tisdag, juni 28, 2005

PARAPLYERNA I CHERBOURG … NÄ F’LÅT LULE MENAR JAG.

Vilken fascinerande dag! Jag får erkänna att jag känner mig lite opassande munter idag. Ingen fara, det går säkert snart över.

Regnet har öst och öst och öst ned nästan helt utan uppehåll hela dagen. Det öser fortfarande ned ute. Ganska kul faktiskt. Plötsligt mitt på dagen idag fick jag ett infall och åkte in till stan och gick till det fina folkbiblioteket – trots ösregnet. Om inte annat gav den turen mig mycket underhållning eftersom det var ganska roande att se alla dessa Lulebor och deras sätt att tackla ösregnet och de ständigt starka vindarna från fyra olika håll samtidigt – som gjort Luleå centrum närmast legendariskt. Vissa låtsades med sin klädsel som om regnvädret bara var något tillfälligt och knallade runt i tunna linnen och shorts och höll armarna i någon slags stelnad åkarbrasställning. Andra klädde sig i obekväma regnrockar och det var nästan så man kunde tro att de skulle ha sydväst under regnrockshuvan och eventuellt en nyfångad lax innanför rocken. Och så hade vi paraplyfolket – de roligaste av alla, dvs de som tror att man kan använda ett paraply i en så blåsig stad som Luleå. Jag vet inte hur många paraplyer jag såg vända sig ut och in och hur många paraplymänniskor som gick krockade med varandra eftersom de var tvungna att hålla paraplyet på ett sätt så att de inte såg var de gick. Mycket underhållande. Och hem kom jag med kassar fulla med intressanta böcker, så nog var det en givande – om än lite blöt – tur till ortens centrum.

I förmiddags översatte jag min MSN-profil från svenska till engelska, eftersom jag nyligen blivit medveten om och dessutom fått bekräftat att dessa profiler inte läses bara av svenskspråkiga. Lite häpen blir man över oväntat intresse från utlandet. Men jag tror nog att jag drar gränsen vid att börja blogga på engelska, även om det i och för sig skulle vara ett sätt att hålla igång det engelska språket.

Cheers.


KOMMENTARER: 

Hej Björn i sin blåa blogg! (vetu att det finns ett barnprogram som heter "Björnes blåa hus", mycket lik dig ;)Biblioteksbesök? Ha då gjorde vi samma sak samma dag :)Skriva på engelska i bloggen? Hua jag som knappt kan skriva på svenska :Dkramen från en djurvän ;) / Jenny 29 juni 11:51

Hi hi tja tolka det som något positivt :) / Jenny 29 juni 18:05

Hej! Tack för länken! Jo du har rätt i det där med musik, det kan få en att ändra sinnesstämning mycket snabbt. Det finns en massa sådana saker, jag ska skriva ner dem då och då. Om inte annat för att muntra upp mig själv när det ser mörkt ut. :) / Natricia 29 juni 18:05

Hödduddudu, Björn Skifs! Vad håller du på o hoppar runt och slänger ur dig för hyss va? Jag ser dig nog din buse *fniss*! Tro du kan lura henna? Nämen oj, vad myche härligt du har skrivit här då, jag som hade tänkt ge mig för idag men nu måste jag ju ta en kopp kaffe till och sätta mig att läsa! Typiskt dig, tvinga mig att börja pladdra igen he he! ( som om jag skulle gjort nåt annat hela förmiddagen *asg*)Du hade gott, och vi ses i Korpboet snart!Munin den pratglada 30 juni 21:05

Det slog mig just att vår lilla grupp kanske hade större genomslagskraft om jag döpte den till Fjollträsk....hmmm? Tja, det är lätt att vara efterklok :) / Munin 30 juni 13:31

jag kan avslöja att jag älskar regn.:) Man kan skratta åt astrologi, men det där med stjärntecken stämmer flera gånger. Som en typisk kräfta älskar jag när det är blött!:d Älskar att gå ut i regnet - utan paraply!:p - och låta det skölja mina sinnen, bildligt och bokstavligt.Förresten, vilket stjärntecken är du född i?:) / Galina 26 augusti 16:30

Inga kommentarer:

Nå, tack för mig!

 Som någon eventuellt noterat så skriver jag inte här längre, men tänkte att bloggen får finnas kvar i väntan på bättre tider. Den här blogg...