fredag, september 30, 2005

EINE KLEINE NACHTMUSIK

Efter en höstruskig sväng ut till Storheden har jag suttit hemma och kritiskt lyssnat på min slutmix av ”Från Samma Tak”, och har givit utgåvan godkänt. I november (när jag införskaffat en CD-brännare och förhoppningsvis har lite mer tid) börjar själva distributionen – men mer om detta då.
Men jag hittade även två överblivna inspelningar inspelade för snart ett år sedan. Jag kände för att spela in lite låtar till enbart gitarrkomp och inget annat, men jag hade inga egna låtar att spela in, så jag spelade in några av mina egna favoritsånger. Det blev väl lite si och så med det projektet, men två av inspelningarna tycker jag blev lite för bra för att bara fimpa, men vad göra med dem? Jo, för tusan Björn, du har ju en blogg! Lägg in låtarna där! Sagt och gjort!
SONG WITH NO NAME
En visa av den irländske sångaren och låtskrivaren Shane MacGowan (känd från the Pogues), som var en av de bästa låtskrivarna under 80-talet, innan alltför mycket whiskey tyvärr berövade honom den talangen. Den här visan spelade han in med sitt band The Popes 1994 och är en av hans sista riktigt bra sånger.
SAN FRANSISCO BAY BLUES
Enmansbandet Jesse Fuller har jag skrivit om på min ’egentliga’ hemsida, på en av sidorna om vinylskivor. Denna sång är hans mest kända, och har spelats in av många musikanter under årens lopp.
Och så en liten bonus. I april i år fyllde min studie- och examensarbeteskamrat Maria 26 år, och i samband med det skrev jag denna text till Jonathan Kings låt ”When I was a Star” och spelade in den kort därefter. Den är skriven ur Marias synvinkel när hon sitter på ålderdomshemmet och minns när hon var 26 år. Många av skämten är väldigt interna, men bl a har både Maria och Maja (som numera jobbar i Skottland) skämtat om att de skall finna varsin rik greve i Skottland – därav kommentaren om Majas gaggiga greve. Pga de interna skämten, och det faktum att jag inte komponerat musiken valde jag bort denna inspelning när jag började välja ut vilka låtar som skall vara med på ”Från Samma Tak”, och därför lägger jag in den här istället … för att den inte ska bli ledsen:
NÄR JAG VAR TJUGOSEX
Lite kvällsmusik alltså. Så gör inspelningarna någon nytta och ligger inte bara och dammar i någon vrå.
Trevlig helg allihopa!


KOMMENTARER: 
Nämen titta, kommer jag att skriva kommentar nr 1 till den här roligha bloggposten?:O(BeJi, din böjelse för statistiken är visst smittsamt :ds)Jag gillade låtarna (och tänk att t o m jag kände till den där San Francisco-låten! :ds), speciellt den där om Maria på ålderdomshemmet (även om jag inte förstod allt, men det får du gärna avhjälpa om några veckor, hoppas jag :)). Det kanske beror på att jag på sistone har spenderat många timmar på ett sådant ställe.:) Jag brukar ofta titta på bilder och andra minnessaker i gamlingars rum och tänka i "så-förgår-världens-härlighet"-banor...:dsOch så gillar jag din underbart varma röst.:):):) Tja, det är ju uppenbart att jag giiiillar hela dig!:DHälsa Maria och Maja att de borde satsa på franska ädelsmän (vaff... ska man göra i Scottland!?:P:D), men att jag önskar dem lycka till i vilket fall som helst.:) Och jag önskar lycka till till den som spelat in och låtit oss lyssna på de här underbara låtarna.:):):)I love you.../hon, som hoppas förbli number one i all evighet :d / Galina 30 sep 18:54

Ja, jag säger då det, Björn. Du är ju ett levande uppslagsverk. :-)Tack för info.Nej, att skicka stenkakor med posten är icke att rekommendera.Fråga mig, jag jobbar ju som godsmottagare. Det är ingen lek förpaketen innan dom hamnar hos mig. :o))Härliga låtar och strålande framförande som vanligt av mr BeJi./ Imaginos / Robban 30 sep 19:18

Som bomull för ett sargat hjärta är din röst Beji!Jag återkommer när jag "behöver" och lyssnar igen! Vad gullig du är som tänker på "när jag var 26:s känslor". Såna män vill vi ha fler av här i världen!Tänkte just fråga om NI med himmelska känslor inte ska ses snart men läser att Sköna Lumen nämner några veckor. Nå då så. Önskar mannen med bomullsröst för sargade hjärtan en underbar helg! (Fast har svårt att tro på låten utan titel. Int tro jag du va elak. Du hitt nog bar på!)Massor av kramar från Soulway / 30 sep 19:42

Karwan hälsar tillbaka!:DKramar...:) / Galina 30 sep 22:18

Önskar jag kunde spela gitarr som du! Gillade "Song with no name"! (när tonerna liksom gnäller till)(kollla en av mina bloggar om du vill veta hur man får musik på sin sida!)tycker att du ska ha en bra helg med alla dina älsklingar ;-) / Ibbe 1 okt 03:38

