du får då allt lista ut doseringen, och det kvickt!:P Är det bara nio dagar kvar nu?:):):):):):):):) Tänk vad tiden går när man bara sitter och vänder på stenkakor och räknar dagarna...:DS Och ugnen - det är klart att vi håller tummarna; jag har ju lovat lära dig lite veggogrejor...:):):)Nä, nu ska du krama Rulle från mig och torka näsan och sova gott och drömma sött...:) Jag älskar dig, även när du är en snorig unge.:D/Galina, som överväger att gå och oxå fixa en kopp av kolsvart-rost :ds / 19 okt 22:58

Hahahaha!Du fick mig att skratta trots mitt usla morgonhumör. Ja jag slår vad om att vi ses i den där grandungen du vet bakom de tre stora stenarna. Ja, där står jag och tuggar på några frostnupna lingon.Ingen snö ännu? / Natricia 20 okt 07:19

Näpp! Har inte tjuv-städat. Fast...hmmm...kanske plockat lite då...fast det räknas väl inte, va? Lycka till, håller tummarna för ny spis! Ha det bäst! Kram! / Fatou 20 okt 07:34

God morgon du har rätt krysset skulle jag ha skrivit.Ja du ser virus skydd hjälper inte du snorar ju du med.En snorunge fick jag i väg till skolan men den andra snörvlar vid datorn. Ja ja se vicka snor järsar vi är på hösten .Vitamin kur och ut i den kalla luften för att sparka i löven med våra kära.Med halsduk och vantar på,det ska väl få oss på topp.krya på dej kram / LillaTanta 20 okt 08:47

Oj, det var inget dåligt utlägg du gjort i min blogg!:DJag undrar just hur det skulle se ut om du varit riktigt vaken då!:d Hmm, har inte tid för pladder nu, men vi får ta det lugnt ikväll då.:)P&K/Galina 20 okt 12:35

Det var mycket på en gång här..jag minns en spis vars ugn sattes på när jag tände lyset i hallen, lite opraktiskt var det :-)Du, på tal om 78-varvare, vet du var jag få tag i stift till min gamla skivspelare? / SMrld 20 okt 13:08

Två låtar med fullkomligt, vansinnigt härliga pauser...ZZ Top - Rough boyShebang - I´ve lost her*faint* :)/L / Wimsa 20 okt 15:16

Hej Sexy!Kan inte heller skriva med musik på.(Hoppsan, hur blev det där nu då? Du skriver ju MED musik på??!!)Nu förstår jag att det inte beror på någon brist utan på min glupska personlighet. Allt eller inget! Inget halvdant här inte!Men det var då en roliger spis du har. Kanske de trots allt är liiite besjälade våra tingestar?9 dagar kvar, läser jag och får hjärtsnörp, det är inte hälsosamt att vara så lyhörd och känslig som jag. Om åtta dagar kommer jag att vara sprickfärdig och bara vänta på the bigbäng! Tänk att en privat nedräkning kan få en sådan effekt. Det är något laddat med en nedräkning som gör mig lite nervig!Nu ska jag ut och hämta in lite ved!Ha det gott snorvännen med så härlig musik och motion!!!!!Kramar från Soulway, Sessan och Bosse (snart upptinade igen!;-), ;-)! ;-)! / Soulway 20 okt 15:56

Så det är SÅ vi andra ska tolka denna nedräkning.9 dagar till den Stora Tystnaden......Okidoki! Då anar vi lite..och lämnar resten till läsarens snusk..till läsaren var det!Kram på dig och jag tycker ni är så goa och härliga båda två!Din vän Soulway!!! / 20 okt 18:51

..heheee..heee..Det blir som det blir! Och alla sätt är bra utom de dåliga!Ta nu hand om sig själv och förkylningen. (Hörde att vi kanske får snö här!!!)En till kram från Soulway ikväll! / 20 okt 19:16

Hello, you sexy MF! *ROFL*Hoppas att läget är under kontroll trots snor och kyla.Du, ta och pussa sötnosen Galina från mig ty jag vågar inte själv. Ack ja, det är en härlig kvinna. Nu ska jag FETROCKA AC/DC samtidigt som jag reciterar Tomas Tranströmer. Alltid retar det någon. Grannens hankatt till exempel.Kram på dig. ;-P / Robban 20 okt 19:39

Kommer in om för att tacka för dina kramar sist.. vet du att jag behövde verkligen några st.. minst.Betyder väldans mycket att veta att folk någonstans finns för en och någon gång tänker på en. Så TACK än en gång.Önskar dig och Kärleken din en härlig helg.. kramar /Tanja 21 okt 09:20

