måndag, juli 10, 2006

En missbrukarsjäl tar till orda ...

Det är nämligen så här. Jag försöker just nu göra mig av med ett missbruk som jag haft under väldigt många år och som utökades kraftigt under mina många studieår. Men när jag nu märker att kroppen börjar ta skada av mitt missbruk skall jag göra ett allvarligt försök att ta mig ur det. Fortsättning följer säkerligen.

Det är nämligen också så här: Jag är utrustad med en missbrukarsjäl, som alltid går till överdrift när ett nytt intresse vaknat till liv. Jag överdoserar alltid utan att tänka mig för och det har satt sina spår i min personlighet, min miljö och i mitt allmänna liv. Det är bara att titta på min jättelika skivsamling, så får man bekräftat att här är en kille som verkligen gillar inte bara gillar skivor utan som också skulle kunna trycka upp dem intravenöst om det nu vore fysiskt möjligt. Under några år under min barndom var jag en akvariemissbrukare som visste allt som om möjligt gick att veta om akvarieskötsel och akvariefiskar. Den sortens missbruk är ju visserligen ganska harmlös och har väl mest positiva effekter, t ex en för en sjuåring imponerande kunskap om guppies, svärdbärare, platys och algätare. Under min lärarutbildning utnyttjade jag min missbrukarsjäl till att trycka i sig massvis med pedagogisk litteratur utöver de som användes i kurserna, och sommaren 2005, kort efter min andra examen, inleddes mitt bloggmissbruk - som i och för sig fått ett antal riktigt trevliga konsekvenser. Visserligen har alla dessa missbruk stannat av eller åtminstone lugnat ned sig, förutom skivmissbruket förstås. Jag erkänner gärna att de flesta av mina akvariekunskaper har flytt all världens väg och mitt bloggande har mattats under de senaste månaderna - och det har inte enbart berott på att jag inte haft tid till det - intresset har mattats helt enkelt. Jag erkänner lika gärna att innehållet i många av de extra böcker jag läste under min lärarutbildning försvunnit någonstans i samma riktning som mina en gång så skarpa kunskaper kring olika arter av pansarmal - trots att jag ändå idag skulle haft stor nytta av den extrapedagogiken. Mitt tämligen nya Tjohoo-Messengermissbruk kommer säkert att avta så småningom också, om inte annat för att jag inte kommer att ha någon tid över till det - men även för att jag har insett att jag gått på några nitar som väl avlivat ännu några av mina så omtänksamt vårdade illusioner.

Det senaste året har ett nytt missbruk utvecklats i form av en djup passionerad kärlek till en alldeles speciell kvinna, men jag tror nog (och hoppas) att detta missbruk inte kommer att mattas - åtminstone så länge hon inte ber mig dra åt skogen. Vilket jag inte tror kommer att ske, men det beror till stor del på att det är en såpass remarkabel kvinna - inte på att jag inte skulle förtjäna det.

Men ...

Nu kommer jag till det jag nämnde i inledningen. Under mina gymnasieår började jag dricka kaffe - först av rent sociala skäl: alla drack kaffe och man var bara till besvär om man ville ha något annat. Efter hand märkte jag att jag gillade den svarta drycken och som den missbrukarsjäl jag har ville jag naturligtvis ha den så stark som möjligt. När jag startade om mina studier för ca tio år sedan märkte jag vilken positiv effekt den svarta drycken hade på mina studier och följaktligen började jag dricka mer och mer ... och som i allt missbruk märkte jag att det bara hade effekt om det var så starkt som möjligt. Under mina studieår behövde jag inte alltför mycket i mitt hushåll för att klara mig: egentligen bara kaffe och toalettpapper, och jag brukade skämta om att min blodgrupp var Mellanrost.

Men under det senaste året (när mina studier varit avklarade) har jag lyckats skära ned lite på kaffet och till och med börjat med den tidigare otänkbara ovanan att skvätta komjölk i kaffet. Men nu har jag börjat märka att mitt kaffemissbruk inte varit så nyttigt för kroppen och att den börjat säga i från på olika sätt. Därför beslöt jag mig i fredags för att ha en kaffefri period. Senare samma dag fick jag en vink om att det nog var ett riktigt beslut eftersom kaffepannan exploderade när den skulle rengöras (lugn, inga personskador). Jag har fungerat förfärligt illa under några dagar, dels pga den olidliga värmen som höll på att ge mig värmeslag, men även pga kaffeabstinensen. Den har gjort mig retlig, deprimerad, irriterad och gnällig och tack och lov har min älskade jobbat hela helgen och sluppit bevittna de värsta momenten - även om hon säkerligen märkt att jag varit ur balans och även fått tillfälle att märka mitt dåliga humör.

Jag älskar verkligen kaffe, men jag har märkt att kaffet inte älskar mig och att det nog är bäst att ta det lugnt med den varan i fortsättningen ... även om det kommer att bli mycket svårt.

Samtidigt när jag skriver dessa rader slår det mig att jag kan vara jäkligt glad att jag aldrig haft något större intresse för starkare drycker eller för narkotika, för då hade jag nog utan tvivel fått svåra problem.


Så var det med den saken.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Extra kul att läsa din blogg idag för jag tycker mig så väl känna igen den där typen som odlar sina intressen in absurdum. Intressena kan växla men inte engagemanget.
Hängivenhet är för övrigt ett av mina favoritord. Denna varma sommar orkar jag inte göra långa bloggar men små utvikningar kring
favoritbegrepp går bra. Ett annat är kaffe. För mig är det kaffe hela tiden som gäller, som en sorts tröstenapp. När jag arbetar
kör får kaffekoppen åka på mingelturer så fort jag förflyttar mig.

