fredag, september 22, 2006

Kult?

Det är inte medvetet som jag försöker pumpa in energi i min blogg genom att skriva så här ofta - tredje bloggposten på mindre än ett dygn - utan snarare ett tecken på att jag börjar få tillbaka krafterna - och börjar bli lite rastlös - eftersom jag inte har någonstans att göra av fingarna just nu.

När jag satt och läste lite om min nya favoritsångerska Karen Dalton och googlade fram lite svenskt material om henne slog det mig att hon fått en kultstämpel - hon beskrivs som kultsångerska på flera ställen. Då började jag fundera kring begreppet 'kult' som dyker upp här och var utan att någon direkt verkar kunna sätta fingret på vad det egentligen är. Då menar jag inte de kristna eller allmänt religionssociologiska betydelserna (ej heller 'kult' som i 'rorkult') utan det mer allmänna slanguttrycket 'kult'. Jag började söka i diverse ordböcker efter en ordentlig förklaring av ordet. Bonniers Svenska Ordbok kom med förklaringen: "föremål för omåttlig beundran (i vissa kretsar)". Bra Böckers Lexikon 2000 menar att en film kan vara en kultfilm om den "dyrkas av speciella publikgrupper, många med rötter i olika subkulturer". Så långt allt väl. Kult är något som är oerhört omtyckt av vissa grupper - men alltså inte av den stora publiken. Då kan man väl säga att Karen Dalton är en kultsångerska i så fall, eftersom de flesta aldrig ens har hört talats om henne, men däremot är det väldigt många folkmusiker som talar väldigt varmt om henne - bl a som tidigare nämnt Bob Dylan. Jag kikade lite på onlineuppslagsverken "Wikipedia" och "Susning.nu" men de förklaringar som de levererar var rätt så förvirrade och förvirrande. Kanske är 'kult' inget annat än det gamla (numera nästan aldrig använda) uttrycket 'camp'? Tja, vad vet jag, men i vilket fall som helst tycker jag att uttrycket används lite slarvigt. Jag har t ex sett de finska hårdrockarna Lordi bli kallade en kultgrupp, vilket är lite missvisande då jag fått intrycket att de trots sin säregna stil har en väldigt bred (och stor) publik. Även Thore Skogman har blivit kallad en kultartist, liksom Tiny Tim. "Drutten och Krokodilen" har blivit kallat ett kultprogram i TV liksom "Kvinnofängelset". Jag börjar nog tro att begreppet 'kult' blivit så brett och allomfattande på sistone att begreppet egentligen tappat sin betydelse. Ungefär på samma sätt som med begreppet "kultur" som verkar kunna innefatta allt i från konstnärlig dans till att äta en korvmacka.

Tja, vad vet jag, jag bara grunnar.

PS. Detta var min hundrafemtionde bloggpost - såg jag nu i min statistik. I skrivande stund har jag fått 1373 kommentarer - vilket ger ett genomsnitt på 9,2 kommentarer per post. Där ser man. DS.

1 kommentar:

Anonym sa...

Du är något på spåret i fråga om detta alltför tummade begrepp! Jag får intrycket av att ordet "kult" ofta får beteckna sådant som är "bra på skoj" (t ex Thore Skogman)
men vad händer då med Karen Dalton? Denna underbara sångerska som det talas på tok för lite om i detta land? Hon är bra på riktigt -låt vara att hon, mycket orättvist, är nästan helt okänd i Sverige. Nej jag ger dig rätt i dina funderingar: kultbegreppet är urmjölkat. Begreppet (som egentligen borde svara mot ett slags "radikal-camp") har kommit att beteckna allt och ingenting!

Nå, tack för mig!

 Som någon eventuellt noterat så skriver jag inte här längre, men tänkte att bloggen får finnas kvar i väntan på bättre tider. Den här blogg...