tisdag, april 18, 2006

Stockholmsbetraktelser

Efter att nu bott ett antal veckor i närheten av Fjollträsk och därmed haft stora möjligheter att bilda mig en uppfattning om storstaden genom diverse ärenden och utflykter så kanske det är dags att komma med en eller annan betraktelse ... eller ?

---

Nähä, slipp då!

---



---

HA! Som om jag skulle bry mig om vad publiken tycker (ironisk grimas insättes HÄR)! För nästan en vecka sedan stod jag mitt i natten på Rågsveds t-banestation och betraktade det hästskoformade Rågsveds centrum lite från ovan - vilket man gör på Rågsveds t-banestation - och samtidigt lyssnade jag på en minidisc med norrbottnisk folkmusik (J. P. Nyströms för att vara mer precis), och jag undrade om Svante Lindqvist och hans spelkompisar någonsin spelat i Rågsved. Jag tvivlade, men tänkte att NU har de gjort det, även om det bara skedde i mina hörlurar. Anledningen att jag var i Rågsved mitt i natten var att en kusin till mig besökt mig och hela 'familjen', och att jag lotsat den t-baneängsliga kusinen till Rågsved där hennes pojkväns syster har sitt bo. När jag hör "Rågsved" tänker jag på en kuplett som Sonya Hedenbratt (och även Gunwer Bergkvist sjöng i en Svenska Ord-produktion - Konstgjorda Pompe?) som hette just "Rågsved". Den handlade om det sköna i att ha det lite allmänt trist och melodin var samma schlager som Tiny Tim odödliggjorde (hrmm nåja) några år senare, "Tip toe through the tulips".
---

Påsken var på väg att bli en riktig trist historia (pojkarna bortresta, Galina jobbade och jag förkyld med stämband som metkrokar), men på påskdagen fylldes lägenheten av glada kurder och då blev det genast lite roligare. Jag skall lära mig kurdiska ... eftersom jag numera räknas som kurd så är det nog bäst att lära sig det intressanta språket också.

---

Idag åkte jag på en lång utflykt till Skärholmen. Dels för att jag ville titta på några affärer där och för att jag var på jakt efter en vår-/sommarjacka. Jag hittade en sådan på Dressman (fanns säkert likadana i Kista centrum, men va fan) och gjorde sedan en Myrorna-turné (raid?) a la bloggarvännen Jenny. Jag började i Skärholmen (hittade två gamla Grönköping böcker a 10 kr/st), det fanns också många intressanta skivor, men då jag är utan vinylspelare än så länge ligger jag lågt med sådana inköp. Tittade sedan in på Emmaus (OK, har ju inget med Myrorna att göra - men ändå) som låg i närheten av Slussen och Stadsmuséet (där skall jag också ta mig en titt vid tillfälle) och betade sedan två Myrorna i centrala Stockholm, men gjorde inga fler inköp än mitt bokinförskaffande i Skärholmen.


---

Jag gillar att åka tunnelbana, även i rusningstrafiken, och jag kan inte påstå att jag känner av någon stress ... jag är rädd att jag alltid haft Stockholmstempo i kroppen ... Nu har jag provat på inte bara blåa linjen utan nu är hela spektrat avsmakat. Blåa linjen som är nyast tycker jag har mest personliga t-banestationer, å andra sidan ser man väldigt mycket av omgivningarna när man åker gröna linjen men när jag i dag provade på röda linjen tyckte jag att jag bara såg en massa kakelväggar. Det bör tilläggas att jag ännu inte sett ALLA stationer, men den estetiska favoriten är Solna centrum ... men den mest spännande är utan tvivel spökstationen i Kymlinge ... där bara de döda kliver av ... muohahahahahaaaaaaaa!!!!!!

10 kommentarer:

Anonym sa...

Hej! Just hemkommen från födelsedagsfirande på Teneriffa tittar jag in för att se hur Stockholmarn hr det . Av bloggen att dömma har du inte tröttnat på Sthlm ännu.
Vänlig vårhälsning

Anonym sa...

Hej där..
Nu var det länge sen jag tittade in. Det har hänt mkt här må du tro..
Kan tipsa dig att kolla in mina två senaste bloggar om du blir nyfiken.
När jag bodde i 08 området för läääänge sen åkte jag saltsjöbanan in till stan. Bodde i Ghettot Fisksätra, som jag inte HELT tycker gör skäl för det öknamnet.
Hoppas du kommer forts. trivas.
Och du.. Nya språk är alltid roligt och spännande.
Ha det gott
Kram
Cina/brummelisa

Anonym sa...

Kurdiska lär vara svårt, enl. en kurdisk tjej och hennes dito mormor. Vore verkligen kul om du lär dig språket så jag får höra vad du tycker :)
I övrigt verkar du trivas. Trevligt! Hoppas halsen mår bra nu.

Anonym sa...

Och när tänker du ta Saltsjöbanan eller bussen ut till Sickla, Nacka?
Här finns mycket kul att göra. Ikväll har vi lyssnat på ett författarsamtal med Jonas Hassan Khemiri, du vet han med Ett öga rött. Nu har hans nya bok kommit Montecore. Vilken snubbe! Vilken kapacitet!

Anonym sa...

glömde säga hälsningar från bloggkompis Kerstin Hagman

Anonym sa...

