söndag, september 24, 2006

”Everything put together sooner or later falls apart”

Det började en sommardag för drygt 15 månader sedan, den 15 juni 2005. Det var tänkt att det bara skulle pågå några veckor som ett experiment utan några andra baktankar att bli en del i den växande bloggemenskapen – som ett tidsfördriv tills någon öppning skulle börja skönjas i den tillslutna lärarkåren i Luleå. Sedan många år levde jag som ’singel’ tillsammans med en katt och en vanvettigt stor skivsamling, och längtade efter något annat – även om jag inte direkt kunde formulera för mig själv vad det var. Jag hade börjat få alltfler cybervänner som jag uppskattade även om jag insåg att det var en bräcklig form av vänskap mellan vänner som aldrig träffats och förmodligen heller aldrig skulle träffas. Likafullt fyllde min blogg en viktig funktion för mig förra sommaren då den höll mig sysselsatt och fick mig att känna mig inspirerad och upprymd – när jag snarare hade förväntat mig en ganska jobbig sommar – utbildningen var över, alla studiekamrater hade gått åt olika håll och kvar stod jag och undrade vad i all sin dar jag skulle ta mig till med mitt liv.

Så ägnade jag väldigt mycket tid och energi åt sådant som jag vet att jag är ganska bra på – nämligen formulera mig i skrift. Alla nya vänner som jag fått genom cybern är jag så oerhört tacksam för. Ni har verkligen berikat mitt liv det senaste dryga året – och jag hoppas att det också har framgått i det jag skrivit, både genom den numera ’legendariska’ bloggarsången, liksom olika statistiska bloggar där jag skriver om mina bloggarvänner. Några av er har jag haft glädjen att få träffa i verkligheten, även om jag önskar att ni var många fler. En av er blev jag blixtrande förälskad i (och är det än i denna dag) och bor sedan ett halvår tillbaka tillsammans med, och även om allt kanske inte blivit som jag hoppats, så ser jag ändå vår framtid an med öppna och hoppfulla ögon.

Jag har sedan jag startade min blogg lämnat nästan allt som varit mitt liv i Luleå – vilket jag nog ändå hade gjort, även utan blogg – jag har börjat arbeta som lärare, och även om det varit svårigheter i portgången pga av olika orsaker, så tror jag ändå på en framtid inom detta yrke – även om vissa justeringar måste göras för att allt skall bli på bästa möjliga sätt.

Däremot har min bloggs betydelse minskat alltmer sedan årsskiftet – jag har skrivit sämre (eller rättare sagt mindre inspirerade) bloggposter. Jag har inte orkat (eller haft lust att) vara en lika flitig bloggbesökare och bloggkommenterare i andras bloggar – och det har även betytt att mina bloggläsare har minskat stadigt men säkert. Många gånger har jag tänkt stänga min blogg. Första gången redan i november i fjol, sedan flera gånger under våren och sommaren, och sedan i samband med skolstarten för fem veckor sedan. Den fyller ingen större funktion varken i mitt liv eller i andras liv längre, men jag har ändå dragit mig för att lägga ned bloggandet helt – om inte annat av sentimentala skäl. Jag har ju trots allt den här bloggen att tacka för väldigt mycket fint som har hänt mig under de senaste femton månaderna.

Just nu befinner jag mig i en kris. Jag tänker inte gå in på det närmare, eftersom jag alltid dragit mig för att bli alltför personlig i min blogg. Jag är det inte i verkligheten, så varför skulle jag vara det här. Dessutom har jag märkt att det är väldigt många som tycker att det är jobbigt att läsa om andras problem, och jag erkänner gärna att jag är en av dem. Man vill helst läsa trevliga saker – men allting är ju inte alltid så himla trevligt. Jag har i vilket fall som helst gjort upp en plan för mig själv vad som jag behöver göra för att kunna fungera ordentligt som människa igen, men jag känner att min blogg inte bör blandas in i den, och därför kommer jag (om jag inte kommer på andra tankar) inte att skriva något mer här.

Det känns helt enkelt som ett bra tillfälle att sätta punkt.

