onsdag, juni 06, 2007

POVEL RAMEL 1922-2007

Efter att ha lyssnat på en trevlig CD med Povel Ramel som en forumkamrat från Povel Ramel-forumet skickat till mig fick jag för mig för att läsa nyheterna på Aftonbladets hemsida ... och där stod det att Povel Ramel var borta. Det känns så otroligt konstigt och tomt på alla möjliga sätt - en man som bara har funnits och funnits och funnits och levererat genialiteter i över sextio års tid sätter sina spår i oss alla. De som läst denna blogg och annat jag skrivit vet att jag är en stor beundrare av Povel Ramel och att jag är en idogen samlare av allt han skrivit och spelat in. Han har med andra ord betytt oerhört mycket för mig ända sedan mitten av 80-talet när jag köpte min första Povel Ramel-LP från en reaback skivor på Åhléns i Luleå. Det går inte ens att sammanfatta i några korta ord vad han har betytt ... men jag vet att jag inte är den ende som känner på det sättet.
Så nu blir det upp till oss andra att "hålla musiken igång" och det Povelska levande.
Tack för allt, Povel.
PS.
Lite egna länkar till egna texter om Povel Ramel:
Povels Nya Ord - en uppsats som jag skrev 2004.
Profile on Povel Ramel - en presentation på engelska, skriven 2002.
DS.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Jag anade väl att det inte stod så bra till med Povel när han inte närvarade vid utdelandet av "Karamelodiktstipendiet"(typiskt honom att komma på ett sådant ord). Men att det var SÅ illa ställt ville jag ju inte tro. :-(
På himlens estrad stiger nu ännu en gudabenådad entertainer upp.
/Rob

Anonym sa...

Ja, det är väl precis det vi ska göra. Hålla musiken igång alltså !
Ha det bra !

bigga sa...

Hej! Blev lite konfunderad när jag fick in Beatles men upptäckte att jag hade fått in "Millrolls sida"
Tack snälla Bamse för kommentaren. Den gjorde mig glad. Håller med dig om Povel Ramel, han var unik. På fredag tar mitt äldsta barnbarn gymnasieexamen. Har du sett att "At direktion" som hon spelar i har en egen hemsida? Adr finns på min sida.
Önskar dig ett jättefint sommarlov.
Kramis från bigga

Anonym sa...

När jag läste om att Povel gått bort tänkte jag faktiskt på dig Björn! Ska kika in din uppsats nu :)

*Må gott och hoppas din sommar blir full av värme, avkoppling och god mat!*

Anonym sa...

Nähäpp kom inte in på din uppsats, är det något fel på länken?

Anonym sa...

Och idag får man väl gratulera till att du har bloggat två år och att det var ett år sen vi sågs IRL för första gången !?!
Ha en bra helg och sommarlov nu ! :D
Och hälsa, du vet vem....

Nå, tack för mig!

 Som någon eventuellt noterat så skriver jag inte här längre, men tänkte att bloggen får finnas kvar i väntan på bättre tider. Den här blogg...