onsdag, augusti 17, 2005

HURUSOM JAG GAV UPP OCH LÄRDE MIG ATT ÄLSKA ”LIFTARENS GUIDE TILL GALAXEN”

Sorry bloggarvänner, inget smörande ikväll. Jag höll nästan på att tillägga: ”jag har sån huvudvärk ikväll, älsklingar”. Tur att jag inte gjorde det!

Jag kan säga det med en gång. Jag gillar inte böcker och filmer med science fiction och fantasy. Jag har ogillat dessa genrer sedan jag första gången kom i kontakt med dem på 80-talet – till min mors stora sorg – science fiction- och fantasy-freak som hon är. Naturligtvis försökte hon påverka mig att uppskatta stilen (vilka föräldrar försöker inte påverka sina barn?), men jag tokvägrade helt enkelt se något tilltalande i science fiction och fantasy. När modern någon gång i mitten av 80-talet ville få mig att läsa Douglas Adams ”Liftarens guide till galaxen” så tokvägrade jag även denna gång. Det spelade ingen roll att hon sa att den var rolig. Dumheter, tyckte jag, Science Fiction är inte roligt – punkt slut! Det finns vissa tjurskalliga drag hos ”yours truly”.

Så gick det många år. Björn hade blivit vuxen och flyttat hemifrån och hittade ett exemplar av ”Liftarens Guide till Galaxen” någonstans och tänkte: ”Tja, varför inte. Jag kan ju läsa den. Jag behöver ju inte gilla den”. Sagt och gjort.

Så var jag fast. Jag avskyr fortfarande Science Fiction och har väldigt svårt för fantasy, men ”Liftarens Guide till galaxen” är en fantastisk bok. Som dessutom härstammar från en fantastisk radioserie, där den underbare skådespelaren Peter Jones (annars mest känd som medverkande i radioserien ”Just a minute” – som i Sverige kallas ”På Minuten”) gjorde Guidens röst. Simon Jones (icke släkt med Peter) spelade huvudrollsinnehavaren Arthur Dent – faktum är att Douglas Adams till och med baserat rollfiguren på Simon Jones). En riktigt hyfsad TV-serie gjordes i början av 80-talet och boktrilogin fick fem (!) delar. Annars var det länge tal om en filmversion av boken, men när Douglas Adams så sorgligt gick bort för några år sedan så var vi många vänner av boken och radioserien som trodde att nu kan vi se i månen efter en långfilm.

Men så kom då filmen och jag kan erkänna att det var med viss tvekan jag tog del av information om filmen. Men nu ikväll var jag och såg den och måste säga att jag tycker att den var oväntat bra och helt i Douglas Adams anda – vilket inte var så konstigt eftersom han var fullt involverad i filmen före sin död. Bra val av skådespelare över lag. Tyvärr avled Peter Jones 2000, men en god ersättare hade han i härlige Stephen Fry som guidens röst. Simon Jones som var original-Arthur Dent syntes i en liten cameoroll och ändringarna från boken var inte störande och överhuvudtaget var filmen välgjord. Jag blev inte besviken. Jag tror för övrigt inte att jag varit på bio på den här sidan millennieskiftet, men om alla filmer vore lika bra kanske jag inte väntar tio år tills nästa biobesök.


KOMMENTARER: 
Sorry.Jag har inte läst den ännu.Det blir väl av ungefär samtidigt som du avlyssnar "Back in Black" med Bl... AC/DC. :-DHa det gött! / Robban 17 augusti 23:32

Juste smiley det blev *asg* / Robban 17 augusti 23:33

Har inte läst boken. Förläste mig på science fiction för många år sedan. Men kanske...läsa boken, alltså, inte se filmen.cameoroll ? vad är det? ne.se visste inte ;-)kamé-roll fanns däremot - liten, liten roll med mkt berömd skådespelare eller nåt i den stilen.Kul att det görs filmer där handlingen stämmer med ursprungsboken!Natti! / Pova 18 augusti 01:08

äntligen tillbaka till spaces och till en av favoritbloggare...:) Men först en fråga till RobertImaginos, som envisas med det där ACDC: är det samma sak som ADHD?:dsOch nu till sci-fi! Jo, jag har varit helsåld på genren när jag var barn och fram till ca 15-16 års ålder, då jag kom fram till att verkligheten överträffar fantasin med hästlängder. Gillade aldrig Frankestein. Inte heller böcker skrivna av Herbert Wells. Älskade Jules Verne, Stanislav Lem och bröderna Strugatskij - alltså författare som hade riktigt tuff stoff. Läste Ron Hubbard långt innan jag fått höra att han grundade en kyrka (!?:s)... Numera har jag väldigt svårt både för sci-fi, fantasi och deckare: jag känner inte att jag njuter, förutom när boken har väldigt goda litterära kvalitéer. Det kan vara en yrkesskada, d v s man vänjer ju sig vid att läsa facklitteratur, och då blir det svårare att läsa skönlitteratur... Och vad film gäller, så måste det nog till verkliga mästerverk, typ Terminator (:D), för att jag skall känna mig träffad. Alltså, inga Stjärnornas krig för min del, det är ju bara såååå tråkigt...:s Jag är inte alls så insatt i radioserier som du, Björn (gud, var får du reda på en massa sådant!?:d), men boken gillade jag (borde kanske läsas om) just för att språket, ironin/självironin var så underbara. Och eftersom ditt ord är för mig en experts ord, ska jag nog gå och titta på filmen de närmaste dagarna...D...t skönt att vara tillbaka! Har saknat dig och din blogg, så nu gäller det att fortsätta där man blev avbruten.:) Kramar!:) / Galina 18 augusti 02:47

