måndag, augusti 29, 2005

VÅREN ÄR HÄR!

- Våren är här!
- Va?
- Våren är här, sa jag.
- Vad menar du?
- Vadå, menar? Jag säger ju att våren är här!
- Det är den inte. Det är snarare hösten som är i antågande.
- Nej.
- Vadå nej?
- Nej … som i ”Nej du har fel”. Våren är här!
- Har du fått något fel på årstidsgyrot?
- Nej. Jag bara vet att våren är här!
- Du. Ser du den där kalendern där på väggen?
- Javisst, det är klart. Hurså?
- Ser du vad det står på den?
- ”Slitz”.
- Nej … alltså … jag menar månaden! Ser du vilken månad som står skriven på kalendern?
- Augusti.
- Just det!
- Och?
- Augusti är inte en vårmånad … åtminstone inte på våra breddgrader!
- Joho!
- Vadå joho?
- Det är ju vår nu, och månaden är augusti … alltså är augusti en vårmånad!
- (Suck) … alltså … ta dig en närmare titt på kalendern … … … alltså, jag menar där dagarna står skrivna … inte DÄR!
- Oj ursäkta! Vad skall jag titta efter?
- Vänd blad!
- Sisådärja!
- Vad står det där?
- ”Linda Rosing”
- Alltså … ibland tappar jag lusten att leva …
- Jag skojar ju bara, det står ”september”. Det är klart att det står ”september”. Den månaden kommer alltid efter vårmånaden augusti.
- Grrmbllrr … är september …?
- Eller alltid var väl att ta i, när man tänker närmare på saken.
- Vadå, ta i? September följer augusti – punkt slut!
- 1865 kom oktober efter augusti och sedan kom september, men det fick sådana förfärliga konsekvenser. Almanackstillverkarna gick ut i strejk. Månaderna fick därefter lova dyrt och heligt att komma i sin vanliga gamla ordning, för annars skulle almanackstillverkarna vidta stridsåtgärder … och det ville ju inte månaderna riskera, då almanackstillverkarna har ett mycket starkt fackförbund. Dock inte så starkt att de fick igenom sitt krav 1872, att alla månader skulle ha 28 dagar. De menade att det skulle förenkla och effektivisera almanackstillverkandet. De fick dock ge sig den gången.
- … nu har du allt varit och nallat av hjortronlikören!
- Nej! Det är SANT!
- Att du har varit och nallat av hjortronlikören?
- Nej! Det är sant att det är vår! Det MÅSTE vara det!
- Men du ser väl hur det ser ut ute. Löven börjar gulna, stormarna ylar och regnet piskar mot marken. Inte är DET väl något vårväder heller?
- …
- Nå?
- … men … men det måste vara vår nu!
- VARFÖR måste det vara det?
- Hur skulle jag annars kunna förklara alla mina vårkänslor?


KOMMENTARER: 
LOL!"Har du något fel på årstidsgyrot?" :):):)Så smakar vatten ur den Heliga Källan - vårfriskt och upplyftande, vare sig det är augusti eller vilken annan månad som helst...:):):) Underbart skrivet! Och det bästa av allt: jag förstår dig! Fast för min del får det gärna heta höst, för hösten är den finaste årstiden av de alla..:)Det märks att du har börjat med historia!:d Är det sant, det du berättat om almanackorna?:O Jag har aldrig hört om det! Men roligt är det.:):):) Oh, vad jag avundas dig att du får läsa historia, medan jag får pilla på katetrar och sprutor...:dsBeJi, jag är glad å dina vägnar :):):):):):)I love you, vännen!Kram!:)/en som också känner att det är vår i antågande :d / Galina 29 augusti 23:55

MSN har fått fnatt, som vanligt, och skickat en kopia av kommentaren - av sig självt, jag lovar!:ds Men inte ens Bill Gates får mig att tappa humöret.:) Jag kikar ut från balkongen, ser att "löven börjar gulna, stormarna ylar och regnet piskar mot marken", men gud - vad det känns underbart!:):):)Tack, BeJi, nu orkar man sitta i ett opar timmar till och läsa den fiiiiina Sårbehandlingsboken!:DKramar! / Galina 30 augusti 00:40

Så där kan det nog kännas ibland. Att man blir helt vilse i pannkakan. Vill bara titta in och uppfylla mina ärorika uppgifter här i livet!!! Det lär ska blåsa idag också!!!Många hälsningar från Vindskyddet!!! / Soulway 30 augusti 06:31

Ack om det ändå VORE så - INTE bara i somligas inre - utan i allas ..... och även i atmosfären .... ALLTID :) / MingoGirl 30 augusti 08:33

