söndag, januari 22, 2006

Några febriga ord om en entertainer ...

Jodå, jag lever fortfarande, men i morgon blir det läkarbesök ... som tidigare bestämt.

---- Jag sitter här och lyssnar på LP-skivan "Jag bor vid ett rastställe. Dikter av Hjalmar Gullberg" med Östen Warnerbring. Nu finns den gode Östen inte längre och det tycker jag är mycket tråkigt eftersom han var en av Sveriges främsta entertainers .... entertainer, ett ord som nästan inte används längre ... kanske för att det inte direkt finns några. Jag har ivrigt spanat efter den utdöende arten, men har bara sett dansande servitörer från Wallmans salonger (skottpengar!). Enligt Eva Rydberg, kunde Östen allting, förutom att dansa - vilket är ännu en (visserligen inte särskilt viktig) orsak varför jag respekterar Östen med rösten och sörjer hans bortgång. Men Eva Rydberg har nog rätt. Östen kunde allt. Han var en strålande skicklig musiker (träblåsare) och sångare, men han var ingen dagslända. Han arbetade sig sakta men säkert in i branschen som sångare, musiker och entertainer under årtiondenas lopp. På bilden ovan som föreställer mina Östen-skivor kan en stenkaka skönjas. Det var en ung Östen som sjöng in en svensk version av Dean Martins "Mambo Italiano". Den gode Östen hade turen att baksidan på skivan innehöll en dunderhit, nämligen "Den ena röd, den andra vit" med trumpetaren Ernie Englund.

Under 60-talet slog han igenom som en populär schlagersångare och deltog även i ett antal schlagerfestivaler. Debut-LP:n "En gång i livet" kom 1965 och syns i förgrunden på bilden. Han tolkade tidigt Edvard Persson på skiva och började mer och mer övergå till sitt skånska idiom när han sjöng - till skillnad från sin rikssvenska med amerikanska R. Östen Warnerbring turnerade med Cornelis Vreeswijk och Ernst-Hugo Järegård och denna trio (en trio bestående av tre sanna Björn-favoriter) gjorde några legendariska shower på Hamburger Börs innan detta nöjestempel revs. 1970-talet var enligt min åsikt Östens bästa årtionde, eftersom han började tonsätta många av våra mest populära skalders texter. Han tonsatte Gustaf Fröding för Sven-Ingvars räkning (kanske inte alltför känt), han tolkade Fritiof Nilson Piraten på LP:n "Skåne" (tyvärr än så länge frånvarande i min samling) och ovan nämnde Hjalmar Gullberg på LP:n "Jag bor vid ett rastställe" - vilket är en toppenplatta inspelad i Köpenhamn 1978.


Östen var inte bara en utmärkt sångare, musiker och kompositör, utan även en klurig och bra textförfattare. Hans texter var ofta tänkvärda och vackra men ännu oftare roliga och väldigt ögonglimtiga, t ex texten till Ingmar Nordströms "Gösta Gigolo". Östen Warnerbring inledde de ovan nämnda Börsshowerna med att sjunga denna egna text till Cole Porters "I've got you under my skin" och beskriver hur en entertainer blir just en entertainer:

Jag har er under mitt skinn
Ja, ni finns där, hur det nu har gått till

Förmodligen kom ni en dag genom mitt öra in

och nu så är ni under mitt skinn

Ni finns där mest varje dag

Ni retas ibland men jag kan inte va utan er

Ibland så kliar ni skönt. Åh, gud var jag älskar er
Ibland så river ni sår som aldrig blir bra

Ja, jag tror att jag minns hur ni kom i mitt liv
-51 eller -52
Jag stod på en scen i en park på en midsommarfest

och jag sjöng väl en låt eller två

Plötsligt hördes ett ljud jag aldrig hört förr ...

Någon som klappade! Jag fattningen tappade! (tappade fattningen)

Jag gick hem lite trött, lite rädd, lite glad denna första midsommardag
då jag kröp in under ert skinn

Östen Warnerbring försökte många gånger dra sig tillbaka av olika skäl (bl a dålig hälsa på 1980-talet), men en riktig entertainer kan aldrig lämna scenen, och att han fick sluta sin långa karriär och sitt inte alltför långa liv (71 år) under en turné var väl egentligen helt i sin ordning.

