söndag, november 05, 2006

Tillbaka efter en vecka i Luuuule.

Tja, då var man tillbaka igen - och även om det var fint att möta släkt, vänner och katter igen så är det skönt att vara tillbaka. Med på återfärden fick några hundra LP och halva DVD-samlingen följa. Nå, en sak i taget.
Det var en dryg tågresa till Luleå, mest för att min plats på Connex-tåget var väldigt nedsutten. Det var i stort sett omöjligt att sitta behagligt - dessutom hade jag plats vid gången, så varje gång någon gick förbi fläktade det till på mig, vilket gjorde att det var svårt att koppla av helt och hållet. Nåja, tidigt på måndagsmorgonen klev jag av tåget och möttes av en kall snöig vinterdag och dessutom av min underbart fina kusin Malin och hennes mysiga hund Ferdinand. Vi åkte hem till hennes lilla lya för att (som vi tidigare bestämt) äta frukost tillsammans. Efter några om och men (inkluderat en snabb tur och returresa till Rosvik) fick vi vår frukost. Sedan åkte vi ut mot Hägnans friluftsmuseum där vi träffade modern på hennes jobb. Efter att på egen hand lite senare besökt Christer Petterssons (nej inte DEN Christer Pettersson) trevliga café/skivaffär "Musica" och pratat bort en stund - samt köpt lite trevlig vinyl, åkte jag hem till moderns lägenhet och fick träffa katterna Killen, Jolie och naturligtvis MIN Rulle. Han blev först förbluffad, men sedan blev han väldigt glad och han var som parkerad i mitt knä nästan all tid jag spenderade hemma hos modern.
Tisdagen strosade jag runt i centrala Luleå och på Storheden (där jag köpte en bagagevagn - vilket verkar varit ett bra köp - eftersom den senare gjorde att jag kunde frakta hem säkert bortåt 50-60 kg skivor till Stockholm utan några större problem). I centrala Luleå passade jag på att titta på det omåttligt fula, men nu färdigbyggda kulturhuset och jag tittade in i en av mina favoritställen sedan tio år tillbaka - Fyndhörnan ... som dock bytt ägare sedan sist.
Onsdagen ägnade jag till stor del i min gamle kompis Rogers sällskap. Jag hade verkligen saknat honom, då han är som den bror jag aldrig fick. På kvällen var det dags att träffa min andra superfina kusin Lina (Malins syster) och hennes kille Mats. Såväl Malin och Lina har flyttat hemifrån sedan jag lämnade Luleå, så det var klart att jag var nyfiken på hur de hade det. Även detta återseende blev kärt och jag gillade även Mats, som jag tidigare inte hade träffat.
Torsdagen (ingen rast och ro här inte) åkte jag till Råneå och besökte min mormor, och hon verkade efter omständigheterna må ganska bra. Att det blev ett kärt återseende är såväl onödig information - eftersom det är en självklarhet, samtidigt som det blir lite tjatigt. Visserligen pratar vi ganska ofta på telefon, men det är ju ändå inte samma sak som att mötas IRL - så att säga.
Fredagen hade jag tänkt ta det lite lugnt och det gjorde jag också, förutom att jag gjorde en ny sväng till Lina som ville att vi skulle hinna träffas igen - och det är klart att det ville jag också. Hemresan var betydligt skönare än resan till Luleå. Plats vid fönster och något skönare och inte fullt så nedsuttet säte. Fast nog var man lite öm i akterkastellet ändå - trots att man gjorde sitt bästa att gå lite svängar då och då i tåget för att inte stelna till alldeles. Dessutom hade jag möjlighet att se mer av Sverige än när jag åkte upp, eftersom det då var mörkt hela vägen. Nu kunde jag se Sverige susa förbi hela lördagsförmiddagen innan jag anlände till Stockholm just efter kl 12. Där möttes jag av Galina och det kändes som om jag kommit hem igen.
Så har min vecka varit - hur har er vecka varit då?
Slutligen en liten coda. Idag gjorde jag ett misstag som jag inte gjort på drygt 20 år sedan. Någon gång i mitten av 80-talet blev jag ombedd att spela av en skiva på band åt en kompis. Det rörde sig om Kraftwerks "Tour de France" och det var en sk maxisingel - dvs LP-storlek, men 45 rpm. Jag hade aldrig sett en sådan tidigare och utgick från att det var en LP och spelade av den i 33 1/3 rpm - och jag erkänner att jag inte lyssnade utan gjorde andra saker samtidigt. Inte helt oväntat fick jag göra om inspelningen. Och denna gång med rätt varvantal. Och idag lyssnade jag på en av LP-skivorna jag köpte på "Musica", nämligen Walter (numera Wendy) Carlos musik från filmen "Clockwork Orange", och inte tänkte jag på att den vackra moogmusiken gick i hastigaste laget. När jag började spela en annan LP (som jag lyssnat på tidigare) insåg jag att jag lyssnat på "Clockwork Orange" på 45 rpm ... ... gissa vilken fd hasafot som höll på att skratta ihjäl sig? Just det ... undertecknad.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Hmmm... jag inser nog att mina badrumsvanor måste vara ganska så påfrestande för omgivningen... Jag menar att, om du nu hunnit att skriva den här långa bloggposten (begreppet "lång bloggpost" får naturligtvis en annan dimension när man jämför med t ex Munins, men dagsen - jag börjar visst bli dyslektiker, eller möjligen dysskriptiker :ds, blogg var ingen "kortis"!) - så: har du hunnit med den här berättelsen medan jag varit i badrummet, då undrar jag jag själv vad i hela friden jag gjorde där så länge!:DS
Nåja, jag ser att din vecka varit väldigt behaglig, och jag är jätteglad för det.:) Men jag är ännu gladare för att du kommit tillbaka - du är välkommen!:)
Vad Wendy/Willy (hjälp, vad det Willy eller ett annat namn? :ds) beträffar, jag tyckte att musiken lät hur behaglig som helst, trots att du påstår att det var fel varvtal!:O Vill du upplysa en (skiv)analfabet: vad spelar det för roll om man råkar spela upp en vinyl i fel "hastighet", när den i alla fall låter supefin!?:):):) (Skivfantaster som råkar läsa denna kommentar tar sig troligen för pannan vid det här tillfället och undrar varifrån människan, som inte kan så basci saker, kommer :d) OK; OK; jag slutar ställa mina smarta frågor då...:):):)
Och så en gång till: välkommen hem!:)

ANNA-LYS sa...

Åhhh vad lycklig jag skulle bli om jag fått en så låååååång kommentar av en helt anonym persona ... he he

Kikade bara in för att se att du ej fastnat däruppe i någon driva ;-) Låter som du haft en finfin vecka.

Anonym sa...

Du tycks ha haft så trevligt som jag önskat dig på din Luleresa. Men att du flyttat för gott verkar vara helt klart.
Tror katten det att Rulle blev förbluffad :)) - hans MEUEW (ursäkta stavning) plötsligt återuppstånden från intet.
En bagagekärra är synnerligen bra att ha; är så glad åt min. Kan användas i diverse sammanhang hemma också, ex.vis att kärra ut x antal kassar med gamla tidningar till återvinningscontainern.
Hoppas du re-kreerat dig tillräckligt nu. Ha det gott!
Kram från Pova

Anonym sa...

Vad bra att du kunde resa hem.
Och sen resa HEM!

Nå, tack för mig!

 Som någon eventuellt noterat så skriver jag inte här längre, men tänkte att bloggen får finnas kvar i väntan på bättre tider. Den här blogg...