Hej Bjorn,I hope that you are well?Im glad you enjoyed my blog!!! There is more to come very soon !!!Hugs,Sila ^_^ / Silastar 21 okt 10:43

Det är väl 7 dagar nu då :-)Det var mycket jag inte kan svara på ndg skivspelaren. Märket är Goldstar, inköpt på 80-talet, går att spela 78, 45 o 33-varv på den. Märke på stift/pickup har jag ingen aaaning om det står ingenting på den. Jag har både 78-varvare och vinylplattor, viktigast känns nog vinylen att kunna spela.Hoppas du mår bättre nu! / SMrld 21 okt 11:57

Helllöööuu! :)Min ena spisplatta fungerar inte som den ska heller, den blir helt enkelt inte tillräckligt varm för att få vattnet att koka. Vaktis var här och bytte plattan, satte på den, kände att den blev varm och nöjde sig så. Men när jag ska laga mat på den funkar det ju fortfarande inte! Orkar inte kalla upp vaktis igen så jag lider varje gång jag lagar mat...suck.Stackars dig föresten att du är "fördyld" ett jäkla påhitt det där från Gud.Fredagskramen Björn!! / Jenny 21 okt 13:29

Så skönt du har det ändå. Har själv en gammal kaffekvarn efter mormor och mal kaffe själv ibland. Men mitt smakar gu domligt gott. Mmmmmm.Hoppas att du får ny spis. Själv behöver jag ny tvättmaskin. Trevlig helg. Kram Agge / 21 okt 14:57

Är det bara jag som anar en viss parallellitet (hur många L blir det ?) i dina spisplattor och dina plattor som spisas ?Men hur ska man tolka det ? Går plattorna varma för att inte spisen gör det ?Men håll musiken igång, du! Det är det bästa botemedlet mot alla åkommor...och när du ändå är hemma och spisar och springer dig varm mellan dator och allehanda plattor kan du väl starta en liten musiktidning också ?!!De säger att kvinnor har simultankapacitet, men jag trodde att det bara var en myt, och när jag läser om vad du klarar av, vet jag att det är det... eller åtminstone en sanning med modifikation. Dessutom kan du ju hitta på vad vi ska babbla om medan du gör det där andra du behöver göra. Jag förundras fortfarande över din kapacitet. Du är ju trots allt inte riktigt kry. Jag får väl säga som en god mor skulle ha sagt. Bädda ner dig nu och drick lite varmt citronvatten eller te med honung istf det där svarta odrickbara kaffet. Och glöm inte att vila ! Så kanske du orkar med det där du ska göra om 7 dagar (har jag räknat rätt nu ?).Lycka till och njut av stillheten ! / Millroll 21 okt 16:15

Och ha en trevlig helg. / Robban 21 okt 17:20

Hi hi!Ja, sånt är det ibland. Kan ju liksom inte kommentera ALLT, fast vill säga hej ändå.Så här kommer ett litet "hej" tillbaka.;-)PS och jo, jag räknar också, tyst för mig själv . . DS / Aniara 21 okt 20:30

Hej Beji!Idag har jag en liten fotopresent till Dej på min sida! (Du bör nog lista ut vad det är!!!he..he..he..)Jag hoppas du vill kopiera den och spara den!!! (Då kan du ju förminska och ha som det passar;-)!En stor kram från Din Vän Soulway 22 okt 08:31

Vars är du???Nu stoppar jag in din present i fotoalbumet istället!!!!!!(Ni har väl inte tjuvstartat för att blåsa oss på konfekten????)(Eller är du inne i stan och handlar nya kalsonger???Heee...heee..;-)!!!)((((Kram)))Soulway / 22 okt 14:28

9 dagar kvar. Till vad??Jag har nog missat något? / Kär-Stin 22 okt 15:58

Vad bra du fick bilden och gillar den!!! Jäkligt med feber och elände men det är väl den tiden nu!Du hinner bli bra till på fredag!!!Och där gav du då mig svar på tal!!! Nä, vad ska man med sånt till. Har ju själv aldrig ens provat ett par;-)!!Hgf hjälpte mig en gång så otroligt fint mot en sanslöst orättvis hyresvärd!!! Skitbra kvinna som kom och hjälpte mig i diskussioner med bolagsrepresenter. Brukar få fightas ensam men denna gång hade jag stöd och det kändes bra. Så behåll muggen och gör massor av reklam!!Allt gott önskar ditt eget Vindskydd!!!! / Soulway 22 okt 17:25

