lördag, oktober 08, 2005

SERVERBÄNGEL OCH FJÄRRKONTROLLSRENOVERING

Det har varit ett väldigt bänglande (nederlulemål, betyder ”krånglande”) med de servrar jag nyttjar för mina ljudfiler de senaste dagarna, vilket gjort att oproportionerligt mycket tid har gått åt att försöka göra så att mina ljudfiler går att lyssna på. Filelodge brakade samman totalt, och nu måste jag enligt Herr eller Fru Filelodge av någon outgrundlig anledning registrera mig som ny användare för att kunna använda deras tjänster – vilket skulle innebära att jag inte kan komma åt de filer jag redan laddat upp där – och måste således ladda upp filerna en gång till – I DON’T F-CKING THINK SO! Bye, bye, Filelodge. Letade runt lite efter någon annanstans att förvara ljudfiler, och bestämde mig för att prova Zupload. Visserligen kan man inte länka direkt till låtar, utan blir tvungen att ladda hem dem från deras sida … men för mina behov är det ändå okej. Så småningom skall jag lägga in länkarna till ljudfilerna på min ’egentliga’ hemsida, men då vill jag se först att allt fungerar utan alltför stora bekymmer. Jag har ju fortfarande ljudfiler på mitt lilla hemsidesutrymme hos Bredbandsbolaget, men vore glad om jag kunde plocka bort alla skrymmande ljudfiler därifrån – men SOM SAGT VAR – då gäller det att den server jag väljer att länka mina ljudfiler från FUNGERAR. Sista kapitlet är nog inte skrivet. :-S

Laddade upp ett antal låtar och fixade till länkarna i bloggen – men senare sa Galina att hennes dator ville installera kinesiskt teckenstöd för att kunna ladda hem låten ”Från Samma Tak”. Nog för att jag intresserat mig mycket för Asien de senaste månaderna, men det här är ju löjligt. Visserligen äger jag viss kännedom om mandarin, men då i hur man skalar en sådan. Även Bigga har haft problem med att ladda hem ljudfiler från min blogg – i hennes fall med att ladda hem filen med Sonya Hedenbratt, så jag vet ännu inte riktigt om Zupload är svaret på mina böner om pålitligt gratis webutrymme. Tilläggas bör att jag själv inte har några som helst bekymmer att ladda hem ljudfilerna från Zupload, även om jag helst sett att jag sluppit den där ”Click here to download file”-sidan.

Jag har ju lagt en hel del länkar till ljudfiler med sånger ur min produktion de senaste tio åren i den nybakade listan ”Låtar”. Några av sångerna finns redan att ladda hem från min ’egentliga’ hemsida – fast med sämre ljud, men några har inte florerat på nätet tidigare.
Har annars ägnat kvällen åt att totalrenovera TV:ns fjärrkontroll. Den har fungerat illa en längre tid, och ikväll ledsnade jag på den och bröt upp den – den var inte ihopskruvad, så man fick ta till våld för att ta isär den – och konstaterade att det hinner samlas mycket sk-t i en snart tolv år gammal fjärrkontroll som aldrig tidigare blivit rengjord. Såväl gummimattan som kretskortet var kladdigt och dammigt … och i minnet dök det plötsligt upp att jag (eller någon annan) en gång för tio år sedan tappade fjärrkontrollen ned i ett glas saft … eller läsk … eller kanske öl? Inte undra på att fjärrkontrollen var kladdig på insidan … men å andra sidan – inte illa att den fungerat så pass bra under så många år! Huru rengör man då en fjärrkontroll? Jo, medelst en hel binge tops och en massa destillerat vatten går det som en dans … en långsam dans … en rentutav trög och tålamodskrävande dans … men likafullt en dans. Det är förresten ett tecken på att det är en uthållig veteran-fjärrkontroll, då samtliga symboler och siffror blivit bortnötta. Kan man inte knapparnas funktioner utantill får man alltså trycka i blindo. Annars hör 'fjärrkan' till en mysig liten välfungerande fjortontummare av märket Philips – inköpt 1993 hos ”Jakobs Radio” (mormors numera bortgångne lillebrors radio- och tv-affär) med släktrabatt – vad har man annars släktingar till?

Jag har även ägnat kvällen åt skaldekonst, men mer om det senare. Dagen (och gårdagen) ägnades åt storstädning av det skåp där jag har alla mina papper (av alla möjliga slag), och sorterade och slängde hejvilt. Tänkte göra det i somras (då jag alltid brukar genomföra sådana projekt), men den där datorn och en massa bloggar fick mig att glömma mina husliga plikter till och från – men nu studerar jag och har tentor lite här och nu … och när det är mycket tentor på gång, då städas det som sjutton – detta känner alla studenter till mycket väl (sång om detta fenomen: ”Frida i Vårstädningen”). Till och med städning blir lockande (alla kan ju inte älska städning – som … ja gissa vem ) när man har en massa trista skolböcker som ligger och väntar i en vrå.

Nej, nu ger jag mig för ikväll, och i morgon blir det paltschwiim – inspirerad som jag är av Wimsas paltblogg.

