måndag, augusti 15, 2005

TVÅMÅNADERSKALAS!



”Inte för att jag tror att det blir så mycket skrivet här inte. Jag slutade en gång i tiden skriva dagbok för att jag tyckte att jag inte längre hade något att skriva.”

Gissa vem som står för orden i citatet ovan. Det är faktiskt det allra första som jag skrev i min blogg för exakt två månader sedan. Tvåmånaderskalas idag alltså. ”Björns Blåa Blogg” har mot alla initiala odds överlevt hela sommaren och är vid tämligen god hälsa vid det här laget.

Igår kom min blogg med på den nystartade Bloggportalen (
http://www.bloggportalen.se/) – vad den nu skall göra där … men den gör väl som den vill. Den har börjat komma i den åldern nu.

Här kommer lite statistik (sådant här älskar statistiknörden inom mig):
Björns Blåa Blogg:
- - har funnits i två månader
- - har sammanlagt (denna oräknad) 45 bloggposter
- - har fått sammanlagt 200 kommentarer (Dolphin var för övrigt den som skrev nr 200) skrivna av sammanlagt 25 olika personer – då är inte kommentarerna i min gästbok medräknade
- - vilket skulle innebära ett genomsnitt på 4,4 kommentarer per bloggpost – vilket jag tycker är ett högt och trevligt genomsnitt som bara gör mig alltmer uppmuntrad och inspirerad att fortsätta blogga

Statistikern inom mig har dock inte nöjt sig med att kolla upp detta. Näppeligen. Statistikern har gjort en sammanställning över vilka som skrivit kommentarer och hur många som de skrivit – och har på så sätt fått fram en ”Tio i Topp” – eftersom det råkar vara tio personer som har varit lite flitigare med att kommentera. Jag presenterar inte antalet kommentarer utan nöjer mig med att presentera och kommentera de tio mest flitiga ”kommentatorerna” i min blogg:

BJÖRNS BLÅA BLOGGS KOMMENTATORER: TIO I TOPP! (antal kommentarer)

1) NATRICIA *GLOW*
Denna otroligt begåvade tjej är en cyberbekantskap som jag är mycket glad över. Hon skriver på ett så levande sätt att det känns som om jag går i hennes cyberskor. Hennes språk­behandling skulle många av våra författare behöva ta lärdom av, men skulle de ta del av Natricias texter skulle de nog bli gröna av avund. Jag hoppas på ett dedikerat exemplar av kommande bok, och en vacker dag när hon är en stor känd författare och poet skall jag skryta med att jag minsann i egen hög person har haft Internetkontakt med henne.

2) MUNIN VARGATIK
Mormor Munin. Vi kanske kilade förbi varandra någon gång på 80-talet då vi bodde i samma bostadsområde i Luleå. Vi blev cyberbekanta på det nedlagda Bredbandsforumet i februari i år och har alltså cyberkänt varandra nu under ett halvårs tid. Det är så roligt att nämna vad som helst från Luleå, för då är det som att trycka på en nostalgiknapp på Munin. Tur att hon har Torekällberget. Sedan snart två månader tillbaka är hon boss över forumet ”Korpboet-Varglyan” … eller ”Korplyan” som jag brukar kalla det för – en underbart intim grupp med öppenhjärtig stämning och högt i tak. Jag har deltagit i många fora, men jag undrar om inte Korplyan är det bästa hittills ändå. Jag var dessutom första medlemmen där, och känner mig som en rutinerad vis gammal farbror bland alla som blivit medlemmar den senaste veckan.

3) SOULWAY
Ändå en ganska ny bekantskap bland bloggarna som klättrat ordentligt och lagt beslag på tredjeplatsen i topplistan. Hon skriver så harmoniskt trivsamt så det känns som om man kan slappna av när man läser hennes alster – hur stressad man än skulle vara. En Soulway-blogg om dagen håller doktorn borta. Hon lever nära naturen i sina texter vilket är så skönt när man ofta bara ser betonghus runt omkring sig. Hennes poetiska ådra gör sig lika bra på engelska, då hennes engelska språkbegåvning är lika stor som hennes svenska, vilket gör att man inte ens tänker på vilket språk hon skriver på. Man bara flyter med i texten och känner sig som en ny människa efteråt.

