onsdag, september 28, 2005

TAGGAD!

OK, Wimsa hade en allmän tagg-uppmaning i sin blogg, så jag kände mig taggad att göra en egen. Min är dock lite utökad, eftersom jag tycker att de senaste tio åren inte har varit så otroligt händelserika. Därför börjar jag hela trettio år tillbaka.

FÖR TRETTIO ÅR SEDAN
Då var jag inte så stor

FÖR TJUGOFEM ÅR SEDAN
Var jag på mitt livs mest exotiska resa – till Växjö
Var jag expert på akvariefiskar
Hade vi två åldriga undulater: Pelle och Pia

FÖR TJUGO ÅR SEDAN
Var det inte så roligt

FÖR FEMTON ÅR SEDAN
Var det däremot otroligt roligt – för då hade jag påbörjat min gymnasiala utbildning (Estetisk-Praktisk linje med teater och musikinriktning)
Var jag fullständigt teatertokig (egentligen mer att se än att spela)
Var jag olyckligt kär nästan hela tiden
Köpte jag min första CD och CD-spelare.
Hade jag kanske 500 skivor
Hade jag skrivit drygt 100 sånger

FÖR TIO ÅR SEDAN
Spelade jag i flera orkestrar - dock ej samtidigt
Ägnade jag mig åt släktforskning
Ledde jag studiecirklar bl a i gitarrspel
Enligt min dagbok ägnade jag denna dag för tio år sedan åt att skriva: ”skrev så händerna ville gå i strejk och man blev yr i bollen”
Hade jag nästan 2000 skivor
Hade jag skrivit drygt 200 sånger

FÖR FEM ÅR SEDAN
Hade jag nyligen påbörjat min akademiska bana – dvs min lärarutbildning
Hade jag ännu kvar mina illusioner om den akademiska världen
Hade jag nyligen lagt ned min sista/senaste orkester
Hade jag ca 3400 skivor
Hade jag skrivit ganska exakt 300 sånger

FÖR ETT ÅR SEDAN
Hade jag sorg
Höll jag och min kollega Maria T på med att skriva examensarbete samtidigt som vi höll på med att göra de sista förberedelserna inför vår slutpraktik
Köpte jag min fantastiska Lenco-skivspelare och en samling på ca 40 jazz-stenkakor – den skivspelaren är mitt livs fynd (som skivsamlare alltså) så här långt
Hade jag ca 5500 skivor
Hade jag skrivit ca 340 sånger

FÖR EN MÅNAD SEDAN
Stod det fullständigt klart att jag och Galina passerat den oskyldiga cyberflirtens gräns och att kärleken klubbat oss båda ordentligt i huvudet och hjärtat– ännu var allt hemligt dock. ;-)
Skrev jag min ”Våren är här”-blogg, för att för mig själv bearbeta det underbara som hänt
Kunde jag inte sova på nätterna
Hade jag påbörjat min historiekurs – något ofokuserat dock ;-)
Hade jag fortfarande inte genomfört min stora skivutrensning och hade drygt 5800 skivor
Hade jag skrivit 357 sånger

IGÅR
Inleddes historiekursens andra moment – verkar bli betydligt bättre än det första
Hade en bokhandel slarvat bort min beställning av kurslitteratur – vilket förstörde mitt humör för resten av dagen
Krånglade MSN som f-n, eller så var det jag som med mitt usla humör hade sämre tålamod än vanligt
Besökte modern mig och ville titta på ”Gröna Jobb”-hemsidan igen – bilderna där har bytts ut mot nya – och hon blev bjuden på cappuchino (ny sliskig sort)
ringde Galina till mig på kvällen och så fick en misslyckad dag ett underbart slut


IDAG
Har jag gjort i ordning mina räkningar, och konstaterat att jag åtminstone inte hamnar på minus – alltid något
Skall jag plugga
Skall jag ägna åt husliga göromål (vi får väl se hur det blir med den saken)
Skall jag kanske skriva lite
Skall jag med all säkerhet lyssna på lite musik
Skall jag klappa Rulle


IMORGON
Kommer jag att plugga vidare
Kommer jag att få besök av kompisen Roger
Annars vete tusan vad som händer – planerar sällan alltför mycket i förväg


OM FEM ÅR
Lever jag förhoppningsvis
Är jag förhoppningsvis lycklig
Har jag förhoppningsvis ett arbete jag trivs med
Är jag knappast kvar i Norrbotten

Jag avslutar på liknande sätt som Wimsa: KÄNN DIG TAGGAD! WHOEVER OR WHATEVER YOU ARE!

