lördag, december 31, 2005

2005 - de ruckade principernas år

en liten bildillustration - nyårsnatten - liiiiiite simmig

Jag har funderat lite på vad det är som har gjort att detta år har blivit så otroligt annorlunda än mina tidigare år - framför allt om man jämför med de tidigare åren efter millennieskiftet (tillkrånglat sätt att säga 2000-2004!). De är inte bara det att jag börjat leva på riktigt efter att ha fungerat som en studerande zombie under många års tid ... det är naturligtvis en del av förklaringen, men långt ifrån hela. Under 2000-2004 hände nästan ingenting vid sidan av studierna, men i år när jag närmat mig slutet på min akademiska bana har jag på något sätt slappnat av och börjat titta ovanför skolböcker och poäng och andra akademiska fjanterier - och så har saker och ting hänt som jag aldrig trodde skulle hända. När jag för ganska exakt ett år sedan bestämde mig för att läsa vidare till gymnasielärare tänkte jag att: 'det här är nog ett förbannat dumt beslut, med tanke på hur less jag är på att studera'. Nu blev det ändå en lyckad vårtermin som var riktigt stimulerande, men det var helt och hållet tack vare min dåvarande studiekamrat Maria (numera i Edinburgh och trivs där). Tidig vårvinter började jag bli lite cybersocial efter att ha använt mitt Internetabbonnemang främst till att söka information om olika saker, och under senvåren öppnade jag min hemsida och på sommaren började jag blogga.

Nu inser jag att 2005 kommer att i mitt inre alltid vara 'de ruckade principernas år' - ett år som var nödvändigt för att genomföra vad som förmodligen blir 'den stora nystartens år' - dvs 2006. Att skriva om mig själv och låta andra få ta del av mina personliga tankar var för ett år sedan helt emot mina principer. Att skriva blogg var helt emot mina principer. Att lägga ut bilder på mig själv som andra för mig helt okända människor kunde se hur lätt som helst var emot mina principer. Att jag skulle visa bilder från mitt hem via en sk webbkamera .... ojojojoj GLÖM DET ... man kan nästan inte komma längre bort från mina principer ... ... ...

Men ... ändå har jag gjort alla dessa saker ... när jag öppnade min hemsida i våras hade jag inte tänkt skriva om något annat än mina skivor, men nu upptar samlingen en ganska liten del av hemsidan och min musik, mina texter och mina bloggar står helt i fokus ... så var det inte tänkt ... mot mina principer, you see ... jag tror att jag har ruckat på många av mina principer, helt enkelt för att jag märker att det är riktigt roligt ... och framför allt för att detta ruckande har givit mig många nya vänner i cybern och IRL. Det har till och med gått så långt att jag sedan fyra månader tillbaka är 'långsiktig' som det så puttenuttigt heter i MSNs profiler. Under mina mest intensiva studieår lade jag alla tankar på förhållanden åt sidan ... eftersom jag tvingade fram ett tunnelseende som enbart var fokuserat på studierna - och jag skall inte säga att jag ångrar något, eftersom det trots allt ledde till ett bra studieresultat.

Ändå är jag fortfarande en väldigt principfast tjurskalle som hellre äter gift än låter mig övertalas att göra något som jag absolut inte vill göra - men nog har många av mina gamla principer ruckats i år och nog har den gamle überführern fått sig ett antal törnar i år ... Bra ... det kan han gott ha!

Jag önskar er alla ett riktigt gott nytt år!
Björn.

PS. Jag hittade en hemsida där man kan ordna en väderfigur som presenterar det lokala vädret i ens blogg eller på ens hemsida, genom att figurens bakgrund får illustrera det lokala vädret och figurens kläder ändras beroende på vädret. Väderuppgifterna kommer från flygplatser runt om i världen och min väderfigur hämtar alltså sina uppgifter från Kallax flygplats. Man kunde välja hur väderfiguren skulle se ut, och jag tänkte först lägga in en figur som såg ut som mig, men ingen av figurerna var särskilt lika mig (är man estetiskt unik så är man) - så istället fick det bli en tjej - en söt brunett. DS.

...

...

...

Ja, just det! (harklar mig) ... ÅTTA DAGAR KVAR!

10 kommentarer:

Anonym sa...

Gott Nytt År Björn!!

Må 2006 bli lika rikt på kärlek som 2005 varit för dig ;)

Kramen!!

Anonym sa...

