lördag, april 01, 2006

THE BEATLES OCH BERT KARLSSON (Finns verkligen ett samband? Jajamen!)

tillägg 2 april: Denna nedan avbildade skiva och hela historien om Bert Karlsson är naturligtvis rena rama första-april-bluffen. Skivan existerar inte utan är tillverkad med hjälp av en scanner, ett Beatles-foto, en gammal singel med dansbandet Jigs och ett bildredigeringsprogram.


Jag har inte skrivit särskilt mycket (om ens något) om the Beatles i min blogg eller någon annanstans, men det beror mest på att det skrivs alldeles för mycket om dem redan. Det verkar som om varje människa som skakat hand med någon av Beatlarna sedan skriver en bok om det. Jag som månatligen köper de utmärkta magasinen ’Uncut’ och ’Record Collector’ kan konstatera att det inte går en månad utan att en ny bok som belyser fenomenet Beatles i något nytt eller nött ljus. Därför har jag inte brytt mig så mycket om att skriva om dem, trots att jag har ganska god kännedom om the Beatles och deras musik. I en lista över de 100 mest efterfrågade samlarobjekten för skivsamlare fanns åtskilliga sällsynta utgåvor med den legendariska Liverpool-gruppen, t ex den mest efterfrågade skivan är den lackskivan (som finns i ETT exemplar – i Paul McCartneys ägo) med gruppen The Quarrymen (som så småningom skulle bli The Beatles).

Men på den listan fanns inte en mycket sällsynt vinylsingel som jag har i min ägo, och det beror säkerligen på att den inte bara är oerhört sällsynt – den är dessutom tämligen okänd. Som synes på bilden ovan rör det sig om en singel med the Beatles stora hit från 1963, ”She Loves You” med ”I’ll get you” på baksidan. Det som är egendomligt med denna utgåva är att den är utgiven ca 1973 på skivbolaget ’Mariann’ – alltså Bert Karlssons skivbolag! Hur kan Bert Karlsson haft tillåtelse att ge ut en skiva med tio år gammalt material med världsgruppen the Beatles? Svaret var naturligtvis: HAN HADE INTE TILLÅTELSE … eller rättare sagt: HAN BRYDDE SIG INTE OM ATT BE OM TILLÅTELSE!

Bert Karlsson bildade sitt skivbolag Mariann Records 1973 och han fick genast framgångar med de skivor med dansbanden Jigs och Schytts som han gav ut. Karlsson tyckte dock att han ville satsa på några säkra kort för att få in snabba pengar och han lyckades komma över gamla pressmatriser med de ovan nämnda Beatlesinspelningarna. Hur det gick till är osäkert än i denna dag, men då multiinternationella skivbolaget EMI skötte distributionen åt Bert Karlssons skivbolag, och samma EMI även gav ut the Beatles skivor när det begav sig, så det är tänkbart att det finns någon form av koppling där (Obs! EGEN hypotes!).

Då Bert Karlsson redan som tämligen färsk skivbolagsdirektör var en driftig herre villig att ta risker lät han trycka upp ett antal exemplar av den ovan avbildade singelskivan. Det är oklart hur många exemplar som trycktes då uppgifterna går isär, men fler exemplar än 1500 bör det inte ha varit. Men alldeles före Karlsson skulle skicka ut skivorna till affärerna gjorde han en orutinerad tabbe. Han lät EMI sköta distributionen, och de reagerade naturligtvis med stor förvåning över den oväntade Beatlesutgåvan, kontaktade genast advokat Allen Klein som skötte alla Beatles affärer vid den här tiden – då knappt någon av medlemmarna i den forna storgruppen ville ha med varandra att göra. Allen Klein hade rykte av att vara en hårding när det gäller legala affärer och kontaktade den unge orutinerade Bert Karlsson, som förmodligen tämligen förskräckt drog in hela upplagan och makulerade den omedelbart. Några skivor överlevde dock och har dykt upp på diverse auktionssajter då och då. Tradera sålde ett exemplar som var i dåligt skick för det förhållandevis låga (för att vara en såpass ovanlig skiva) priset 750 kr för några månader sedan och ett annat exemplar såldes (enligt uppgift) på eBay för hela $400 – vilket säkerligen gör den till Bert Karlssons mest internationellt eftertraktade utgåva. Mitt exemplar införskaffades för en blygsam summa (ca 30 spänn, har jag för mig) på en trevlig loppmarknad i Bygdsiljum (av alla ställen) för drygt tio år sedan.

Om andra ovanliga och intressanta Beatlesskivor och Beatlessaker kan man läsa här:
http://www.rarebeatles.com/nbeatles.htm

Annars kan jag säga likt många andra som fascinerats av och läst mycket om the Beatles, att den bästa boken är den alltför tidigt bortgångne Ian McDonalds ”En revolution i huvudet”, eftersom den handlar om den delen av fenomenet the Beatles som det skrivs minst om, men som är mest intressant – nämligen MUSIKEN. Och den bästa Beatles-LP:n är ”Revolver” – bara så ni vet! Såväl ”En revolution i huvudet” (som dessutom finns som billig pocket) som ”Revolver” (lyssna på Paul McCartneys BINDGALNA gitarrsolo i det första spåret ”Taxman”!!!!!) rekommenderas helhjärtat.

That’s it for now!

4 kommentarer:

Anonym sa...

Hej!
Tack för kommentaren hos mig.

Jag får be om att återkomma till din blogg vid ett senare tillfälle. Jag är lite trött i huvudet i dag beroende på att jag tog ett återfall i går. Ja, du hajar.
Undertecknad känner sig ganska låg i dag, men en liten dam som heter Munin ryckte i alla fall upp Roberto. Vi pratade i telefon i nästan fyra timmar i morse. Ja, det var ju mest hon som snackade förstås ;-P
Hon är fantastisk!

Ha en bra vecka, min vän. Hälsa Galina.

/ Robban

Anonym sa...

Björn då - DU av alla människor!
Fast du verkar så pålitlig så jag kan nog gå på det mesta du skriver, iaf när det gäller musik :)
Tur att jag kryssade för "vet ej" i webbenkäten huruvuda jag gått på något 1-aprilskämt eller ej.

Mer seriöst: Hoppas verkligen du får ett bra jobb nära hemmet.
Kram Pova

Anonym sa...

Bra skämt! Men hela Bert är ett skämt så det blev ett dubbelt skämt och detta är inget att skämta om för om inte han funnits Bert alltså hade jag vågat spela gitarr och inte suttigt här och skämtat! Och kanske hade jag likt en skämtsam bluesdam haft ett fett skivkontrakt idag?

Anonym sa...

Själv tycker jag att Ian McDonalds ”En revolution i huvudet” är lite överskattat och partisk. Det är kul att dissikera och analysera musik, men det behöver ju inte bli så allvarligt. Jodå, det är McCartney som kör Taxman-solot.
Lennon hävdar att han hjälpte Harrison att skriva låten.
Tycker inte ni också att Revolver låter bätttre på LP än på CD? Mixen låter så hårt på CD.
/Peter

Nå, tack för mig!

 Som någon eventuellt noterat så skriver jag inte här längre, men tänkte att bloggen får finnas kvar i väntan på bättre tider. Den här blogg...