Men alla som vet vilken statistiknörd jag är anar naturligtvis att jag inte gärna kan göra ett sådant här ’bokslut’ utan att presentera en lättare statistisk analys (nej, inte Anna-Lys, utan analys). Jag skrev felaktigt att förra bloggposten var min 150:e, men vid närmare kontroll visade det sig vara min 151:a. Då är denna alltså den 152:a. 1375 kommentarer har skrivits, vilket ger ett trevligt genomsnitt på 9,0. Nu kan ju den statistiken förryckas något av inkommande kommentarer, men det bjuder jag så gärna på. Jag är inte den som är den. Robban har skrivit flest kommentarer, tätt följd av Soulway och en bra bit därefter kommer min stora kärlek Galina, som flitigt läst mina bloggposter, men som oftast numera föredrar att kommentera muntligt – vilket ju är helt i sin ordning. Det vore ju förfärligt om vi varit tvungna att fortsätta att kommunicera genom bloggkommentarer.

Topp tio fortsätter med Natricia på fjärde plats, Munin på femte, Jenny på sjätte, Millroll på sjunde, Pova på åttonde, Anna Lys på nionde och Aniara och Bigga på delad tiondeplats. Tack för alla era kommentarer och alla era vänligheter allihopa. Det är ganska intressant att konstatera att det krävs över femtio kommentarer för att ta sig in på ’Topp Tio’. Sedan följer ytterligare fina och trevliga bloggare som jag har haft stor glädje av att komma i cyberkontakt med under de senaste femton månaderna: Wimsa, Lillatanta, Fatou, Kär-Stin, Smultrondroppen, Agge, Mingo, Brummelisa, Qilin, Dolphin, Regnaska, Pärliz, Mimmi, Nitha, Ammie och många många många fler. Förlåt att jag inte nämner alla, men listan skulle bli så himla lång. Tack allihopa alla nämnda och icke nämnda (som dock INTE är glömda).

Jag kunde inte låta bli att göra en studie vilka ämnen jag skrivit mest om och vilka ämnen som lockat mest gensvar från kommenterare. Mest har jag skrivit om musik och skivor – och det är ju inte så konstigt – det skulle knappast vara MIN blogg annars. Kärlek har också varit ett viktigt ämne. Jag har också skrivit en del om just bloggande – sk metabloggar – och om vänskap och katter, samt lite grann om språk också. Några bloggposter har varit djupa och introverta – men inte särskilt många – de flesta har varit lätta och ganska glada. Mest kommentarer har mina kärleksbloggar lockat, och det är ju inte så konstigt, eftersom det är något som de flesta kan förhålla sig till – till skillnad från skivsamlande. Mest kommentarer fick min bloggpost ”Den bästa veckan i mitt liv” som jag publicerade 7 november 2005 och som handlade om mitt och Galinas första IRL-möte och vår första vecka tillsammans. Den hör också till mina egna favoriter, tillsammans med bloggposterna ”Våren är Här” (29 aug 2005) och ”Ka-Boooooom” (3 sep 2005), men det är ju inte så konstigt då jag har så sköna associationer till allt som de bloggarna handlade om och om hur livet kändes just då. En annan gammal bloggpost som jag gillar fortfarande är ”Den som finge ha sitt badkar på balkongen” från 11 juli 2005. På senare tid tycker jag inte att mina bloggposter varit något vidare, med vissa undantag, t ex ”Nå, hur var er söndag?” från 3 juli 2006. Den tycker jag fortfarande blev bra. Nu ska jag inte vara alltför grinig mot min gamla blogg. Den har varit bra överhuvudtaget, men som citatet av Paul Simon i rubriken säger: Allt som satts ihop faller en gång isär. Allt som har en början har också ett slut.

Och nu go’vänner, har denna bloggpost nått sitt slut.


Tack för mig. (bockar och lyfter på Notvikenkepsen).

/Björn "BeJi" Jakobsson

15 kommentarer:

Anonym sa...

Hej vännen! Ja, det var evigheter sedan jag var inne på din sida. Men blev uppriktigt ledsen när jag läste din blogg om personliga problem och att du ska sluta blogga. Dock; jag önskar dig allt gott i livet och att allt löser sig för dig! (Kanske en dag tar du upp bloggandet igen...?!) Stor kram!

ANNA-LYS sa...

Tack kära vän för din visit och dito mycket värmande ord!