Sv ti ko: Vad bra och visst läste jag ju det, men huvudet är på annat ställe ibland. Börjar bli lite kyligare nu så jag önskar Dej en varm och fin fortsatt helg!Allt gott Vännen önskar Soulway / 1 okt 10:13

Har inte lyssnat till dina låtar ännu, här på bloggen. Mikael blev glad när jag skickade över din kommentar till den låt som jag lyckades skicka till dig. Han trodde att du hade för liten "brevlåda" för att ta emot musik. De låtar han skickar till mig har han komprimerat väldigt och såna finesser kan inte jag. Det var väl därför den låten kom fram som jag vidarebefordrade till dig via min sons mail. Skickade även en låt från barnbarnets skiva och den såg ut att komma iväg. Har du fått den? Hör av mig när jag lyssnat.Sångarhälsning från bigga / 1 okt 13:24

Nu har jag spelat igenom alla tre och bäst tyckte jag om San Fransisco Bay blues. Du textar väldigt bra oxå och det är verkligen en bristvara bland artisterna idag tycker jag. Det gick bra att spela upp musiken i Mozilla firefox, vet inte vad det var för spelare. Brukar alltid ha Windows Media Player.Mycket bra!! / Bigga 1 okt 13:45

*Lyssnar*Jo, just det. Hur kan du se hur många besökare du har haft på din sida?Rock on. / Robban 1 okt 19:49

*hrm* "Totalt antal visade sidor". Är det samma sak som antal besök? / Robban 1 okt 20:53

Ja *ha ha* Det står ju Cooparn överallt. Och ett par Beji Treplektra är insprangda där oxå. :o))Good night, my friend. / Robban 1 okt 22:23

Ä / Robban 1 okt 22:23

Tusan vad du känner mig väl vids det här laget...:):):) Jag tyckte väl mig höra, ja - nästan se ditt leende, när jag sa att jag skulle lägga mig före midnatt.:) OK, jag får väl bekänna: kan INTE försvinna härifrån och gå och lägga mig!:ds Inte mitt fel juh att folk har såååå intressanta bloggar!:P:D:SMen vet du vad, jag tror nog att också du är uppe!:d Så: vad gör du då???:):):) Läser din nya bok? Pratar med Rulle? Kanske tänker på mig?:):):) Fortsätt med det i så fall, för jag ska ta en sväng till i bloggdjungeln, och sedan ska jag ta mig till sängen (d v s om jag hittar en plats mellan tre stycken killar :ds) och drömma om dig...:):):)Gonatt, älskling!:) / Galina 2 okt 01:23

Du lär ju uppdatera bloggen. ;-PHa en soft söndag. Kanonväder här. *Sticker ut* / Robban 2 okt 08:23

Om du hette Östen, så bidde det nog "Östen med Rösten" för din del :) Fina låtar! Passar väl denna söndag, är liiiite tung i pannan ännu och det känns skönt att bara sitta o lyssna på lite god musik och läsa bloggar. Ha en trevlig vecka / MuninP.s Jadå, jag fick lite nostalgi när du nämner Storheden...där åkte jag jämt igenomnär jag skulle till Tuna, Mjölkudden eller stan :)D.s / Munin 2 okt 12:18

ja du, jag kommer inte ihåg rätt kanske...men det är en bogart film, där den snubben du skriver om spelar as time goes by....om det nu är casablanca eller riddarfalken från malta eller nåt sånt...o de e ju fyrtitalsfilmer....shane mcgowan är ju en tung gubbe så länge han inte ler stackaren / Texasalbino 2 okt 14:16

Meeen...har dom kasserat Shopping? Kära nån, mitt "andra" hem...buääää :)Jodå, herrumpor går inte av för hackor inte...fast i julgranen vette 17, tja kanske...varför inte :) Åh, nu fick "skinktarmen" spader, guuu va gott med juleskinka o senap...suck! Bara drygt 3 månader kvar... / 2 okt 14:46

Musik, musik!Och här sitter jag (tillfälligtvis) med ett jämra segmodem och kan knappt få upp en vanlig sida utan att svära ve och förbannelse över hur låååååångsamt det går.Får lyssna på hur du egentligen låter när BredbandsDumBolaget har fixat trasslet de ställt till med.Grrr!Annars?Läget under kontroll verkar det som, och det är ju som det skall va' då.Och jo, tycker också att Shane "Pogue Mahone" MacGowan är/var en (musikaliskt) cool snubbe då de tbegav sig, även om jag kanske aldrig tänkt på honom som just "en av de bästa låtskrivarna under 80-talet".Men tja, kanske det kasnke.Ha det!=) / Aniara 2 okt 23:42

Min dator fungerar inte som den ska, och just nu fungerar i alla fall internet, vilket det inte gjort på flera dagar, inte som det ska i alla fall, men min cd fungerar inte, inte heller ljudfiler. Så jag ska försöka fixa det idag, men med risk för att internet slutar fungera igen. Vill dock gärna höra sångerna.Kommer tillbaka senare om jag får någon ordning på windows förstås. / Natricia 3 okt 09:54

