fredag, september 23, 2005

”KNÄPPUPP” – GRAMMATISK FUNDERING

Okej, med tanke på att jag har tentamen på lördag så har jag väl EGENTLIGEN inte tid att skriva här, men faktum är att denna bloggpost (till skillnad från de flesta bloggposter jag skriver) har ett uttalat syfte.

Många av er vet säkert att ett av mina specialområden, både vad beträffar samlande och vetande, är området Povel Ramel. Han är en av husgudarna i samlingen och jag har en hel massa skivor och böcker med honom. Dessutom har han varit skivmässigt aktiv sedan 1942, så det finns fortfarande massvis av Ramel-skivor som jag ännu inte fått tag på … och det är bra, för det finns ingenting så deprimerande som en komplett samling. Ännu finns det massor att upptäcka. Samtidigt som jag gillar hans musik och hans humor så har jag fascinerats av det faktum att han vad han än gjort så har han stått för förnyelse. Han förnyade svensk populärmusik, svensk radiounderhållning, svensk revykonst, svensk krogunderhållning osv osv osv. Dessutom har han med sina texter förnyat det svenska språket genom sitt lekfulla och egensinniga sätt att leka med orden. För några år sedan skrev jag en liten uppsats om Povel Ramels sätt att bilda nya ord genom olika typer av grammatiska sammansättningar och språkliga regelbrott. Denna uppsats (som numera finns på min hemsida) hörde en trevlig tjej som heter Johanna Broman Åkesson (det finns en länk till hennes fina hemsida bland mina musiklänkar) talas om, och hon bad att få använda sig av den till sin avhandling om Povel Ramel, och det är klart att hon fick … en riktig ära att en text lilla jag skrivit kan komma att användas som en källa i en doktorsavhandling. Mallig är man!


Nu hörde hon av sig häromdagen och ställde en intressant fråga angående begreppet ”Knäppupp”. Hon beskrev begreppet som en sammansättning av ett verb (jag kan tillägga att det är ett verb i imperativform) och ett adverb som tillsammans bildar ett substantiv. ’Knäppupp’ är ett substantiv med tanke på att begreppet används i stället för ordet ’revy’. Så långt allt väl, men nu frågade hon om jag kunde komma på fler exempel på substantiv som består av en sammansättning mellan ett verb och ett adverb. Dessutom om Ramel själv gjort fler liknande sammansättningar. Nu har jag lovat tänka på saken, när jag förhoppningsvis får lite mer tid – efter tentan … men samtidigt passar jag på att slänga ut frågeställningen till alla begåvade och grammatiskt kunniga bloggare … känner ni till någon liknande sammansättning, eller har den gode Baron Ramel hittat på något riktigt unikt? Själv vet jag inte ännu, eftersom jag inte hunnit och haft tid att grunna över saken ännu, men jag tar gärna emot synpunkter kring denna frågeställning … eller kring vad som helst för den delen. :-)
Nu dyker jag inte upp något mer i bloggformat förrän tidigast på lördagskväll eller eventuellt söndag.


Ha det fint alla!
Björn (eller ”Heliga Källan” – mitt indiannamn)


PS.
Benita, min förra klasskamrat från min lärarutbildning tittade in på min hemsida ikväll och läste i min blogg och såg vad hennes trista gamla välartade mustaschkompis och skivnörd har börjat med för tokerier. Hon skrev en mycket fin hälsning som gjorde mig väldigt glad.
DS.


KOMMENTARER: 
Öööh... vet inte. Men jag har också en språkfundering i min blogg.Lycka till med tentan./ L / Wimsa 23 sep 08:46

Börjar med att tacka för kommentaren på bloggtoppen, det var skitkul! Önskar dig en mycket trevlig helg och lycka till med tentan, som du säkert klarar helt galant! Kram! / Fatou 23 sep 10:28

Tack för vänliga kommentarer på min bloggsida och tack för hjälpen. Lycka till med pluggandet och tentandet ! / Millroll 23 sep 16:40

För att svara på din fråga:Ja,jag är tungvricksekvilibrist.Ha en fin helg,Björn. / Robban 23 sep 20:36