Jaha, och var är den söta brunetten - jag ser då varken bruneter eller blondiner eller ens flintskalliga tjejer för den delen.:ds
Tja, raring, det var inte bara du som fick backa litegrann vad principer gäller, utan vi andra också. Men vem vet, det kanske är dags att sluta leva sitt liv enligt schema? Det är onekligen bekvämt, och så ger det utdelning förstås, men liiiiite spänning vill man ju ha ändå.:)
8 dagar??? Det låter som hämtat ur den italienska neoromantismen, typ Fellini eller Antonioni.:d Men jag ser fram emot att närvara vid den absoluta nollpunkten, trots att jag fortfarande surar över tidpunkten...:ds
Ett Gott Nytt År till dig, älskling - och till alla dina/våra vänner!:) hipp-hipp-hurrrrrrraaa!:d

Anonym sa...

Gott Nytt År, principtappade Björn!
:))
Nyårskramar till dig och TILL GALINA - HALLÅÅÅ, HÖR DU MIG, G?

Anonym sa...

Du, det är 7 dagar kvar nu!
Och jag ville vara först att skriva här anno 2006 :)
God fortsättning!

Anonym sa...

Nr 100, alltså? Soft.

Ruckade principer är nog bra. Själv skulle jag behöva rucka hela min existens.
Du är levande exempel på att det finns lycka där ute någonstans. Grattis till ett strålande år 2005. Må lyckan hålla i sig även under detta året.

Hälsa Galina att jag har ändrat bakgrunden i min blogg. Hoppas att den funkar bättre för henne. Jag hoppas även att hon inte vaknar upp alltför bakfull. Det kommer inte jag att göra. Se där, en liten ljusglimt i tillvaron.

Lev väl

/Rob

Anonym sa...

Tack för ditt klarläggande. Idag kom jag in utan svårighet, vet ju inte hur fortsättningen blir när jag ska lägga in min kommentar. Det har varit intressant att följa den metamorfos som du har genomgått under 2005. Vad kommer inte att hända under 2006, om denna förvandling fortsätter? Hoppas att jag får följa den på lika nära håll som förut. Du, jag tycker att du ser lite dimmig ut på ögonen på det senaste fotot! aja baja.
Kramen från vännen bigga

Anonym sa...

Underbart att läsa dina tankar och din resumé över åren som varit. Tycker du är intressant, rolig, varm och en ödmjuk person och det gillar jag!!

Jag tror 2006 blir ett jätte bra år för dig Björn med massor av spännande och berikande upplevelser, just för att du nu lyft blicken ifrån böckerna och är öppen för livets intryck! :)

Föresten ska du till Stockholm!!? Nämen...du vet väl att en viss bloggiblogg bor där? ;)

Första kramen från Jenny 2006 och många till lär det bli!

Anonym sa...

Hej Björnen (som inte längre sover),

Tack för att du delar med dig av dina reflektioner relaterat till cyberlivet :-)

Jag minns när du och Rulle rullade ut i etern på BBB-forumet. Jag kan inte annat än hålla med dig - du har verkligen öppnat upp dig för världen ... det är underbart att se dig blomma ut och UPP.

Ett sant nöje har det varit att lära cyberkänna dina reaktioner (sometimes very ... you know ;-) )
Främst har du gått från re-aktör till aktör - underbart!

May the Force be with You 2006

Kram,
Anna-Lys

Anonym sa...

Hmm, jag ser här att någon undrar över den söta brunetten...HÄR ÄR JAG he he, men jag lovar att inte släppa väder just nu *fniss*. Ehumm..f´låt *rodnar*.

Jag är glad över att ditt år 2005 varit intressant. Det har mitt också fast mer åt andra hållet :(. D v s jag hadde inga större problem med att glatt vinka av året och riktigt skalla in det nya! För jag tror på 2006, det har jag fått tecken på i jul...i Värmlandskogarna..oyyyl :)

Puss och kram för snyggaste och bästaste Lulebon jag vet!!!

Anonym sa...

Hejåhopp hängselstropp...måste bara få titta in och önska en god fortsättning på 2006 som kommer att bli ett utomordentligt år vad jag förstår av resonomanget här...här kastas det principer åt alla håll och kärleken blomstrar ...härligt....Välkommen till Stockholm just nu är det ganska fint iaf. för snön ligger ju kvar ...hur länge är en senare fråga för så fort det blir tö så blir sta´n så blasktråkig....Tack för en rolig stund här ...du skriver så underhållande...Kram och ha det så trevligt på din resa....Nitha

Nå, tack för mig!

 Som någon eventuellt noterat så skriver jag inte här längre, men tänkte att bloggen får finnas kvar i väntan på bättre tider. Den här blogg...