Även du min Brutus? Nu är det nog bara jag kvar. I hela världen. Som snart spyr på Adams och Liftare i galaxer och masspsykoser som det verkar. Alla talar om den där j-vla liftaren!;-)Få se hur länge till jag orkar Stå Emot?Allt gott från SoulwayP.S. Här har skolorna börjat. Dock utan mig, tyvärr D.S. / Soulway 18 augusti 05:56

P.S. Svar till Lumen Coeli om ACDC. Jo, det är ungefär samma fenomen, tycker Soulway;-)D.S. / Soulway 18 augusti 05:58

Morrn morrn tyvärr kom jag aldrig iväg på premiären men än finns tid kvar - ska se den! Däremot drog vi upp en god gädda på över två kilo igår *mums*. Läste ditt inlägg i min GB och är övertygad om att det är du som trixar med inläggsordningen i efterhand. Det kan bara inte vara möjligt att det du påstod är sant *fundelerar* Men, lite konstigt är det allt. Att det ej är planerat med 42:04 för min del, går ju faktiskt att kontrollera i din besöksstatistik :-) Jag går inte in och kikar utan att skriva .... hinner liksom inte med att kolla om det är dax för en 42:a *fniss*Kram från Dagens Rätt (ärtsoppa, punch och pannkaka?) / Anna-Lys 18 augusti 07:01

Så urbota dumt.Jag är ledsen, men jag är inte upplagd för den sortens skämt just nu.Men visst förlåter jag dessa människor,och hoppas att de njuter av sin finkultur.Ha det bra, BeJi./Robban (vars brorson har fått diagnosen ADHD) 18 augusti 10:39

Är inte mycket för science fiction och fantasy heller...måste tänka om jag någonsin varit det...*tänker*...tja kanske när jag var tonåring...Men nää jag är inte mycket för det nu.Vi har haft "Sagan om de två tornen" här hemma i flera månader men har inte haft lust att titta på den.Däremot gillar jag Alien-filmerna! Men stjärnornas krig och StarTrek är jag inte mycket för. / Jenny 18 augusti 11:59

Hej Beji!Tack för ditt medmorrande. Tänk att också morranden kan värma i hjärtat om de används på rätt sätt!!!Nä, inte läsa. Det tror jag inte att katter kan. Men i övrigt vågar jag aldrig vara säker;-). Fint gjort av mor din. Bosse är också en parvel som frös utanför min dörr en kulen novemberdag.Medkram till Rulle och en till Jolie (i lönndom) hälsar Soulway 18 augusti 17:21

Jo, nog är det lite knepigt.Men som du skriver är det ju bra att få en diagnos så att adekvat behandling kan sättas in.Min brorson kommer att klara sig utmärkt i livet, det är jag övertygad om.Jag blev lite putt när jag läste "lumen_coeli"s och "SoulwaySun1"s kommentarer, av den anledningen att jag aldrig har varit någon fantast av lyteskomik.Jag tyckte mig även skönja en nedlåtande ton gentemot populärmusik innehållande distorderat ljudkommande ur elektriska gitarrer och dess förstärkare.Men de menade troligtvis inget illa.Ha de´! :-) / Robban 18 augusti 18:35

Tjingeling BeJi. Science Fiction är inget för mej heller. Böcker hinns aldrig med att läsa, men en och annan film ses allt lite då och då. Men science fiction...näe inte för mej. Sonen min bara ääääälskar dessa filmer. Själv kollar jag på filmer där man får sitta på spänn hela tiden och hoppar till så fort man hör det minsta ljud. För att sedan sova med lampan tänd :o) Gillar även de gamla klassikerna som Gasljus mm... Ha de gott nu BeJi :) / Dolphin 18 augusti 19:04

nej, jag har inte tittat på Liftarens guide än...:/ska jag kanske ta mina killar och gå och titta på den i morgon??? hmmm... ska tänka på saken :) / Galina 26 augusti 23:25

Inga kommentarer:

Nå, tack för mig!

 Som någon eventuellt noterat så skriver jag inte här längre, men tänkte att bloggen får finnas kvar i väntan på bättre tider. Den här blogg...