KOMMENTARER:
ja, ja, allal är väl inte tokiga i städning, det veeeet vi!:d Och jag väntar mig inte heller att du ska vara det - det räcker gott och väl att du är tokig i mig.:):):) Men vet du vad, vi har också en massa fjärrkontroller här, som skulle må betydligt bättre av att få samma kärleksfull rengöring som du gett din kontroll.:d Pojkarna brukar använda kontroller som bilar - som om de inte hade ett par hundra leksaksbilar i alla möjliga storlekar, färger, modeller...:sVad gäller låten 'Från samma tak', så har jag nu försökt att öppna länken från en annan dator, och vad tror du? Det gick hur fint som helst! Det är nog så att min hemmadator hyser särskilt förkärlek för språk ur "citrusfamiljen".:dsVänta med spänningen när du ska redogöra om 'skaldekonst'.:) Du får gärna skynda dig, särskilt som du ikväll kommer att få den välbehövliga injektionen av paltschwiim (måste nog gå och kolla hos Wimsa vad det egentligen är för något :)); det var läääänge sedan sist jag avnjöt denna delikatess...:)Lycka till med städning och tvätt och fjärrkontrollrengöring och... - ja, med allt!:d Love you.:):):) / Galina 9 okt 11:12

WOW! TACKAR som bara den! Du kan ju dikta om du verkligen lägger manken till. *asg*Brännö brygga är en fin melodi. En gång i tiden kunde jag faktiskt ta ut den på gitarr (el- of course). Lät rätt cool med full "dist" *ha ha*. Men nu vette fanken var guran är. Förmodligen sålde jag den och köpte öl, köpte öl, köpte öl. *LOL*Härlig Imagofest du fixade. Särskilt glad blev jag för att få se Dolphin iklädd blårandig järnkaminklänning. :-DNär sen Galina flippade ur till "Back in Black" var succén ett faktum.Ja, Steve Wonder blev en smörbytta på åttiotalet. Men nu har han släppt ett nytt album. Det ska vara bra, säger de som vet. Jag har inte lyssnat, dock. För i dag poppar jag hans "Happy birthday" hela dagen, av förståeliga skäl.Hoppas att det ordnar sig med servrarna.Jo, fjärrkontrollen är en veritabel bakteriehärd. *Blääh*En en gång: Tack, BeJi. You are the man./ Robban 9 okt 13:43

ÄN, då rå ;-) / Robban 9 okt 13:45

Nästa gång du ska städa "apparaterna" kan jag skicka över Lille S :) Han får isär precis allting och märkligt nog utan det minsta våld!Annars ville jag bara kramas...ja ja du har armarna fulla det vet jag, men en liten korpj*vel tar ingen plats :)Kram kram/ Munin 9 okt 14:24

"I DON’T F-CKING THINK SO!" Hahaha underbart! :)) / Jenny 9 okt 15:14

Är lite trött efter festen hos Robban. Har inget hört från honom. Han blev visst arg att jag nöp honom he he. Det var roligt skrivet av dig iaf. Lite humor måste man ha. Betr det där med att ta hem filer, sker från min sida alldeles på gehör. Jag har massor av musik både sådant jag tagit in själv via Kaaza. Även sådant som jag får mig tillskickat har alltid gått bra. Om jag gjorde rätt med den där filen med Sonya som jag försökte ta in vet jag inte??? Det var säkert mitt fel. Vi tar det någon annan gång. Som jag sa är jag lite trött. Kanske är det efter 2 tim gräsklippning och 1 tim svampletande i skogen. Ha det jättebra!! / Bigga 9 okt 18:11

Hoppas att palten var god :)/ L / Wimsa 10 okt 16:27

Du... efter att ha läst dina senaste "nummer" av bloggen inser jag vilken otrolig arbetskapacitet du har. Rengöra fjärrkontroller och sätta ihop små diskografier över sångare som levde för 100 år sedan och rensa bland gamla papper...samt lägga upp låtar på nätet och det blir fel ( då är det ju som allra jobbigast)...om jag gjorde hälften skulle jag vara glad. Och sen dessutom hinna skriva om det !! Och dessutom få det att verka riktigt intressant ! Jag menar, städning står ju inte alltid som nummer ett på listan över vad som ska avhandlas i "litterära" verk. Kul är det att läsa om i alla fall fast det inte alltid är lika kul att göra. Lite som att bada vinterbad. Läskigt innan och skönt efteråt ! / Millroll 10 okt 16:59

Jag har haft lite krångel med nedladdning av låtar (antagligen för att jag fortfarande har stenåldersmodem) men har idag i alla fall tankat hem Cry me a river med Sonya. Den var verkligen toppenfin att ha ! Min kära sambo här hemma fick gissa vem det var och hamnade först på Monica Z, sen Ella F,men sen blev det rätt på Sonya vid tredje gissning. Ja, hon hör verkligen till de stora sångerskorna. Det har jag tyckt ända sedan jag hörde henne sjunga den där om "Rågsved, 8 trappor....", en gammal Hasse & Tage- goding ! Rekommenderas. Annars hinner jag inte skriva i min egen blogg för jag vill ju läsa alla andra trevliga människors bloggar. Och dessutom kommentera. Jo, så min måndag är trivsam hittills och hoppas din är detsamma ! / Millroll 10 okt 19:11

Inga kommentarer:

Nå, tack för mig!

 Som någon eventuellt noterat så skriver jag inte här längre, men tänkte att bloggen får finnas kvar i väntan på bättre tider. Den här blogg...