lördag, juni 18, 2005

SPELMANSSTÄMMA I GAMMELSTAD



En strålande dag i solen på friluftsmuseet Hägnan i Gammelstad utanför Luleå. Under många år på 80-talet var jag och besökte den årliga Spelmansstämman där, men sedan slutet av 80-talet har jag inte haft lust, eller tid, eller ro, eller något annat, vilket gjort att det aldrig blivit av att jag varit där. Men i år kände jag ett sug efter att höra musik, se människor och uppleva Luleås vackraste del - Gammelstad - Kyrkbyn och Hägnan. Det regnade och var grått på förmiddagen, men resten av dagen blev varm och solig - för att avslutas med ett rejält åskväder för en timme sedan ungefär.

Det blev en mycket fin dag med härlig musik och det ända jag ångrar var att jag inte tog med min Minidisc och gjorde lite fältinspelningar - samt att jag inte tog med extrabatterier till kameran. Blixten slutade nämligen fungera, vilket gjorde att de inomhusbilder jag tog blev alltför mörka och suddiga. Ett par av dem finns dock med i fotoalbumet (med viss tvekan). I Stora Logen (som inte är sååå stor) spelade bl a spelmanslegenden Björn Ståbi tillsammans med den riksbekante Bengan Jansson, och ett par suddiga foton av dem fann nåder inför mina stränga ögon. Det var dock mycket bra musik och mycket folk.


Från Västerbotten kom en begåvad kvartett med sättningen två fioler, ståbas och tramporgel - lite som en västerbottnisk version av vår egna grupp J. P. Nyströms. Det jag blev mest imponerad av var när en av tjejerna i gruppen spelade altblockflöjt trots att hon låten igenom var full av skratt. Om ni någon gång försökt spela ett blåsinstrument när ni bara vill skratta förstår ni bedriften - eftersom tjejen i fråga inte spelade en endaste ton fel. Starkt jobbat!
Från Pajala kom ett dragspelsgäng och de fick representera Tornedalen, men de var om sanningen skall fram inte särskilt tornedalska i sin repertoir. Det rörde sig snarare om tämligen glad reguljär kultis. Annars brukar tornedalsspelmännen vara lite mer "molliga" i sin framtoning.


En dansgrupp med un
gdomar dansade på samma rotunda där jag själv dansade (när jag var med i en liknande dansgrupp) för exakt 20 år sedan (vojne, vojne). Det var naturligtvis före någon snodde min högerfot och gav mig ytterligare en vänsterfot i utbyte - en utan takt- och rytmsinne dessutom. Årets dansgrupp var mycket duktig och bland ackompanjatörerna fanns en liten grabb med en gigantisk guldskimrande barytonsaxofon. Tufft av en så liten grabb att spela ett så stort instrument.

Flera fina musikgrupper hade jag nöjet att njuta av, men höjdpunkten var en grupp som heter Gårk, som kom från Överkalix - fullständigt nya för mig, men jag kommer definitivt att lägga dem på minnet. De blandade fioler och dragspel med moderna trumkomp, elbas och elgitarr och framförde både egna alster såväl som traditionella. De tog sig stora musikaliska friheter med materialet och gick i land med det - vilket är värt stora applåder. Den absoluta höjdpunkten var när de gav sig på en visa av den i Norrbotten legendariske vissångaren Vifast Björklund. Visan handlade om ett sågverk och framfördes i ledig reggaetakt. Schottis och reggae är rytmer som har många likheter, vilket gör att det alltid funkar att blanda dem.
En härlig dag som sagt var. Kan jag, kommer jag utan tvivel att göra ett nytt besök på Spelmansstämman nästa år. Det skall INTE dröja över 15 år till nästa gång i alla fall!


Cheers!


KOMMENTARER: 

Lämnar här mitt avtryck! / Fatou 19 juni 00:24

Herrejösses BeJi, jag blir så *rörd* av att se gamla Deogloria att jag blir tårögd denna arla söndagmorgon! Vi ungdomar hängde alltid vid det s.k Häbbret som ligger på framsidan när man kommer upp från Gammelstan sett. Ja du vet säker vilken det är, den där stora röda :) Kyrkstuga har ni också!! Då undrar jag om du möjligtvis känner till eller har hört talas om Villa Togo. En stor vit villa som varit ett gästabud för massor av år sedan och där efter inhyst en begravningsentreprenör. Nu är huset rivet sedan många år tillbaka, en viss korpvarg brukade yla runt där i det då värsta spökhuset som kunde tänkas i Gammel. "Gården" låg också däruppe i en gammal skolbyggnad mitt emot affären, vid affären låg/ligger en pizzeria. Där jobbade jag när jag väntade min tös, då var jag 18 år :)) Jag bodde som liten först på Bergnäset, när jag var ca 9 år flyttade vi till Gammelstan. Längst bort mot Sunderbybäcken på Svingelstigen i en villa. Gick i plugget på Stadsöskolan. Tuna flyttade jag till när jag kom mig hemifrån. Mamma flyttade från Gammelstan för nu ca 12 år sedan. Så Gammel är mitt barndomshem och kyrkbyn var förståss det bästa man visste. Särskilt på sommaren då alla turister kom. Fast 2 månader varje sommar var jag nere hos min far här i Södertälje, på Tomtsätra Stuteri!Nostalgi?? Skyll dig själv din buse :)) Oooo, vad mitt hjärta värker nu. Kan inte känna igen någon på fotografierna, förutom gruppen Gårk de har jag hört någongång också den där Björn Skifs som skymtar förbi hi hi!!Angående text och bakrund i min blogg så är det inte med flit och vilje, jag lovar. Har bytt bakrund från ljus till mörk då bidde det sådär. Har inte iddas lägga om färgerna på texten bara! Du BeJi, tusen tack för nostalgitrippen...ta inte bort fotona ännu snälla!! Om jag får, kan jag hämta bilderna på Deogloria? Jag samlar på bilder från "henne"... en av de finaste kyrkor jag vet! Förövrigt vad det gäller folkmusik så älskar jag den gamla gruppen Folk & Rackare! Nu hörde jag hos Biffig att Garmarna gör fina låtar av dem...ladda ladda he he!Angående Villa Togo så vet nu Robban en del om det också hi hi. Pinade honom en hel kväll med gamla nostalgiska spökhistorier från min tid där uppe *fniss*. Undrar om han sov gott den natten...*harkel* :)) Prat, prat och prat...Nu kryper jag ner bland lakanen en stund igen...och slutar plåga gamla vänner med mitt krax.Kram och ha en jätte fin dag...apropå Brändön där hade jag en bästa kompis som...bl a bla ... bl a .. /Munin 19 juni 06:10

Munin. Visst kan du hämta bilderna på Deo Gloria. Jag blev själv ganska nöjd med dem. Jag känner mycket väl till häbbret och de andra platserna du beskriver. Villa Togo har jag ett vagt begrepp om - dvs jag känner igen namnet - men är inte riktigt säker på att jag minns själva byggnaden. Jag har ju aldrig bott i Gammelstad, även om jag många gånger varit där. / Björn 19 juni 08:28

Inga kommentarer:

Nå, tack för mig!

 Som någon eventuellt noterat så skriver jag inte här längre, men tänkte att bloggen får finnas kvar i väntan på bättre tider. Den här blogg...