fredag, september 16, 2005

BRA RESPEKTIVE DÅLIGT SPRÅK …

Vissa dagar blir det bara ingenting av. Denna fredag har blivit en sådan dag.
Det var från början tänkt att min gamla klass från lärarutbildningen skulle ha en sk återföreningsfest ikväll, men igår fick jag veta att den var inställd pga klent intresse. Då får mina gamla klasskamrater skylla sig själva och INTE smaka någon ”J. P. Chenet Cabernet-Syrah”, som jag tänkt ta med mig.


Sedan var det tänkt att jag klockan kvart i tre skulle vara på ett seminarium om en mycket intressant bok som heter ”Islam och Europa” av Ingemar Karlsson. Men när jag kom dit var det mörkt och stängt överallt och ingen människa syntes till. Då jag har dåliga erfarenheter vad gäller dålig information och allmänt strul från Luleå Tekniska Universitet började jag oroligt undra vad som hänt. När jag kom hem igen såg jag att jag missat ett meddelande om att seminariepassen var förkortade så att ingen skulle behöva vara på LTU på fredagseftermiddagen. När jag kom till LTU hade alla redan hunnit sluta för dagen. Ytterst irriterande miss av mig. Nåja, sådant händer och jag lär väl säkerligen få skriva någon form av inlämningsuppgift i stället, och det blir då inga problem då boken var mycket intressant – men det hade varit roligt att höra vad andra tyckte … men … jajaja, inget att göra åt. Märk väl, det är första gången under fem års universitetsstudier som jag missar en examination, och hade jag läst på blodigt allvar (som jag gjorde under min lärarutbildning) hade jag förmodligen sparkat mig själv någonstans där det gör riktigt ont. Men eftersom jag läser för kunskapens skull och inte för poängens skull … studierna skall inte leda vidare till något annat … så kan jag ta det med en klackspark … en liiiite irriterad och framför allt snopen klackspark, men ändock en klackspark.


När jag kom hem och läste min mail for de irriterade tankarna sin kos.
Uuuuuunderbara Galina!


Nåväl … jag hade egentligen inte tänkt skriva någon blogg idag om jag inte i morse läst en intressant blogg där en bloggare blivit nästan monstruöst påhoppad av en kommenterande person. Kommentatorn angrep bl a bloggaren för dennes språk, vilket får mig att undra om denne kommentator egentligen reflekterat över vad som menas med bra respektive dåligt språk.


Här är i alla fall min åsikt:
Ett bra språk är det språk som används i det sammanhang där det passar in.
Kommentatorn hade bl a angripit bloggaren för att denne skrev flera utropstecken (eller om det var frågetecken) efter varandra och menade att detta såg idiotiskt ut. Det beror ju helt och hållet på i vilket sammanhang man skriver anser jag. Om man skriver en rapport så skulle många utropstecken utan tvivel vara dåligt språk, men om man skriver i en blogg så är det inte fel alls. I bloggen får varje människa möjlighet att visa sin personlighet genom sitt sätt att skriva. Många utropstecken efter varandra får en emfatisk verkan, vilket också är meningen, och läsaren uppfattar emfasen som författaren vill förmedla. Jag personligen brukar ofta använda mig av versaler när jag vill lägga extra emfas vid ett särskilt ord, t ex: ”Det är i alla fall MIN åsikt”. Så hade jag aldrig kunnat skriva i en akademisk text - och inte bara för att man inte får ha några egna åsikter i akademiska texter – men det kan jag göra i en bloggtext eller vilken typ av text som helst där det är JAG som bestämmer vad som är tillåtet. Huvudsaken är att de som läser begriper vad jag vill förmedla. Visst kan jag som utbildad språklärare reagera på när jag i bloggar hittar några av de språkliga fel som anses vara av allvarligare slag, t ex särskrivning av ord, men det skulle aldrig falla mig in att gå in och insinuant påpeka att det är felskrivet … för det är de facto bloggskrivaren som själv bestämmer både VAD som skall skrivas och HUR det skall skrivas. Att fel smyger sig in i text gör ingenting, eftersom min erfarenhet är att ju mer man skriver desto ättre blir man på att skriva. Det är den främsta anledningen varför jag tycker att det är så bra att även ungdomar och barn håller på med bloggande … för det utvecklar språket automatiskt, på samma sätt som läsande utvecklar språket.