Det har alltid, alltid varit med ett leende jag läst dina kommentarer på både Space och BBB ... du har tillhört mina favoriter ety du har alltid kommit med antingen en motsats eller en klurig vidareutveckling. Jag har oxå fått lära mig en hel del om sär skrivning ;-)

Du har oxå varit en fin bekantskap, som när det rykt och pyrt om mina bloggar bara tittat in nån helt annanstans och lagt ett litet enkelt "Hej". Detta lilla "Hej" och liknande evidens på att du "SER" men vill inte leka i "sandlådan" ser jag som din främsta styrka!

Tråkigt att du lägger ner av personliga skäl ... kanske det är just nu som Du behöver oss andra som alldra mest? Du som jag gillar inte att basunera ut vårt liv på nätet. Själv försöker jag lära mig att göra det ... men bara det som är relaterat till blogg, forum och webgroups ... i syfte att rensa ut "spöken" som somliga tycks ha på vinden om lilla mig.

Snälla, snälla Björn, kan du låta din blogg ligga kvar??? Du behöver inte skriva eller hälsa på ... men det blir ett stort tomt håll i rymden om den Blåa försvinner!

Kanske ... kanske du vill skriva något om si sådär 5 år???

Själv har jag gjort slut med MSN ... någon har tom tagit rodret över min mailbox ... jag bombaderas med virus och Trojanska pållor så fort jag försöker komma in på Space, Hotmail eller ve och fasa Messenger.

Jag har blivit en tvättäkta Blogger-Googler i både blogg, e-mail, och chat ... numera också gratis space i rymden på Gmailfunktionen.

Vännen, in case of emergency ... skickar jag dig min nya mail med e-posten i form av ett erbjudande .... :-D

*LOVE, PEACE & UNDERSTANDING*

// Anna-Lys

ANNA-LYS sa...

uppps ... bidde visst en blogg i bloggen ;-)))

*kram*

Anonym sa...

Tack för den här tiden, Björn. Jag är stolt över att vara den som har skrivit flest kommentarer i din eminenta blogg. Vad vinner jag? ;-)

Nu hoppas jag bara att problemen i ditt liv försvinner i ett nafs.

I wish you and Galina all the best.

Kram på er
/ Robban

Anonym sa...

Tack för dina ord! Jag är inte så väldigt förvånad över att du inte kommer att blogga mer; förstår att det som kallas "livet" med både glädje och kriser tar din tid.
Din hemsida (jag noterar adressändring) finns ju kvar ändå. Där kan man kanske utröna vad som händer med dig i framtiden?
Den framtid jag hoppas och önskar ska bli fin, motsvara dina förväntningar (ja, de som är realistiska iaf) och fortsätta utveckla dig som den goa kille du är.
*hjälp så högtravande jag blir*
Jag menar, ha det gott, efter en kris blir man ofta starkare, hälsa Galina, be din mor klia Rulle under hakan, ja, å sån't där.
Bamsekram från Pova
som nu ska försöka få ihop en blogg om sitt nya liv... :)

Anonym sa...

Kommer in så här lite på kvällen och hälsar på, det var verkligen Looong time No seen = /

Flåt mig Björn *lägger handen på kinden och låter den kela kinden* tittar på dig och skäms.. kramar om och erkänner att jag varit här måånga gånger men inte kunnat lämnat spår efter mig. Har själv gått igenom något av en personlig kris och det har gjort att jag i månader ibland inte varit ute i cyberrymden alls. Ibland har jag bara kollat mailen och kollat in några sidor.. däribland din men inget sagt utan bara gått vidare och gömt mig och faktiskt slickat mina sår =(

