söndag, september 25, 2005

JAG SAMLAR PÅ STJÄRNDAMM …

Jag hade egentligen tänkt vara duktig och skriva en inlämningsuppgift idag – dagen efter tentan (som jag tror gick bra), men mitt huvud har inte riktigt varit med på de tankarna … men å andra sidan har jag tid i morgon att skriva den. Vad konstigt det känns att konstatera att jag för en dags skull har tid med någonting. Istället har jag dammtorkat och vaskat av golven och varit allmänt påfrestande huslig, samtidigt som jag på min gamla Stella Radiogrammofon spelat jazzstenkaka efter jazzstenkaka. Naturligtvis har mitt städande varit lite splittrat med tanke på att jag var tredje minut varit ’tvungen’ att lämna moppen åt sitt öde och gå till Stella för att mata henne med nya jazziga kakor. Hon har fått smaka såväl Ludde Armstrong, Ella Fitzgerald, Kid Ory, Billie Holiday, Sarah Vaughan, Woody Herman, Gerry Mulligan och någon enstaka kaka med Paramount-orkestern för att vara lite blågul i allt det amerikanska.

Rulle gillade inte alls min städverksamhet … eller snarare mitt val av bakgrundsmusik. Han tycker inte om högljudda gamla grammofonskivor, men han får faktiskt skylla sig själv eftersom han väckte mig i morse genom att stå på min bröstkorg, stirra stint på mig, jama och slutligen irriterat peta mig i ansiktet med tassen. Riktigt illa tycker Rulle om när jag plockar fram min mormors gamla resegrammofon och lägger på den mest högljudda stenkaka jag har i min samling – vilket nog är ”Den Skrattande Polisen” med den av skratt tjutande Ove Flodin. Hade han bitit mig i ögonbrynen (vilket han hade ovanan att göra när han var yngre) hade den gamla plattan åkt fram direkt – utan pardon.


När jag ändå bluddrar om gamla skivor och gamla låtar, så bör ni veta att jag samlar på stjärndamm … dvs jag samlar på inspelningar av låten ”Star Dust” av Hoagy Carmichael. Jag vet inte hur det började och jag vet inte hur många versioner jag har, eftersom den låten har spelats in i otaliga versioner sedan slutet av 1920-talet. På 78-varvare har jag tio versioner: The Mills Brothers, Glenn Miller, Alice Babs, Artie Shaw, Thore Ehrling, Tommy Dorsey, Benny Goodman, Jimmie Lunceford, Buddy Cole och NATURLIGTVIS en version med upphovsmannen Hoagy Carmichael. När det gäller antalet versioner på LP och CD har jag ingen som helst koll, eftersom jag aldrig påbörjat helvetesprojektet att göra en förteckning av samtliga låtar på samtliga skivor … ryser bara vid tanken … jag tycker det är nog att fylla i alla låtar som jag har på 78-varvare. Jag har själv försökt spela ”Star Dust” ett antal gånger, men det är en svår låt … fruktansvärt snygga harmonier och en vacker melodi och text … men knepig att spela som sagt var. Det går bra med harmonier och text framför mig på ett papper, men lära mig den utantill går aldrig. Dessutom är vissa låtar trevligare att lyssna på än att spela själv.

Tillägg: Jag blev tillfrågad om att lägga in en ljudfil med "Star Dust" i bakgrunden, men eftersom jag inte vet hur man gör sådana saker, så funderade jag istället på att lägga in en ljudfil med t ex Hoagys egna version. Men nu har jag dåligt med hemsideutrymme (mina egna låtar tar upp väldigt stor plats), så därför gav jag mig på jakt efter en hemsida där en fin version av "Star Dust" finns nedladdningsbar, och då hittade jag den här killen - en intressant bloggare (om än ej aktiv sedan i maj) som kallar sig "ThatMark". Han skriver låtar och sjunger riktigt fint, och han har även gjort en fin version av "Star Dust". Jag länkar här till sidan där man kan ladda hem hans version. Jag rekommenderar den verkligen - dessutom finns den fina texten där också.
ThatMark: Star Dust

Nytt tillägg måndag morgon: Tack vare ett gott råd från Aniara har jag nu betydligt mer hemsideutrymme att röra mig med och passar därför på att lägga in Hoagy Carmichaels egna version av Star Dust från 1942 (jo, jag vet, det var inte hans första version, men i mitt tycke hans bästa) - torde vara den ultimata versionen.
Hoagy Carmichael: Star Dust