När jag för några år sedan var ut på mina första verksamhetsförlagda utbildningar under min lärarutbildning var jag inte så bevandrad i datorkommunikationens värld och chattande visste jag väl knappt vad det var. Därför blev jag först lite förvirrad när jag i skolelevernas handskrivna uppsatser hittade såväl ”:-)” som ”;-P” och andra sk emoticons. Dessutom blev jag inledningsvis lite störd på alla chat-förkortningar (t ex engelskans ’C U L8TER’ istf ”See you later”) som började dyka upp även i det övriga skrivna språket, men jag börjar undra om inte de förkortningarna är ett naturligt nästa steg i språkets allmänna utveckling. För faktum är att förenkling är språkets naturliga utveckling. T ex det svenska språket har förenklats otroligt mycket bara de senaste 200 åren. När många idag suckar tungt över t ex August Strindbergs språkbehandling, så ansågs hans skrivsätt bland samtida vara revolutionerande livligt, och naturligtvis blev han också svårt kritiserad över att han tog sig sådana språkliga friheter. Han bröt mot språkets regler och utvecklade därmed språket, på samma sätt som nutida språkregelbrytare utvecklar språket. Och ett språk MÅSTE utvecklas … hela tiden … för språk är ingenting man sätter i en monter på ett museum för att beundra och bevara – ett sådant språk är ett dött språk. Språk är och skall vara något levande som förändras och utvecklas hela tiden, och eftersom människan och samhället ständigt förändras måste språket göra detsamma för att vara användbart. Visst kan språket fungera som ett underbart vackert konstverk ibland, men framför allt är språket ett praktiskt verktyg för kommunikation. Om två människor kan föra en god kommunikation trots att de bara talar med korta enstaviga ord, så använder de likafullt sig av ett bra språk, då det fungerar som ett kommunikativt verktyg. När språket är dåligt fungerar det inte som kommunikativt verktyg. S k fjortissvenska med mycket ’typ’ och ’åjaba’ är dåligt språk i det sammanhang där det inte passar … t ex i en doktorsavhandling (för att ta till halsbrytande exempel), men i kommunikationen två fjortisar emellan är det ett utmärkt språk. På samma sätt är knastrande torr akademikersvenska ett riktigt uselt språk om det vänder sig till ungdomar, men säkerligen ett utmärkt språk i en doktorsavhandling. Eftersom det inte finns några som helst regler över exakt vilken typ av språk som skall användas i bloggar (även om MSN gillar att censurera bort ’fula’ ord på engelska), så kan man inte generellt säga huruvida en bloggare har ett dåligt språk eller inte. Bedömningen ligger hos läsaren, och varierar naturligtvis efter vem läsaren är. En läsare som stör sig på många utropstecken efter varandra IRL lär göra det när han/hon/den/det läser bloggar också, och en läsare som stör sig på alltför högtravande språk IRL lär göra det när det är högtravande språk i bloggarna också. Visst kan man tycka att en blogg har ett dåligt språk (om man har andra språkliga preferenser än bloggskribenten) men det tjänar knappast någonting till att påpeka det högt. Det enda som händer är att bloggskribenten tycker att kritikern är en dryg besserwisser – och alla försök till fortsatt kommunikation (vilket är och förblir språkanvändningens primära syfte) är dödsdömda.


Det var bara lite enkla tankar om bra respektive dåligt språk.


När det nu inte blev något festande var man ju tvunget att hitta på något annat, och när åsiktsmaskinen blev berövad tillfälle att sprida sina åsikter bland studiekamrater var man tvungen att lätta lite på trycket elsewhere. Då tänkte jag: Varför då inte använda sig av sin blogg?