KOMMENTARER: 
Åh, vad roligt att du kände dig träffad av min tagg. Jättekul!Kram / L / Wimsa 28 sep 15:11

"Knappast kvar i Norrbotten" Blir nyfiken ...vart styr du kosan då? / Jenny 28 sep 17:11

Hej Gullevännen!Tack för dina två kommentarer. Jag vet att ämnet står dig NÄRA och blev lite full i skratt när jag såg dig igen! Ludde är redan nedbäddad i en kista. Han får vara ute idag (som han ju så gärna ville) så har vi ceremoni ikväll.Igår var det så svårt att ta till sig allt. Men idag så känner jag bara kärlek för lillgrabben. Känner vad "han ville och vill" på något sätt. Han ville ha ett hem här och bli vår katt som våra andra katter. Få ett värde.Visst ska jag kolla upp bättre men jag tror INTE att det var medicinen som tog kål på Ludde. Jag nästan VET det men ngt måste det ju ha funnits bakom Veterinär nr 3:s påstående. (Mer än att hon brukar bli brydd i närvaro av Katthelgonet Soulway (och lite små förhavanden dem emellan som så här efteråt kan tänkas ha spelat in).(Har filmat Ludde i Quick time och finner jag att allt beror på tabbe från Vet nr 1+ Apoteket så kommer du att få läsa om det i AB och se filmen med egna ögon. Då ska DET bort från alla hyllor!!! Alldeles säkert. Det kan du hälsa Rulle!)Ja tänk så tiden går (ang ovan) och så lustigt det blir om man skriver ut det i små korta resumér. Skivsamlandet har följt dig. Gitarren. Skrivandet. Och din underbara personlighet!Massor av varma kramar från Soulway, Gubben och Sessan och Bosse. De två första är mkt ledsna. De två senare tycker det är kul att matte är tillbaka. Hon var så mycket försvunnen i gäststugan och det luktade spöa-oss-katt ifrån henne! / Soulway 28 sep 17:31

Älskling, blir du ledsen om jag säger att jag inte orkar med "taggningen"?:) Jag är ju redan så "taggad" av dig som det bara går!:):):) För övrigt så skriver jag så mycket om mig att det borde räcka, eller?:)Men javisst ja, det är otroligt spännande att läsa vad alla andra "taggade" skriver!:d Och jag har tappat hakan, när jag läste i din blogg att du hade skrivit runt ett hundra (100!!!:O) sånger fram till 15 års ålder!!! Klart jag vet att du är en duktig kille, men jag blir ändå förvånad när jag inser vidden av dina intressen och talanger.:)Nu skulle jag bara vilja korrigera litet i dagens blogg.Lägg till IDAG: "Runt tio på kvällen kommer telefonen att ringa, och en välbekant röst kommer att säga "Hej, älskling", för att senare avsluta med "Jag älskar dig"...:):):)Lägg till I MORGON: "Samma röst kommer att upprepa de två frasen, vid samma tidpunkt...":):):)Lägg till OM FEM ÅR: "Är absolut lycklig, och gör en viss lumen_coeli lycklig varje dag, varje timme, varje minut, varje andetag...":):):) (Och sedan spelar det ingen roll, om det blir i Arktis eller i Antarktis :d)Jag älskar dig!:)/Galina 28 sep 17:36

