lördag, december 03, 2005

ONK KCH ONK KCH

Efter att just ätit en utmärkt middag bestående av cous-cous (jodå, jag har blivit en riktig cous-cous-galning på sistone), ärtor, majs, paprika och ädelost tycker jag att det är dags att skriva en ny post i den gamle försummade bloggen. Under den senaste tiden har jag mest ägnat tid åt min inlämningsuppgift, ett visst översättningsjobb (hoppas få bra betalt ;-P), och min engelska 78-varvsblogg – där mycken blandad musik kan avnjutas … detta är vad som kallas en skamlös pluggning för ”THE 78 RPM BLOG”, men detta är min blogg och jag gör vad jag vill i den. Lite motvilligt har jag börjat inse att det kanske, eventuellt, kanhända skulle vara fint med lite julpynt i den gamla rövarkulan, så jag har letat fram ett st julbock, ett st ljusstake, fyra st vaxljus, lite glitter och annat tjafs – avvaktar dock med julmusiken än så länge. När jag förde över olika stenkakor på minidisc i september-oktober 2004, gjorde jag en särskild minidisc med enbart julmusik, men efter att ha lyssnat igenom julvisa efter julvisa efter julvisa (under överföringen) var jag så less på julmusik att jag sedan när det var jul inte lade på vare sig ”Elvis Presley’s Christmas Album”, ”Christmas with Mahalia Jackson” eller ”A Christmas gift from you from Phil Spector”. I år har jag varit lite mer aktsam och undvikit julskivor, förutom för en tid sedan när jag spelade Monika Linds 78-varvare ”Snögubben Froste” – lite riskabelt, jag vet, men dosen var så liten att jag klarade mig helskinnad.

Jag har blivit ombedd att lägga in något gottigott från vinylsamlingen och lagt in ett stycke som heter Onk Kch Onk Kch
 av och med Lars Hollmer. Lars Hollmer (mest känd för sin ’hit’ ”Boeves Psalm” och för att han är/var med i proggbandet Samla Mammas Manna) är i mitt tycke Sveriges intressantaste kompositör. Han gör en musik som är alldeles omöjlig att klassificera, eftersom han är så underbart ostrategisk i sitt musikskapande – något som är alldeles för ovanligt. Han går sina egna vägar när han skapar sina tonbilder – seriös musik klädd i populärmusikens kläder, dock utan att bli pretentiös eller särskilt svår. Anledningen att han klarar denna svåra balansgång är att han alltid behållit en barnaktig (inte barnslig – utan barnaktig) entusiasm och passionerad skaparglädje. Hans musik låter ganska enkel, men den är egentligen tämligen invecklad, såväl melodiskt, men framför allt rytmiskt. En intim och personlig musik med små intrikata musikaliska detaljer som det är ett nöje att upptäcka. Jag hörde detta stycke för första gången för kanske femton år sedan, men det dröjde några år innan jag började uppskatta hans musik, eftersom mina öron inte var mogna för den från början.

”Onk Kch Onk Kch” komponerades när Lars Hollmer hörde sin sambos lilla dotter gå omkring och göra härma trummor med munnen. Hollmer spelade in några sekunder av detta på band och gjorde en sk loop av detta korta inspelade stycke så att det varade i flera minuter, och sedan komponerade han musiken utifrån sambons lilla dotters muntrummande. Många andra intressanta musikinstrument kan höras om man lyssnar riktigt noga; t ex en nalles brummande, en burk med (eventuellt) ärtor som skapas, något som låter som något som skrapas mot ett rivjärn, samt sambons två äldre barn som körar. Till allt detta spelar Lars Hollmer bl a melodika, syntar och diverse slagverk – och resultatet blir ett stycke barnaktig (icke barnslig) musik som jag tycker är alldeles omöjlig att motstå. Hade Sverige haft ett någorlunda öppet och vaket kultur- och musikklimat skulle Lars Hollmer vara en av Sveriges mest firade musikmänniskor. Nu är det tyvärr inte så ... alltså är Lars Hollmer inte så känd i Sverige som han borde vara … men däremot i Japan säljs hans soloplattor och hans skivor med ”Samla Mammas Manna” för fantasipriser.

Trevlig andra advent allihopa! Jag ber om ursäkt för att jag inte varit och hälsat på er så mycket på sistone, men jag hoppas ta igen det inom kort. Keep Swinging! /Bj.

PS.
I senaste "Record Collector" sade skivsamlaren Andy Votel följande:
"Some of my favourite collectors in the country are armed with the only two things you need to be a good record collector. A genuine passion for music and an open mind"
Kunde inte sagt det bättre själv!
DS.

RIP Micke Dubois


kommentarer: 
Swing it magistern, swing it. Den fina sången sjöng Alice Babs in. Titta, nu lärde du dig någonting nytt idag också.Ha en för jävvla fin andra advent./ Robban 3 dec 21:47