Sagt och gjort!


KOMMENTARER: 
Det där med språket är inte alltid lätt... Jag får väl erkänna att jag saknar din tolerans, BeJi (totalitär uppfostran, you know :ds). Ibland blir jag mäkta irriterad på ungdomar, med deras grottmänniskoläten.:ds Men ännu argare blir jag när det kommer de som kallar sig för språkvetare och påstår att Rinkebysvenskan skulle vara ett "riktigt" språk.:s Jo, det är inget fel på Rinkebysvenskan - om man kan "normalsvenskan" vid sidan om den. Men jag tvivlar starkt på att fallet är så...Dock har du alldeles rätt i att man i bloggen får skriva precis vad och hur man vill, blogg är en privat sak, och gillar man inte det som skrivs - skippa läsa det! Svårare än så är det faktiskt inte...Vad mig beträffar, så älskar jag att läsa den här blåa bloggen - och killen som skriver den.:):):) Och nu får denna underbara kille sova gott och drömma sött: Gonatt, älskling!:):):)P.S. spara den dära... vad hette den nu? - Cabernet-nånting!:d - tills jag kommer...:):):) / Galina 17 sep 00:25

*schwiiing* en rodnande snygging kommer travande hi hi! Tackar för den, den värmde! Märkliga kommentarer händer oss alla ibland, ingen nämnd ingen glömd. Språk är annars väldans roligt att diskutera. Jag är väldigt noggrand med både talspråk och skrift oftast. Men inte här i bloggarna. Jag skriver mer och mer som jag tänker, direkt ur huvudet. Som om man satt och småpratade över en kopp java eller ehhh...det vinet? som du pratar om. Nån vin/sprit/öl kännare kan man INTE anklaga mig för att vara iallafall :)Nämen, däremot så ÄR språkbruket oerhört viktigt när man skriver eller säger något som har ett omedelbart viktigt budskap. Det är så svårt att i enbart skrift uttrycka sig färgstarkt och berörande om man har ett "dåligt" språkbruk, det är nog så svårt med ett bra tycker jag. Mycket intressant det du skriver om detta ämne.Jag beklagar din lilla miss där, jag hoppas tillfället kommer igen! Tråkigt när det blir så, men det händer den bäste. Jag tycker det är bra gjort att du bara missat en gång, jag har så himla dåligt minne ibland och det är lite störande just vad det gäller möten och sånt. Jag kommer oftast fram i tid men med andan i halsen och håret på enda....har jag tur är det rätt ställe :)Slutpladdrat Kramisar Munin / 17 sep 00:40

Det är så tråkigt med folk som ska tycka negativt om andras skapande, då ska man ha en konstruktiv ide om det hela åtminstone. Själv är jag förälskad i adjektiv vilket inte alltid uppskattas av litteraturvetare, men jag har ännu inte fått någon sådan kommentar som du nämner åtminstone :).Det är nog ingen större risk att du kommer att få det heller tror jag...Vi hade tioårsjubileum iår jag och min klass, men jag gick inte. Jag kände aldrig att vi hade mycket gemensamt, förutom med två personer varav en inte heller kom och den andra har kontakt med mig ändå via mail och messenger. Däremot senare klasser, tex de jag gick på högskolan (ett litet tag) med hade varit roligare att träffa. Fester är överskattat, man får huvudvärk och ångestkänslor. Fast mina bloggvänner skulle jag gärna gå på fest med tror jag. / Natricia 17 sep 16:09

Jaa, tänk om var och en av oss fick vara som vi är? Min blogg är MIN, där skriver jag som JAG vill... Sedan kan språket diskuteras, visst, men om jag skulle uppleva någons blogg som ett problem, så slutar jag att läsa ( lång mening, detta) Det var inte bara språket den killen hade problem med... utan att hennes blogg var fel bara... Undrar verkligen hur hans blogg ser ut?Silikondroppar är kanon för håret, alltså funkar silikon både här och där *s*Ha det godis! / Jenny 17 sep 23:12

