tisdag, augusti 09, 2005

TÄNK SÅ LITE MAN VET …

Jag har nu använt mig av smeknamnet (eller vad man nu skall kalla det) "BeJi" i drygt sexton års tid, och dess betydelse är nog knappast särskilt svår att begripa: det är helt enkelt mina initialer B & J, och när man säger bokstäverna så blir det "BeJi" - hur enkelt som helst. "Treplektra" å andra sidan kan vara knepigare att förstå, men jag hittade under tonåren på en egen logga med tre gitarrplektra, ett grönt, ett gult och ett som är orange. De första gitarrplektran jag köpte hade nämligen de tre färgerna. Så var det med den saken.
MEN ... under alla dessa år har jag inte haft en aning om vad "beji" också kan betyda, men det har jag nu fått reda på genom en asiatisk cyberbekant. "Beji" betyder tydligen "helig källa" på balinesiska. "Beji" är tydligen en typ av plats där det finns en källa, där balineser genomför någon form av själslig-andlig reningsceremoni som kallas "Mesucian". Detta hade jag ingen aning om, då jag inte är särskilt berest av mig, men tydligen har dessa platser börjat locka turister också.
Alltså: beji = helig källa.
Det kunde ju betyda något betydligt värre ... det kanske det gör också ... fast på något annat språk. :-)
Likafullt är det alltid roligt att lära sig något nytt.
Redigering natten mot onsdag:
Det är nästan så man blivit lite skraj för att kalla sig "BeJi" i framtiden ... det känns lite betungande för en enkel snubbe med fötterna nedgrävda långt ned i jorden.


KOMMENTARER: 
Vad coolt!!! BeJi hade jag listat ut, men inte treplektra, jag hade tänkt fråga. Såklart anade jag att plektra var förknippat med plektrum, men inte tre??? så nu vet jag... Tack för att jag har mina fördelar förresten... / Natricia 9 augusti 17:21

Oj, oj oj. Beji. Det var då ett namn som förpliktigar. Nu får du nog överge dina Fior och börja vandra med Soulway högt ovan molnen och djupt ini det bottenlösa källorna;-) Det låter asiatiskt. Beji. Lägg ing till och du hamnar i Kina.Kul det där med kattserien från 1920-talet. Och visst ligger det något i vad Krazy Kat säger om språket. Kanske hade varit lättare att bara gruffa lite mumlande och använda teckenspråk. Undrar om det går att mima fram gruffpoesi???"Välkommen till livet" ger mig en liten tanke på filmen Cabarét . En slags känsla av en karusell som snurrar, fortare och fortare och människorna som desperat försöker hålla masken och allt det där under ytan som alla känner men ingen låtsas om.Lite grand så tycker jag att vår tid är. Du fångar det jättebra i den texten!!! Ska bli kul att ev. få höra sång och musik?!Jo, det är ju karlarna som skapat och haft sina musor.Sångmö och ungmö. Sångkarl - låter trist. Vi kvinnor får nog skapa nya ord!!!Allt gott till den "heliga källan" i Lule!!!//Kramar Soulway 9 augusti 17:47

Jag trodde du var från BeJing. Närååååå.Men Supertramp trodde jag du hade lyssnat till.Nåväl,man kan ju inte lyssna på allt.Ha det gött / Robban 9 augusti 19:12

Kör du med hårda plektrum, förresten? / Robban 9 augusti 19:16

Ha! Jag var helt väck! Tack för upplysningen! Nu trillade slanten ner! (Det tar lite tid för somliga). Ja, var glad att det hade så vacker och rofylld betydelse. Värre är det för de män från Gambia som heter Bays (Ja, just det) när de kommer till Sverige, som i godan ro hetat det hela livet och varit helt nöjda med det. De jag känner som hetat det, byter ganska snabbt bort "s-et" till ett "e". Så hör du nå´n man från Gambia som heter Baye, kan jag lova dig att det inte är det "ursprungliga" namnet! Men var snäll mot han ändå! Kram! / Fatou 9 augusti 22:38

Jaha, Mr Helig Källa :)Kan upplysa dig om att min kurdiska släkt uttalar ordet "beige" just som "beji", vilket ju i och för sig är harmlöst... Som du påpekar, kunde varit mycket värre.:d Har alltid tyckt att det är helt förskräckligt kul med alla språk! Tänk om man kunde tala alla språk... eller åtminstone kunna sitt modersmål någorlunda hyfsat.:ds Jag tycks för övrigt vara den enda som inte visste vad plektrum var för något; kanske för att jag aldrig hållit i en gitarr.:ds Men jag älskar hur den låter.:)Godnatt nu, Mr Heliga Källa, dröm gudomliga drömmar...:):):) / Galina 9 augusti 23:20

Heee...Stackars BeJi nu hållt du no på hamna i galen tunna..heheee. Mr Helig Källa!!!Och Fia från Gammelstaden.Där har du all dynamik du behöver för ditt livs skapande;-).Fråga "en som vet" heheee...Soulway!!!Ha en toppendag. Ditt forssnack har inspirerat mot nya stordåd (hoppas jag) kastade in en urdålig Rönn till mina otåliga utrikiska fans!!!Allt gott till den Heliga Källan från Soulway!!!;-) / Soulway 10 augusti 07:28

Intressant! Kul att veta tanken bakom vissa smeknamn :) Helig källa det var inte dåligt!Må gött!! / Jenny 10 augusti 08:05

Inga kommentarer:

Nå, tack för mig!

 Som någon eventuellt noterat så skriver jag inte här längre, men tänkte att bloggen får finnas kvar i väntan på bättre tider. Den här blogg...