söndag, augusti 07, 2005

HÄNDIG REPARATÖR … FÖR EN GÅNGS SKULL.

OK, nu är jag inte världens händigaste, men idag fick jag faktiskt göra en akut reparation. Jag skulle flytta på min vackra och välljudande radiogrammofon av märket "Stellaradio" (enligt den kunnige unge radioexperten och radiosamlaren Johan van der Levin) från 1954-55 (se gammal tråd angående detta i forumet "Samlaren": http://www.samlaren.org/samlarforum/viewtopic.php?t=590) - En vacker och strikt pjäs i Sapellmahogny och äkta hederlig rörelektronik och en förmåga att locka fram ett varmt ljud ur gamla 78-varvare.

När jag lyfte radiogrammofonen (den är ganska tung) så sade det "plopp", och så låg ett av benen på golvet. Till min förskräckelse såg jag att benet hade en liten spricka, vilket gjorde att det inte satt riktigt på plats längre. Efter en promenad till modern för att låna trälim och framför allt limtvingar (andra ungkarlar söker upp modern för att få skjortknappar isydda - jag gör det för att låna limtvingar) kunde jag fixa benet och få det på plats igen. Inget allvarligt ingrepp alltså, med andra ord ... och tack och lov. Jag tycker att det är fantastiskt att 50 år gammal elektronik fungerar och fungerar bra. Numera spelar jag inte så ofta 78-varvare på den, då jag förra hösten kom över en underbar skivspelare av märket "Lenco L78" med möjlighet att spela 78-varvare - ursprungligen inköpt 1971, i skick som ny - tack vare en mycket aktsam före detta ägare. Men likafullt har gamla Stella sin charm och en underbar finish ... varför görs aldrig hemelektronik i trä längre? Även Lencon har trädetaljer - vilket gör den ganska tung. Men ändå, nog skulle det vara ganska fränt med en dator eller DVD-spelare i trä - åtminstone själva skalet. Det är ett så mycket trevligare material än plast.


KOMMENTARER: 
Morsor är bra att ha ibland.Ytterst sällan men iaf *asg*Och visst! Trä är ett underbart material.Men det behöver underhållas :-O Dra en låt från nya plattan vettja ;-) / Robban 8 augusti 01:28

Hej Björn! Dina bloggar är så trevliga och intressanta. Var bara in och kikade på dina ord om harmoni som jag plötsligt vill ge mig ikast med;-)Allt gott hälsar Soulway och återvänder senare!! / Soulway 8 augusti 11:06

Ha! Du skulle bara se min gamla Sony Walkman, årgång... det vete katten, men en av de allra, allra första!:O Med tillhörande kassettband med uuuuunderbar arabisk musik från 70-talet, originalutgåvor!:O Barn på stan brukar ställa väluppfostrade frågor om vad det är som tanten har i handen, för det kan väl inte vara en mp3?:dsOch långt, långt borta, därhemma i... spelar väl ingen roll var :d, har jag en skivspelare från 1968; vilket formidabelt år! Fast din Stella ser mycket finare ut, en riktig snyyging är hon...:)Urskönt att det finns fler än mig som är sålda på "gamlingar".:dFantastisk blogg, såklart, tack för att jag fått härja fritt här en stund!:):):) Och - bona venia vestra, som man sa i Rom - jag återkommer såklart, för den har redan lagt sig bland favoriter...:d / Galina 9 augusti 15:31

"Det var bättre förr" eller? Tv:n kunde hålla i 20 år. Nu håller den i tre.Telefonen höll i eeeevigheter. Nu håller de en kvart.Bokhyllor höll ett helt liv. Nu är de trasiga innan man ens fått hem dem.Ja... du fattar..."Det var bättre förr". / L / Wimsa 9 augusti 16:13

aaaaaahh! Nu vet jag! Det var i Soulways blogg jag såg dig först, jag har väl läst din kommentar till hennes oförglömliga text om harmoni!:) Nämen det är väl klart att jag inte kunde låta bli att komma hit, till din blåa sida, och så fastnade jag här förstås...:dSoulway, gud välsigne dig!:):):) / Galina 26 augusti 22:53

Inga kommentarer:

Nå, tack för mig!

 Som någon eventuellt noterat så skriver jag inte här längre, men tänkte att bloggen får finnas kvar i väntan på bättre tider. Den här blogg...