Släng dig i väggen, Fredrik Lindström!Någon borde varna honom för att du är redo att axla manteln.Själv inser jag att det naturligtvis är sant att språket ständigt utvecklas, förändras, färenklas - you name it.Och usch vad jag hatade alla de där röda markeringarna i uppsatserna jag fick tillbaka i skolan.Med alla tykna kommentarer om, att så får du kommater/bygga meningar när du är erkänd författare - typ.Kanske är det därför som jag idag njuter varje gång jag exempelvis börjar en mening med "Och".Aja baja!Men tja det är en sak att logiskt inse att var tid naturligtvis omskapar/förenklar språket så att det blir ett lätthanterligt verktyg - det är en annan att acceptera det helhjärtat.Visst är det kul med nytillskott, visst är det frestande att slänga in sneda leenden titt som tät, även i vanlig papperskrift, men hm ofta tycker jag det känns som språket utarmas i alldeles för rask takt.Ok en massa nya ord - framför allt tekniska/mediala etc termer får vi hela tiden, men alla de häftiga GAMLA orden som faller i glömska?!En del naturligtvis på grund av att de speglar en tid som sedan länge är förbi och därför är ganska oanvändbara i vardagen. Andra för att så mycket av all information vi ständigt översköljs av är så himla lättviktig och förenklad.Torftigt språk!En grej som kan vara ganska upplysande, och skrämmande, är att kolla av olika upplagor av SAOL. Vilka ord de rationaliserat bort.Huva!Kul i sammanhanget är faktiskt rollspel.Har genom åren märkt att just den typen av litteratur, spel, sätter igång en önskan att uttrycka sig mer högtravande, gammaldags.Javisst kan det bli lite löjligt. Men några nya (gamla) användbara ord lär de små liven ändå på kuppen.Vad gäller akademiskt språkbruk, så kan det reta gallfeber på mig!Ok, självklart begriper jag att varje ämnesområde har sitt alldeles särskilda vokabulär, facktermer som det vore svårt att klara sig utan.Men ibland känns det verkligen som om de kära doktoranderna och forskarna tror att bara de uttrycker sig omständigt och svårtförståeligt för de oinvigda, så blir det genast mera vetenskapligt och fantastiskt.No way, Jose! säger jag.Var det inte nått om, det dunkelt sagda är det dunkelt tänkta . . .Ha en skön helg!=) / Aniara 17 sep 23:39

God Söndagsmorgon Björn!Som vanligt tar du upp ett intressant ämne. Denna gång så intressant att jag avstår att kommentera utan ber att få återkomma någon gång i en egen blogg?Men vem är den där "hemska" människan alla talar om. DET verkar i mina (ännu okunniga) ögon som om han trampat på någon "social" mina och det intresserar mig faktiskt ännu mer. VAD har han gjort som är så hemskt att en hel bloggvärld i enig kör ropar på stening? Och varför?Ok darling! Ha en "fin fortsatt" söndag som du brukar uttrycka det! Önskar Soulway. 18 sep 09:34

Min svenskalärare på gymnasiet var mycket emot "skriv som du pratar". Men istället för att inspirera gav hon mig fullständig prestationsångest och skrivkramp. Jag tänkte hela tiden på min grammatik, på när man ska sätta punkt och komma och allt vad det är.När jag skriver blogg skiter jag fullständigt i allting och bara skriver och det är så förlösande! Bloggen är min och jag måste få uttrycka mig som jag vill, det är ingen uppsats jag skriver som ska bedömas och rättas. Men det är klart ibland hör jag min svenskalärares röst i huvudet, tänk på meningsuppbyggnaden Jenny! Och jag är egentligen usel på stavning (måste erkänna att jag många gånger kikar i Bonniers svenska ordbok när jag bloggar...)Självklart tycker jag att man ska vårda svenska språket, men jag tror det är oundvikligt att nya ord, utländska som slang, söker sig in och tar plats, så har det ju alltid varit!Jag älskar att skriva och har alltid gjort! Och jag tror jag kommer förbli en skrivande person så länge jag kan hålla i en penna eller plita på datorn, jag kan bara inte låta bli ;)Kramen Björn! / Jenny 18 sep 10:28

