lördag, september 10, 2005

OPERATION HÖSTOMMÖBLERING


Operation höstommöblering har ägt rum under de senaste dagarna.
Vad är då det för ett påfund?


Jo, jag har en favoritmöblering där lagerbokhyllan (240 cm lång och 30 cm djup – från det glada 70-talet) där jag bl a har mina LP-skivor, lådor med singlar och böcker, fungerar som en slags rumsavdelare – så att jag kan ha soffa, soffbord, TV, video, stereokomponenter osv för sig och min säng för sig (som ett sovrum – m a o). Jag bor nämligen i en enrumslägenhet med ett ganska stort kvadratiskt kök (tillika mitt kontor) och ett stort rum (som får fungera som vardagsrum och sovrum). Hall, badrum och förråd är exakt så stora som de behöver vara (alltså inte stora alls), samtidigt som de rum där man mest tillbringar sin tid är tämligen stora – vilket gör att lägenheten inte känns så trång trots att den är ganska liten. I morgon är det faktiskt exakt sju år sedan jag flyttade in där jag bor nu. Den 11 september … jag planerar inget jubileumsfirande, för varje gång jag gjort det har det hänt något obehagligt. Treårsfirandet 11 september 2001 kom ju av sig när två flygplan flög in i World Trade Center och när jag planerade att fira femårsjubileum 11 september 2003 stack en galning ned Anna Lindh … så det blir inget firande i år heller – för säkerhets skull.


På sommaren brukar jag dock flytta på lagerbokhyllan med skivorna, eftersom solen annars lyser rakt på dem – vilket inte är så bra för skivorna. Men nu är den säsongen över, och skivhyllan är tillbaka på sin vanliga plats … och genast gillar jag mitt hem lite mer. Jag gillar att möblera om och testa nya möbleringar då och då. Det gjorde jag redan före jag flyttade hemifrån och det hände då och då att min moder inte kände igen sig när hon kom hem … och då kunde hon konstatera: ”Jaha … nu har Björn haft ett nytt anfall av ommöbleringsfnatt”.
Eftersom jag just genomfört en större rensning bland skivorna, så passade jag på att tömma skivhyllan och flytta den till sin rumsavdelande position … alltså har jag haft fullt av rader med skivor i såväl köket som hallen. Jag fick idén att fota av mig när jag sitter bland skivorna i hallen … innan jag började ställa tillbaka dem i bokhyllan igen. För alla som undrar: Nej, jag förvarar verkligen inte mina skivor i långa rader på hallgolvet.


Apropå foto, så byter jag nu ut min profilbild mot något lite mer välliknande. Den där smöriga profilbilden som blickat hungrigt på er varje gång ni trillat in i min blogg finns kvar i fotoalbumet (under fliken 2005), men jag tyckte att det var dags att lägga in ett foto som är lite mer likt mig. Mitt gamla profilfoto var väldigt bra … nästan otroligt bra … med tanke på den mail som jag fått från en handfull chatvilliga kvinnor från runt om i världen sommaren som gått. Men särskilt likt är det inte … som några konstaterat några gånger … mer likt Björn Skifs än Björn Jakobsson. Modern tyckte att jag såg ’bladig’ ut på bilden, och kompisen Roger konstaterade torrt att: ”Ja … särskilt likt var det ju inte”. Nåja, jag är ju inte den enda här i världen som lägger in det mest smickrande fotot i sin profil. Det nya fotot är också ganska smickrande och lite påbättrat med ett starkare ljus … men det ser åtminstone ut som Björn Jakobsson.


Annars var det inte så mycket mer … jovisst, kika gärna in hos 
Galina och läs vad hon har skrivit … för det gjorde jag i morse och blev så glad, så glad, så glad. Hon är verkligen underbar och jag njuter av att ha henne i mina tankar timme efter timme, minut för minut och varje sekund.

KOMMENTARER: 
Jag läser och skrattar!:D Tro det eller ej, men jag äääälskar att möblera om, jag med!:D Det gör jag faktiskt varannan månad!:ds Killar har vant sig vid det här laget och börjar komma med goda råd.:) Just nu planerar vi för ännu en ommöblering.:):):)Jag tycker att du är världens snyggaste kille, vilken bild på dig du än har i profilen.:):):) Love you!Vi hörs senare ikväll...:):):) / Galina 10 sep 20:43

