måndag, januari 09, 2006

BeJis irrfärder i Kista ... eller 'vem tusan har flyttat på Systembolaget?'

Sådärja. Har anlänt huvudstaden och är fortfarande i 'ta-storögt-in-alla-möjliga-intryck-stadiet'. Jag har under dagen utforskat Kistas berömda galleria (nog stor utflykt för förvirrad hasafot) och sett mig omkring ... eller snarare irrat runt utan att fatta någonting.
Nu är det nämligen på det sättet att jag är utforskad med ett sällsynt dålig rumsuppfattning ... eller enklare uttryckt: jag hittar inte! Jag kan en riktigt dålig dag gå vilse i mitt lilla förråd på en dryg kvadratmeter. Å andra sidan, när man irrar planlöst runt och försöker hitta så hittar man ofta en massa intressanta ställen som man aldrig trodde fanns. Problemet är bara att det oftast slutar med att man är totalt och hundraprocentigt vilse. Så idag när jag gjorde min entré i Kistagallerian skaffade jag mig snabbt en hållpunkt att utgå från, eftersom jag utifrån den visste hyfsat hur man hittade även utanför gallerian ... och ännu bättre hur man hittade tillbaka 'hem'. Alltså ... första bästa affär jag ser när jag kommer in i Kistagallerian ... Ah! Systembolaget! Det bör bli lätt att komma ihåg! Vandrar runt och tittar lite i olika affärer ... kunde naturligtvis inte låta bli att köpa några stycken CD i två olika skivaffärer ... SMISK! Jaja (suck) gjort är gjort!
Nå! Dags att återvända. Börjar vandra runt för att hitta Systembolaget. På så sätt får jag se ganska mycket av den berömda gallerian, fast nu vill jag inte se så mycket annat än Systembolaget. Irrar vilset och börjar bli irriterad ... har någon varit så gemen att han flyttat på Systembolaget bara för att jäklas med norrländska turister? Ser samma strumpstånd för femtielfte gången. Börjar titta på de utplacerade orienteringstavlorna (ett tecken på att man har förlorat) och börjar följa deras anvisningar ... innan jag upptäcker att dessa orienteringstavlor inte är riktigt är sanningsenliga vad beträffar den röda 'du är här'-pricken. När jag insett detta och istället börjar orientera mig efter vilka affärer som finns runt mig och var de finns på orienteringstavlan börjar det gå bättre. Jag hittar äntligen Systembolaget ... men ... men ... har jag inte redan varit här? Jo, det har jag, men då fanns här inget Systembolag! Saken är klar, någon driver med mig ... undrar just vem? 'Det är makterna' kanske Strindberg skulle skriva, men jag tror snarare att det är utsända rekryterare till Husby Vilseklubb som har fått höra underrättelser om min ankomst.

6 kommentarer:

Anonym sa...

He!
Lost in the Big City . . .
Men sköt att höra att du i vart fall hittade Stockholm, eller Kista (var nu det ligger i förhållande till typ Slottet).
Hälsa Galina!
=)

Munin Vargatik sa...

Aaa, jag har letat mig hit till Blogspot igen! Har varit här förr men...ja ja nu är jag här igen alltså! Lessnade en aaaaning på segis-msn! Fast jag är kvar där för längre avancerade bravader he he...här i blogspot går även Korpj*veln snabbare!

Tacka Galina för julkortet..äh det kan jag ju göra själv snart jö :)) Vi ses snart!!
Kramisar från smånervig Körp!

Anonym sa...

Så du ligger i Kista du .... ska be Ibbe komma och gluta på locket ... hon bor ju där :-D
Kanske Ni redan mötts på perrongen till centrum? Gå inte vilse i gallerian och ta gärna ett besök på den eminenta delen av universitetet ;-))))

Anonym sa...

Kista Galleria har jag länge tänkt åka till. Det sägas ju att hela världen dväljs där och man kan gå La Volta klockan tio på kvällen.

Och nu kan man tydligen få se en förvirrad och kärlekskrank norrlänning irra omkring mellan Systembolag och skivaffärer!

WOW!!

Björn! Jag rekommenderar en satellitnavigator (eller stjärnkikare som det heter på min blogg) Kerstin H

Anonym sa...

Hihi jag kan vaerkligen se det framför mig, hur en förvirrad söt Björn tar sig fram i Kistas Galleria, där jag själv irrat ett antal gånger ;)Inte lätt kan jag säga trots att jag är en bevandrad förortsbrutta!

Anonym sa...

Jo, har nog hört talas om männen i Pajala ;-) Men hur är det, de flytt' väl int' ?
Å jag flyttar då absolut inte!
Särbo på hög nivå?

Gotta dig nu när du slipper konkurrens från Rulle ;-)

Kram till er båda från Pova

Nå, tack för mig!

 Som någon eventuellt noterat så skriver jag inte här längre, men tänkte att bloggen får finnas kvar i väntan på bättre tider. Den här blogg...