ÅÅÅÅH vad jag tycker synd om dig som måste göra ett uppehåll. Det värsta är att acceptera sig själv som den sega, komatiska typ man blir utan koffeinet. Men det är kanske också ett övergående abstinenssymptom?

Anonym sa...

VA!?:O:O:O BeJi sittandes i morgonsoffan och tittandes på nyheter (som den "remarkabla" kvinnan prackar på honom) - och drickandes rooibos eller Earl Grey!?!? Vart är världen på väg egentligen???:S
Nåja, jag kan väl också försöka göra slut på detta missbruk, men med tanke på att jag har ett ansenligt antal terminer kvar att plugga... vänta dig inte alltför mycket du, Herr (f.d.) Mellanrost!:D
Men lugn, jag ska göra det lättare för dig: jag tänker nämligen införskaffa endast det nukleära turkiska kaffet i fortsättningen, så att du slipper den värsta abstinensen.:D
Kram (och inte bara kram :)) från den remarkabla kvinnan :)

Anonym sa...

Beroendemänniska brukar jag kalla det. Jag ramlar in på något jag verkligen gillar och så fortsätter jag i all evighet (närapå). Sen byter jag till något annat osv.
Trodde att jag aldrig skulle kunna vara utan kaffe, började i tidiga år. För två år sedan insåg jag att jag inte mådde bra alls av kaffet - och underligt nog så kunde jag släppa det! Nu kan jag inte tänka mig livet utan kryddte... Himalaya, med mest ingefära i men också peppar och en massa annat. Visste inte att det fanns ens förut.
Rooibos har jag provat och tycker är rätt gott ibland, men inte varje dag. Nyttigt är det!
Det "missbruk" du bör hänga fast vid är förstås den remarkabla kvinnan :)
Lycka till önskar Pova

Anonym sa...

Jag känner till den där sortens engagemang_ Min äldste son blir rent av missbrukare när det är något som intresserar honom. Han är Radiolyssnare och har korrespondens med radiolyssnare över hela världen. Han skriver även i tidningar och hade en tid ett program i Tyskland på svenska.Nu har han börjat intressera sig för vår sommarstuga, och vill till varje pris behålla den trots att han har svårigheter att ta sig dit. Han dricker även grönt te väldigt ofta.
Du är inte ensam.
Kramis från bigga

Munin Vargatik sa...

Men helluuu, long time no seen..evigheter sedan jag ramlade in i din blogg. Men nu gjorde jag det. Känner igen det du berättar. Särskilt akvariedelen. Den hängivelsen står nu i vardagsrummet, tämligen vildvuxen med 300 L vatten och fyra stora fiskar och en blå antennmal (ancistrus) guppande. Från att ha varit fyllt med ungfödare och mycket noggrant bokförda yngel :) Blogg kom ivägen liksom, fast det mattas som sagt ned också. Men så har vi då kaffet...Arvid Nordqvist! Och tyvärr säger inte min kropp annat ännu än att utan minst 2 stora koppar som start på dagen, så vill den inte åt nått håll!
Arvid Nordqvist, Läkerol o vispgrädde...suck!

Ha det gottaste vännen och håll i damen, ska man missbruka så ska man göra det med goa saker som är nyttiga :)

Anonym sa...

Jo, jag minns det där radioinslaget. Men det var väl inte så väldigt länge sedan det brukade utsändas..? Visst ja, jag glömmer att du är så hiskeligt ung - din barndom var min ungdom. Förvisso kan man väl säga att min ungdom numera är ganska avlägsen också.

*ha ha* Lule Hockeys massör som simlärare. Sicken rysare! Han hade ganska hårda nypor va?
När det gäller mina färdigheter inom the noble art of swimming kan sägas att de är tämligen begränsade. Jag kan simma långt (seg jävel), men jag kan t.ex inte dyka med med huvudet före (hur fan ska man annars dyka?) ifrån en brygga e.d. Men det kan inte Munin heller så jag är i väldigt gott och vackert sällskap. För övrigt anser jag det vara korkat på gränsen till enfaldigt att dyka i(med huvudet före)när man inte har en aning om vad som döljer sig under ytan. OK, min nacke är inte så jävla bra iaf, men att bryta den mot stenbumling är väl att ta i...

Jaså du... du är en missbrukare..?
I de lugnaste vattnen..(!)
Men det är ju en för jävvla tur att du inte missbrukar katter. Alltså, jag menar att du inte drar in 37 katter katter i lägenheten. Då skulle du nog fan få se en rysk brud som la in sig för BeJi-avvänjning.

Själv har jag inte sådana "problem". Jag har alldeles för dåligt tålamod för att fastna och bli en "nörd". Jo, "Iron Maiden-nörd" var jag nog på 80-talet, det erkännes. Tyvärr tog jag en "överdos", så nu kan jag bara avnjuta orkestern i små doser åt gången. Life is a bitch ;-)

Nu ska jag sova
Ha det gott. Hälsa mistress. So long!

Nå, tack för mig!

 Som någon eventuellt noterat så skriver jag inte här längre, men tänkte att bloggen får finnas kvar i väntan på bättre tider. Den här blogg...