torsdag, februari 16, 2006

SOVJETISK VINYLAFTON ...


... nej, det beror inte bara på min svaghet för en speciell ryska och min svaghet för vinylskivor, men jag har då och då sprungit på sovjetiska pressningar av västerländska skivor och köpt några stycken under årens lopp. Inte för att de skulle vara särskilt åtråvärda bland samlare, men för att jag tycker att de har en viss östlig charm. Kvaliteten på själva vinylen är oftast utmärkt, men omslagen är tryckta på en tunn ganska sladdrig kartong - och laminering kan man se i stjärnorna efter. Enligt vad jag vet fanns bara ett statligt skivbolag (Melodiya) som även tryckte upp lite västerländsk musik (särskilt när perestrojkan kommit igång under senare delen av 1980-talet).

I samband med perestrojkan började alltmer västerländsk musik sippra in i Sovjet. Paul McCartney spelade in en skiva med gamla rock-covers, enbart riktad till den Sovjetiska marknaden, "CHOBA B CCCP". Först några år senare gavs den även ut i övriga världen. I slutet av 1980-talet gavs även den ovan avbildade Elvis Presley-LP:n ut. Den innehåller 16 av Elvis populäraste låtar under hans tidiga (och bästa) artistår 1954-58. En rolig detalj för oss västerlänningar är att sångtitlarna står skrivna på ryska (med originaltitlarna på engelska med mindre bokstäver därunder). Kunde jag bara använda kyrilliska bokstäver i denna bloggerblogg, så skulle jag bjuda på några ryska titlar, men dessvärre ... Elvis sjunger dock inte på ryska ... vilket är lite synd, för det hade varit kul att höra hur det låtit. Jag menar, the Beatles sjöng ju in "She Loves You" på tyska när det begav sig, så varför skulle inte Elvis ha sjungit "Hound Dog" på ryska?


Nå, när jag lyssnade på denna Sovjetiska LP, med en av de främsta symbolerna för amerikansk kultur, så slog det mig: denna LP är som en symbol för det vägskäl jag befinner mig i.


Jag är uppvuxen med Elvis Presley och hans musik. De första LP-skivorna jag lyssnade på som barn (som inte var barnskivor) var Elvis-skivor. Nu är jag ingen Elvisfanatiker för den sakens skull. Jag tycker att han slösade bort nästan hela sin karriär åt att göra skitfilmer och skitmusik och åt att på senare år göra svulstiga liveshower med gammalt material. Efter sin militärtjänst i slutet av 1950-talet, gjorde han egentligen bara en riktigt bra skiva, "From Elvis in Memphis" från 1969 och han umgicks med fel människor och tog råd och litade på ohederliga skitstövlar (läs: Överste Tom Parker), vilket hjälpte till att förstöra hans karriär och förkorta hans liv. Well, anyway, när han var som bäst var han dock oslagbar och jag erkänner att jag anser att det borde vara skottpengar på Elvisimitatörer.


Så om Elvis representerar mitt förflutna, finns det något före detta Sovjetiskt/Ryskt som representerar min framtid.

Hajar ni klyket?

Eller skall jag vända på plattan och lira andra vinyler på min gamla trogna Lenco?

3 kommentarer:

Anonym sa...

Tjena!

Är du frisk nu?

Några ryska eller sovjetiska pressningar av vinylskivor har jag inte. Däremot ett antal japanska, främst med Iron Maiden. Det var på den tiden jag ville ha ALLT med gruppen som jag inhandlade dem. Svindyra var de på Heavy Sound på Regeringsgatan.
För övrigt samlade jag förr på CCCP-frimärken. De var jäkligt snygga,tyckte jag. Jag borde ha kvar dem någonstans...

Jag önskar dig en trevlig helg.
Hälsa Galina så gott.

Anonym sa...

BeJi, nu får du ta och skärpa dig: varför är din webcam offline hela tiden?:( Vi, d v s dina otaliga beundrarinnor, vill ju gärna se dig då och då!:P Även om du är mitt uppe i flyttbestyren kan du säkert visa upp dig i objektivet och vinka till oss.:)

Natten har gått i actiontecken: jag satt och tittade på en massa d-a smörja fram på småtimmarna. Tack vare tidigare alkoholintag i sällskap med en viss dam blev jag inte så uppskärrad av allt blod som vällde fram som syndafloden.:ds Kan någon förklara för mig varför det i detta land bara visas actions på fredagskvällar?:S Varför får man aldrig se några komedier eller trevliga musikfilmer? Inget fel på Arnold, men - det var läääänge sedan jag sett Elvis på bioduken (och aldrig på tv-skärmen).

Robban, raring, din hälsning har nått fram och uppskattats, ska du veta.:d Starkat gjort - jag menar att hälsa en ryska efter 5-0!:D

Älskling (alltså BeJi, inte du Robban :d), sorry att jag inte ringde upp dig, men jag och I. blev klara först efter midnatt.:ds Och nu ska jag gå och ta en välbehövlig promenad, för att sedan sticka till jobbet...:)
Kramelikramar på dig och Rulle!:)

/CCCP rules :D

Anonym sa...

OK. Jag tycker att det är krångligt, men jag ska försöka sätta mig in i det.

5-0 ja. Det var onekligen en tråkig historia. Men vi kanske möts igen under turneringen. Då du, Galina!! ;-))

BeJi!!! Du svarade aldrig på om du är frisk nu... Hoppas att du är det iaf.

Nå, tack för mig!

 Som någon eventuellt noterat så skriver jag inte här längre, men tänkte att bloggen får finnas kvar i väntan på bättre tider. Den här blogg...