onsdag, augusti 31, 2005

HALLELUJAH! THINGS LOOK ROSY NOW!

“Songs from liquid days” av Philip Glass snurrar i CD-spelaren i datorn. Jag skrev för några dagar sedan att jag beställt den och den kom häromdagen och jag har fått veta att den andra Glass-CDn (den med tidernas bästa soundtrack) levereras i morgon. Musiken av Philip Glass är så hypnotiserande vacker och texterna av Paul Simon, Suzanne Vega, David Byrne och Laurie Anderson är både underfundiga, vackra men framför allt ganska roliga:

”Love likes me. Love takes its shoes off and sits on the couch. Love has an answer for everything. Love smiles gently … and crosses its legs /…/ We are old friends. I offer love a beer. Love watches television. Love needs a bath. Love could use a shave. Love rolls out of the chair and wiggles on the floor. Jumps up. I’m laughing at love”.

Texten av David Byrne sjungs gudomligt vackert av den änglaröstade systratrion The Roches. Det är för övrigt en riktigt gammal CD. Den är tryckt 1986 – vilket är tämligen tidigt. Det står till och med på omslagets baksida: ”Also available on conventional disc and cassette”. Conventional disc … det var hederlig gammal vinyl som på den tiden var ”the conventional disc”.

Idag var verkligen solen på ett påträngande gott humör, men å andra sidan märks kontrasterna desto mer när regnet öst ned i flera dagar (som om jag skulle ha märkt det). Hade ett trist måste-ärende in till centrala Luleå, men kunde inte klaga på vädret. Snarare tvärtom. När det trista måste-ärendet var avklarat strosade jag runt lite i det vårlika Luleå. Vad skall jag nu hitta på, tänkte jag. Jo, varför inte leta efter lite 78-varvare! Det var bra länge sedan. Gjorde väl inga direkta jättefynd på mina vanliga fiskeställen, men hittade en ganska sliten kaka med glädjespridaren Fats Waller. Det gjorde mig på ännu bättre humör, men titeln på skivan tyckte jag var så extra passande: ”Hallelujah! Things look rosy now!”. Ett euforiskt utrop som jag gärna stämmer in i just nu.


KOMMENTARER: 
Hallelujah!!!:d Ja, livet ser ju ljust och rosenskimrande ut, åtminstone här.:):):)Och texterna på den där "glassiga" CD är roliga, det var då många betraktelser om vad en "proteinsyntes" tänkas vara.:dVännen, ett stort TACK!:) I love you :):):)P.S. jooo, jag sitter och skriver... :) Blir färdig snart... tror jag.:ds / Galina 31 augusti 23:30

Tack! Samma dag som en kvinna konstaterar att inga män någonsin sagt något så visar du på motsatsen...intressant och roligt...! Du har gjort mig glad! Är på väg men återkommer... / Mikael 1 september 05:46

raring, hur känns det i dag då?:) Fortfarande à la "hallelujah! things look rosy now"?:):):)Jag är närmast halvdöd efter nattens maratonpluggande - ja, det blev pluggande i stället för bloggande; visst är jag patetisk?:dsHur går då med ditt pluggande?:) Är det svårt att sitta och koncentrera sig på flodkulturer när det är vår?:):):) Vem är nu ditt number one - RamsesII eller ...? :d Kram på dig, vännen!:) / Galina 1 september 14:38

Jag tror jag vet vem det är som du är kär i. :-DGood luck,mate! / Robban 1 september 18:33

nämen Robban!?:O Tell me, pleeeeease!:D jag lovar högt och heligt att inte säga till någon annan!:):):)Hmm... BeJi, det där var mellan Robban och mig.:dJag ville bara fråga hur du har det...:):):) Snurrar fortfarande Hallelujah på tallriken, eller har du kanske bestämt dig för något mer melankoliskt?:)Här tittas i stjärnhimmel och lyssnas på gamla goda Backstreet Boys' Tell me the mening to being lonely...:):):)Ännu ett brev som giljotinerats.:ds Men det kanske blir ett... framåt midnatt... när du ska sova sött och drömma om RamsesII.:dKram!P.S. nejdå, Allan har önskat ett teleskop länge nu, så jag tyckte att det var en passande present. Och du, jag har också älskat stjärnorna...:):):) / Galina 1 september 22:06