4) ROBBAN IMAGINOS – KREE NAKORIE
Den ende killen som lyckats ta sig in på ”Tio i Topp”, men vilken kille! Det var när jag började vara lite aktiv på det sedan några månader tillbaka nedlagda Bredbandsforumet, som jag kom i cyberkontakt med denne man som var en av de flitigaste där. Han tog emot mig med stor vänlighet och vi märkte att vi delade åsikter om både det ena och andra. Vi har utbytt många tankar om musik – ett gemensamt intresse – och jag har givit ett heligt löfte till honom att någon gång införskaffa Black Sabbaths ”Back in Black”. Det har inte blivit av ännu, men det kommer att ske. Robban går en tuff fight sedan en längre tid och jag är helt övertygad om att han kommer att gå segrande ur striden – anledningen till min säkerhet i denna fråga är helt enkelt att Robban är en vinnare.

4) JENNY med JENNYS BLOGGIBLOGG
Jenny (som delar fjärdeplatsen med Robban) har visserligen meddelat att hon tagit en break i bloggandet, men jag hoppas verkligen att hon kommer tillbaka, eftersom hon är en mycket sympatisk cyberbekantskap. Hon har ofta varit den som hållit sig framme först med uppmuntrande ord. Dessutom är hon en av de första bloggarna som jag inte cyberkände före bloggarverksamheten som började skriva vänliga kommentarer i min blogg. Tyvärr har Jenny varit förföljd av ett mycket envist virus som gjort att jag häpnat över att hon orkat blogga överhuvudtaget, och jag hoppas att hon spenderar hela sin bloggarsemester (för jag hoppas hon återkommer) med att bli frisk och stark igen. Det är lite tomt utan henne.

6) FATOU – TONÅRSMORSAN
Ja … vad skall man säga om Fatou som inte redan sagts. Hon är en av de stora stjärnorna bland oss bloggare. Hennes dagliga cybersåpa med de tre döttrarna och lille spindelmannen, skulle göra vilken sitcomförfattare som helst grön av avund. Hon var för övrigt den första ”nya” cyberbekantskapen som kommenterade, och när jag första gången klickade på länken vid hennes första kommentar och kom in på hennes sida, så såg jag hennes profilbild och tänkte: ”Wow!”. När jag sedan började jag läsa i hennes livliga blogg var jag totalt såld. Vid min länk i hennes blogglista har hon skrivit någonting som är så fint att jag blev generad och jätteglad när jag läste det första gången. Är man inte van vid att få komplimanger som berör utseendet, så smakar de väldigt fint när de kommer.

7) POVA
Pova i Norrköping är faktiskt den i detta gänget som jag cyberkänt under längst tid. Hon skrev i gästboken som jag hade på Bredbandsportalen före jag började vara särskilt aktiv där – alltså före jag kom i cyberkontakt med Munin, Robban och Co. Povas gröna fingrar är allmänt välkända, men ännu mer välbekant är hennes stora hjärta. Hon har något klokt och fint att säga till alla och hon visar stor omtanke när andra har det svårt. Jag är utan tvivel medlem i hennes inofficiella fanklubb – dvs om jag alls får plats där … ty den har många, många, MÅNGA medlemmar.

7) WIMSA
Det känns så skönt att veta att man inte är ensam norrbottning som sitter fast i bloggarträsket. Det sägs ju att norrbottningar skulle vara tysta och försynta av sig, men Wimsa passar inte in i den mallen. Hon tycker mycket och är öppenhjärtig och ärlig i sin blogg – även när det gäller de tunga stunderna, vilket gör att hon har all min respekt. Dessutom är det något speciellt med Pitebor … SÄRSKILT Pitetjejer. Det är genomgående hög kvalitet på det släktet – vilket jag vet genom min egna seriösa forskning. ”Då i dåij så vell i opp dell himmäln, men i veit et om i få ko’ma dijt. Men om et i få ko’ma opp dell himmäln, så far i lika gärna opp dell Pijt” (Ronny Eriksson).

7) GALINA – LUMEN COELI
På rekordtid har Galina klättrat in på ”Tio i Topp” och tagit ”Björns Blåa Blogg” och dess författare med storm. Det sa bara PANG! Jag har aldrig varit med om någon som skriver på samma sätt som Galina. Färgstarkt, vanvettigt vackert, passionerat, bildat, språkligt briljant och överhuvudtaget häpnadsväckande. Hon älskar att strössla texten med latinskt strössel och har en egendomlig förkärlek för poeter som helst bör ha legat i jorden sedan en längre tid – men vi har väl alla våra konstigheter. Dessutom verkar hon vara förtjust i städning … mycket egendomligt! Nå, Galina har klättrat upp bland de tio flitigaste kommentatorerna i min blogg på mindre än en vecka och om trenden håller i sig lär hon klättra ännu längre upp i framtiden. Så se upp – ni som är rädda om er placering på ”Tio i Topp”.

