onsdag, augusti 03, 2005

FÖRSTA REDIGERINGEN OCH MIXNINGEN AVKLARAD

Sisådärja. Då har jag suttit och lyssnat igenom och gjort en första råmix av "Från Samma Tak". Nu kommer jag att lägga projektet åt sidan under ett par veckor, för att åter lyssna och se vad jag tycker behöver åtgärdas ... man måste få lite distans till det hela. Någon av låtarna kommer jag säkerligen att spela in på nytt eftersom det inte blev riktigt godtagbart och man vet aldrig ... kanske musan bjuder mig på ytterligare någon ny låt. Så här långt kan jag säga att det nog blir ganska bra ändå till slut. Det har alla förutsättningar för det i alla fall.

Jag har suttit och pusslat vad beträffar låtordningen och det är alltid som att lägga en ganska invecklad patiens:

För det första får inga låtar i samma tonart komma efter varandra. Skulle så ske, innebär det att om t ex låt nr 1 går i B-dur och sedan även låt nr 2 går i B-dur, så skulle låt nr 2 låta ointressant.

För det andra bör tempot varieras mellan låtarna. Två långsamma (eller snabba) efter varandra fungerar bara när dansband spelar upp till dans.

För det tredje bör stämningen varieras med någorlunda finess, t ex en rolig låt bör inte följa en sorglig, eftersom den då kan bryta stämningen på ett lite osmakligt sätt - vilket innebär att den roliga låten inte får rätt effekt. En sorglig låt kan följas av en lättsammare låt, men det hjälper om den har lite sorgliga stänk. Däremot går det alldeles utmärkt att låta en söt och romantisk låt följas av ett saltare och fräckare alster.

För det fjärde bör man inleda med några av de starkaste låtarna ... (har man några svagare kort kan man gömma dem bland de senare låtarna - dvs vad som tidigare kunde kallas "Sida B"). Oftast är det bra att börja med en snabb låt som griper tag i lyssnaren på en gång - denna regel bryter jag mot, eftersom den inledande balladen (aktuell låtordning) i mina öron är en perfekt öppnare. Dessutom har jag aldrig inlett en utgåva med en ballad tidigare.

Nåväl ... detta kanske inte är så intressant för gemene man, men jag har inget annat att skriva om just nu. Ni som inte ids läsa vidare är ursäktade.

Såhär lyder den aktuella låtordningen:

1) GÖR INTE SÅ DÄR
Ballad med Soul- och R&B-drag som jag fick idén till för fem år sedan. När jag skrev den hade den mognat färdigt.

2) VÄLKOMMEN TILL LIVET
Började som en Eagles-inspirerad halvreggae, men blev istället en snabb och trallig samba. Handlar om livet som temapark.

3) LYRISK BENSIN (kommer jag nog att spela in på nytt)
Söt ballad (kanske i sötaste laget) om inspiration och kärlek. Inte riktigt nöjd med inspelningen och lär nog spela in den på nytt innan jag godkänner den.

4) MARTINAS KLÅFINGER DANS BOOGIE
Leker här lite med sk bluesiga symboler ... så det är en lite småfräck bit :-). Har man lite snuskig fantasi så går det att förstå vad den handlar om genom att läsa mångtydiga titeln. Det var kul att spela in den i våras, inte minst pga mitt lite oprecisa men MYCKET expressiva trummande. Jag funderade på att göra en ny inspelning av denna, eftersom jag skämdes lite för trummandet, men ändrade mig och lade det i förgrunden i stället. I dragspelssolot har jag snott toner från Gershwins "Rhapsody in Blue" ... Sorry George ... eller rättare sagt, jag har citerat honom musikaliskt.

5) KOFFEINFRI BLUES
En lättsam blues som handlar om en kaffesugen mans vildsinta jakt på kaffe att dricka.

6) APAN-PAPAN HEJ DÅ
Tillägnad min mammas pojkvän som dog för nästan ett år sedan. Han kallades aldrig Apan-Papan. Det är en egen ordlek som anspelar på hans verkliga namn.

7) FIA FRÅN GAMMELSTAD
Ja, denna behöver ju inte presenteras här, eftersom texten går att läsa längre ned i denna blogg.