Måste erkänna att jag hamnat här ett par ggr...genom länkar hos andra jag pratat med.....men aldrig skriveit något....idag när jag hälsar på hos en nyfunnen vän lumen_coeli...ramlar en del poletter ner.....måste bara säga några ord till dig med....Otroligt roligt härligt fantatiskt.....lycka till till er båda...ni skänker hopp till den mänskliga skaran..../Amaltea 11 sep 00:36

raring, nu när jag har läst dina kommentarer hos Aniara, så måste ju jag fråga dig: hur i hela friden kan du allt detta!?:O:D Det är ju helt fantastiskt!:)I love you... fast jag kanske borde ringa nu och säga det i stället för att skriva i bloggen.:d / Galina 11 sep 01:29

Alvik...suck! Där kom nostalgin in igen...OM du bara visste BeJi, vad jag önskar mig "hem" igen just nu. Är lite lessen för tillfället så jag sitter här och tycker synd om mig och har hemlängtan. Världen är så hård här nere ibland, och jag förstår mig inte på människorna här. Syniska och hårda känns det som. Jodå, jag vet att det kan vara likadant överallt emellanåt. Jag blev ju mobbad där uppe...men ändå...det finns en skillnad och den längtar jag så enormt till ibland. Sen längtar jag efter min bästa vän också....i Lule...skulle vilja krypa upp i hennes soffhörn nu med en kopp te och bara veta att hon lyssnar på mitt gnäll :))Din mamma gör ett underbart jobb, såna vill jag ha här hos mig också :) Kramisar från Nattugglan / Munin 11 sep 02:41

Här har du en till möbleringsfreak :)Gulligt kort på dig med skivorna...uuups inget flörtande bara fakta, hi hi.Kramis / Jenny 11 sep 10:43

gomorron älskling :)Jo, jag veeeet ju att du är bra på musik, men SÅ bra kan man väl inte vara!:DS Fast å andra sidan: om jag kan vara SÅ dålig på det, då måste väl du kompensera för mina brister.:):):)Jag har sovit underbart gott i natt; vet i och för sig inte vad det beror på, men glad är jag! För nu väntar en till vecka med en massa "måsten"... Men de "måsten" krymper och blir oändligt trevligare nu, när jag har dig att tänka på och längta efter... Oooops, håller jag på med och skriver en erotisk novell à la Mikael?:ds Nä, jag tror jag sätter punkt här och nu... fortsättningen följer i ett mail.:):):)Love yoy!:) / Galina 11 sep 11:38

Vadå snygg på kortet vem bryr sej om utseende när man läser om möblering .Jag nästan tog ut skiljsmässa på stubinen och tänkte fria till dej på direkten när jag läste om att du gillar att möblera om.Trodde inte det fanns sådana karlar.ÅÅÅÅ du hade varit min drömprins,för här har du en som kontinuerligt målar, bygger ,möblerar om .Till sin lillagubbes förtvivlan.Bli nu inte orolig för jag skämtade bara om skillsmässa och frieri.JAG VILL JU BEBÅLLA MIN LILLA GUBBE FÖR HAN ÄR MIN DRÖMPRINS TROTS ALLT .FAST HAN INTE GILLAR MINA STOR BÖK.Nu ska jag gå in och titta vad din dröm prinsessa skrivit.Så kul att läsa om kärlek på nätet.Så där lite lagom nojsigt.Kram från ommöbleringsgalen LitenTanta / LillaTanta 11 sep 12:39

har nu kollat det där med statistiken och höll på att ramla av stolen...:s:s:s Det är nog som du säger, och jag tror inte att jag gillar den tanken...:/Men äsch vaddå nu? Jag har inget emot att hela världen får veta om oss!:):):)Love you!:) / Galina 11 sep 14:36

oj, jag trodde bara jag var körd på gamla hjältar....fast nu har jag läst ett par bloggar som refererar till min ungdoms ikoner.....ja man lär så länge man lever....jag har önskat latinciteraren lycka till, så jag gör det med dig oxå...krävs ju faktiskt två till o dansa tango.... / Texasalbino 12 sep 06:52

Hej vännen. Tänkte börja med att be om ursäkt för att jag inte skrivit något i din blogg på ett tag. Men egentligen... inte måste jag be om ursäkt för att jag varit ledsen, nere och för begravningen. Nej så är det ju inte. Inte hos Björn. *skärper mig genast*Jag blir glad när jag läser om din kärlekslycka. Det ger mig styrka och värme i min vardag. Många kramar och lyckönskningar, än en gång.*kramar om, hårt*/L / Wimsa 12 sep 10:03