Har en tid då jag fortfarande har det jobbigt och saker gör sig påminda om och om igen men tänker på er alla så pass ibland att det bara INTE går att stanna borta längre.. kommer snabbt in och lämnar någon rad och slinker lika fort ut och har inte återvänt förrens ett tag senare. Men som sagt.. Man kommer och går men hos vissa stannar man kvar och kommer någon gång då och då när tiden, livet tillåter det. Vill gärna få säga att snaäääälla Björn stäng inte ner ditt ställe i rymden utan låt det vara öppet så att man kan ta sig till det Blåa landet och fortsätta uppleva dig, trots att du inget skriver.. inget uppdaterar.. inget nytt frodas. Kan vara att du om ett tag upplever att Nu vill jag skriva till de som hänger kvar där ute och bara göra oss påminda om hur det är att vara en del av Din Blåa värld. Att stänga ner detta vore att lämna ett hjärterum.. tankars centrum.. ett ställe där man går när man vill Andas Blått och få en kram eller ett leenden av dig BeJi.. Du har funnit där mycket i början när jag började och på passagen *tror jag det började med* och det har blivit ett tag som vänner. Det var ditt goda humör och det material som du gav oss andra att läsa och fundera över som gjorde att Jag tyckte att detta var ett ställa att återvända till, så tossigt att inte kunna komma hit och få en släng av dig och ditt liv *iaf det som du väljer att dela med dig*... Mina tankar om dig blidde detta och med det så hoppas jag bara att du förstår att du givit mig några pratstunder som jag inte glömmer... du har ändå funnits med ett tag då allt inte var muntert och du kände det som om du var ensam kvar och det sa jag till dig att det är du dock inte. Jag har läst vad de andra har skrivit om dig och torr mig uppleva att du har goda vänner här ute som gärna vill se dig glad och i centrum med dig själv. Förstår att du behöver en bra tid av Time out.. ta det och fokusera dig på det som finns med dig en tid framöver vännen. Men kanske e det med vänners ord på vägen som man bärs vidare och kanske kan ha en del att dela med sig till andra. Kanske inte.. det kan bara tiden utvisa.. eller?

Vill också få säga : Var rädd om dig och Galina (tror det var så hon kallades) och låt dig själv få ro och komma tillrätta med det du behöver för din skull. Livet är alldeles för kort för att inte få levas.. eller att bara få levas till hälften. Ingen annan stryper ditt liv Om du inte låter det strypas Björn.. se så klok jag låter, hade bara behövt lyssna på mig själv så hade jag kanske också kommit till det som jag vill komma fram till. Det finns dock människor som gör mitt liv surt att leva och särskillt en person som försökt att göra mitt liv till ett levande helvete och det är när han ville smutskasta mig och ta mina barn ifrån mig. Men det har jag snart kommit till rätta med och kan se denna tiden an med stolhet att Jag aldrig gav upp kampen om mina älskande barn. Behöver bara komma tillrätta med mig själv först och främst och se min kärlek för vad den är.. men för det så behöver jag tid.. och mera tid.

Läser och ser vad jag skrivit.. vaddå jag är ärlig och öppen om mig själv... Nääääääädå aldrig *sneglar ner och ser mina tår..* jo jag e nog någon av de som kan vara ärlig inför andra människor.. men för det så krävs det träning och en hel del självinsikt!

Ska ta mig till duschen nu och sen krypa till kojs Björn. Önskar Dig och din kärlek allt gott i livet.. vad du än tar och beslutar dig för.. lämnar här ett helt hav med kramar som kanske kan bära dig hit någon gång då och då... hoppet vet du det släpper Jag inte.

Kramar Tanja

Anonym sa...

Käre Björn! Jag har följt din utveckling under lång tid. fråm pojke till mogen man och det har varit en underbar resa. Du gjorde ett djärft beslut som måste förändrat hela din tillvaro och det skulle förvånat mig mycket om den resan skulle ha varit helt bekymmersfri. Byta miljö, arbete och dessutom välja att leva sambo från ett mera stillsamt liv i Norrland där jag tror att människorna närmare varandra än i det bullriga Sthlm. Skulle det inte medföra något problem, vore onaturligt.Men "gullpöjken" he he
jag tror att vad det än är så är du kapabel att reda ut svårigheterna. Du har god utbildning, du har din musik så du har ett gott material att klara dig igenom. Jag säger inte farväl,
du har min adress och min gästbok.
Det skulle värma mig mycket med en rad eller två någon gång när du känner för det.
Världens största kram
från bigga

Anonym sa...

Hej Björn!

Synd att man aldrig fick träffa dig o Galina, men om ni någon gång av någon anledning hamnar på Dieselverkstaden, så ge er tillkänna!