En söndag är snart över … dags att ta sig an en ny vecka … och såhär ser jag ut när jag tänker på den underbaraste kvinnan i världen.


kommentarer: 
Haha, tack. Jag är itne speciellt insatt, fråga mig m något jag vet och jag svarar kvickt!Hm, förändrats lite säger du?Men vilken är det jag har då? Den heter bara Lisa Ekdahl. Tack / Gatsten 25 sep 19:57

Vem vet är med. Det var väl det jag trodde. Men när jag sa första skivan, räknade jag inte med singlar / Gatsten 25 sep 20:34

Oj!!!:DDu ser som en dröm ut...:):):) Äsch, jag tror att jag ringer dig i stället!:D / Galina 25 sep 21:56

Oj vad du ser vackert drömmande ut.Vad lycklig hon ska bli.Kommer med soliga höst hälsningar så här på söndagseftermiddagen.Solen lyser från klar blå himmel 24 grader varmt.så underbart. Varit ute nästan hela dagen.Så här kommer soliga hälsningar för hela veckan / LillaTanta 25 sep 22:39

Carmichaels "Star Dust" är inget dåligt val av låt att samla på! Fin, inte minst i hans egen version. Killen du länkade till vara allt lite för seg i tonen, tyckte jag. Men, so what.Det där med mediaplayer var "lätt som en plätt" bara nån förklarade det ordentligt. Kan vidarebefodra Cazy Yodas enkla förklaring till dig om du känner för att försöka.PLatsbrist är förstås ett problem, själv har jag skaff at mig lite gratisutrymme på 
http://www.filelodge.com,/ 300 mb får man.Ha en bra vecka nu! / Aniara 26 sep 03:19

Heej vännen..Nu ser jag att din blogg är blå.. jisses sist var den helt vit och jag såg INTE alls vad du skrivit *S* något blev nog fel när jag kom in på din sida *S*Vad gullig du ser ut när du tänker på ditt hjärtas dam *ler* härligt underbart att se dig så lycklig. Var rädd om er båda två kramar /Tanja 26 sep 08:51

Men nu är det tredje gången jag försöker kommentera. Jag har i alla fall kommit så långt att jag förstått att Norton och MSN inte alltid samarbetar bra. Stackars Rulle, men det är nog tur att han inte bor här så elak som vår kanin har blivit. Han tror att han är något annat än en kanin, diktator till exempel. Jag har en vän som när han var liten vaknade nattetid av att hans katt satt bredvid honom och klappade honom på kinden med tassen. Jag tyckte det lät jättefint, men det tyckte inte han. Det är ett av hans mest märkliga barndomsminnen...Katter är lustiga ibland. Skulle man vakna av Leo (kaninen) så skulle det nog snarare vara ett par skarpa huggtänder i vaden man vaknade av. / Natricia 26 sep 12:20

Sorry med adressen till filedlodge, var nog kommatecknet efter som ställde till det för dig.Se där vådan av att kommatera!Och tja, håller egentligen med dig om att det kan bli lite jobbigt med musik överallt på sidorna.Fast det är ganska kul också.=)Tråkigt dock att det inte verkar funka riktigt i firefox.Med tanke på att jag egentligen är gammal Mac-freak och bara tillfälligt tvingas häcka på en PC, så borde jag ju själv naturligtvis köra firefox istället för Explorer (allt för att minimera Gates inflytande... ) men tja, har väl fallit lite för att allt plötsligt funkar. Hm nåja, när det inte slinker in nått virus och så.Hur är det egentligen, funkar musik på sidorna ALDRIG när man kör firefox?Eller är det så att man måste SE jukeboxen och själv kunna klicka spela, för att det skall funka? / Aniara 26 sep 13:58

Och jag som tycker det ser ut som om Du inte ser ut alls :) / Mingo 26 sep 16:06

Hej!Lite "lustigt" att du nämner "Words", för att det var när jag testade det programmet för första gången som jag fick "felmeddelandet" rörande mellanslag. Jag använder aldrig ordbehandlingsprogram annars. Det var tur att jag gjorde det i lördags för nu har jag lärt mig något nytt.Det "bidde" en "Technaxx". Det märket har jag aldrig hört talas om förut, men det härstammar med all säkerhet från Asien. Jag köpte kameran på en nätauktion. Jag la ett bud och plötsligt stod jag som vinnare. Den verkar vara bra i alla fall, duger till mig.Ha det bra.Robban. / 26 sep 18:46

