fredag, oktober 27, 2006

Luleå 29 okt - 3 nov bl a

Jag kommer att åka upp till Luleå och vara där under höstlovet, och jag erkänner gärna att jag behöver komma bort från saker och ting. När jag sedan kommer tillbaka till storstaden skall jag ta itu med att hitta någonstans att bo, eftersom det nu är fullständigt uppenbart att jag inte längre kan bo tillsammans med min fd kärlek. Jag blir nog så illa tvungen att flytta till någon av de södra förorterna, eftersom det inte är FULLT lika hopplöst att hitta bostad där som det är i de norra. Det känns vemodigt, men vad kan man göra. Det känns alltid tungt att släppa något som man lagt ned hela sin själ i under över ett års tid och inse att man har förlorat. Min fd kärlek hade märkt att jag piggnat till och blivit gladare under de senaste veckorna och tolkade det helt riktigt att någon ny kvinna hade kommit in i mitt liv. Dessvärre drog hon egna tolkningar om vem den kvinnan var - och dessa tolkningar var helt uppåt väggarna fel. Hon trodde att jag hade inlett ett förhållande med en kvinna i Stockholm (som jag visserligen gillar som vän, men enbart varit i kontakt med via Internet) som jag så småningom kunde flytta ihop med tämligen smärtfritt - men så var det ju inte.
Den nya kvinna som kommit in i mitt liv bor i själva verket på en helt annan kontinent, och visst har vi båda två lite löst börjat tala om hur vi ska göra i framtiden - men längre än så är ingen av oss komna. Vi har ju båda två våra liv och arbeten där vi bor, och ingen av våra yrken skulle vara särskilt eftertraktade i den andras hemland. Hon är lärare i amerikansk historia och jag är främst svensklärare. Så jag vet inte riktigt varthän det skall leda - om det ens leder till någonting. Jag hoppas och vill, men inser att det krävs en stor uppoffring från åtminstone någons sida.
Hur som helst. Det är bara att erkänna för sig själv att sagan "Björn och Galina" nu är helt slut, och att en eventuell uppföljare känns ganska osäker just nu. Det jag mest kommer att sörja är att mista familjegemenskapen, och eftersom jag av olika skäl har svårt att knyta nya kontakter så är jag rädd för ensamheten och isoleringen. Jag vet att det är upp till mig att ändra på detta, men har det varit svårt för mig i 30 års tid lär det inte bli lättare ... fast jag måste ju.
Min största mardröm har länge varit att leva så isolerat att jag kan ligga död i flera veckor utan att någon frågar efter mig. Detta hände min stackars granne i Luleå för några år sedan. Ändå, i Luleå var det ingen större fara, eftersom jag alltid haft mina närmaste släktingar och vänner där, som jag alltid kunnat vända mig till när det känts svårt i livet. I Stockholm är det (på gott och ont) lättare att bara försvinna i mängden ... om man inte är har ett socialt liv. Dags att skaffa det. På något sätt.

8 kommentarer:

Anonym sa...

Björn!!

Gå med i en kör!!!
Tips? Kontakta millroll eller
kerstinhagman

Anonym sa...

Aamän hallå där, min älskling! (Du är fortfarande min älskling, även om innebörden i detta ord har ändrats!)
Som jag redan påpekat, finns det egentligen ingen anledning till att deppa. Det är aldrig trevligt när ens egna drömmar går i krasch, men - c'est la vie. Man kan tappa både tålamodet och modet, men hoppet ska man hålla kvar vid så länge man andas.
Vem har sagt att det inte finns en framtid för dig!? Har inte både jag och alla dina andra vänner, både IRL och "digitala" gång på gång bekräftat att du visst är betydelsefull för oss? Har inte jag avslutat mitt (i och för sig föga trevliga) framförande igår med att jag alltid kommer att se dig som en av mina närmaste vänner? Har inte jag bett dig om att, den stunden du kommer behöva hjälp eller "bara" uppmuntran, ska du vända dig till mig???