Vila i frid! Hälsa Piraten!

13 kommentarer:

Anonym sa...

Så intressant att läsa om Östen W. han var ju en av de "stora" under min tid.....
Vila i Frid !

ps krya på dej ds

Anonym sa...

Nå, vad sa läkaren? För du gick väl till vårdcentralen, hoppas jag. "Tittade till" dig på webbkameran; nog ser du lite blek ut om nosen - eller om det var vackert rosa ;-)
Du har alldeles för mycket annat att stå i än att vara sjuk, ju.
Hoppas du fått något så du frisknar till någon gång.
Krya-på-dig-kram från Pova

Anonym sa...

KRAM till Beji!
Låter jobbigt med hosta och bronkit, det ska du absolut behandla !! Min minsta son har haft mycket problem med luftrören, och han blir mycket bättre med kortison och dylikt, det är ju värt att få sova normalt också.

Hoppas det är bra annars?
Linda

Anonym sa...

vad fint du fått här! trivs du bra i ditt nya hem? Texten är jättefin tycker jag! Kram!

Anonym sa...

Krya på dig vännen.

Anonym sa...

Älskling, jag kan inget säga om Östen, förutom att du har fått en uppgift mer vad gäller min allmänna bildning.:)
Ville bara föregå din eventuella fråga angående mitt inlägg i din webbcam-GB. De (till råga på allt dyslektiska!) boys som håller i den, har censurerat det helt ofarliga ordet "passion" och skrivit "pintelligent" i stället!:DS Dessutom har de vägrat att publicera min förklaring!!!:O:S

Nu får vi väl se om detta inlägg g¨år att publicera - och hur länge det kommer att finnas kvar...

Krya på dig, älskling!:)

/din seriefigur :d

Anonym sa...

Var inne hos Fatou och läste lite...blev nyfiken och här är jag nu...kul läsning...kikar in igen...hejhej/Anna

Anonym sa...

Tillbaka efter min väldigt långa bortovaro ser jag att BeJi har ärat minnet av Östen med rösten. Han var verkligen en artist och entertainer i ordens rätta bemärkelser.
Som vanligt kul att få ta del av din kuriosa.

Ha det bäst, bäste Björn. Hoppas medicinen gör dig stark och kry väldigt snart.

LoveYa tänkte jag skriva...

/ Robban

Anonym sa...

Försöker igen! Östem Warnebring var en ödmjuk och fin artist med en speciell utsdtrålning.
Kram till dig

Anonym sa...

By the way: hälsa seriefiguren med de perversa böjningarna :-))))

Anonym sa...

Vill förklara mig. Jag hade skrivit en lång kommentar och sedan är jag skulle lägga in den
gick inte det och till slut försvanna alltihop. Då blir man arg
och skrev bara en liten kommentar.
Blir något tokigt när jag gå in med Mozilla. Livet är stenhårt :)
Kram från bigga

Anonym sa...

Hej!
Usch låter jobbigt den där sjukan. Kylskåpspoesin har nog inte använts så mycket senaste året, jag bloggar ju nu och det finns bara utrymme för en sak i taget..hehe..
Jo tvn är antik, det är så illa att ena sidan har liksom krullat ihop sig och håller nu på att trilla av. Men vad gör man, jag spenderar helst pengar på annat och den var en gåva och ... jamen den fungerar ju. OK den blinkar ibland, men det har nog hellre att göra med damm tror jag. Har jag hört. Kram /Linda

Anonym sa...

Hej
Länge sedan du skrev detta inlägg, men jag måste bara berätta att jag sitter här med en stenkaka av Östen Warnebring jag också. Exakt samma platta. Kul. Jag fann den i dödsboet efter min gamla mor.
M:V:H:
Anita B

Nå, tack för mig!

 Som någon eventuellt noterat så skriver jag inte här längre, men tänkte att bloggen får finnas kvar i väntan på bättre tider. Den här blogg...