10) ANNA LYS
Nu har Anna Lys tagit en välförtjänt längre paus från cybervärlden, men jag hoppas att hon kommer tillbaka snart. Jag står nämligen i stor tacksamhetsskuld till Anna Lys. Hur så? Jo, vi kom först i cyberkontakt med varandra på det numera legendariska ”Bredbandsforumet” i februari i år, och hon var den första som skrev i min gästbok som hör till min älskade ”egentliga” hemsida. När hon började blogga fick jag en länk dit, men blev mest irriterad eftersom min dåvarande dator hade en ovana att hänga sig varje gång jag gick in på en MSN-sida. När Anna Lys i början av juni bjöd in mig till hennes forum på MSN ”ChatMate” – numera nedlagt, var jag tveksam eftersom jag hade så dåliga erfarenheter av MSN. Jag gick med i alla fall efter några dagars funderingar och skaffade i och med detta en sk MSN-profil. Denna MSN-profil har skaffat mig nya cyberbekanta över hela världen … något jag ALDRIG överhuvudtaget varit NÄRHETEN av att ta med i mina beräkningar, men likafullt är mycket glad över idag. Eftersom Anna Lys lockade mig till MSNs värld förstår ni säkert att det är hon som ”bär skulden” för att det överhuvudtaget fanns några grundläggande förutsättningar för ”Björns Blåa Blogg”. Så ni som gillar att läsa min blogg vet vem ni skall tacka, och ni som ogillar att läsa min blogg vet vem ni skall förbanna. Hade det inte varit för henne hade det inte funnits någon blogg att fira idag.

Bland bubblarna och utmanarna återfinner vi bland annat Tanja, Regnaska, Dolphin, Ibbe, Mojan, Shylark och Lillatanta som ärat min blogg med kommentarer vid minst två olika tillfällen. Många av de bloggarna läser jag själv med glädje och känner alltid en stor lust att återvända för att få läsa mer.

Och så är det ju med bloggandet.
Det är stimulerande att skriva.
Det är härligt att få kommentarer.
Och det är alltid spännande att läsa andras bloggar.
Dessutom är det spännande att vara på jakt efter nya skattkistor bland bloggarna.

Slutligen vill jag bara säga åt er alla att JAG ÄLSKAR ER ALLIHOPA – vilket inte är någon konst om man har godtagbar kondition, bra planeringsförmåga och en snabb lättrampad cykel.

Så grattis lilla bloggen!
Du höll längre än väntat, och jag hoppas du hänger med ännu ett tag.


KOMMENTARER: 
Det här bara måste ju kommenteras omgående, om än med bara några få ord!:d Jag har aldrig i mitt liv skrivit dagbok, inte ens i min späda, idylliska, romantiska ungdom, vilket i och för sig borde vara ett bevis på att jag inte är särskilt romantiskt lagd.:d Men jag har fastnat här på spaces tack vare alla andra bloggar! Tycker att det är otroligt spännande, givande, stimulerande att få läsa vad andra människor – vilt okända! – skriver, vad de tycker om livet… Det här kan lätt jämföras med arkeologiska utgrävningar (vill inte jämföra med en rymdresa, då jag ju aldrig varit med på någon, men gräva har jag gjort så det räcker för alla bloggare :)): man gräver upp ett skikt, undersöker, tar upp alla hittade skatter (en bit av lerkruka är också en skatt!), och just när man trott att det är slut, öppnar sig plötsligt nästa skikt – och allting upprepas många gånger… Fascinerande! Men den stora skillnaden mellan utgrävningar och bloggandet ligger i innehållet: det man hittar vid utgrävningen brukar vara ganska likartat, medan bloggar är så olika att man bara tappar andan! Fantastiskt!!! Jag bara ääääälskar när det är ett tema på bloggen och när det är välgjort, med design, färger, bilder – en fröjd för ögat. Och när det dessutom är så innehållsrikt som hos dig, då blir det ju ännu mer intressant; man har fastnat för gott…:):):) Jag har inte hunnit till alla bloggar du nämner, men det kommer (en nyfiken skvallertant som mig kan ju bara inte missa en blogg som rekommenderats av Björn!:)). Men dem som jag hunnit upptäcka, t ex SoulWays och Natricias, är visst fascinerande. Man kan inget annat göra än att vara djupt tacksam mot Fru Fortuna för att hon förde mig hit en vacker dag…:):):) Skickar dig mina varma kramar.:) Ikväll är jag hemma, och då hör jag av mig.:) /en lumen_coeli, som bara är tokig i att skriva kommentarer och som tveklöst kommer att bli en 1:a vid din nästa statistiska undersökning :d / Galina 15 augusti 08:50