Försökte skicka en låt till dig igår men fick bara meddelande att servern inte hittades. Jag har aldrig skickatmusik på mailen så det var väl jag som inte kunde. På msn är det ju jätteenkelt för jag brukar skicka till Anna. Det är min sons musik som jag skickar Den börjar vara väldigt bra. Även hans dotter gör musik och är med i ett band. De har gjort en skiva som jag tänkte skicka en låt ifrån. Själv ägnade all tid till sång under 25 år och tog sånglektioner i 10-15 år. Min man är gammal skivsamlare, speciellt jazz. Nu har vi sålt det mesta för när han blev sjuk för 10 år sedan orkade han inte spela sina skivor. Lite dyrgripar finns det iafkvar. Nu vet du lite mera om oss.Sköt om dig / Bigga 26 sep 19:27

Jag vet inte om det lönar sig att köpa de kända märkena. Mycket dyrare är de. Frågan är om kvaliteten skiftar så mycket mellan de dyra och billiga märkena.Jag vet i alla fall att när vi skickar kameror på reparation/utbyte på jobbet så vimlar det av kameror som bär de kända namnen. / Robban 26 sep 20:04

Jag vill också ha en kamera. Min webkamera fungerar bara som kamera ju. Du kanske vet varför den installeras och genast slutar internet fungera. Sedan måste man göra systemåterställning för att internet ska fungera, men då fungerar inte kameran längre. Kan man liksom inte få båda, kamera OCH internet. / Natricia 27 sep 11:10

Ny vecka, nya drömmar? ;-)Kram Anna-Lys 27 sep 11:40

Lycklig!!! Så tycker jag du ser ut! Kram! / Fatou 27 sep 12:36

Lyssnade på Stardust. Underbart fin och inspirerande. Kram//Agge 27 sep 13:09

Ooooooooooooops 16 kommentarer .... det är till att vara poppis. Jodå, jag VET att man ser väldigt mycket fint när man blundar - eller rättare sagt att man KAN det alltså - om man har ett rikt inre liv :) och det verkar Du ha :) / Mingogirl 27 sep 16:30

Du ser ut som ett moget höstpäron tycker jag! Eller som en gynekolog! Eller en tant i mustasch! Mkt kreativt i a f!Allt gott önskar Soulway som f n jobbar intensivt med en otrooolig revy hos herr Badare!;-) / Soulway 27 sep 17:35

Hej killen. Vad duktig du är som städar =0). Hoppas allt är väl med dig. Själv har jag tränigsvärk i låren men har en massa att göra så det är bara att bita ihop & fixa, fixa, fixa. Kramizz Fia. / Smultrondroppen 27 sep 17:47

Dear Hunter (not deer hunter) :-DDet var ett förändringspedagogiskt uttryck ... i meningen ... ety även drömmar förändrar oss ... i och med detta ... så tänker vi annorlunda .... handlar annorlunda ... och sålunda väver nya drömmar ... inte i meningen om andra objekt ... Försök inte :-) du vet precis vad jag menar ;-)För att citera Herakleitos "Panta Rei", allting flyter på, vi doppar aldrig tån i samma å, ety det har flutit nytt vatten genom ån ... även kärlek förändras, den blir djupare, ger nya dimensioner ... denna onsdag är inte samma som förra onsdagen.Klart du kan drömma om samma drömmar och tänka samma tankar ... men ändå, det är ju inte så det sker i friska knoppar ... och ditt räknar jag dig. ... så min alldeles för korta fras ... var ej kort ... trodde att vi delade mening om vad det stod för.Nytt försök på samma tema: Ha en underbar vecka där allt flyter på *tummen upp*(allt = kärlek, tentamina, städning, stjärndammssamlandet ...)Kram AnnA / Anna-Lys 28 sep 07:51

tjingeling..jamen så skojsigt med en hjärtas dam tjingeling A / a-ks1967 6 okt 20:46

Inga kommentarer:

Nå, tack för mig!

 Som någon eventuellt noterat så skriver jag inte här längre, men tänkte att bloggen får finnas kvar i väntan på bättre tider. Den här blogg...