Tack för alla rappa, roliga o välskrivna bloggar och Lycka Till
med Real Life och snorungarna i plugget! Kerstin Hagman

Anonym sa...

Hej där!
Så det är så dags nu?
Tråkigt tycker jag förstås, men sånt är det ju. Det här med bloggandet kanske fyller en funktion under en viss tid under ens liv och sen tar det liksom för mycket tid och blir till ett "måste".
Det "verkliga" livet är självklart det som skall prioriteras.
I vilket fall som helst har det varit kul att läsa dina bloggar, som bjudit på litet annat än många andra!
Och jo, det har också varit roligt att - så här på avstånd - få följa hur ditt liv förändrats.
Hoppas verkligen att du fortsätter att "gå från klarhet till klarhet"!

Har varit ganska dålig på att komma in och hälsa på det senaste. Har även varit lite dålig på att blogga själv det senaste.
Så hm, måste tillstå att jag vart lite snopen att läsa att du sätter punkt nu.
Hade just börjat fundera på fall jag skulle haka på din "räkna vilka skivor jag själv har av de 1000 'bästa'".
Ganska kul med sånt där listande faktiskt =)

Bla bla bla.
Men hörru, ha det BÄST i fortsättningen!
Och skulle du ångra dig . . . .
så passera förbi och pip till, så jag inte missar det!
Kram!

Anonym sa...

Heej..
Länge sen.. jag bloggar bara i undantagsfall nu.. livet tar för stor plats helt enkelt.. vilket känns helt rätt. Bloggen fyllde sin funktion, nu när jag pluggar händer så mycket annat, tiden räcker inte till, även om jag skulle vilja blogga och läsa andras bloggar..

Min blogg ligger kvar, det händer att jag får ett ryck och lämnar ett livstecken från mig där *L*

Lev väl, ta hand om livet och kärleken! Krama Galina från mig *L*

Ha det godis!
Kramen

Anonym sa...

Kommer in och säger att ibland så känner jag precis som du troligen gör att Det har kommit till sista biten på vägen och Här stoppar det... det har fyllt sin funktion och visst kommer man att bära med sig minnen av de som varit goa och kommit på besök och gett så av sin visdom... men allt har sitt slut och allt har sin början på något nytt... kanske e det dags för mig snart oxå att sluta blogga. *Känns så iaf* har kommit av mig massor... känslan som ska vara där för att man ska känna att det ger mer.. har fallit isär och den känns inte lika tydlig mera... så jag har full förståelse för ditt beslut vännen... kanske e det dags för mig att blogga helt annonymt och bara lägga fram sånt som inte kan kopplas till mig... jag vet att jag står inför ett slut på antingen det ena eller det andra sättet. Ska bara träffas av vägenslutet först.

Men spara sidan uppe ett tag till så att alla hinner ta farväl och jag kan komma och lämna mina tankar inne hos dig i den blå skyn... Kramar Tanja

ANNA-LYS sa...

*fniss*
Hade jag anat att du skulle titta in ... hade jag aldrig vågat skriva bloggen *asg*
Meeeen, tack jag blev glad både av att se dig och dina ord! Jag har fått en folkmusik intresserad portugise på min sida som är nyfiken på Hoola Bandoola Band ... han räknar upp en massa svenska band som jag ej alls känner till. Kanske Ni två kan ha utbyte av varandra?

... har jag tillstånd att spela din bloggarvisa senare på bloggen? ;-)

*kram*

Anonym sa...

Jag har aldrig förut kommenterat din blogg, men läst den med jämna mellanrum. Flytet i språket har suttit där hela tiden och det har gjort det skönt att läsa även de inlägg med ämnen som jag själv inte varit intresserad av.

Hälsa förresten Galina. Hon var den första som jag inte hade träffat i verkligheten som kommenterade min blogg.

Unknown sa...

Hej och TACK för många trevliga lässtunder. Hoppas krisen snart är över och att Du en dag tar tag i bloggandet igen!

Kram och Lycka Till

Britt

ANNA-LYS sa...

Upp till bevis ... det är bara renskav i snön Ni ser :-)

Nå, tack för mig!

 Som någon eventuellt noterat så skriver jag inte här längre, men tänkte att bloggen får finnas kvar i väntan på bättre tider. Den här blogg...