Hej Björn!Veterinären har inte gett så höga odds för Ludde. Han är nog bara 1 1/2 år och han var full med öronskabb, mask, fästingar som jag i samråd med veterinär försökt kurera. (Öronskabb ger också den där sneda huvudböjningen). Min andra hittekatt Bosse hade ju också öronskabb och en veterinär skrev ut ett preparat som heter Sulfiram. Bosse skrek som en gris vid behandling men Vetten hade sagt att det hörde till.Ludde fick Sulfiram och avmaskningsmedel men blev sämre och sämre. Vi åkte akut och jag berättade om vad han fått. Den nya Vetten sa att Sulfiram var förbjuden i Sverige sedan 20 år och att det var så starkt att det kan ha orsakat direkta hjärnskador på Ludde som är svårt angripen av skabb. Du kan ju ana hur allt känns att se grabben gå igenom allt. Kan inte skilja upp från ner och fullständigt inferno. Men han har nu blivit så lugn och vi pysslar med honom som ett sjuk spädbarn. Han får cortison och antibiotika. Och hans lugn är i alla fall ett mycket gott tecken. Sedan får vi se!Vad gäller Sulfiram ska jag ta reda på fakta senare och ev anmäla den ena veterinären osv. Men nu gäller det lille kattgrabben och om han orkar!Kramar och tack för att du bryr dig! Soulway och Ludde. / Soulway 24 sep 21:47

Vaddå tenta,förresten? Du är väl redan färdigutbildad lärare?Hälsningar från Rob som gungar in hösten med Hansson de Wolfe United. *Aaaah* / Robban 25 sep 07:03

Jag börjar faktiskt bli orolig för dig, hur det gick med din tenta, när jag ser ditt skrivande :). Du kan inte låta bli att blogga iaf. Betr ord så när jag läste spanska blev min lärare väldigt förvånad när jag sade " att luncha". Det hade hon aldrig hört förr. Som du väl vet används verben mycket mera i spanskan än i svenskan. Kanske hittade jag på ett nytt ord he he. / Bigga 25 sep 08:47

älskling!:)Att få vakna till ett brev, som det du skrivit i natt, gör vilken surmulen morgon som helst strålande, lysnade vacker och full av lycka!:):):)Jag älskar dig, Björn!:):):)P.S. fortsätter att tänka på den här Povel Ramel-uppgiften, men har hittills bara kommit på ett ... hmm... ja, väääldigt oanständigt!:ds exempel, men på ryska!!!:D / Galina 25 sep 10:56

Håller tummar och tår för tentamen! Kramis / Jenny 25 sep 13:07

Jag förstår.Jag skulle vilja fråga dig en annan sak. Jag tror att jag har skrivit "fel" under helamin vistelse i sajberrymden. I går fick jag veta att punkt, kolon, kommatecken o.s.v.skall följas av ett mellanslag. Jag hade faktiskt ingen aningen om att det var så.Kan du verifiera att denna, för mig, nya uppgift är korrekt?Ha en bra vecka.Robban 25 sep 14:20

Hi Sexy KnowledgeCreator ;-)Tack för udda kommentaren - kärnfullt!!!Vad är ett adverb?När jag funderar och analyserar FUNDELERAR jag, men det passar väl ej in på din förfrågan? Måhända kan det vara ett svar till en ännu ej ställd fråga :-DKram och en goer vecka på dig (och din älskade)!Anna-Lys 25 sep 15:18

Rara BeJi,jag kräver inte att du ska kunna de där fina orden på ett gudsförgätet språk som ossetiska, nöjer mig mer än gärna med den svenska varianten - bara du säger det varje gång vi talas vid... och i brev... och i tankar!:):):) Dessutom är jag urusel på transkription.:ds Du får vackert vänta tills jag ringer dig i kväll!:):):)Hur går det med inlämningsuppgiften förresten?:) Här görs det inga uppgifter idag!:ds Det bara tjatas med pojkar och längtas efter en viss norrlänning...:):):)Pusspuss, älskling!:)P.S. AnnaLys, tack!:) Jag får väl komma till din sida och tacka personligen!:) / Galina 25 sep 17:44

Inga kommentarer:

Nå, tack för mig!

 Som någon eventuellt noterat så skriver jag inte här längre, men tänkte att bloggen får finnas kvar i väntan på bättre tider. Den här blogg...