Du har rätt i att det inte är lätt att läsa andras tankar. Vid närmare eftertanke är det näst intill omöjligt. Visst kan en man och en kvinna vara bara vänner, men i många fall blir det nog problem när endera parten vill ha ett djupare förhållande. Jag kommer osökt att tänka på en slagdänga av och med Jakob Hellman.Du undrar vad KSMB har med saken att göra. Inte så mycket, antar jag. Möjligen kan det vara så att Kurt Sune är vän med Berit och nu har han kärat ner sig i henne. Eller också har det att göra med att det är svårt att sätta relevanta rubriker på "bloggarna".BeJi, jag önskar dig en fortsatt trevlig helg och när en förhoppning om att din feber har gått ned.Kram och dunk i ryggen./ Robban 22 okt 19:08

Ja, jag undrar också detta med cola light utan koffein! Vad är då poängen? Jaså, nu har första snön kommit hos er? Ja, jag väntar ju hit den också när som helst, för kylan har då redan kommit! Önskar dig en trevlig fortsättning på helgen! Kram! / Fatou 22 okt 19:24

Hallojj Du Gamle Raring :) Stör jag månne?? He he...vad händer i helgen då? :) Äh, bara skojar jö.. Meeen min tramporgel står det inget annat på än Nya Aktiebolaget Pettersons Orgel och Pianofabrik..Herrljunga på en gammal plåtskylt med utsirade bokstäver. Så jag vet inte riktigt...Inte ens nåt årtal. Min far köpte den iallafall för ca 30 år sedan för 150 kr på aktion :) Den var gammal redan då..men himla vackert ljud i den. Jag brukar dra en trudelutt till jul på den, så vackert med de gamla julsångerna. Jorå..jag kan spela efter noter men inte dubbelhändigt så bra...men lite småmysigt låter det iallafall :) Ingen granne har klagat än, om det nu inte är därför det använder Balders Balle som sopstation förståss..Kram din goding och ha det gött i helgen :)Hasafot Nyfiken I En STrutis / Munin 22 okt 21:15

Får JAG säga DET idag?5 dagar kvar......Sådärja.( Nu kan jag göra min morgontoalett! ;-)!!!(((Söndagskram från Soulway))) / 23 okt 07:42

Ooooppss, är det bara FEM dagar kvar?:O:D Soulway, raring, kan du säga mig vad det är du räknar?:d Själv har jag varit så omtumlad de senaste dagarna att jag inte är kapabel att räkna ens till tre.:dsÄlskling, förlååååååt!:/ Jag har varit otrogen - igen...:s Den här gången med herrarna Alzheimers och Parkinsson.:s Kvällen och natten har varit så ljuvliga, så förtrollande, så magiska att jag glömde bort tiden - och när förtrollningen väl hade släppt upptäckte jag att tiden var drygt över två på natten... för sent att ringa.:( Dessutom blev jag lämnad av de två herrarna framåt morgonen, och kände mig alldeles övergiven...Men inte ska väl en snygging som mig vara ensam alltrför länge!?:P:D Nej, jag har gått och odlat närmare (ja, t o m MYCKET närmare :d) bekantskap med Signore Schizo och Signore Mano, som haft med sig de ljuva Signorina Freno och Signora Depressivo! Fast jag lovar att jag jag ska avsluta mitt omoraliska leverne före klockan 22 ikväll...:)Älskling, jag älskar dig!:)/den fallna kvinnan :dsP.S. det finns en fördel med min otrohet: jag slipper gå omkring och räkna dagarna och förvandlas till Signora Ångestina :D / Galina 23 okt 11:15

La mare har jag varit med om att sjunga på en Barnens dags revy. Vi var en liten ensemble som sjöng den i 8 stämmor. Själv sjöng jag solo med Alice Babs låten "Lille Prins Sol" . Ja, det är mycket minnen som vaknar till liv när du skriver om dina skivor. Lustigt att både du och jag räknar ned till samma datum. Den 28:e åker jag med en av mina söner (han som sjunger) och hans flickor till Turkiet. Hon med" bandet" tar nog med sig en ukelele och då kan det bli farligt för" the turko". Sköt om dig nu så att du är i mycket godform i slutet av veckan. / Bigga 23 okt 16:10

Inga kommentarer:

Nå, tack för mig!

 Som någon eventuellt noterat så skriver jag inte här längre, men tänkte att bloggen får finnas kvar i väntan på bättre tider. Den här blogg...