onsdag, oktober 05, 2005

STRIXREKLAM OCH GUSTAF ADOLF LUND

En av de ytterst få styrkor stadens stolta universitet kan stolta med är ett mycket fint bibliotek med bra och kunnig personal och massvis med spännande böcker av alla olika slag. Förre landshövdingen Gunnar Lassinantis stora boksamling togs över av LTU:s bibliotek efter Lassinantis död, och bland de böckerna som kommer därifrån finns ett antal inbundna årgångar av skämttidningen Strix (senare Söndagsnisse-Strix), och för skojs skull lånade jag hem två årgångar – 1912 och 1932. Eftersom jag särskilt är intresserad av vad som roade svenska folket i slutet av 1800-talet och början av 1900-talet (ett intresse som väckts i samband med mitt väckta intresse för riktigt gamla grammofon- och fonografinspelningar), så tyckte jag att det var intressant att skaffa en uppfattning av vad svenskarna tyckte var skojigt för nästan 100 år sedan. Nå, själva Strix-humorn ger jag inte så mycket för (vilket inte är så konstigt, eftersom humor är en färskvara), men vad som jag tycker är lite kul är att läsa de reklamannonser som förekom i Strix. Det ger också en liten inblick i hur samhället såg ut för snart 100 år sedan.

Strixläsaren förväntades anno 1912 borsta tänderna med Pebeco tandpasta, dricka Laurenti Komet-Kakao (”ytterst delikat”), röka ”Bridge” turkiska cigarettes, skriva med ”Waterman’s Ideal Safety Pen” (”läcker ej huru den än bäres”), äta Laxin-Konfekt (”på grund af sin välsmakande egenskap”), använda hårvattnet ”Eau de Quinine”, bära filthatten ”Svenske”, äta Soupé Zum Heidelberg, fotografera med Rietzschels ”försklassiga fotografiapparat”, antingen dricka Daniel Crawford’s whisky, Ödåkra Aquavit, eller A.-B. Pomrils Soda- och Vichyvatten (med porslinspropp och korkskifva), smörja in sina skodon med Vibe-Hastrups Läder-Creme, raka sig med ”rakhyfveln Trusty”, cykla med en ”Torpedo” utrustad med ”Frihjulsnaf”, använda Rysk skäggväxtpomada samt använda F. Paulis ”Ovicula” äggtvål (”gör hy och hud ungdomligt fraiche”).

På någon av scenerna i Stockholm i början på 1900-talet uppträdde säkert tenoren Gustaf Adolf Lund, kanske i en uppsättning av operetten ”Cornevilles klockor” av Planquette – ett sedan slutet på 1910-talet totalt bortglömt stycke musik, dock väldigt populär åren kring sekelskiftet 1900. G. A. Lund var en sångare som jag inte vet så mycket om – annat än att han levde 1861-1915, och att han förmodligen uppträdde på Vasateatern kring 1904. För drygt sex år sedan hittade jag en liten sjutums stenkaka (samma storlek som en vinylsingel) inspelad på Hotell Rydbergs i Stockholm mars 1903 där G. A. Lund sjunger ”Jag vet en flicka som i mantal står” (vilket vid närmare diskografisk forskning visade sig vara Lunds första inspelning), och jag blev fascinerad av att dels höra en så pass gammal inspelning (102 år gammal), samt av Lunds medryckande framträdande som gick fram till lyssnaren trots den skrattretande primitiva inspelningstekniken. Jag har sökt efter information om Gustaf Adolf Lund men inte hittat mycket under sex års tid – förutom hans födelse- och dödsår och att han förmodligen arbetade på Vasateatern, vet jag tyvärr inte så mycket. Jag satte ihop en diskografi över alla hans skivinspelningar för ett antal år sedan, och konstaterade att det var en mycket flitig man (som dessutom sjöng in ett större antal fonografrullar), med mycket bred repertoar: folkvisor, operett, opera, skämtvisor etc. Visan ”Jag vet en flicka som i mantal står” har jag sökt mer information om, t ex vem som skrivit den, om den ingår i något sånglustspel eller om den spelats in i fler versioner – men jag har inte haft några vidare framgångar där heller. Därför lägger jag nu in en länk till inspelningen för att höra om någon känner igen visan från något sammanhang – om inte annat kan det vara intressant att höra en skiva som är över 100 år gammal. Dessutom är det en vacker visa, och jag tänker inte be om ursäkt för den dåliga ljudkvaliteten (vilket brukar vara vanligt numera – så fort det skrapar lite) – för det ÄR en uråldrig (och sällsynt) inspelning.. Klicka här för att lyssna på en minut och fyrtio sekunder (mer rymdes inte på en sjutums stenkaka) 102-årig viskonst – och känner någon till något om Gustaf Adolf Lund eller visan ”Jag vet en flicka som i mantal står”, så är jag evigt tacksam för alla upplysningar.

