måndag, juni 27, 2005

CIVILSTÅND: LÅNGSIKTIGT

Katten Rulle tillbaka efter att ha roat sig några dagar hos kattkompisarna Killen och Jolie. Jolie som aldrig tidigare träffat Rulle ägnade enligt uppgift hela första dygnet åt att morra åt Rulle. Rulle – den perfekta gentlekatten – morrade aldrig tillbaka, utan tittade snarare på henne som om han inte riktigt tog den lilla morrhoppan på allvar. Eftersom jag förmodligen kommer att vara kattvakt åt Killen och Jolie, så var det nödvändigt att se hur det hela fungerade – och det fungerade enligt uppgift trots allt bra.

Nu över till en helt annan sak: Vad i all sin dar innebär ”ett långsiktigt civilstånd”? I MSN:s profiler kan man ibland läsa ”Civilstånd: Långsiktigt”. Det är språkpolisen som börjar vakna till liv är jag rädd, men om inte jag missuppfattat det hela innebär ”långsiktigt” i detta fallet ett förhållande som: ”så småningom skall leda till giftermål eller dylikt”? Enligt första bästa ordbok jag grabbade tag i (jag har ganska många) betyder civilstånd: familjerättslig ställning, dvs om man är gift, ogift och sambo, ensamstående, frånskild, änka/änkling osv. Jag tycker att det blir svårt att se var exakt ”långsiktigt” passar in i ovanstående uppräkning. I och för sig finns även varianterna ”singel, inte sökande” och ”singel och sökande” – vilket inte heller egentligen är några civilstånd – snarare personliga kommentarer om inställningen till sitt aktuella civilstånd.

Ho hum …

”Civilstånd” är ju förresten också ett jäkla begrepp.
Vad är motsatsen?
”Militär slakhet”?

Det där sista tar jag tillbaka tror jag …


KOMMENTARER: 

Tjena kompis! Ja, det där med civilstånd är ju nå´t att fundera över! Undrar bara om du inte SER mina bloggar, eller om du e´besviken för att jag inte skrivit nå´n ny sen igår? Kram! /Fatou 27 juni 19:11

Ha ha ha :D / Jenny 27 juni 20:50

Hahaha, mannen med totalkoll på engelska poeter, jag har ju också stört mig lite på den där civilståndsrutan, tänk om det skulle finnas en "kortsiktig". / Natricia 28 juni 10:23

Förresten, skälet till att jag fortfarande tycker så mycket om vissa stycken ur Romeo And Juliet är nog påverkan från tidningar som starlet... Drömmen om att kärleken skulle kunna vara så, och kanske är om man bara väljer att minnas vissa bråkdelar av den...Själv föredrar jag egentligen nutida poeter, i den mån jag känner för att läsa poesi, prosa läser jag helst, poesi skriver jag helst. / Natricia 28 juni 10:27

Ja!!!:dDet här var UNDERBART skrivet, och det alllra sista behöver du inte ta bort!:d Jag undrar också varför de på MSN (och förmodligen på alla andra ställen också - fast jag har inte kollat) inte ger folk möjligheten att skriva exakt som man vill. Avskyr när jag bli hänvisad till att välja bland förutbestämda svarsalternativ!:/Kan berätta något roligt. I juni, när jag var och strösade runt på MSN Dejting, fixade jag en profil, där jag valde alternativen:religion - häxdyrkare;antal barn - sju (i stund, då jag fyllde i formuläret, sprang det sju stycken barn hemma hos oss, så jag antecknade ärligt att det var sju barn - för ingen hade ju frågat "hur många barn har DU?":d);kroppstyp - kramgo (gudarna vete vad de avsåg med det, men jag tyckte att det lät mysigt :));röker - pipa,o s v...Du kan ju föreställa dig att folk blev perplexa!:DAlltså, liiiite sunt förnuft borde ju man ha, även om man råkar vara en datanörd som jobbar på MSN, eller hur?:pP.S. Oj, jag har ju inte ens kollat vad som står i din profil!:ds Ska kolla när jag är klar med din blogg!:):):) / Galina 26 augusti 16:21

Inga kommentarer:

Nå, tack för mig!

 Som någon eventuellt noterat så skriver jag inte här längre, men tänkte att bloggen får finnas kvar i väntan på bättre tider. Den här blogg...