HalloysanJa jag undrar jag vårkänslor och things look rory.Ja jag undrar om inte........Ja ja lite nyfiken het är nog bara gra för små tanter de ska inte vet allt.Härligt musikintresse du har.Men lite virig blir jag regn i flera dagar vårkänslor och rosy.Ja jag får klura på det hela.natti natti / LillaTanta 1 september 23:41

Hej Beji!Jasså, det är fortsatt Hallelujah här idag också. Mitt (gårdags-)hallelujah var bara ett filmiskt plagiat ur minnenas tabernakel. Inte lätt här i världen. Och idag sitter jag på en bänk och matar duvorna. Lyssnar till trädens vaggsånger och nackens ensamma skri. (Obs nackens inte nattens!!!)Allt gott till allas vår gigolo med gitarren hälsar Soulway från parkbänken. / Soulway 2 september 16:22

BeJi, jag har äntligen skaffat högtalare till burken!:) Så nu ska jag ta mig tid för att lyssna på de ljudfiler du har här och på hemsidan...:) För övrigt är pojkarna så exalterade över teleskopet att jag inte kan slita dem från balkongen; måste nog vänta tills de somnar, innan jag själv kan titta på stjärnor och be en av dem krama dig gonatt...:):):) / Galina 2 september 21:54

Jaa Luleå ja, nu måste jag nog snart verkligen åka för mina kompisar tjatar ner mig totalt. Jo de gamla Tunabönderna som nu bor i Gammelstad...Så snart kommer jag :))Kunde inte låta bli att blogga Prärievarg, den är så himla fin...inte nog med det så sprang jag på Mark Knopflers Coyote vilken inte heller är så dum. Visste inte att jag hade den i burken...Eeeh, ja det var allt jag ville säga och så en stor KRAM förståss / Munin 2 september 22:37

Jo men GÖR det Björn. Varför inte LÅTA känslan styra (inte almanackan)och gör grönt här. DU skulle passa i grönt trots att du ju är ett sådant perfekt utformat betongarsele;-) (Heeee..heee.)Björns Blåa Blogg i illgrön nyans. I vissa lägen tror jag att man bör och ska försöka vara logisk och enhetlig men så finns då den underbara konstnärliga friheten (hallelujah för den). Alla vackra metaforer vi får använda, vi får bryta mot grammatiken, vi får skapa nya ord, vi får full känslomässig frihet att uttrycka det andra. Det som inte är så logiskt och enhetligt. Är det inte underbart så säg???Barbro Hörberg var verkligen fin. Synd att du inte "live" fick uppleva DEN underbara tiden. När den mjuka humanism spirade så fint här i landet!!!(Hasse&Tage, Beppe Wolgers fl)Hon sjöng ju också om älskade barn (om a-lagarna på parkbänken). En vacker visa om människor i utanförskap som också är människor.(DÄR sitter DOCK inte Soulway. Hon har alldeles egna bänkar i sin egna skog och behöver inget eldvatten heller.DET DU!!!)En betongunge är du, men det märks inte. Du är så go som sprungen ur en helig källa i den norrbottniska hjortronmyren. (Älskar bilden av dig och katten tillsammans!!!)Nå så, gode man:Må kärlek, betong, musik och gula strålar lysa över dig. Ändå tills hela din sida skiner i en unison illgrön färg hälsar ditt eget lilla vindskydd i livet!!! (Heee..jävla stubbgubbe!!!). Kram Soulway 3 september 10:20

Raring, jag har läst de här orden i en annan blogg: "För världen är du bara en person... men för en person är du hela världen" :):):)Kramar, vännen!:)P.S. jag tycker att blått är fint, men vill du ha det grönt (eller gult, eller rött, eller multi-pulti-vilken färg som helst :d), kommer jag förmodligen att gilla det också.:) / Galina 3 september 21:08

Inga kommentarer:

Nå, tack för mig!

 Som någon eventuellt noterat så skriver jag inte här längre, men tänkte att bloggen får finnas kvar i väntan på bättre tider. Den här blogg...