Kan inte låta bli att slutligen lägga in en länk till en av de absoluta favoriterna bland 78-orna. En strålande bra version av ”
Cry Me a River” med Sonya Hedenbratt och Malte Johnsons Lisebergsorkester från 1956. Sonya var verkligen en underskattad sångerska, som egentligen var brottsligt underrepresenterad på skiva, för trots sin popularitet gjorde hon inte alltför många skivor under hela sin långa och framgångsrika karriär. På denna skiva (som har ett fantastiskt bra ljud för att vara en 78-varvare) är hon som allra bäst, och Malte Johnson (också han underrepresenterad på skiva) och hans orkester spelar upp ett underbart arrangemang. Här kan man också konstatera att det har hänt en hel del vad beträffar inspelningsteknik och ljudkvalitet sedan G. A. Lunds skiva spelades in 55 år tidigare.

Hoppas nu bara att servern där ljudfilerna ligger inte krånglar igen, vilket den gjorde i förmiddags.

KOMMENTARER: 
Nej, älskling, allt funkar som det ska, och jag har kunnat lyssna på båda låtarna... Hmm, upplys mig om det finns någon skillnad mellan orden "låt" och "sång". Jag har för mig att när det är sådana "delikatesser", som du har i den här bloggposten, då måste de få kallas för sånger, till skillnad från t ex pop (inget ont sagt om pop, jag gillar väl det, men - man kan väl inte gärna jämföra den med "Cry me a river" rent tekniskt?:))(OJ!!!:O Har nu kollat i Allans rygga för att se om han inte tappat sitt terminskort, och vad ser jag!? - ett litet utsökt stycke belgisk choklad som heter Opera!:O Den MÅSTE ju man smaka!:D Och om han frågar i morgon, så ska man låtsas som att det regnar.:ds - Vad gott det var!!!:O:D Nu orkar man kanske sitta uppe längre än man från början ämnat.:d)Då så, du tror väl inte att ag skulle ha något att säga om Lunds flicka?:) Har aldrig hört vare sig om honom eller om henne.:ds (Förresten, vad betyder det? - "en flicka som i mantal står"?) Men det är verkligen en vacker visa, och han sjunger helt underbart, och ljudet är MYCKET bättre än man väntat sig, så du gör alldeles rätt i att vägra be om ursäkt...:) Vi får väl hoppas att någon av våra musikbevandrade bloggarvänner vet något om denna ljuvliga visa... Man borde kanske fråga hos gamlingar på sjukhemmet?:):):)(Mmmm... Allans Opera får mig verkligen att sjunga; inte arier, som jag vill sjunga efter att ha prata med dig, men ändå.:D Gud, och jag, som hävdat att belgisk choklad är överskattad.:))Men reklam då... Gud, jag glömmer ju hela tiden att reklammakare måste ha varit näst äldsta yrke.:ds I Sovjet fanns ingen reklam, ska du veta! Och ord som reklam och marknadsföring var likställda med svordomar.:ds Så jag har fortfarande jättesvårt för den sortens konst.:) Men det där Vichyvatten med porslinspropp och korkskiva - det skulle man vilja smaka - och se om det finns någon skillnad mot dagens Vichy!Och nu ska jag lyssna på den länken som du mailat igår...:) Du har ju sagt att låten passar när man skall sova.:) Pusspuss på dig, min underbara pojkvän!:) Jag älskar dig!!! / Galina 5 okt 23:08

He! "inte för anspråk att vara komplett"?Han kan väl för sjuttsingen inte ha hunnit med att spela in ännu fler skivor!!?Skulle bara kolla lite, sökte och tänkte att Tjoflöjt! Titta här vad jag hittade.Och så såg jag ju att det var du!=) / Aniara 6 okt 07:28

Gomorron älskling!:DJo, du ska veta att din "perversa" diskografiska böjning bara gör att jag älskar dig ännu mer.:):):) Det är ju fooooorskning juh - och forskning älskar jag, oberoende vad den gäller; det enda undantag jag kan komma på är den s k omvårdnandsforskning.:ds Allvarligt talat, jag tror att det finns en hel del intressanta saker att upptäcka i det du gör, för jag har jobbat en hel del på historiska arkiv och tycker mig se flera beröringspunkter mellan det jobbet och din hobby.:)Ja, jag anser ju att flickan i mantEl låter mycket vettigare än flickan i mantAl, men om nu Lund sjunger det förstnämnda eller det sistnämnda - det kan jag inte säga något om, för jag hör inte riktigt...:s (För övrigt, jag måste lida av "orddövhet" - om det finns färgblingdhet, måste det finnas orddövhet också!:ds - jag har väldigt svårt att höra ord i låtar, oberoende av vilket språk det är!:s)Men nu får du gärna fortsätta rota och gräva i mantal och mantlar, jag blir bara glad för att du har fått något riktigt spännande att sätta tänderna i (åtminstone fram till dess jag kommer! :D). Ha det jätteroligt, och glöm för all del inte att berätta vart det hela har let till.:):):)Love you!:)/G.P.S. jaaa, man är ju förkyld nu :ds / Galina 6 okt 07:39