Hej BeJiBra att du tog bloggen istället för den inställda återföreningen. Trist att folk inte vill vara med på en sån grej. Jag var på en sån för cirka tio år sedan. Det var så rackarns kul och vi samlades i vår gamla skola (från högstadiet). Vi blev som tonåringar på nytt och vi ville aldrig att det skulle ta slut. Blev tal om att det skulle bli ytterligare en träff...men det har tyvär inte blivit någon.Att kommentera stavning och sånt på en blogg....hrm. Har inte folk annat för sej? En blogg är en blogg...man skriver oftast direkt från hjärtat och tanken och vill kanske betona extra med flera utropstecken. Hoppas inte den människan hoppar in och läser mina bloggar. Jag skriver som jag skriver...thats it. Passar det inte så strunta i att läs.Hoppas kärleken håller i sej...för det är det finaste man kan ha.Ha de bra Björn / Dolphin 18 sep 14:43

nä, "Vissa dagar blir det bara ingenting av..." :ds Så, för att det ska bli något riktigt roligt av den här dagen, ska jag ta och ringa dig om en liten stund...:):):)Kramar!:) / Galina 18 sep 20:49

Jag håller fullständigt me dig. Sen är det då sådana som är dyslektiker som jag. Men jag har bara skrivsvårigheter. Älskar att läsa böcker men det funkar inte så bra just nu för jag har 2 st barn som tar uppmärksamheten, sen är man för trött när barnen somnat. Ha en bra vecka Fia / Smultrondroppen 18 sep 22:41

Hej Beji! Efter att ha läst din "långa" he he, blogg måste jag som din äldsta (i ålder)bloggvän och med 6-årig folkskola i botten få kommentera - vilken underbar bloggskrivare du har blivit. Är det bloggskrivandet som har gjort att du skriver ledigare? eller är det kärleken? Hoppas att du tar detta som en verkligen menad komplimang. Jag läste oxå den blogg som du skrev om, och den person som fick anmärkningen skriver ju mycket bra och roligt. Det var nog bara menat som ett skämt får vi hoippas :) / Bigga 18 sep 22:44

Detta att skriva proffsigt är ju ett sätt att" lura" läsaren att det är ledigt skrivet. Förstår du vad jag menar?Om man inte skriver proffsigt så är man mera bunden vid regler och inlärda ramar. I frågan om komplimang så är det av mindervärdighetskomplex, som jag tänkte att du är ju högutbildad lärare och jag saknar dokumenterad kompetens vad beträffar bedömning. Lycka till med dina tentor :) natti natti / Bigga 19 sep 00:11

BRA!Kram Anna-Lys 19 sep 00:39

Jo, visst är min tidigare kommentar kort, men inte desto mindre kärnfull. Dock är kommentaren inte relaterad till språklärarens roll, utan till ditt innehåll i bloggen. När något är riktigt, riktigt bra, känner jag att jag kan inte tillföra något ytterligare utan att det blir en upprepning av vad som tidigare sagts. Kanske det vore bättre om jag ej kommenterat alls?Men, jag ville ej att du skulle notera min påhälsning och undra varför inget inlägg gjordes. Själv har jag många påhälsningar utan kommentarer - känns osäkert ibland om det beror på uruselt inlägg av mig - a la no comments .... eller finns inget ytterligare att säga ... tja ... jag behandlade väl dig som jag själv önskar bli behandlad :-DTrist om du tog det som om jag vore din skolfröken ;-) *fniss* hade nog inte palat med att vara din lektor ... :-D ... ty jag hade känt mig som ständig elev.Jag har under mina första 6 mån på BBB fått ta enormt mycket kritik för mitt "akademiska och tillgjorda språk" ety det är ju mitt vardagsspråk. Jag tog till mig den kritiken och byter numera ut alla ord som kan tolkas som uppblåsta. Jag tar också bort de flesta kommateringar och punkteringar ... själv känner jag det som om jag skriver som en finnig tonåring ... men sedan jag började med denna strategi ... har ingen kritiserat mitt språk. *fniss* mer än möjligen du ;-) Ha en underbar dag där uppe i Norrskenet,AnnA / Anna-Lys 19 sep 06:57