GRATULERAR!!!! Så kul att du finns här!!!! (och tack för dina kommentarer om lilla mig!) Puss & Kram / Anna-Lys 15 augusti 08:51

god morgon Björn! Ville bara säga att du skriver så fint om alla dina cybervänner, och på ett sätt som verkligen är träffande. För vissa av dina vänner är också min cyberpolare sen mycket lång tid tillbaka. Och om inget annat så har jag fått flera tips på härliga bloggare bara genom att kika in här. Nåväl.. Ha en underbar dag i regnet.. För jag antar ni har samma usla väder som vi i grannstan har / Camilla 15 augusti 09:24

Åh, gulle dig vad du sprider glädje!!!Jag är mycket, mycket stolt över dina fina ord och min bronsplats i detta digra sällskap. Det känns också som om du menar vad du skriver! Och jag håller med om din fina beskrivning av ettan!!! Mumin måste jag kolla in och några fler som jag ännu inte stiftat bekantskap med. Innan jag kom in hit har jag också utdelat medaljer ur mitt litterära förråd till den Heliga Källan!Allt gott till statistiknisse med sin renässanska personlighetstyp!!! önskar nummer Tre!!! (Soulway) / Soulway 15 augusti 15:12

Well,what can I say,Björn?Jag drar till med ett Tack för de fina orden.Jag håller med om omdömena av de personer jag känner till på listan.För mig var det ju ingen överraskning att din blogg blev så populär och välbesökt.Du skriver bra helt enkelt.Det är mer än man kan säga om en annan,men jag brukar slänga in en dikt då och då *asg*.Det funkar,det med.Jo,jag tog dig under mina vingars beskydd på B2 *he he* Utan att skryta brukar mitt första intryck av en människa var det som visar sig stämma i längden också.Ibland gör jag väl en missbedömning,men inte i ditt fall.Jaha,det var väl allt för nu.Fortsätt att blogga så att tangenterna hoppar ur led.Jo, just det.En liten,liten detalj bara."Back in Black" spelades in av AC/DC.Vi hörs :-) / Robban 15 augusti 20:36

Naturligtvis var det AC/DC - skrev fel helt enkelt i hastigheten - lägg märke till att jag motstår frestelsen att ändra i min blogg så att min miss inte skall synas! / Björn 15 augusti 20:57

Nämen, är jag din äldsta nätbekantskap av ovanstående 10-i-topp-gäng? Det visste jag inte.*host* 'inofficiell fanklubb'...Ähum...Jantelagen gör sig märkbart påmind här. Jag tycker nog bara om människor, sån'a där äkta & uppriktiga ena, dig t.ex. OM du får plats i den inofficiella fanklubben (i den mån den finns) - jajamensan, att du det får!Du är ju kattälskare!Så är det märkligt lätt att tycka om dig, det går liksom av bara farten. Läser gärna det du skriver, inte enbart här utan på din 'egentliga' hemsida också. Visste dock inte att du är statistiknörd. Trevligt att inte vara ensam om det :-)Nu har jag några bloggare att besöka; jag måste ju kolla de jag ännu inte är bekant med. / Pova 15 augusti 21:12

Jag är glad att du inte helt sonika tog bort hela mitt inlägg. *he he*Inte varje dag man får rätta en lärare. ;-PMen till ditt försvar måste ju nämnas att hårdrock inte är ditt starkaste "ämne".:O) / Robban 15 augusti 22:12

Fortsätt med dina bloggar BeJi. Alltid kul att komma in hit och läsa :) / Dolphin 15 augusti 22:22

opps....tryckte iväg av misstag. Fortsätt med dina bloggar BeJi. Alltid kul att komma in hit och läsa :) Här hittar man allt från himmel och jord. Alltid nåt läsvärt och ibland nåt begrundande. Vet att jag inte skriver så mycket i bloggarna...varken i min egen eller andras. Men jag läser dom och beundrar såna som du som har skrivandet i sej. Om man bara kunde hälften.... Ha de bra nu BeJi :o) / Dolphin 15 augusti 22:25

DÅ måste man ju bara skriva en kommentar ;-) Man träffar på så många intressanta bloggar och bloggare! Förstår inte hur ni får till det! Jag blir glad om jag får ihop 2 rader! Men jag har kommit över avundsjukan och låter mig imponeras. Den stora fördelen med MSN, jämfört med BBB, är just bloggandet! Vem som helst kan hänga på med sin kommentar utan att vara påträngande. Emellanåt får man sig en funderare - stannar upp - ahakänslor, pekpinnar, inspiration. Efterhand som man läser en bloggares bloggor träder en person fram och delar med sig lite av sina erfarenheter och personlighet. Dom du nämner, bl.andra.Apropå BLOGG. Har inte varit inne på din "Musik"sida på länge. Där har jag blivit påmind om många godingar som ligger och väntar på att föra mig till nostalgins höjder eller sänkor. Ha det bra! tycker Ibbe! 16 augusti 08:45