Sätter du in den där bilden i presentationen så lär din blogg bli totalt full av nostalgiska Muninfjädrar *fnitter*...ooops *harkel* förlåt *host*....Nääämen, jösses vad skivor du har :) Det gäller att ha koll på möbleringen när man har så mycket plattor. Vilken tur att du tycker om att möblera och pyssla. Ibland kan man gråta blod när man ser hur vissa "misshandlar" di stackars skivorna såväl Cd:s som vinyl. Mina barn t ex och då gråter jag faktiskt blod :) Jag är glad att de iallafall låtit min pyttevinylsamling varit fred...hmm nåja, min son kasserade en och annan som mycket liten pilt men det är väl okej...Tjamoss Hasafot! / Munin 12 sep 23:48

Förresten, jag visade min fader dina låtar i bloggen idag. Han gillade dom...han e också en sån musikälskare, och då menar jag förståss MUSIK...han finns förresten i bloggversion han med..Livskvalité kallade jag honom, fast han heter egentligen Mission Impossible...:) Finns hos mig, om utifall att...är mycket musikdiskuterbar... / Munin 12 sep 23:52

Jaa, man måste ju reklama lite...men va fasen TYST med dig nu din kråka :) *host host* / Munin 12 sep 23:54

Aj då, tagen på bar gärning *rodnar*, men jag får nog ge upp gissar jag hi hi. Nämen kära nån, 3 månader! Snacka om att tiden springer iväg...om du har bloggat i 3 månader så måste jag ju ha...ja jädrar och det som fortfarande känns nytt ibland! Äh, jag var ju bara pratsjuk ju hi hi. Jag börjar piggna till och givetvis ska man ju göra det mitt i natten, när annars?Jag är så himla glad ( tjat tjat) att du fann lyckan och det här av alla ställen he he. Det är alltid roligt när någon man tycker om får lyckan att le mot sig! Det smittar av sig...eh glädjemässigt iallafall :) Det andra dröjer nog för mig, men det gör inget för jag hostar så förskräckligt :)) Du...gonattkramar på dig också, nu ska jag dissekera kylskåpet och TVINGA fram nått ätbart där ur...och en annansak, jag tycker det är absolut självklart att ha ordning på skivorna som sagt hur att hitta annars? Jag försööööker göra så med mina böcker, ingar rariteter men likförbaskat oändligt många...Kram igen! / Munin 13 sep 01:26

Hej Favvokillen!Den nya bilden av dig är så fin, så fin. Den bästa, tycker jag! Den klär dig.Här börjar det nu bli lite kyligare på kvällarna, men tror du inte myggorna hittar hit in??? Smånyps när man sitter vid datorn.Apropå musik. De skulle ha haft 50 000-kronors frågan. Då hade man fått se geniet "live" i tv.Allt gott till himmel och jord och favvokillen däremellan saluterar Soulway;-)!!! / Soulway 13 sep 12:48

Hej Björn,Fotot ser bra ut. ... och tack för att du gjort lite fotoförändringar även i min blogg *asg* SNYGGING :-P Lyckliga, lyckliga Galina *heart*.Jag gör också höstommöbleringar - flyttar tillbaks till mitt hus i Halmstad Downtown *äntligen*. De har ella sau könstig humor här i Götet *fniss*. Det blev faktiskt precis ett år här uppe i "norr" ... längtar efter slätterna och milsvida stränder... vi höres!!Kram AnnA / Anna Lys 13 sep 13:12

Hmmm kom att tänka på att det är mitt "FEL" att du träffat Galina ... *fniss* som jag tjattade på dig att du skulle bli MSN-space bloggare :-DPuss på Er Loverbirds / Anna Lys 13 sep 13:20

Hmm... så jag har hört talas om att jag förlorat min förstaplats. Hmmm inte bra, nu får jag väl också börja skriva flera kommentarer om dagen :)Närå, det blir nog en per blogg ungefär. Jag gillar ditt nya kort bättre. / Natricia 13 sep 18:09

Jasååå är du en sådan smygtittare va? Kan väl skriva nåt när du ändå går ombord *fniss* / Anna Lys 13 sep 20:40

Jag läste din lilla älsklings kommentar denna gång,Det står att hon älskar att möblera om hon med ,men lite oftare än du.Se upp så du inte får äta upp dina ord en dag (skoj) Ja alla vet ju hur jag är så i ett tal på brölloppet sa en vän.Låt Kaj bestämma var skåpet ska stå,Nette flyttar det säkert ändå.Lite sanning är det nog i det.Natti och kram / LillaTanta 13 sep 22:34

Inga kommentarer:

Nå, tack för mig!

 Som någon eventuellt noterat så skriver jag inte här längre, men tänkte att bloggen får finnas kvar i väntan på bättre tider. Den här blogg...