Tjaba tjena hallå!!!Där hade vi dåligt språk och för många utropstecken direkt..Enligt somliga tydligen iaf.Det är jätte kul det här med språk och hantering av det samma..Jag gick ur gymnasiet med Mkt bra svenska betyg..Ops lät skryt. sorry..Men det jag vill få fram är att även om man i sin blogg skriver som man känner och uttrycker sig som man vill, kanske även pratar på ett visst sättså kan man faktiskt vara bra på svenska språket..Anstränger mig aldrig för med det i bloggar dock.. Där får det bli som det vill..Tack för att du lämnade ett avtryck hos mig..KramCina / 19 sep 07:42

"Det var bara lite enkla tankar"... Jisses karl. Det var ju en hel vetenskap ;)Men visst är det så. Språket ÄR viktigt. I bloggen däremot... tja... där är jag lite slarvig.Kram / L / Wimsa 19 sep 10:45

Att skriva är väl bland det svåraste som finns. För man skriver på olika sätt beroende vem som skriften ska ha som läsare. Precis som du ju skrev. Jag kan bli tokig på när människor, speciellt vuxna, använder sig av chatt-språket ,som jag kallar det, hela tiden. Fast samtidigt kan jag själv upptäcka vad skadad mitt språk har blivt då jag ska skriva tex mejl till myndigheter och dylika. För vips så har jag omedvetet skrivit en chattförkortning eller är på väg att lägga till en glad gubbe eller liknande. Jag bryr mig aldrig om hur människor uttrycker sig, enda gången jag kan reagera är när människor som borde kunna grammatik inte alls behärskar den skriver något. I grabbens veckobrev från skolan tex så är halva skriviet av elever, och andra halvan av en lärare. Döm min förvåning när jag insåg att eleverna (åk 5) skrev felfritt medans läraren slarvade något så oerhört.Något som jag däremot blir äkta förbannad på är när vissa klankar ner på folk som skriver dåligt, helt utan att veta om det beror på dålig kunskap i svenska, lathet eller Dyslexi. Jag har flera vänner som älskar att skriva, men har olika svårigheter med grammatiken. Och det gör så ont att se hur ledsna dom blir när någon klumpig besserwisser talar om för dom mycket elakt att det vore en god gärning om dom slutade att försöka skriva...!!!!!!! (japp, jag älskar att anv mååånga utropstecken när jag vill peka på nåt riktigt ordentligt ;-) )ha det så gott BeJi & må KABOOOMEN ljuda högt länge till :) / Mimmi 19 sep 12:18

Grattis, du blev min "Antal visade sidor idag: 100 " fanfar! / Badaren 19 sep 15:00

Tyvärr tog läppstiftet slut ... men jag ristar med nagelfilen:KILROY WAS HERE! / Anna-Lys 19 sep 15:09

får komplimentera till en bra skriven kommentar ang språk....du borde snacka med en länk på min sida om du inte redan gör de....står under svenska språket....o för bövelen var hittade du din mojo? adressen please / Texasalbino 19 sep 21:48

Yep^^Ja nog ere så! Gud finns med där i bakgrunden i det mesta :) Och lycka till med kärleken!! Ursäkta att det tog tid å svara, ja e dåli på å kolla min space efter kommenterer åså :)) Jaja ha det bra! /Magnus S 19 sep 21:50

Godmorgon käre BeJi,Jag har noterat att du antingen har vänt på dygnet, eller har bytt ut sömn mot kärlek :-D Varför sover du inte på nätterna? Du verkar ju må jätte-bra. Har du kanske din kreativa tid mellan 2-3 på natta?Kram Anna-Lys 20 sep 07:17