Jooo... Det sa killen på comhem också.DAMN. Jag har faktiskt typ 200 sidor bok på hårddisken, lite utspritt i olika filer. Och 700 låtar. Inte bra alls. Blir så mycket kopierande. / Natricia 3 okt 11:22

Sv ti ko:(Heeehee..kom på det efteråt att både Björn och Rulle finns med i själva rubriken. Tänkte nästan förvarna dig och kanske Galina..heeeheee. ((Nä Galina inte DIN björn jag bloggar om idag utan en tvättäkta brun skogsbjörn som en granne sett i skogen!!! Om sådant som finns på landet som människor i stan inte riktigt kan ta till sig!!!)Ha det gott önskas till Björnar som inte risker att komma och nosa mig i röven(hooooo..hiii...heeee) (vad du gör med Galina är helt och hållet er sak och föressten tror jag på monogami (apropå mina och Galinas affärsförhandlingar häromdagen) och äkta kärlek.)Allt gott alltså hälsar Soulway, Sessan och Bosse!!! / Soulway 3 okt 12:36

Har lyssnat på låten med no name hela helgen lång myxke fin men ungarna sa att kan du inte sluta nu. Ja ja Kram då Agge / 3 okt 14:05

Äh, det är inte det att jag "missunnar" honom den benämningen, har bara inte tänkt på honom i just den egenskapen. Visst har han skrivit fina låtar!Annars var det förstås väldigt mycket hårspray under 80-talet, som du säger. He!Själv var jag ganska upptagen med att gulla med barn och gå i skolan, börja jobba ordentligt etc och inte lika intensivt musikintresserad som både före och efter det decenniet. Men visst fanns det väl en hel del andra som skrev och gjorde bra låtar och musik under 80-talet också.Allt var trots allt INTE hårspray ens under 80-talet, eller? Blev lite frustrerat nyfiken efter din "utskåpningen" av 80-talet och var tvungen att börja fundera lite.Ett snabbtänk gav bl a följande sjungande låtskrivare:Exempelvis de gamla kämparna Dylan, Paul Simon, Van Morrison, Springsteen, Cohen, Lou Reed, Tom Waits, John Hiatt, Neal Young, Joni Mitchell, David Byrne, Matt Johnsson (The The), Prince, Steve Earl, Tracy Chapman, Joan Armatrading, Elvis Costello - listan är väl oändlig nästan.Inte så himla mycket hårspray där heller. Hm, skulle väl vara Prince och Bowie då. Fast so what, de har gjort fina låtar ändå.Oj, har inte ens nuddat vid brasiliansk musik, reggae, hårdrock (massor av fina ballader) och den afrikanska musiken (Fela Kuti t ex , som jag upptäckte väldigt, väldigt sent) och....Nej, jösses - det här var ett dumt företag! Att försöka komma ihåg låtskrivare produktiva på 80-talet.Och som inte försvann under ett moln av hårspray.He! / Aniara 3 okt 15:51
gomorron, älskling!:):):)Grinig eller inte (kan för övrigt inte föreställa mig dig grinig... tja, allt är ju relativt: när du får se Karwan en måndagsmorgon, inser du vad adjektivet "grinig" vill säga :ds), du är älskvärd i vilket fall som helst.Din kommentar igår har berövat mig sömnen...:):):) Men vem behöver sova egentligen???:dNu ska jag gå till mina gamla kavaljerer och pyssla om dem, och berätta om min fantastiska pojkvän: de frågar alltid om denne Björn är snäll mot mig eller inte.:dsJag älskar dig så!:)P.S. Soulway, raring, jag tror också på monogami och äkta kärlek.:) / Galina 4 okt 06:36

Kurt Strössel är ju så otroligt cool. Eller, nja, nu är är han ganska f...korpulent.Men när han spelade in Escape from N.Y och The Thing m.m var han ju bääääst.Norrbotten=Röjsåg. Fjollträsk=Häcktrimmer.God afton. / Robban 4 okt 18:39

Gillar San Fransisco Bay Blues :) Fast mest av allt gillar jag när du pratar innan låtarna ;) / Jenny 5 okt 12:17

Jahaja, jag vet inte vad jag ska säga idag :) Men jag kan ju inte gå härifrån utan att ha kraxat till iallafall...hmmm krax krax :) *kramar* om dig/ Munin / 5 okt 13:31

Mmmm....tack för lite kvällsmusik från San Francisco(där har jag varit och fått komplimanger av "Klinger" från tv-serien Mash live in person.Han tyckte att jag liknande Hot Lips!!!!) och från hemmet (där kanske man hamnar också!).Kram från Soulway / 5 okt 17:31

Meeen hörru Spärringpartnern he he :) Vad har du gjort? Helt svårt att skriva ju när du bytt plats på grejerna....snacka om att få nackspärr hi hi. Iallafall väldigt effektiv träning för högra hjärnhalvan känner jag...eller vänstra...eller...ahhh jag går och lägger mig :) Kramisar och härlig helg på dig / Munin / 7 okt 22:14

Inga kommentarer:

Nå, tack för mig!

 Som någon eventuellt noterat så skriver jag inte här längre, men tänkte att bloggen får finnas kvar i väntan på bättre tider. Den här blogg...