Tragiskt med "Svullo". :-(( / Robban 3 dec 21:50

Tackar...och en fin andra advent till dig ochGaaaliiiiiiiiinaaaaaa, hallå, till dig också. Vet inte om Rulle bryr sig om advent?Hur fixar du till couscous så det smakar gott och inte blir en hopklibbad massa? Vill faktiskt veta! Blev hungrig när jag läste vad du ätit; så'n mat är i min smak :-)Får väl nöja mig med örtkryddad rökt makrill köpt från äkta manuell fiskdisk (filial till äkta fiskaffär) inkorporerad i en allmän mataffärshandelskedjebutik i innersta'n så länge. Skaldjurspatén åt jag igår; den tål inte att sparas så länge. Ler glatt åt de två svarta katterna på bilden, i bakgrunden. Bekanta har en liknande men den katten spanar neråt. Kul när dotterns labrador är där; hans liggplats är rakt under!Ojdå, *harkel*, trevligt foto på dig å gitarren.Har försökt blogga men orden tryter. Jag tycks vara en deltidsbloggare utan fasta datum. Inspirationen måste välla fram så jag börjar skriva, sen fortsätter jag av bara farten. Som i den här kommentaren. Du behöver inte läsa allt!Andra adventskramarPova / 4 dec 00:04

Vilken kul idé; inte fattade jag att det var äkta katt-portätt. Alban till vänster och Rulle till höger, då?Blir genast intresserad av att ha åtminstone salig Gråpus på motsvarande sätt. Tror jag har en siluettbild av honom som kan duga som förebild.Nu fick du mig att vilja försöka mig på en ny hobby :-)God sömn!/Pova 4 dec 01:33

Samla Mannas Manna...apropå couscous(?)...superbra band på den tiden det begav sig. Hörde dem på de berömda Gärdesfesterna och blev förhäxad. Hur bra som helst ! Men har inte någon skiva och har knappt hört talas om dem sen dess. Vad kul ! Där kan man prata om att du har fingertoppskänsla för vad som passar vem. Kände inte till Lars Hollmer tidigare men han är som du säger underskattad. Också med den lilla "barnsliga" trumloopen känns min personliga cirkel sluten sen 70-talet. Tack för din kommentar hos mig ! Och musik säger ibland mer än tusen ord, eller hur ? / Millroll 4 dec 11:29

Ooops sorry. Jag glömde visst att öppna upp spacen efter min smärre ångest under fredag-lördag. Jag fick av någon idiotisk anledning för mig att "Friends of nothing" handlade om mig. Jag bär ju inte "nicket" Imaginos utan anledning. Men igår fick jag tag på den lilla sälj*veln genom att använda mig av någonting som heter lur. Med darrande stämma frågade jag henne: är du arg på mig? Hon svarade ungefär så här: vad i helvitte snackar du om, ditt ålahuvud? Nej, hon var mycket vänare än så. I alla fall löstes den stora klumpen i min hals upp och det var inte längre aktuellt att förpassa bloggen till de sälla jaktmarkerna.Nu kör jag med öppna spjäll igen.Ja, jag var ganska säker på att du skulle komma dragandes med den där gamla storyn igen. Jag har för jävvla gott minne, vet du. :-DHa det bra nu.Robban / 4 dec 13:07

"Eckert Lundins Film-orkester" *LOL* / Robban 4 dec 15:01

Cous-cous och ädelost, måste pröva!Impad på din skivblogg måste jag säga...det påminner mig om att min egen engelska är usel bl.a och att det finns mycket musik där ute som jag inte haft en aaaaning om! :) Att du är proffsig och kunnig på det du gör är ingen tvekan om!Må gott!! / Jenny 4 dec 15:01

Nämen. GoseRulle då! Fy så hemskt!!!!Vi jamar av medlidande. Huvva!Var försiktigt hälsar matte som inte vågar ha levande ljus utom i undantagsfall när de sitter högt uppe eller är bevakade på middagsbordet!!!(((Kramar Sessan och Bosse)))P.S. Ännu värre är det med deras svansar. De kan doppa svansen i ljuset och fatta eld utan att fatta att något är galet, hälsar matte bekymrat!!!D.S. / Soulway 4 dec 16:07

Ha en skön andra advent!Jo, har varit och kikat på din blogspot blog och tänkte att "så där ja". Det där passar ju perfekt för Beji. Och blir intressant för andra musikälskare! Världen över!!!(((Kramar från Soulway))) / 4 dec 16:09

Ah, lite musik att kolla in!Samla Mammas manna - det var tider det!Knossa Knapitatet, var väl den som mest hördes här hemma då det begav sig.Ägarnas Trädgård var annars ett band som kanske hördes mer av i just Göteborg."Framtiden Är Ett Svävande Skepp Förankrat I Forntiden" tillhör väl definitivt gruppen spejsade albumtitlar!He!Fläsket brinner, Träd, gräs och Stenar, Arbete och Fritid, Samla Mammas Manna, Älgarnas Trädgård - tänk vad mycket mer spännande NAMN grupperna hade förr.He!Får kolla upp dina musiklänkar senare, måste iväg och handla middagsmat nu.Ha det! / Aniara 4 dec 16:45

Tack Björn!Jag blev så glad över den positiva reaktionen! Dessutom skrattade jag gott över "brevväxlingen"! Ni får väldigt gärna prata med varandra i mina bloggar, det tycker jag är skitkul faktiskt. Fast nu finns där ju ordinarie förståss...buuu :))Swing it magister är suverän, den går jag faktiskt ofta och nynnar på! Alice Babs vaJ?? Årtalet...njää jag är för senil för årtal. Jag är nostalgisk jämt ändå he he :)Kram på dig gamle kompisMunin / 4 dec 17:59

Mmmm... cous-cous är smarrigt! Fin tanke till Micke .D / Fatou 8 dec 16:10

Inga kommentarer:

Nå, tack för mig!

 Som någon eventuellt noterat så skriver jag inte här längre, men tänkte att bloggen får finnas kvar i väntan på bättre tider. Den här blogg...