Hmm ... kan det vara tvärtom du menade :-D / Anna-Lys 20 sep 17:46

Oj vad många som tycker och tänker om det här ämnet. Vill du veta vad Lillatanta tycker med?SkiTsAmmMA !!!!!! i bloggarna. Här skriver ju de flesta för att få vänner, eller till vänner.När jag skriver blogg vill jag använda ett så enkelt språk som möjligt för att alla ska ha lätt att förstå det som jag skriver, talspråket oftast. För jag skriver mina bloggar som ett samtal till dem jag skriver till.Jag skriver mycket brev till advokater och myndigheter, eftersom jag hjälper vänner med sånt. Där använder jag naturligtvis mej av en mer korrekt skriven svenska.Nej så länge folk stavar och skriver så vi fattar varandra här bland bloggarna spelar det väl ingen roll.Så tycker denna Lillatanta.Skickar med en kram också / LillaTanta 21 sep 00:16

Gomorron älskling :)Ja, jag kommer förmodligen att obarmhärtigt avslöja mitt sanna, icke-humanistiska och totalitära "jag", men när jag nu läser i min sons läxbok "pärlor", som t ex "so smoningom", "förfatare", "matreal" (vilket alltså skulle föreställa "material"), "smykke" o s v, så kan jag för inget i världen hålla med dig om att det kvittar hur man skriver/stavar.:ds Tja, en viss svensklärare från Luleå kommer att ha händerna fulla här, själv ger jag upp...:dKram!:) / Galina 21 sep 08:59

Tjeeeeena Bjööööörne!Jag skiter i att lägga ner nätverksamheten.Det funkar inte i alla fall.Luden kolja vs Surströmming 14-1 / Robban 21 sep 19:08

Så du skiter i att uppdatera bloggen nu när du har ditt på det torra?Snacka om att bara skriva för att skaffa brudar... *asg* / Robban 21 sep 20:11

Godmorgon Vännen,Lycka till med tentan (om du gör den, för du går väl bara för nöjets skull?). Några skandaler på historiefronten som du kan blogga? Man är ju kroniskt läskpapper :-DHave A Nice Day,Anna-Lys / 22 sep 06:49

Sv ti ko:Jo visst är det toppen att framförallt ha EN rimlig chans till ordning. Här är det trångt må du tro och mycket papper, böcker och gu vet allt och gu vet var de finns när man behöver dem! (Man bodde trångt förr!!!)Det blir säkert skaparrum för dig också, när du så smånginom vågar lämna studielivet och ta anställning t ex. Eller flyttar samman med någon så ni kan dela skapanderum (och då menar jag inte sovrummet;-)!Klart att du ska tenta! Och greja det bra också!!!!Allt gott grabben i Luleå! Saluterar Soulway, (Sessan, Bosse och LUDDE hälsar till Rulle!) / Soulway 22 sep 08:38

Va?!!Soulways katter hälsar till Rulle, men du SA ju att... / Natricia 22 sep 08:56

Tankar som var enkla. Ja ja vad rörs om i ditt huvud det var en blogg som hette duga. Kram//Agge 22 sep 14:33

Vilken härlig blandning av absoluta favoriter (musik alltså). Richard Bona hörde jag på Stockholms jazzfestival för några år sedan. En av de största musikaliska upplevelser jag har haft var när han sjöng enbart till ackompanjemang av sin egen bas med liten förstärkning av ångbåtens tutande på vattnet utanför. Det blev ju bara en ytterligare stämningshöjare.Du verkar ha koll...Badaren tipsade mig om The Peddlers. Vet du om man kan höra dem på nätet någonstans ?Tack för en musikalisk sida ! På återseende. / Millroll 22 sep 22:06

Inga kommentarer:

Nå, tack för mig!

 Som någon eventuellt noterat så skriver jag inte här längre, men tänkte att bloggen får finnas kvar i väntan på bättre tider. Den här blogg...