He, he, he - jag knycker Nithas uttryck:Den var bra, BeJi!Jag trodde det skulle utmynna i "den vår de svage kallar höst", men du skriver ju original, inte kopior av andras texter.Katastrof - emotiv betydelseförändring. Motsats till emotiv = ameliorativ. Så skrev du i kommentaren hos mig. DÅ vet jag. För bra länge sen, på BBB, hade du glömt vad motsatsen till ameliorativ var. Jag blev intresserad och luskade runt lite varstans, men hittade inte ordet. Så snällt att du skrev det, för jag har faktiskt undrat ända sen dess!Kram från ordgalnaPovaP.S. Kommer att bli ännu mer kul att läsa här, när du läser historier också - eller var det historia? ;-) / Pova 30 augusti 09:31

Jag kan bara se en orsak till din förväxling - det är att du har blivit kär!Om vi ska prata något om mina webläsproblem så har jag faktiskt Mozilla firefox. Jag får ha musiken för mig själv men jag har lagt in din bloggarsång och jag tackar att även lilla jag fick vara med på ett hörn. Kul att höra dig och det var en fin sång du har en varm bra röst. Sångarhälsning från Bigga 30 augusti 13:24

*porrlar av skratt* underbart skrivit. Behåll våren och vårda den ömt! ;-)*kram* Anna-Lys 30 augusti 14:07

Hmmm... Ja, det var ju en del att fundera på... Kram! / Fatou 30 augusti 17:42

Jamen det bekräftar vad jag misstänkt, visst 17 är det vår :)) Mycket härligt skrivet, det smittar av sig och jag byter väldigt gärna ut den här gamla inflammationen jag har mot vårkänslorna...Kram Munin 30 augusti 23:04

Ja det är våren, ja det är våren som har kommit igen och med den kärleken!!!!!! Är det så som bigga tror kanske ??Jag som trodde att det var sommaren som äntligen kommit .För jag har då sommar känslor äntligen.Här hos mej lyser solen hela dagarna.Wow!Vår eller sommar,höst eller vinter Huvudsaken är att det är sol ute sol inne sol i hjärta sol i sinne.Eller? / LillaTanta 31 augusti 00:11

Nja, tjatade gjorde du inte - du funderade bara högt på vad-i-all-sin-dar motsatsen var. Jag plockade in det i mitt minne, ordälskare som jag är :-)Jag förstår helt att du inte hinner blogga så mycket i höst. Du har intecknat närapå över skorstenen med allt du ska göra. Intresset som vaknat på senaste tiden bör du vårda ömt; sån't tar tid och skall så göra.Lycka till :-) ehhh... med alltihop, förstås, menar jag, alltså :-s / Pova 31 augusti 04:37

Hjälp, glömde:Kraaaaam från Pova! 31 augusti 04:37

God morgon Beji!När jag tidigt på morgonen, ännu lite yrvaket, börjar dagens bloggtillvaro här hos dig så spritter jag till i ett förvirrat hjärncellssökande."- Våren är här!- Va? - Våren är här, sa jag."Ett oändligt, stort ljus anfaller hela mitt vara och livet leker. Tills cellerna vaknat så pass de kan urskilja almanackornas dagordning.Översatt till svenska blir det så här:Hjälp vad paff jag blev när jag läste att "Våren är här"!!!;-).Idag har jag bloggat i hela två år. På min andra sida som har en "dagbok".Ha det gott och ta det lugnt. Inte för mycket på ditt schema. Det är livet som pågår här och nu, inget jävlagreyhoundrace. Okidoki till vackra Luleå!!!Kram SoulwayP.S. Har du lagt märke till att tredjeplatsen på min sida omformats till en stubbe? Sittvänlig och go. Där bakom det behagliga vindskyddet;-)D.S. - Vad me / Soulway 31 augusti 06:20

Augusti och september är årets bästa månader enligt Jenny :) / 31 augusti 08:02

Hej BeJi (Bedji säger jag)Du är också toppen! Mycket bra dialog, LOL, och glad att du känner som du gör.Jättemånga kramar från Skåne. (Här är det inte riktigt höst ännu i alla fall...) / Natricia 31 augusti 15:24

vännen :)jag vet inte hur du burit dig åt och hur du lyckats övertala solen, men det ser faktiskt som att våren är tillbaka här!:d Det har varit så varmt idag att man blivit solbränd!:s Det spelar väl ingen roll vad årstiden heter, huvudsaken är att den är härlig och att den gör oss väl.:)Kramar :)/G. / Galina 31 augusti 21:13

Jag har jobbat en aningens hårt idag med mitt hus. Städat som bare den. Så nu vill jag tacka för skrattet jag fick. Men ändå en aningens trött skratt blev det. Imorgon är första dagen då jag blir arbetslös efter att vart mammaledig i 1½ år. Kramizz Fia. / Smultrondroppen 31 augusti 21:55

Den var bra.....;)kramen//Nitha 1 september 18:55

Inga kommentarer:

Nå, tack för mig!

 Som någon eventuellt noterat så skriver jag inte här längre, men tänkte att bloggen får finnas kvar i väntan på bättre tider. Den här blogg...