8) FRÅN SAMMA TAK
Så kommer 'titelspåret'. Texten har många redan läst i min blåa blogg och kommenterat å det vänligaste. Jag kan dock själv säga att det är förmodligen den bästa sångtexten jag har skrivit på nästan fem år. Inspelningen behöver eventuellt mixas om.

9) N'ENAR OCH DEN MAGISKA FELAN
En visa som blandar amerikansk folklore med svensk folkparksromantik och gammal folklig svensk kultur. Idén till låten fick jag efter att ha hört The Bands "Daniel and the Sacred Harp" - som jag tyckte så mycket om att jag ville göra en egen låt med liknande handling.

10) NÄR JAG VAR TJUGOSEX
Ursprungligen en födelsedagsvers till vännen Maria (som fyllde 26). Egentligen innehåller den lite väl många interna skämt för att komma med på utgåvan, men jag blev så nöjd med inspelningen att den fann nåder. Melodin till denna låten är den enda jag inte skrivit själv (bortsett från Gershwin-citatet förstås). Det är J. King som skrev originalet som heter "When I was a star".

11) VALS FÖR PRÄRIEVARG
Instrumental enkel jazzvals med folklig stil, som jag kom på för flera månader sedan. Jag gav den dess namn först efter inspelningen var färdig för några dagar sedan.

12) BOKSTAVEN Ö
Som uppvärmning skrev jag en kortare orimmad vers i min blogg för några veckor sedan som hette något i stil med "På väg mot Bokstaven Ö" eller något ditåt. "Bokstaven Ö" var mitt arbetsnamn på denna utgåva, men så märkte jag att projektet förändrades och att innehållet i denna låt inte längre var representativt för helheten. Jag tänkte först att detta skulle bli någon slags ballad - men så hade jag ett överskott på ballader och skrev om den helt och hållet så att det blev en snabb och enkelt bluesig rockabillylåt istället. Där ser man hur det kan bli.

13) SLUT
Inget särskilt. Bara en kort instrumental repris av "Välkommen till livet". Jag tyckte att det behövdes som avslutning efter den ganska svartsynta "Bokstaven Ö".

Så var det med den saken ... men nu får "Från Samma Tak" vila ett slag. Vissa saker behöver fortfarande ändras och göras om - i vissa fall från grunden och i vissa fall kan en ommixning räcka ... men det får som sagt vänta ett slag.

Det var väldigt mycket om detta, men det är trots allt vad jag lagt ned tid, energi, hjärta och hjärna i den senaste tiden. Materialet började jag skriva någon gång i höstas (bl a en fimpad och tämligen misslyckad låt (dock inspelad - men bortredigerad) som heter "Vinterpromenadiskogensång") och inspelningarna inledde jag i april.

Nå, nu har jag bluddrat nog om detta. Zzzzzzzzzz.
Alla ni som orkat läsa ända fram till slutet (och alla andra också) önskar jag en god natt och trevlig torsdag.


KOMMENTARER: 
Ohhh BeJi vad spännande det ska bli att få höra!!!! Förstår att det ligger känslointoning även i låtföljd etc. Mycket, mycket kreerande inte bara att göra låtar inte.LYCKA TILL kram AnnA / Anna Lys 4 augusti 00:44

På LP-skivans tid brukade den bästa låten placeras som nummer 1 på A-sidan.Den näst bästa som nr 1 på B-sidan.Den tredje bästa som nr 2 på A-sidan.Ofta var det så iaf,tycker jag. / Robban 4 augusti 09:27

Den sämsta låten placeras näst sist på B-sidan. *hä hä* / Robban 4 augusti 09:29

Det var en riktigt intressant musiklextion. Titlarna är skitbra tycker jag. (Lyrisk bensin. Den måste jag få höra;-)!!! "Vals för Prärievarg". Ska kika in på din"Taktext". Låter som du kan dina saker och du resonerar ju vettigt.Det är ju kanske inte så bra att t ex börja joddla direkt efter Chopins Sorgemarsch;-)!Allt gott till den sprudlande och originella kreatören önskar Soulway.P.S. Tycker fortfarande att Guano och Kottar bidrar till en fredligare tillvaro!!!D.S. / Soulway 4 augusti 21:11

Inga kommentarer:

Nå, tack för mig!

 Som någon eventuellt noterat så skriver jag inte här längre, men tänkte att bloggen får finnas kvar i väntan på bättre tider. Den här blogg...