fredag, augusti 26, 2005

DAGENS SKIVTIPS: ANE BRUN!

Jag är en stor beundrare av den kanadensiske sångaren och låtskrivaren Ron Sexsmith, och det finns ett trevligt forum för likasinnade. För några månader sedan började de på forumet att prata om en norsk sångerska som heter Ane Brun och som är verksam i Sverige och bosatt i Stockholm. Denna Ane Brun hade spelat in en duett tillsammans med Ron Sexsmith, ”Song no. 6”, därav intresset för henne i Ron Sexsmith-forumet. Jag tvingades till min skam erkänna för Sexsmith-beundrare i Kanada, Hong Kong, Tyskland, Japan och andra ställen att JAG … EN SVENSK … inte kände till Ane Brun. För en kort tid sedan fick jag höra den omtalade duetten och smälte direkt. Sexsmith var som alltid bra, men han blev överträffad av denna tonsäkra unga sångerska. Jag får erkänna att min sedvanliga nyfikenhet för henne väcktes, och idag hittade jag hennes två utgivna CDar på Åhléns. Jag köpte dem och har lyssnat på dem idag och är från och med idag en uttalad Ane Brun-beundrare. Hon sjunger sina egna visor till eget gitarrackompanjemang och har en röst och stil som innehåller drag av såväl Joni Mitchell som Norah Jones. Men ändå finns det något eget som är svårdefinierat men definitivt tilltalande.

Hennes två skivor (de jag köpte idag) är ganska olika i stilen. Debuten ”Spending time with Morgan” är mer orkestrerad och poppig än uppföljaren ”A Temporary Dive” som är mer akustisk och lågmäld. Båda två skivorna är dock utmärkta och Ane Bruns varma säkra röst med ett lätt vibrato och intim sångstil (inte alls olik Ron Sexsmith när man tänker efter) är en lisa för själen. Dessutom är hon väldigt begåvad låtskrivare. Tänk att det finns sådana juveler i Sverige – detta Sverige vars popelit jag rätteligen har bespottat många gånger – det finns hopp även för Sverige, fastän Ane Brun är från Norge. Brun har för övrigt fått mycket god kritik av svenska kritiker och intresset kring henne kommer säkert att stiga ännu mer. Däremot i Norge är kritikerna mer sura … vad var det där nu igen om rönnbär?

Dagens skivtips alltså:
Ane Brun
och hennes två skivor
”Spending Time with Morgan”
och
”A Temporary Dive”

By the way … inspelningarna till ”Från Samma Tak” är nu avslutade. Hela gårdagen – från tidig morgon till midnatt – gick åt. I och för sig hindrade ihållande åskväder inspelningsverksamheten under några timmars tid, då jag ogärna har igång känsliga elektroniska instrument. Det blir nog ganska bra till slut. Nu väntar ännu mer redigering, men i vanlig ordning får projektet ligga på is och mogna ett tag först. Lite distans krävs.


KOMMENTARER: 
Ja, nu har jag avslutat mitt marathonläsande med denna text om Anne Brun... Sorry, jag har aldrig hört talas om henne... och vad mycket värre är, jag lär nog inte springa i morgon till Åhléns för att köpa hennes CD.:ds Inte för att jag inte litar på ditt omdöme - du har gett oss så många bevis på ditt sannerligen goda smak och omdöme, samt på dina musikaliska färdigheter, att det vore konstigt om jag infrågasatte dina åsikter.:) Men jag HATAR att handla, såvida det inte gäller böcker eller parfym.:ds Dessutom är det lördag i morgon, och jag ska kanske gå på bio istället då...:)Nu har jag, som sagt, läst heeeeela din blogg - japp, rubbet: både dina texter och alla kommentarer.:):):) Hoppas att både du och bloggen överlevde min närvaro.:ds Så jag har nu fått lära känna en tredjedel av dig; de återstående delarna är dina ljudfiler (d v s jag måste skaffa högtalare :s) och din hemsida, som jag bara hunnit delvis med.:) Men - tro inte att du undkommer mig!:d För nu VET jag vilken fantastisk människa du är, vilka fantastiska texter du skriver, och vilka fantastiskt vackra känslor uppfyller ditt hjärta.:):):) I love you, BeJi, du är underbar!:)Lycka till med alla dina projekt, i alla dina intentioner, med alla möjliga saker och ting!:)Gonattskram (möjligen gomorronkram - om du läser det här i morgon :))! / Galina 27 augusti 00:08

Mmm... Ane Brun är guld!/ L / Wimsa 27 augusti 09:04

Inga kommentarer:

Nå, tack för mig!

 Som någon eventuellt noterat så skriver jag inte här längre, men tänkte att bloggen får finnas kvar i väntan på bättre tider. Den här blogg...