Cry me a river man fullständingt ryser av välbehag. Ser ut som ett russin i ansiktet. du vet, inlevelsefullt!Jo, det verkar vara en intressant hobbyforskning du har. Är också intresserad av tiden egentligen från sekelskiftet och kanske till det andra krigslut.Fick ärva alla ägarpapper till mitt torp trol ifrån 1920 eller ngt tidigare. (Ett dödsbo som ingen ville föra vidare men de blev glada att någon ville det!) har foton och också fått lite muntlig historia som jag tycker känns kul att leva omkring i så här. De är ju mina nära vänner nu och de finns i väggar golv och träd!Sedan tror jag att den tiden kring 1920 har något viktigt att förmedla till oss idag! Så det så!Allt gott och åter tack för en intressant blogg och underbar Sonyamusik!Kram från Soulway / 6 okt 11:26

Sv ti ko:Jag var så oerhört skraj och tittade med stora ögon omkring mig (utom när jag kände att en gravid lektor for känslomässigt illa av en manisk teoribyggare)där på universitetet. Inte skulle jag vågat säga vad jag tyckte om spegelvisning. Men det var ju sk-tbra att du gjorde det. Säkert fanns det elever som i smyg älskade den där Beji som hade modet att stå upp mot Spegelvisningsförtrycket!Helt underbart med alla dessa gamla låtar. Raspet är ju själen och det förflutnas vackra sigill! Den som inte förstår det råder jag köpa en ACDC eller nåt!Kul med musik. Det är ju också oerhört laddat med kunskap om tiden, livet, tankar och värderingar på ett helt annat sätt än det bokliga. Underbart. En slags kunskap mellan raderna!Kramar och ha det riktigt gott min helt fantastiska favvokille alla kategorier! önskar Soulway / 7 okt 08:13

Vet inget om Gustaf Adolf Lund, men så är jag ju bara en liten vappis också! *s*Ha en härlig helg!*kram* / Psychojenny 7 okt 09:13

Undrar jag med!Verkar som om de haft ett totalhaveri.Strulade ju tidigare också, gick ju inte att ladda upp förra veckan. Stod nått om att de bytt server och inte fått igång bla bla bla, eller vad det var.Antingen har de fortsatt problem med det (och nu ett större breakdown) eller så har nån stimpolis kommit dit och . . . Har dock tyvärr inte hittat nått annat bra ställe. Letade häromveckan men antingen funkade det inte eller så hade de väldigt låga gränser för hur många downloads man fick ha per dag, typ "You have a free account, with 30 MB of storage space, and 10 MB of daily downloads.".OCh det räcker ju ingentstans!Man kanske bara får vänta lite och se?Hittar du/hör talas om nått annat bra ställe, så hör av dig! / Aniara 7 okt 13:01

Hej Björn! Ja, det är en nödvändig lyx att ha tillgång till Bibliotek! Önskar dig en trevlig helg! Kram! / Fatou 7 okt 14:37

Vaddå? Missade jag nåt kinky nu? Shit oxå! :-((Gamla tidningar är roligt att läsa. Jag har mina gamla Kerrang sen åttiotalet kvar. *he he* Inte riktigt samma sak som du snackar om, men än dock. Kerrang är en engelsk tidning som avhandlar hårdrock, om du inte visste. Hälsa Koljan att dom skriver mycket om AC/DC. *Galina springer till Pressbyrån* :-))Jag firar inte heller födelsedagar numer. F*n, snart är man ju GUBBE. *Blääh* ;-)Jag ser att Soulway Sun1 "dissar" människor som lyssnar på AC/DC igen. Jaha? Och? Så otroligt barnsligt, bara. Ha en fin helg, Björn. Dyra telefonräkningar, eller? *he he* / Robban 7 okt 15:42

Hej. Ville bara önska dig en riktigt trevlig helg.Kram / L / Wimsa 7 okt 16:35

Du kan du Björn, här får man ju försjutton allmänbildning! ;)Fredagskramen stor och varm! / Jenny 7 okt 17:06

ja, man får nog lära sig mandarin, om man vill lyssna på sin underbara pojkvän!:dsMen vet du vad, jag skulle nog klara av det, om det behövdes!:):):)Kram på dig, älskling!:) / Galina 7 okt 23:24

Försökte ta in Sonya Hedenbratt men det gick inte att få kontakt. Såg att din flickvän gillade årstiderna. I går satt jag och spelade sommaren och den var helt underbar, eljest är det väl våren som är mest populär.Bra att du delar med dig av dina kunskaper. Tack för att du deltog i tårtkalaset he he. / Bigga 8 okt 15:11

Jag får oxå in någon konstig länk som jag ska ladda ned. Du får gärna skicka länken om du vill. Du har väl min mailadr till Outlook express? Ikväll blir det idrott för hela slanten. Både handboll och fotboll + glimtar från ishockey. Ha en bra lördagkväll. / Bigga 8 okt 16:26

Inga kommentarer:

Nå, tack för mig!

 Som någon eventuellt noterat så skriver jag inte här längre, men tänkte att bloggen får finnas kvar i väntan på bättre tider. Den här blogg...