Hej BeJi-san.Mmm, mycket musik, men det var ju väntat. Många fler låtar än jag trodde dock.Känner mig lite låg ikväll, vet inte om Ludde bidrog till stämningen, jag hade hoppats att han skulle klara sig. Och så saknar jag Munin, mycket.Förresten, var det inte du som inte gjorde sådana här taggningar egentligen??!!Nu har du visst fått blodad tand. Hehehe...Fin kommentar från din, vad kallar man henne, din luemen-coeli, önskar er massor av lycka till. / Natricia 28 sep 22:28

Så känner man dej lite bättre då. Tack för det. Ska väl sätta igång och skriva ihop mitt liv snart. Kram//Agge 29 sep 13:33

*Tassar* förbi en snabbis. Jodå, jag ska läsa precis vartenda dugg ikväll/ natt :) Måste bara yla till att jag är tillbaks :) Och neeej, jag har inte kunnat använda andra alternativ då mina ben inte velat gå dit jag vill :) Men nu är jag lite bättre och mitt internet är helt bra. Det slutade med ett hejdundrande vredesutbrott som utlöste en lika hejdundrande migrän innan man äntligen satte igång mitt internet. Så nu så....men först mat och shoppingrunda sedan ska här läsas så man uppdaterar sig :)Kram och tack för alla omtankar i min blogg, jag är så glad att vara tillbaks!Hoppas kärleken håller i sig, jag får väl läsa nåt sånt hoppas jag!Kram igenMunin Vargakrax / 29 sep 16:34

tja jag känner mig hedrad. skoj att du länkar till mig....hoagy carmichael, är det samma gubbe som i filmen med bogart/bacall? (play it again sam) as time goes by? eller är jag ute o cyklar? förmodligen.... / Texasalbino 29 sep 17:09

~ Skickar en varm kram till dig! ~Känner bara att jag vill göra det!~ Kram min Vän hälsar Soulway ~ / 29 sep 19:57

Såg du bilden?Du var ju så snabb att du kommenterade innan bloggen var klar..hehe / Natricia 29 sep 21:01

Just det, Pova bor ju där nere. Hon borde kunna göra MÄNskligheten en tjänst ochlåna ut kameran till Psycho-Jenny. Så att man får se hur de där jeansen med innehåll ser ut. Så du funderar på att flytta? Du ska vara din hembygd trogen, Björn. :-) Jag skulle vilja bo på landet, nära havet.Ha dig en fin fredag. Snart är det helg. *Nice*/ Truckgalning / Robban 30 sep 05:24

Hej vännen skall börja med att säga ha en underbar helj. Sen undrar jag om du inte skall bo kvar i norrbotten om 5 år vart tror du att du hamnar då?? Kul att du tittar för bi mig & lämnar dina kommentarer. Kul med manligt besök MEN det är inte fel att få kvinnligt heller för tjejerna här är så underbara. Men vi tjejer är ju fler här i bloggarelandet så det är kul med lite ombyte så att säga. Hoppas att allt är väl med dig & att kärleken går bra. Kramizz Fia / Smultrondroppen 30 sep 09:41

Tack för att jag får "svänga med" bland de andra supersvängiga bloggarna. Roligt med taggandet. Hoppas att kärleken lever även om 5 år. Jag har själv varit nykär per telefon i ett halvår. Många gånger mysigt att höra den andras röst när allt annat känns outhärdligt men ibland känns själva avståndet så outhärdligt så man blir vansinnig. Speciellt om vi just hade besökt varann och vi visste att det var oceaner av tid till nästa gång. Men kärleken överlevde detta och gör så än idag, efter 22 år...så Lycka till, önskar jag er båda ! / Millroll 30 sep 17:03

Bygden blev till en obygd, eller? :o))Du kan ju alltid skicka över en skiva med Anders Börje.Har du något med honom? Min kära mor hade en litenflirt med honom en gång i tiden.Auf wienerschnitzel/ Robban 30 sep 17:48

Inga kommentarer:

Nå, tack för mig!

 Som någon eventuellt noterat så skriver jag inte här längre, men tänkte att bloggen får finnas kvar i väntan på bättre tider. Den här blogg...