fredag, januari 27, 2006

MOZART OCH JAG

Det vore väl själva hundan om jag inte skrev något om dagens födelsedagsbarn ...

... men först en hälsorapport:

Jag är skithes. Jag låter värre än någonsin. MEN jag mår bättre än på mycket länge. Mindre host, mindre hack och mindre yrsel i knoppen. Jag håller på att bli frisk - halleluja! Men som sagt var: jag är hes som en korp, men det är för att jag inte kunde låta bli att sjunga några nykomponerade låtar i går kväll. Om inte annat var det så roligt att höra den speciella sångröst jag har - som en korsning mellan Totta Näslund och Vysotskij ... och jag som alltid tyckt att jag haft alldeles för snäll röst - men nu har viruset gjort mig till en rocker. Naturligtvis borde jag vila rösten, eftersom jag vet att den kan ta allvarligt skada av att ansträngas när den är i detta skicket, men det var ändå kul att sjunga lite. Jag känner mig utsliten i halsen efter allt detta hostande under snart två veckors tid. Kände mig dock lite glad i går och: "Är du glad skall du sjunga" (Janne Loffe Carlsson). Jag lär nog vara ganska återhämtad nästa vecka när det är ett ABSOLUT måste att jag är någorlunda pigg - med tanke på så många saker jag MÅSTE göra.

----

Annars tror jag på musikens helande kraft och eftersom såväl SVT som SR (P2) bjuder på Mozart under hela dagen, så lär jag nog må bra vid dagens slut. Dessutom sänder SVT en konsert med en av favoriterkompositörerna Philip Glass kl 16.20. Goda förhoppningar till ytterligare bättring finnes alltså.

NÅ!

Mozart, Mozart, Mozart, Mozart ... vart börjar jag? Well, för det första: mannen var ett geni - nästan från första början. Betänk att han bara blev 35 år gammal och hann med att skriva så mycket odödlig musik. Helt otroligt! Kan inte låta bli att citera en annan av favoriterna Tom Lehrer: "Det är dystert att tänka sig att när Mozart var lika gammal som jag är nu ... så hade han varit död i två år!".

Mitt första möte med Mozart skedde naturligtvis bland moderns skivor, närmare bestämt en LP utgiven av bokförlaget Bra Böckers tämligen kortvariga skivbolag "Bra Musik". När jag nu rotat fram plattan och tittar närmare på titlarna (spelade av English Chamber Orchestra och dirigerade av Daniel Barenboim - by the way), så märker jag att det är de mest kända titlarna man bjudes på: "Eine Kleine Nachtmusik", "Pianokonsert nr 21 i C-dur" (komplett med "Elvira Madigan"-temat). Vacker musik som även en ...

...

...

...

...

Ursäkta dröjsmålet. Jag har just suttit och chattat med min kusin Malin och äntligen har jag fått webbkameran att fungera tillsammans med Messenger - det var på tiden! Och KUL var det!

...

Var var jag någonstans?

Ja, just det! Vacker musik som även en liten snorunge som hellre vill höra på Trazan och Banarne kan uppskatta. När jag var nio år såg jag filmen 'Amadeus' och den gjorde stort intryck på mig - till viss del pga skådespelaren Tom Hulces gnäggande skratt, men även pga den mörka stämningen som Mozarts (i filmen) fiende Salieri skapade. När jag har sett filmen på senare år har jag kunnat uppskatta den på ett lite djupare plan, men jag är samtidigt lite förvånad att jag som nioåring gillade 'Amadeus' - i vanliga fall föredrog jag nog hellre Jönssonligan på den tiden.

Nåväl, så många har redan skrivit om Mozarts storhet (och särskilt mycket har det nog blivit skrivet idag kan jag tänka mig) så det blir väl bara tjatigt om jag gör det också. Mozart var ett strålande geni, men han var enligt min åsikt inte den främste kompositören - den platsen är vikt åt Johann Sebastian Bach. Mozart rörde sig som fisken i vattnet när det gäller att komponera inom alla möjliga genrer, men jag tycker inte att han var särskilt nyskapande - till skillnad från Bach. Dessutom ... Mozarts musik är strålande vacker och välkomponerad, men den svänger inte - därför har heller inte särskilt många försök att jazza upp Mozarts musik genomförts - även här till skillnad från Bach och hans svängiga musik.

Likafullt!

Leve Mozart!

11 kommentarer:

Anonym sa...

