söndag, december 25, 2005

BeJis julafton

Ibland när det faller några cm snö i södra Sverige brukar ord som 'snökaos' nämnas flitigt. Undrar just vad sörlänningarna skulle ha sagt om det väder som Norrbottenskusten bjöds på under julaftonen ... ? 'Armageddon'? Tja, inte vet jag, men det var ett sådant väder där man både blev insnöad och urblåst. Det fick jag känna av redan på julaftonsmorgonen då jag promenerade de tio minuter som krävdes för att komma till min moders hem ... dvs det BRUKAR ta tio minuter, men denna morgon tog det nästan det dubbla. Snön vräkte ned och hade tydligen vräkt ned hela natten mot julaftonen, och plogbilarna kämpade tappert hela dagen, men ändå var det lite som att ösa Titanic med en dessertsked ... och eftersom det dessutom blåste en hel del så drev de nyss upplogade vägarna igen ganska snabbt. Nå, jag tog mig fram ändå till slut, och kunde stampa och borsta av mig snön i tamburen samtidigt som jag togs emot hjärtligt av den omåttligt söta kattan Jolie och hennes hårige kattvän Killen. Sedan var det dags för den traditionella julaftonsfrukosten bestående av Skinkblöta (som denna kulinariska specialitet kallas längs Norrbottenskusten - en variant av 'dopp i grytan') och julmust att dricka ... i sällskap med modern - en gammal tradition som sträcker sig tillbaka ända till 70-talet ... 1970-talet är det kanske bäst att tillägga.

Jag passade på att ringa en viss dam i Kista för att önska henne god jul (vilket är en NY tradition) ... och även modern fick sig några ord med henne, och en stund senare (när såväl blötan som skinkan och musten sjunkit undan en smula) drog jag på mig kängorna igen, drog ned Ängesbymössan över huvudet och gav mig ut i det strålande sommarvädret igen och begav mig hem. En dryg timme senare satt jag och modern på en buss som skulle ta oss till avfarten till Ängesbyn där vi skulle fira julen tillsammans med morbror Åke, hans fru Maud, deras döttrar (och mina kusiner) Malin och Lina, Mauds föräldrar och farbror, min mormor och Malins hund Ferdinand. Det blev en mycket trevlig julafton där alla verkade vara i god form och på bästa humör. Maten smakade utmärkt och sällskapet (vars medlemmar var mellan 19 och 86 år unga - Ferdinands ålder icke inräknad) var mycket trevligt på alla sätt och vis - trots att några gruvat sig för att ge sig ut i det förfärliga vädret.

Lite illustrerande bilder:
























De tre yngsta i sällskapet.




















Malin och Ferdinand (som något ovillig tomte).


























Lina.
























Åke och knähunden Ferdinand.

















Ferdinand är trött. Det är jobbigt att vänta på tomten. Eftersom han va
r yngst var det han som fick till uppgift att tindra med ögonen - en uppgift han klarade med glans.



















Maud med sina föräldrar Inga och Helge.

























Jag trodde att det låg ett luftgevär i detta avlånga paket som min mormor fick, men det visade sig var något helt annat ... vad var det då i paketet? Äh ... ni behöver ju inte få reda på allt!
























"Öppna paket.
Åh! Alfapet! Just vad jag önska' Hopp trallallala!" - apropå nyligen citerad julvisetext. Men i detta fallet var entusiasmen betydligt mer äkta, då jag blev utmanad att delta i ett parti Alfapet - tyvärr hanns det inte med - eller det kanske var lika bra ... det hade ju varit pinsamt om jag förlorat ...

En riktigt god fortsättning till er alla!

12 kommentarer:

Anonym sa...

Hej ho! Jag förstår stt du ej förstod mitt inlägg om den dummaste tjuven,men vi e väl såna vi här nere i södern? Nä skämt å sido tack för att du lämnade din nya adress det blev jag kanon gla över (: Du forsätter att ha god smak när det gäller bluesartister håller med dig helt och hållet. Men sluta ej att skriva för en vacker dag så ger du mig en blänkare som jag ej har lyssnat på förut! Så Björn Ha en fortsatt trevlig Jul med allt va det innebär och sluta ej att kika ner på(spacet) Halmstad i söder där de blåa hjärtana blöder! Kramiz Ammie

Anonym sa...