Gosh! Det var länge sedan jag besökte Bedgies Blaues Blogg...

När jag var liten gillade jag att åka "tuben". Det blev dock mest gröna linjen.
Född är jag i Bagarmossen. Nä, sicken lögn. Jag är född på Sabbatsbergs sjukhus. Men familjen som jag föddes in i bodde i Bagarmossen vid tidpunkten för "nedsläppet". Jag hade lite svårt att hävda min vilja på den tiden så jag fick snällt följa med till B-Mossen. När jag var tyyyyp 1 år flyttade hela Imagotrucksfamiljen till Farsta, och drygt 10 år senare till Handen ( som det heter.. nu igen).
Längre och längre bort ifrån Södermalm kommer jag således. Jag slutar väl mina dagar i Nynäshamn. Inte mig emot, då jag älskar havet.
Vafan, ska jag skriva mina memoarer i Björns Blåa Blogg, eller vad är det frågan om?? ;-P

Jag vrålglodde (nytt ord i SAOL) efter Kymlinge station när jag åkte till Kista för att möta upp med dig och Galiningen. Men inte fan såg jag något. Jo, förresten, jag såg en man med en lie. Han höll väl på med något jobb på banvallen skulle jag tro.

Så Galina är kurd? Det visste jag inte. Å andra sidan vet jag knappt vad en kurd är heller. Kommer inte de från Kurdistan? Jag som trodde att Seriefiguren härstammade från Ryssland. From Russia with love liksom... Ja ja, det ger sig :-))

Ha det gott, mannen!
Hälsa Pussgurkan!

/ Pralinkungen

Anonym sa...

Hej Björn,

Kan ju inte bara lämna blogglivet utan att ta ett propert adjö av Dig!

Önskar Dig allt gått uppå livets numera asfalterade stigar ;-)
Passar på att önska en trevlig Valborg och hoppaa att det firas även i Fjollträsk!

Kram och tack,

Anna-Lys

Munin Vargatik sa...

Ha, jag visste det! Att även min käraste BeJi hade lite spökådror i kroppet :) Du måste hoppa in någongång när du har riktigt tråkigt ( om det nu sker) och läsa i min MINNESBLOGG. Mmm..jag har skapat en till sån, men lugn jag har inte bytt he he. Allt är länkat och klart att följa via mitt vanliga Brydderi. Ville bara inte skriva så vääääldigt långa grejor just i min dagboksblogg. Ja, jag sa vääääldigt :)

Det där med tunnelbana...jag håller med dig. Jag gillar också att åka tunnelbana och pendeltåg även fast jag tillhör den skara ensamvargar som har svårt för stora folkmassor..periodvis. Men det är mest när jag ska utföra något särskilt och måste vänta samt köa. Lätt kolerisk blir jag då, varvid jag inte direkt äääälskar människor :)

Men annars älskar jag människor, och att få tid att sitta och bara kolla in tillvaron är ännu bättre. Det gör man rätt bra på tunnelbanan! Det är roligt. Men det finns en väldigt negativ sak med pendeltågen...sittplatserna! Det finns banne mig inget obekvämare än att sitta från Sthlm till Tälje, särskilt inte med den kropp jag har. Det halverar tyvärr nöjet med att spana in omgivningen.

Skönt är att våren tycks infunnit sig! Det blir väl liiite mer pendlande fram över.

Roligt att se att du tycks trivas, om än du inte blivit Stockholmare så har du ju blivit kurd..det är inte dåligt!Skojsigt värre..

Hälsa Galina
Stora kramar
Munin

Anonym sa...

Tack Björn för dina gula cyberrosor,det gör inget att de kommer lite sent, nu när rosorna i IRL börjar ta slut så ska jag njuta av dina. Såg att du tycker om Solan centrum. Jag har en son som bor nära, närmare bestämd i Huvudsta. Han jobbar på Norra Reals skolbibliotek. Roligt att du verkar trivas bra med ditt nya liv. Någon gång kanske hemlängtan
infinner sig men då har du ju din älskling, som tröstar dig. För övrigt hade vi en fin tur till Teneriffa, bara alltför kort tid,
men du vet katten ..... kan man inte vara ifrån för länge. Hon var en "lessen katt" som barnbarnet saom henne under tiden vi var borta.
Roligt att du hör av dig
Kram från bigga

Anonym sa...

Tack Björn för dina gula cyberrosor,det gör inget att de kommer lite sent, nu när rosorna i IRL börjar ta slut så ska jag njuta av dina. Såg att du tycker om Solan centrum. Jag har en son som bor nära, närmare bestämd i Huvudsta. Han jobbar på Norra Reals skolbibliotek. Roligt att du verkar trivas bra med ditt nya liv. Någon gång kanske hemlängtan
infinner sig men då har du ju din älskling, som tröstar dig. För övrigt hade vi en fin tur till Teneriffa, bara alltför kort tid,
men du vet katten ..... kan man inte vara ifrån för länge. Hon var en "lessen katt" som barnbarnet saom henne under tiden vi var borta.
Roligt att du hör av dig
Kram från bigga

Nå, tack för mig!

 Som någon eventuellt noterat så skriver jag inte här längre, men tänkte att bloggen får finnas kvar i väntan på bättre tider. Den här blogg...