Jenny, raring, Amadeus skall visas i morgon i kanal... hmm, håller jag på att bli dement?:s - nåväl i kanal någonting var det, du får kolla upp det själv.:)
All heder åt Mozart, men ikväll är det naturligtvis James Bond som gäller: älskling, du får förlåta mig min drömska blick när jag tänker på George Lazenby. Min pappa var för övrigt väldigt lik honom och hade samma namn, fast i rysk tappning förstås.:)

Så det var inspelning du hållit på med igår kväll när man kunde se dig uppträda "live"?:) Vågar man ringa upp dig senare ikväll eller är det bäst att vänta tills i morgon, så att du inte överanstränger din fina röst i onödan???:)

Kram&puss på dig, älskling.:)

/behöver-jag-säga-vem-jag-är? :)

Anonym sa...

P.S. glömde ju säga! (på tal om demens :ds): Tom Lehrer ska då inte klaga, han är ju själv ett geni, åtminstone vad gäller matte!:O

Anonym sa...

Har ytterst lite av Mozart, men borde väl skaffa mer om det är hälsosamt att lyssna på hans musik ;)
Bach-oman är jag också! Vet sällan vad som spelas men har oftast rätt när jag påstår att Bach är kompositören.
Inget hindrar att jag lyssnar på båda - dock ej samtidigt :)

Anonym sa...

Hoppsan, skulle ju gratulera till eländes sjukdomens avtagande! Akta halsen bara./Mjuk halskram från Pova

Anonym sa...

Seeeeeeeegt MSN.

Trevlig helg!

/ Robban

Anonym sa...

Hej Björn,
Tack för visit hörde din heshet, stackare. Du får mig att fundelera över en sak ... nu gör jag en mycket grov klassificering mot vetenskapligt förnuft, men dock.
Bach m fl baROCKmusiker känns igen precis som du säger i ROCK n´roll. Man kan också drista sig till att jazzens ursprung kommer från den klassiskt latinska skolan, att bomullspop (hemmagjort precis) kommer från Wien-skolan ... MEN hur i jissenamn kan du tycka om MOZART och samtidigt förkasta PINK FLOYD ????? De är ju exakt samma (utom den korta psykadeliska experimentella perioden - men då var både de och resten av världen pulveriserade mellan öronen).
Nu fattar jag NADA??? Visserligen påminner Pink Floyds Breathe och Money mer om Bach men förövrigt????
Ja ja det är du som är musikaliskt begåvad inte jag ... lär mig!!!

Gå gärna in på Roger Watssons hemsida http://www.roger-waters.com/ och lyssna på hans opera.

By the way ... pratade med några italienskor på Universita of Padua, de sa att de hade slutat titta på Big Brother och övergått till att via webben titta på Big Bear i Luleå !!!!! ;-)

Kramis,
och god förbättring
Anna-Lys

Munin Vargatik sa...

Oj då, hoppas hesheten också flaxar sin kos :) Jäkla sjukdomar! Lille S var också hes idag, stackarn, skulle försöka berätta om sin dag på Dagis. Men det blev bara halva viskningar, tillslut gav han upp och somnade på min kökssoffa! Mitt i makaroner och falukorv!!

Ser något om Big Brother här bland kommentarerna, och får lov att erkänna...jag tittar också hellre på Dig än det där *harkel* programmet. Du är iallafall ingen hopplös BImbo :)

Förövrigt är Mozart och liknande verkligen medicin...om inte annat för själen!

P o K / Hasafoten i Brydderiet

Anonym sa...

Det blev inte mycket Mozart för mig i helgen. Jag är mycket förtjust i hans operor och har sjungit de flesta ariorna och duetterna i Figaros bröllop, som låter så enkla men man måste räkna hela tiden för att komma rätt. Är glad för att jag kom in här, får väl se om de kommer in oxå.
Hälsning med kram från bigga

Anonym sa...

Hallå...
Hoppas du äntligen kryar på dig på riktigt.. Det har varit mkt elände den här vintern för många tror jag.
Nåja.. Med mig är det bra.
Kände att det var länge sen jag kikade hos dig..
Kan bara säga att dina bloggar är som medicin.. Man blir glad o pigg..
Kram
Cina

Anonym sa...

Hej!
Jag tyckte också mycket om Amadeus.
Och musiken förstås, inte allt men de allvarligare styckena gillar jag bäst.

Hoppas du är lite friskare just nu. Min minsta son har nog fått samma influensa, han är riktigt sjuk sedan 3 dagar, verkar jobbigt.

Linda

Anonym sa...

Hur mår du? Hoppas bättre!

Nå, tack för mig!

 Som någon eventuellt noterat så skriver jag inte här längre, men tänkte att bloggen får finnas kvar i väntan på bättre tider. Den här blogg...