Visst tog jag fel när det gäller damen... löjligt fel.:ds Men huvudsaken är att ditt hjärta fortfarande kan klappa, vare sig du vill det eller inte!:) Jag är d-a glad för det! Mitt råd är: se inte till o-möjligheterna, koncentrera dig på det du kan - och vill! - åstadkomma. När allt kommer omkring, vad spelar det för roll att den rödhåriga uppenbarelse befinner sig på andra sidan jordklotet?:) - det är ju ett och samma klot vi talar om!!!
Jag ser förresten att någon råder dig att gå med i en kör - en alldeles förträfflig idé!!! Hmmm... ännu bättre vore det naturligtvis att gå på en sådan där fördärvade salsakurs, men det tror jag inte att din exemplariska moral kommer att klara av!:D

Och du, min fina (nalle)Björn, jag känner åtminstone en person i detta hushåll som kommer att sakna dig - en ung professor som trivs så bra i sällskap med fåordiga norrlänningar...:)

Lycka till, älskling, kör hårt, du är värd det mesta!:)

/för dem som inte fattat vem jag är - Galina.:)
P.S. passar på och hälsar alla dina/våra cybervänner och uppmanar alla att ge dig det stöd du behöver!

Anonym sa...

Jo du, vem är inte rädd för att bli ensam och isolerad...
Vad många (särskilt män) gör fel är att de hänger upp allt på ett förhållande. Sedan när/om det kraschar står de där - alone. Visst vill man finna den stora kärleken som varar för evigt, men ärligt talat, hur många gör det?
Jag vet egentligen inte vad jag vill säga med detta, så jag drar väl till med min standardklyscha: INGENTING ÄR NÅGONSIN KÖRT! Men ibland måste man vika av från den vägen man trodde skulle leda till lyckan.

All the best to you and Galina.

Anonym sa...

Hmmm... min erfarenhet säger mig att millrolls förslag låter bra: att 'gå med i' någonting man faktiskt gillar kan öppna dörrar. Jag valde en annan variant att 'gå med i', alla är vi ju olika. Det var efter seperationen - 4 år varade samboskapet för läääänge sen.
I en storstad gäller det nog att hitta sin nisch för att slippa isolering. Arbetskamrater har du ju, men det är alls inte säkert att de blir mer än så - du vet kanske inte ännu.
Allt gott önskar jag dig - och Galina med familj.
Kram från Pova

ANNA-LYS sa...

Hej Björn,
Hoppas du får ett fint höstlov där uppe. Mycket myssnack med gamla vänner och att katten Rulle dig känner.

Jag vet ej hur länge du har åttagit dig ditt arbete i Stockholm. Ska du vara där mer än terminen ut håller jag med föregående cybervänner om att hoppa in i någon musikalisk fritidsverksamhet samt gå på blues- och jazklubbar för där möts alla, fåordiga som mångordiga - en mycket större acceptans för olikheter, likaså teaterföreningar. Det senare rekommenderar jag gärna tror att det skulle både vara kul och nyttigt att agera utåt för dig.

OM ditt åttagande i Stockholm bara är terminen ut ... dra därifrån. Flytta ej tillbaks till Norrland, utan passa på att prova vingarna på andra platser, varför inte utomlands? Välj med fördel en ort där du har någon form av vänskap boende, som t ex cybervänner. Inte för kärlekens skull, utan för DIG!!!

*Kramar*

AnnA

Anonym sa...

Allt ordnar sig! Du är ung, har egna intressen, utbildning, vänner och familj. Det är bara köra så det ryker och dyker en donna upp i horisonten tja...what a lucky girl! ;)

Anonym sa...

Tjena!
Jag är bara inne en snabbis för att tacka Galina för kommentaren i min blogg. Det kändes nästan som i fornstora dar - ludna koljan-eran.

Synd att ert kärleksförhållande inte riktigt höll i sömmarna, men bra att ni tar det som vuxna, mogna människor och fortfarande är vänner. That´s löööve, om än kanske lite förändrad löööve.

Kram till Galina och ett "Welcome back to Stockholm" till BeJi.

/ Robban

Anonym sa...

Aha, så Galina från Gal(i)ninggrad funderar på ett nytt spaceplace? Det låter alldeles förträffligt, tycker jag. Ryssland har ju stolta anor att falla tillbaka på när det gäller rymdfärder - även om ni senare blev frånåkta av tykna jänkare.

Halloween, allhelgonadag, allhelgonahelg. Jag vet inte, men förmodligen är det bara olika sidor av samma mynt. :-s

Fika i Kista... well, det säger man aldrig nej till. :-)

((((( K R A M )))))

Nå, tack för mig!

 Som någon eventuellt noterat så skriver jag inte här längre, men tänkte att bloggen får finnas kvar i väntan på bättre tider. Den här blogg...