torsdag, januari 19, 2006

Sjukdomsbloggpost nr 2

OK, jag lovade ju för ett drygt halvår sedan att ge tusan i att skriva bloggar om sjukdomar och sådana saker, men när jag skrev en sådan för ett drygt halvår sedan konstaterade jag ju att: en gång är ingen gång. Nåväl ... två gånger: GÅNG GÅNG! Uselt och åldrigt skämt, jag vet ...

Först och främst: Krånglet är inte borta, men får anstå till slutet av månaden. Just nu är det inget jag kan göra. Jag spenderar dagarna framför min dator och söker arbete och planerar inför framtiden och försöker låta bli att känna efter alltför mycket hur det känns. Min älskling har via telefon givit mig order att bara ta det lugnt och inte sitta så mycket framför datorn, men om jag bara skall sitta (eller ligga) still och vänta på att bli frisk kommer jag att bli tokig.

En sak är dock säker, denna förkylning är nog en av de kraftigare jag har haft. Inte för att jag snorar eller nyser särskilt mycket, feber och yrsel kan jag också ta, men rethostan och luftrörsproblemen är inte roliga. Och jag tror knappast att en simpel bacillusk kunnat ställa till det så här, utan det är säkerligen ett virus ... synd att man inte kan ha lika bra virusskydd på sig själv som man har på datorn. OK - inget mer sjukdomsgnäll nu ... folk som gnäller när de är sjuka skall man: "bunta ihop och slå ihjäl bara ... en ska int va blöt!" (Gamlin & Wolgers, 1968).

Några tröster (hur i allsin dar lyder pluralformen av substantivet 'tröst'?) i bedrövelsen är att jag vet att det finns en framtid ca 921 km längre söderut och att jag är efterlängtad och saknad där. Att höra min älsklings röst per telefon är som balsam för själen (sliten liknelse, men ändå adekvat) och dessutom fick jag igår återigen träffa min kära katt Rulle som de senaste tolv dagarna bott hos modern och tydligen trivts bra. Han verkade dock väldigt glad att vara tillbaka och sover på sin älsklingsplats på sängen ... strax söder om huvudkudden.
Skönt att inte vara totalt ensam efter att ha spenderat en vecka i ständigt trevligt och livligt sällskap. Nu skall jag titta runt lite i era bloggar och kanske skriva något litet här och var om jag känner att jag orkar.

Återigen ... ni är bäst!

8 kommentarer:

Anonym sa...

Men stackars lilla guben i låddan då - Du tycks ha drabbats av samma elände som jag. Varit förkyld sen 2 december - värst från natten till den femte och fram till mellan jul och nyår - sen har det avtagit mer och mer - för att återkomma med förnyad styrka i måndags, men än så länge har inte hostan återvänt TACK GODE GUD ... fast jag borde inte skriva så .... hmmm ... nåja - man KAN inte vara vidskeplig JÄMT. Hoppas snart Du kryar på Dig - ha det bäst!
Britt

Anonym sa...

Den sorts förkylning har ju Anitha haft och jag hade en lindrig form, (Har tagit influensaspruta i många år). Betr IE, så kör jag oxå det, när jag ex lägger in bilder och när jag skriver vissa saker. Windows media player kör jag i IE och jag lade in den med IE men jag tror det är något, som jag saknar i programmet.
Kanske beror det på att jag har Windows 98. Det är ett par, som frågat mig hur jag har fått in m. player, och nog var det besvärligt alltid.
Krya på dig! bigga

Anonym sa...

Kul att se dig igen :-))
Det där om "Harry" återkommer du väl gärna till när du kryat på dig och rett ut ditt krångel.(I hope)

Kram
AnnA

Anonym sa...

Grattis på namnsdagen blir ju ett måste då;-)
Jag håller nog med millroll - bortsett från att jag nöjer mig med att säga antibiotika så blir det mer lättstavat!
Sköt om dig!

Anonym sa...

Ha,ha skulle inte för mitt liv lyssna till dansbandet gyllne tider!Men ironiskt nog skulle jag själv skriva om min förskylning. Men halkade åxå in om barndom,hur lätt det var att drömma sig bort. Men just nu är det att veta hur underbart det är att vara frisk när man e sjuk osv. Men så skulle jag lägga in fler bilder å glömde att spara och allt förvann,poff! Så nu orkar jag ej ta om det igen.Ja tror på ödets ironi,så det var nog ej det jag skulle skriva om? Va vet ja? Men shine on youre crazy diamond det gör du väl. hadetbäst krama Galina Kramiz Ammie.P.s Jag har nu fått upphovsrätten att publisera MOF mun och fotmålares verk,förskyld snorig men stolt å gla!D.s

Anonym sa...

HAppy new year min Vän! ANd have a great year and a lot of Blessing for you and your dear people!

BEst wishes from Argentina!...See you!

Noelia =D

Anonym sa...

Hmmm, du kanske har mer än ett virus i kroppen? Har du händelsevis tänkt på att kolla hos läkare, eller? Luftrörsproblem... låter inte så bra. Förstår att du inte klarar att enbart ligga snällt i sängen och försöka bli frisk.
Rulle tycks må utomordentligt bra av att ockupera din säng :) Men han ser svart-vit ut på bilden.

Jo, du kanske är en trendsättare. Ex.vis skaffade du gästbok från Olzzons och vips hade "alla" (inkl. mig) en sådan. Men jag går inte över till blogspot. Orkar inte...
Nu fungerar msn riktigt bra, lite beroende på när jag är på nätet, men avsevärt bättre än för någon/några veckor sedan.
Jag mår som vanligt, dvs inget vidare, dock finnes hopp: efter vinter kommer vår.
Snö har vi fått igen, skönt! Blir genast ljusare och trevligare. Vintertemperatur också, sådär -8 lr 9 grader, ska visst bli lite kallare. Inte är det kallt jfrt med Lule men det brukar vara såhär, förutom de få vintrar då vi haft -20 till -25 grader.
Krya på dig nu. Lycka till med jobbsökandet och allt annat!
Kram från Pova

Anonym sa...

Så du pallar inte för stockholmska bacilusker? *he he* TUNNIS!! ;-P

Nämen, hoppas att du kryar på dig snart. Håller med Galina: rest your case and lägg hövvet på hövveködden och vila. Drick mycket oxå... nej, icke whiskey... du vill väl inte både vara sjuk och tyken..?

För övrigt talar jag rikssvenska. *HA*

Ha det bra och take it easy.

Robban

Nå, tack för mig!

 Som någon eventuellt noterat så skriver jag inte här längre, men tänkte att bloggen får finnas kvar i väntan på bättre tider. Den här blogg...