Hej o hopp! (Har svårt att sitta stilla nu, efter att ha läst dina komplimanger!!!) Blir så glad att jag inte vet till mig! Har länkat till dig från min blogg idag. Du livade verkligen upp min annars så trista dag! Vi har nog bloggat ungefär lika länge. Jag började strax innan skolavslutningen, några dar innan, så jag har bloggat i drygt 2 månader. Och jag är TOTALT SÅLD! Som du säger; att folk faktiskt läser, kommenterar gör ju att man sporras. (Upptäckte i morse att jag har haft över 11.000 som varit inne på min sida!) Bara det... Jag tycker det är enormt! Apropå alla Norrlänningar du skrivit om: Jag kommer alltid också at räkna mig till Norrlänning, fast jag bor här nere! (Morsans släkt från Boden, Piteå, Harads. Pappa´s från Kramfors, Härnösand. Jag är född i H-sand och uppväxt i S-vall.) Så det så! Det ska ju va en Norrlänning till allt! Eller hur? Kram! / Fatou 16 augusti 10:08

Hej Björn !Är här på ett första besök i din blogg (hittade hit via allas vår Tonårsmorsa) och jag tycker du fått till en bra summering. Hittade ett och annat läsvärt här och jag lär säkert hitta tillbaka igen. Ha en bra dag !Varma hälsningar, TierraP.S. Länkar till din sida om du inte har något emot det / Tierra 16 augusti 12:22

Hej Beji!!!Tittar in för en liten härlig repris. Vissa filmer och vissa texter kan man läsa hur många gånger som helst utan att tröttna. Det här är en sådan känner jag. Blir allmänt glad av texten (hela) och författaren bakom verket!!!Kramikram från SoulwayP.S. Du gör dej också bra i Portalen!!!D.S. / Soulway 16 augusti 12:51

Åh, tack för placeringen på listan. *skruvar generat på mig* Min dag blev onekligen ljusare och gladare efter dina ord. Tack!Att du sen dessutom har ägnat dig åt lite statistiska beräkningar gör mig ännu gladare. Kallar mig själv för en "statistiknörd" ibland. *ler*"Gillar du att deklarera också?", undrade en av mina kollegor. Och grejen är att jag gillar att deklarera. Jag tycker, helt ärligt att det är kul. Alla har vi våra sidor, eller?! *skrattar*Kram / L / Wimsa 16 augusti 16:45

Är du en go kille eller är du en go kille!!?? Jag blir alldeläs häpen av dina ord så jag ryser i hela kröppa av välbehag :)...Nu får du allt knö dig i soffan din för här kommr jag!! *DUNS* Mys, mys!! / Jenny 16 augusti 20:19

åh BeJi, nu fick jag tårar i ögonen. Du är så fin! Vem kunde ana att jag varit så aktiv härinne...erhhhmmmm....Jag gillar dig! och sedan när jag blir berömd :) då kan du säga att jag är medlem i samma forum som du är. / Natricia 17 augusti 15:21

*snyft* / Natricia 17 augusti 15:22

(jag måste ju hålla min plats i toppen) / Natricia 17 augusti 15:24

Åsså kommer jag infarande här och nästan slår omkull. Jag vet inte vad jag ska säga och det händer sällan. / Munin 17 augusti 19:06

Titta jag blir så himla rörd att jag skickade kommentaren innan jag ens skrivit den. Du är så härlig BeJi vet du det. Överraskningarnas man så det så. Kunde inte ana att du uppskattade "vår" lilla Lya så...det gör mig varm om läderhjärtat och du är givet hedersmedlemmen förståss. Det var ju du och jag från början. Tack vännen! / Munin 17 augusti 19:12

Haha...gulligt! Grattis tillbloggilaren! / Regnaska 18 augusti 19:54

aaah, och så var det den här tvåmånadersgamla post...:) Jag tror bestämt att efter dagens skriverier intar jag 1-a plats!:d (och då är ju brev inte ens inräknade!:O:D)I love you!:) / Galina 26 augusti 23:21

Inga kommentarer:

Nå, tack för mig!

 Som någon eventuellt noterat så skriver jag inte här längre, men tänkte att bloggen får finnas kvar i väntan på bättre tider. Den här blogg...