Julafton med äkta SNÖ *suck* Sån't fanns förr, vill jag minnas. Vintern 1965-66 t.ex. - nja, den minns inte du förstås. Men 1977 (ev.1978) i mellandagarna, då kom det massor av snö. Enda gången jag åkt bil GENOM en snödriva! Skönt att jag inte körde. Hur vi höll oss kvar på vägen fattar jag inte.

Trevligt att få se bilder från ditt julaftonsfirande.

Skinkblöta är första gången jag hör talas om, men gott ser det ut.
Tunnbröd, mmmm, underbart! Men den "blöta" delen, vad är det? Göms det under brödet? Smörklickar ovanpå om jag ser rätt.
Dopp i gryta gillar jag inte - mjukt bröd som dryper av skinkspad och blir till en enda gegga.

Upptäcker nu att det snöar ute. Lite grann, sådär. Fanns en gnutta snö innan, bra att det späs på. Men det töar väl bort snart...

Ha en fortsatt trevlig julhelg!

Kramar från Pova

Anonym sa...

Jag gissar på att det var en blomma i mormors paket.
Härlig jul verkar du ha haft. Det saknades väl bara en liten person. Min jul var också helt OK. Julklapp? Nja, det var lite snålt, tycker jag. Men det var väntat så jag inhandlade en iPod till mig själv. Liksom fallet är med digitalkameran vet jag inte riktigt hur den fungerar ännu, men det ger sig antar jag.
Japp, nu har vi fått ca. fem cm snö här i Holmia så nu är det bara att invänta krigsrubrikerna.
Kriminellt kort julledighet igår. Känner inte minsta lust att knega i morgon. Du har väl jullov..? Är det inte fuskigt, så säg. Lärare är riktiga slackers.

Ha det bra ändå :-)

/ Rob

Anonym sa...

Skinn-klåda...*asg*

/ Den samme

Anonym sa...

Jag förstår. :-)

Anonym sa...

Skulle just säga att mormors paket innehöll en amaryllis lite mera preciserat än Robban. Skrev en blogg där du var inblandad men nu skriver jag här. Tack för att du skrivit att jag var tidlös. Det gjorde mig verkligen glad.
- du vet fruntimmer och ålder -
God fortsättning och allt gott önskar jag dig
Kram från bigga

Anonym sa...

God fortsättning vännen..
Hahaha... Jo jag känner igen det där att det kallas kaos så fort det kommer tre flingor i samband med en liten fläkt här nere..
Kaoset beror ju egentligen inte på vädret alls..
Nope.. Det beror på att folk är stressade i trafiken och dessutom ovana vid väglaget som blev.
Undrar om folk någonsin lär sig att stress o halka inte går ihop.. Och att man inte kan köra lika fort som vanligt om man vill fira jul nästa år också..
Nåja.. färdig gnällt..
Jag har iaf haft en underbar jul med fästmannen o djuren. Kidsen är på ingång framåt nyår..
Önskar dig en god fortsättning och ett fantastiskt GOTT NYTT ÅR

Anonym sa...

OPS...
Glömde skriva att det var Cina alias Brummelisa som skrev föregående inlägg *fniss*

Anonym sa...

Hej Björn..

Här kommer jag och vill önska dig en God Jul och ett Gott Nytt År.
Tack för besöket hos mig, fotona talar om en härlig jul och det är precis vad den ska vara *ler*
Var rädd om dig och njut av snön kramar Tanja

Anonym sa...

Så vad tyckte du om dikten då? Du hatar den, eller hur? :-D
Blev nog för många ord och "tilltrasslat". Säg gärna vad du tycker. Ditt omdöme litar jag på.
Ha det bra, "Bedgie"!

/ Truck man (särus skrivningus)

Anonym sa...

Shit, va du måste ha varit snäll, som hade så många Tomtar hos dig! Men jag vill veta vad som fanns i paketet...!!! Önskar dig en god fortsättning och ett gott nytt år 2006! Kram!

Anonym sa...

Guu va mysiga kort!! Ja jag är lite sen med kommentarerna, jag har ju inte hunnit med på jättelänge...så jag får läsa så ögona blör. Men luugn ja ska inte kommentera alla bloggar tillbaks he he!

Jättefin släkt och ungarna är härliga!

Kram o puss under misteln ( i efterskott dårå...)

Nå, tack för mig!

 Som någon eventuellt noterat så skriver jag inte här längre, men tänkte att bloggen får finnas kvar i väntan på bättre tider. Den här blogg...